Budowa systemu premiowania – „krok po kroku” Olga Włodarczyk Radosław Sieczka
Plan wystąpienia Analiza budżetu wynagrodzeń Etapy budowania systemu premiowania: wybór grupy projektowej identyfikacja mierników wyników pracy sposoby pomiaru wyników pracy sposoby finansowania premii częstotliwość i wysokość wypłacania premii
I. Analiza budżetu wynagrodzeń
Struktura budżetu wynagrodzeń (1)
Struktura budżetu wynagrodzeń (2) wynagrodzenie zmienne jaki procent budżetu wynagrodzeń stanowią premie? czy są to premie regulaminowe czy uznaniowe? jaka część premii jest uzależniona od wyników pracy pracowników?
Struktura budżetu wynagrodzeń (3)
Zmiany budżetu wynagrodzeń a wyniki firmy (1)
Zmiany budżetu wynagrodzeń a wyniki firmy (2)
II. Etapy budowania systemu premiowania
Wybór grupy projektującej system zespół składający się z pracowników średniego szczebla zarządzania i specjalistów: kierowników poszczególnych działów przedstawiciela działu HR analityka np. finansowego zapoznanie zespołu z celami biznesowymi firmy i oczekiwaniami co do nowego systemu zapoznanie grupy z zasadami projektowania systemu zmiennej części wynagrodzenia
Identyfikacja mierników wyników pracy sporządzenie listy mierników zawężenie listy mierników do 6-8 określenie sposobu kwantyfikacji mierników
Kryteria selekcji mierników znaczenie dla biznesu wpływ pracownika na dany wskaźnik uniwersalność
Skuteczne wykorzystanie danych historycznych w wyborze mierników i celów premiowych Etapy analizy danych historycznych: analiza trendów analiza amplitudy wahań danych analiza sezonowości danych analiza odchyleń danych
Analiza trendów (1)
Analiza trendów (2)
Analiza amplitudy wahań (1)
Analiza amplitudy wahań (2)
Analiza sezonowości
Analiza odchyleń
Skąd wziąć pieniądze na wypłatę premii?
w całkowitej sprzedaży % zysku netto przeznaczany na wypłatę premii Udział w zyskach Premia będzie wypłacona, gdy udział zysku netto w całkowitej sprzedaży firmy wyniesie minimum 2% Udział zysku netto w całkowitej sprzedaży % zysku netto przeznaczany na wypłatę premii 2-2,49% 5% 2,50-2,99% 7% 3% i więcej 10% Kolejne lata 2008 2009 2010 2011 2012 Poziom sprzedaży całkowitej (mln PLN) 170 211 261 324 402 Zysk netto (mln PLN) 2,8 5 7 10 Udział zysku netto w całkowitej sprzedaży 1,65% 2,37% 2,68% 3,09% 1,74% Budżet wynagrodzenia zmiennego (tys. PLN) 250 490 1 000
Oszczędności w kosztach Przykład 1 sprzedaż 8 000 000 PLN x planowane koszty (60%) 4 800 000 PLN - aktualne koszty 4 400 000 PLN = korzyść/zysk 400 000 PLN
Zyski/korzyści z wyższego poziomu jakości Przykład 2 sprzedaż 8 000 000 PLN x planowy koszt reklamacji (2,5%) 200 000 PLN - aktualny koszt reklamacji 180 000 PLN korzyść/zysk z wyższego poziomu jakości 20 000 PLN
Częstotliwość wypłacanej premii
Wysokość wypłacanej premii
Zapraszamy na nasze strony: Dziękujemy za uwagę Olga Włodarczyk wlodarczyk@sedlak.pl Radosław Sieczka sieczka@sedlak.pl Zapraszamy na nasze strony: www.sedlak.pl www.wynagrodzenia.pl www.rynekpracy.pl