WSKAŹNIKI DOSTĘPNOŚCI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Neostrada tp.
Advertisements

Dostęp do Internetu Frame Relay tp
POMIARY PRĘDKOŚCI TRANSMISJI DANYCH W USŁUDZE DOSTĘPU
Warszawa, 12 lipca 2006 r. AC-X Rewolucja na rynku usług dla ISP i portali.

Technologia VoIP.
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Narzędzia do zarządzania i monitorowania sieci
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
ATM – Asynchronous Transfer Mode cell relay zaakceptowana w 1988 r przez IUT-T została zaakceptowana jako standardowa technika komutacji dla szerokopasmowych.
1 Projekt System 7/24. Białystok, 9 lipiec 2007 System 7/24 - jako przykład współpracy BIZNES - SAMORZĄD Warszawa,
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Jakość dostępu, szybkość łącza oraz konkurencja na rynku usług internetowych w Polsce Diagnoza internetu 2009 Warszawa, 24 marca 2009 r.
Podsumowanie działań związanych z budową społeczeństwa informacyjnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Temat: Doświadczenie z wdrożenia usług elektronicznych w województwie podlaskim w latach na przykładzie Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Siecią
SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO ROZWÓJ POLSKI WSCHONIEJ Agnieszka Kapciak Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Regionalnych.
Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej Wiceprezes inż. Kamil Kurek
Sieci komputerowe: Firewall
Artur Szmigiel Paweł Zarębski Kl. III i
Internet Usługi internetowe.
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Działanie 8.4 PO IG – „ostatnia mila” pod górkę
I ETAP Zakres Projektu: Budowa 4 Hospotów w centrum miasta Grodzisk Mazowiecki. Realizacja Projektu : 28 czerwiec 2008 – 30 wrzesień 2008.
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
Jakość w sieci Pomiary porównawcze jakości usług w sieciach komórkowych Monitorowanie jakości usług i sieci Pomiary funkcjonalności i wydaności urządzeń.
Microsoft Lync Efektywna komunikacja w Biznesie
Seminarium 3. Magdalena Fiałkowska r. Promotor dr inż. Daniel Arendt.
Internet i telekomunikacja NETInstal Pszów ul. Łanowa 34 tel (Poland) tel (U.K.) opracowanie: inż. Błażej.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka – w świetle Urzędu Komunikacji Elektronicznej Kielce,
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Prezentacja Adrian Pyza 4i.
Biznes Online Mobile Solution Zdalny dostęp do sieci VPN.
Autor: Urszula Wolanin. Usługa polega na umożliwieniu klientowi połączenia telefonicznego w celu odsłuchania informacji nagranej na taśmie magnetofonowej.
Systemy IPTV 2008 © Cyfrowe Systemy Telekomunikacyjne Sp. z o.o. Efektywna komunikacja ze światem.
Krzysztof Bielewicz ITTI Sp. z o.o e- technologie i biznes
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
Projekt systemowy – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu M INISTERSTWO I NFRASTRUKTURY.
Prezentacja Adrian Pyza 4i.
Inicjatywy MAC: szybki internet
Podstawy teleinformatyki
Sieci komputerowe.
iq System Operatorska platforma komunikacyjna VoIP Sławomir Jasnoch
Koniec dostępu szerokopasmowego [?] Dr inż. Wacław Iszkowski Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji © 2009, Wacław Iszkowski, PIIT.
Warszawa, 21 października 2014
SIEĆ KOMPUTEROWA I SIEĆ INTERNET.
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Wdrożenie telefonii IP na Uniwersytecie Warszawski Piotr Michalski Konferencja Promująca Projekt.
Podział sieci komputerowych
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Gwarancje przepływności transmisji danych w sieciach ruchomych - debata Warszawa, 16 maja 2011.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
STAĆ CIĘ NA INNOWACJE Systemy Call Center Sp. z o.o.
Warszawa 27 Luty 2014 Analiza implementacyjna usługi VoIP dla zastosowań korporacyjnych Wykonał: Michał Boczek Promotor: dr inż. Dariusz Chaładyniak.
Sponsorzy: Media:. Sponsorzy: Media: MBUM 9/11/2017 Mikrotik Beer User Meeting Integracja uwierzytelniania tunelu L2TP/IPsec z Microsoft Active Directory.
Podstawy sieci komputerowych
Służby informatyczne wspomagające bezpośrednio użytkowników w TPSA
Sieci komputerowe Usługi sieciowe 27/09/2002.
Zapis prezentacji:

WSKAŹNIKI DOSTĘPNOŚCI I JAKOŚCI USŁUG IP M. Jolanta Trzaskowska Departament Kontroli i Egzekucji Tel. 22 53 49 506 M.Trzaskowska@uke.gov.pl

