X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Przegląd zasadniczego podziału administracyjnego państwa. Warszawa, 10-11 października 2012 Jerzy Stępień współtwórca.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konferencja wojewódzka
Advertisements

Administracja i prawo administracyjne
Organizacje pozarządowe
„INSTYTUT EDUKACJI OBYWATELSKIEJ”
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE A KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM
Izabela Rzewuska kl.IIIc
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Prawo administracyjne ćwiczenia
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Przygotował Andrzej Potucha
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
Rząd i prezydent.
Witamy na spotkaniu.
Dzień Samorządu Terytorialnego 2012 „Istota decentralizacji - współczesne wyzwania” Polańczyk, 30 maja 2012 Jerzy Stępień sędzia Trybunału Konstytucyjnego.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Dokładniej o demokracji
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Wybory, czyli o demokracji pośredniej
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Wiedza o społeczeństwie
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
BEZPIECZEŃSTWO PAŃSTWA KOMPETENCJE I ZADANIA ORGANÓW ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ W OBRONIE NARODOWEJ Maciej Milczanowski.
System wyborczy w wyborach lokalnych w Polsce
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Temat: Samorząd powiatowy.
ORGAN administracji publicznej
Organizacja prawna administracji. Ciąg dalszy.
ORGANIZACJA PRAWNA ADMINISTRACJI
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Temat: Samorząd gminny.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
– Wyszkolona kadra pracowników ODGiK, – Dobrze rozwinięta baza sprzętowa i programowa w części ODGiK, – Zrealizowane lub realizowane projekty na szczeblu.
Początek XIX wieku Wielkoprzestrzenne koncepcje- Zagłębie Staropolskie Plany regulacyjne miast Plany zabudowy 1932 r.-powstanie Biura Planów Regionalnych.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Trybunał Konstytucyjny
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Rządowa administracja zespolona w administracji
Władze samorządowe.
Państwo.
Sądy Administracyjne w Polsce
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Zapis prezentacji:

X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Przegląd zasadniczego podziału administracyjnego państwa. Warszawa, października 2012 Jerzy Stępień współtwórca reform samorządowych w latach sędzia Trybunału Konstytucyjnego w stanie spoczynku Prezes TK w latach Uczelnia Łazarskiego Instytut Przestrzeni Obywatelskiej i Polityki Społecznej Jerzy Stępień współtwórca reform samorządowych w latach sędzia Trybunału Konstytucyjnego w stanie spoczynku Prezes TK w latach Uczelnia Łazarskiego Instytut Przestrzeni Obywatelskiej i Polityki Społecznej

Czy w 1975 r. doszło do likwidacji powiatów?

Co to jest państwo?

4

Aparat przymusu, za pomocą którego klasa władająca środkami produkcji panuje nad klasami tych środków pozbawionymi...

Komitet Wojewódzki 17+5 Komitet Powiatowy 320 Komitet Gminny 2200 Komitet Fabryczny, Uczelniany itp Rada Ministrów / Premier Sejm Rada Państwa WRN 17+5 Wojewoda administracja PRN 320 G/MRN 2200 Prezydium PRN administracja Prezydium GRN administracja I

Komitet Wojewódzki 49 Komitet Gminny 2200 Komitet Fabryczny, Uczelniany itp. Sejm Rada Państwa WRN 49 G/MRN Rada Ministrów / Premier 1975 Wojewoda 49 administracja Naczelnik /Prezydent administracja administracje niezespolone - rejonowe II

W 1975 r. miała miejsce głęboka reorganizacja aparatu partyjnego, polegająca na likwidacji powiatowych komitetów partyjnych oraz zwiększeniu liczby komitetów wojewódzkich z 22 do 49. Refleksem zmian w aparacie partyjnym były zmiany w administracji państwowej. W 1975 r. miała miejsce głęboka reorganizacja aparatu partyjnego, polegająca na likwidacji powiatowych komitetów partyjnych oraz zwiększeniu liczby komitetów wojewódzkich z 22 do 49. Refleksem zmian w aparacie partyjnym były zmiany w administracji państwowej.

Polegały one na: zwiększeniu z 22 do 49 jednostek wojewódzkich oraz likwidacji powiatowych rad narodowych i ich prezydiów – ale nie administracji powiatowej. W konsekwencji ogólna administracja szczebla powiatowego uległa rozbiciu, stając się rejonowymi końcówkami administracji specjalnej. Polegały one na: zwiększeniu z 22 do 49 jednostek wojewódzkich oraz likwidacji powiatowych rad narodowych i ich prezydiów – ale nie administracji powiatowej. W konsekwencji ogólna administracja szczebla powiatowego uległa rozbiciu, stając się rejonowymi końcówkami administracji specjalnej.