Plan prezentacji Działania Prezesa UKE w zakresie QoS System UKE nGenius (firmy NetScout) Prezentacja przykładowych wyników badań dostępności i jakości usług realizowanych w sieciach IP

Cele Strategii Regulacyjnej Prezesa UKE na lata 2008-2010 to m. in Wzrost dostępności konkurencyjnych usług szerokopasmowych poprzez stymulowanie inwestycji w infrastrukturę Lepsza jakość usług - stosowanie i publikowanie wskaźników QoS dla klientów celem możliwości porównań między ofertami różnych dostawców Ochrona konsumenta polegająca na zapewnieniu: uczciwych warunków świadczenia usług i transparentnej informacji wzrostu świadomości swoich praw konsumentów

Regulacje Pomiary Publikacje QoS w innych krajach Regulacje Pomiary Publikacje POLSKA tak ?/tak ?/tak ?/tak ?/tak ? ? ?/tak

Działania Prezesa UKE w zakresie QoS Własne badania (DKE UKE) wskaźników QoS: Usługi Powszechnej (System AWP-IŁ) Publicznie Dostępnych Usług Telekomunikacyjnych: - w sieciach GSM 900/1800 i UMTS (ERA, PLUS, ORANGE, PLAY) - w sieciach stacjonarnych wskaźników dostępności i jakości IP (IŁ-PIB, TK „Chomiczówka”, TK ASTER, CROMLEY, ATM, BYTE (PLIX), Telekomunikacja Kolejowa (PLIX), Tel. Kolejowa (Poznań), PW (Elektronika), Zespół Szkół (Otwock), GH NET (Kraków))

c.d. działania Prezesa UKE w zakresie QoS Wspomaganie Ministerstwa Infrastruktury w opracowywaniu aktów normatywnych w zakresie QoS (projekt rozporządzenia z art. 63.3 Pt) Publikowanie informacji na temat QoS na stronie UKE - Własne raporty i raporty TPS.A. (Usługa Powszechna) Publikowanie informacji na temat QoS na stronie UKE Własne raporty z badań sieci GSM/UMTS Planowane publikowanie informacji (przekazanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych) na stronie UKE na temat wskaźników jakości usług publicznie dostępnych Działania pro-rynkowe i pro-konsumenckie (publikacja poradników dla konsumentów, ankietyzacja w zakresie QoS użytkowników indywidualnych, instytucjonalnych i biznesowych, ekspertyzy, aktywny udział w konferencjach naukowych nt. jakości usług telekomunikacyjnych itd.)

Wsparcie UKE w budowie sieci szerokopasmowych w Polsce Uruchomienie portalu Krajowego Forum Szerokopasmowego http://www.forumszerokopasmowe.pl Koordynacja UKE w ramach Projektu Systemowego POIG: - działanie 8.3 - przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - działanie 8.4 – zapewnienie dostępu do Internetu na etapie ostatniej mili Udział (doradztwo i wsparcie techniczne) UKE w POIG: - działanie 8.4 – zapewnienie dostępu do Internetu na etapie ostatniej mili (pierwsza kontrola realizacji inwestycji planowana w sierpniu 2010 przy pomocy m.in. Systemu nGenius)

System nGenius

nGenius Server nGenius (UKE) Sonda 4916/LS-3U (CU) Sonda 9910/HD (Fibre) Zestaw rozgałęzień TAP do podłączenia sondy do instalacji Fibre, 2 porty Zestaw rozgałęzień TAP do podłączenia sondy do instalacji CU, 2 porty Stanowisko administratora

System nGenius System nGenius PM pozwala na: monitorowanie łączy i aplikacji planowanie pojemności sieci rozstrzyganie problemów zapobieganie występowaniu błędów i usterek zarządzanie poziomem jakości Sondy nGenius umożliwiają m.in.: pomiar czasu odpowiedzi aplikacji badanie wskaźników jakości KPI pomiar stopnia wykorzystania sieci zapis i analizę strumieni danych Użytkownicy nGenius mogą wykonywać: analizy oparte na billingach modelowanie i symulacje ruchu IP analizy eksperckie wykrywać anomalie i ataki w sieci Rejestrator nGenius pozwala na: śledzenie i sprawdzanie poszczególnych traktów analizę strumieni danych rejestracje prób inwigilacji

Zespół Szkół DSLAM BRAS DSL Router TAP Switch Internet Sonda nGenius Server nGenius

Sieć Y Operator (badania sieci Y) Router operatora PM Internet Sieć A Sonda nGenius Sieć A Sieć B Sieć X . . . . Server nGenius

Badania usługi „Dostęp do Internetu” wskaźniki dostępności do zasobów wybranych portali www i aplikacji pocztowych (Responses, Response Time) wskaźniki jakości w trakcie dostępów do serwerów pocztowych i stron www (KPIs - Server Events, Timeouts, Slow Responses, User Events, Packet Loss) dokładność/precyzja przy przeglądaniu stron www (stopa błędów transmisji danych) osiągana prędkość transmisji danych w obu kierunkach (upload, download) – maksymalna, minimalna, średnia, odchylenie standardowe wskaźniki dostępności i jakości telefonii VoIP (stopa nieskutecznych wywołań, MOS, Packet Loss, Jitter, Czas zestawienia połączenia)

Badania usługi „Dostęp do Internetu” 1.Wskaźniki dostępności do zasobów wybranych stron www - Response Time (ms) Peak Response Time (ms) Average Response Time (ms) Responses Successful Responses Failed

Dostępność i czas odpowiedzi aplikacjii

Czas odpowiedzi portalu NASZA KLASA (Peak, Avg)

Liczba odpowiedzi skutecznych i nieskutecznych portalu NASZA KLASA w ciągu doby

Rozkład czasów odpowiedzi portalu NASZA KLASA w ciągu 24h

Rozkład czasów odpowiedzi portalu NASZA KLASA w funkcji czasu (24h)

Badania usługi „Dostęp do Internetu” 2. wskaźniki jakości (KPIs) osiągnięte w trakcie dostępów do serwerów pocztowych i stron www (na przykładzie połączeń z portalem NASZA KLASA) Server Events Timeouts Slow Responses User Events Packet Loss

Wskaźniki jakości w trakcie połączeń z portalem NASZA KLASA w ciągu 24h

Wskaźniki jakości w trakcie połączeń z portalem NASZA KLASA w ciągu 24h XXXX XXXXXX XXXXX

xxxx xxxx xxxx xxx

Badania usługi „Dostęp do Internetu” 3. Dokładność/precyzja przy przeglądaniu stron www (na przykładzie prób transmisji wytypowanych plików testowych przedstawiających obrazki na stronach portali ONET i WIKIPEDIA) Liczba nieskutecznych transmisji określonego pliku zawierającego odpowiednio zmodyfikowane dane w odniesieniu do całkowitej liczby prób podczas transmisji danych. Transmisja powinna być uznana za nieskuteczną, jeżeli czas odpowiedzi przekroczył typowy czas akceptowany przez powszechnie używane przeglądarki (60s)

Stopa błędów transmisji danych

Stopa błędów transmisji danych

Badania usługi „Dostęp do Internetu” 4. Osiągnięta prędkość transmisji danych podawana jako: Maksymalna osiągnięta szybkość transmisji dla 95% prób w kbit/s (upload, download) Minimalna osiągnięta szybkość transmisji dla 5% prób w kbit/s (upload, download) Wartość średnia i odchylenie standardowe szybkości transmisji w kbit/s.

Dopuszcza się następujące metody badawcze prędkości transmisji danych: połączenia testowe z urządzenia pomiarowego (testera) do wyznaczonego serwera pomiarowego raport z ISP (Internet Service Provider) możliwość alternatywnej metody pomiaru poprzez monitorowanie strumieni danych w ruchu IP (np. System nGenius) inne zwalidowane metody (?)

Osiągana prędkość transmisji danych w obu kierunkach w ciągu tygodnia

XXXXX XXXX XXXX

Parametry wszystkich używanych aplikacji

XXXX XXXXXX XXXXX

XXXXX XXXXX

Badania usługi „Dostęp do Internetu” 5. wskaźniki dostępności i jakości telefonii VoIP stopa nieskutecznych wywołań MOS (Mean Opinion Score) packet Loss jitter czas zestawienia połączenia

Wskaźniki VoIP (All Calls) XXXX XXX xxxx xxxx xxx xxxx xxx xxxx

Wskaźniki VoIP (wybranego połączenia) XXXX XXXX XXXX XXXXX xxx xxx xxx

Jakość transmisji głosu (VoIP) Odsetek połączeń telefonicznych z liczbą MOS nie mniejszą niż 3.0 w stosunku do wszystkich obserwowanych (mierzonych) połączeń VoIP. gdzie: MOS – średnia wartość opinii określonej liczby użytkowników oceniających subiektywnie jakość usługi w skali od „1” do „5” przy czym „1”-zła, „2”-słaba, „3”-średnia, „4”- dobra, „5”-znakomita (definicja w ITU P.800.1)

XXXXX XXXXX

XXX XXXX X X X XXXXX

XXXXXX XXXX

XXXX XXXX

Dziękuję za uwagę M. Jolanta Trzaskowska M.Trzaskowska@uke.gov.pl