W 1976 r. do aparatu partyjnego wprowadzono rejonowe komitety partii, jako przedstawicielstwa komitetów wojewódzkich. Już po roku okazało się bowiem, że z pozycji nowych komitetów wojewódzkich nie jest skuteczne prowadzenie polityki nomenklaturowej w administracji rejonowej. W 1976 r. do aparatu partyjnego wprowadzono rejonowe komitety partii, jako przedstawicielstwa komitetów wojewódzkich. Już po roku okazało się bowiem, że z pozycji nowych komitetów wojewódzkich nie jest skuteczne prowadzenie polityki nomenklaturowej w administracji rejonowej.

Komitet Wojewódzki Komitet Gminny Komitet Rejonowy Sejm Rada Państwa WRN 17+5 G/MRN 2200 Rada Ministrów / Premier 1976 Wojewoda 49 administracja Naczelnik /Prezydent administracja administracje niezespolone - rejonowe III

Sejm / Senat Sejmik Wojewódzki 49 Rada Miasta/Gminy 2200 Rada Ministrów / Premier Kierownik Rejonu administracja Prezydent administracja administracje niezespolone - rejonowe Wójt (Prezydent, Burmistrz) Wojewoda 49 IV

15

16 centrum województwo powiat gmina

+ ludność terytorium suwerenna władza ________________ = państwo

WŁADZA OBYWATELE KRÓL PODDANI

WŁADZA OBYWATELE

Sejm / Senat Sejmik 16 Rada Powiatu grodzkie Rada Ministrów / Premier administracja Prezydent administracja Wójt (Prezydent, Burmistrz) Wojewoda 49 Rada Miasta/Gminy 2498 administracja Starosta Marszałek 16 Policja Straż Pożarna Stacja San-Epid Insp Weteryn. Insp Budowlana V

21 centrum województwo powiat gmina

22 CWPG

23 C C W

24 GL BW

, Zmiany w polskiej administracji w latach doprowadziły do utworzenia trzech jednostek samorządowych (gmina, powiat, województwo) niepodlegających sobie hierarchicznie oraz do usamorządowienia znacznej części administracji rejonowej. Zmiany w polskiej administracji w latach doprowadziły do utworzenia trzech jednostek samorządowych (gmina, powiat, województwo) niepodlegających sobie hierarchicznie oraz do usamorządowienia znacznej części administracji rejonowej.

Administracja rządowa w konsekwencji utraciła kontrolę nad dawnym szczeblem powiatowo-rejonowym, zachowując pełną lub ograniczoną kontrolę nad powiatową administracją specjalną. Administracja rządowa w konsekwencji utraciła kontrolę nad dawnym szczeblem powiatowo-rejonowym, zachowując pełną lub ograniczoną kontrolę nad powiatową administracją specjalną.

Hubert Izdebski, Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, LexisNexis, Warszawa 2011, wyd. 2 „(…) można z całą stanowczością stwierdzić, że: 1)oto po raz pierwszy w historii naszej państwowości zdołano zbudować przejrzysty i jednolity dla całego kraju system władz publicznych, nadając im samorządowy charakter, co spełnia standardy współczesnej administracji w Europie, 2)powołano tym samym podmioty, które działając w oparciu o zasadę pomocniczości zdolne są do efektywnego rozwiązywania problemów społecznych, 3)podmioty te zdolne są do współpracy ze sobą oraz do współpracy w podobnymi podmiotami czy to bezpośrednio, czy to w ramach organizacji międzynarodowych i tym samym będą potrafiły wykorzystywać doświadczenia samorządu innych krajów z pożytkiem dla funkcjonowania małych ojczyzn.”1 „(…) można z całą stanowczością stwierdzić, że: 1)oto po raz pierwszy w historii naszej państwowości zdołano zbudować przejrzysty i jednolity dla całego kraju system władz publicznych, nadając im samorządowy charakter, co spełnia standardy współczesnej administracji w Europie, 2)powołano tym samym podmioty, które działając w oparciu o zasadę pomocniczości zdolne są do efektywnego rozwiązywania problemów społecznych, 3)podmioty te zdolne są do współpracy ze sobą oraz do współpracy w podobnymi podmiotami czy to bezpośrednio, czy to w ramach organizacji międzynarodowych i tym samym będą potrafiły wykorzystywać doświadczenia samorządu innych krajów z pożytkiem dla funkcjonowania małych ojczyzn.”1

J. Stępień, Decentralizacja – 10 lat doświadczeń odrodzonego samorządu terytorialnego, Nowe Prawo Samorządu Terytorialnego. Komentarze, wyjaśnienia, przepisy, red. H. Izdebski, M. Dercz, t. 5, cz. 2. kom. 22

Dziękuję za uwagę.