Weronika Paszewska Jakub Rok || Grupa eFTe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Sprawiedliwy Handel to międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych producentów.
Arkadiusz Wojciechowski
Rola patentu w rozwoju firmy
Sprawiedliwy Handel Jakub Rok Grupa eFTe Warszawa.
GO CHINA! GO AFRICA! Ministerstwo Gospodarki
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Grupy producentów rolnych
SPRAWIEDLIWY HANDEL trochę wiedzy dla zaawansowanych
Fairtrade – dynamiczny rynek
Ekoznaki w Polsce. Ekoznaki to znaki towarowe, nadawane wybranym produktom, usługom bądź miejscom. Dzięki nim możemy stwierdzić, które z interesujących.
1 Wyniki za IV kwartał 2003 Warszawa, luty 2004.
Strategia Warszawa, styczeń 2005.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
FINANSOWANIE OPIEKI ZDROWOTNEJ (2) Prof. dr hab. med. Jacek Ruszkowski
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Gospodarka światowa.
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
Internet 2006: rozwój e-commerce
SPRAWIEDLIWY HANDEL.
I ETAP Zakres Projektu: Budowa 4 Hospotów w centrum miasta Grodzisk Mazowiecki. Realizacja Projektu : 28 czerwiec 2008 – 30 wrzesień 2008.
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM NA PRZYKŁADZIE
FAKTY. FAKTY DZIECI UMIERA CODZIENNIE Z GŁODU.
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
Rynek węgla kamiennego na świecie wrzesień 2013
Asseco wczoraj….
GLOBALNA WIOSKA rybacka
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wyniki finansowe Grupy AB I kwartał 2009 roku. AB S.A., ul. Kościerzyńska 32, Wrocław | | 2 PODSTAWOWE INFORMACJE AB S.A. jest.
Pozyskiwanie środków na promocję produktów regionalnych Bożena Pietras-Goc FUNDACJA PARTNERSTWO DLA ŚRODOWISKA.
Grupa LOTOS S.A. Bezpieczeństwo energetyczne, rynek, rozwój
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy Warszawa,
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Sprawiedliwy Handel - codziennie wpływamy na losy świata.
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Dlaczego kraje handlują?
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Sprawiedliwy Handel Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu”
Problem wyżywienia ludzi na świecie
UE i USA w gospodarce światowej*
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
POTENCJALNE SKUTKI TTIP DLA POLSKIEGO EKSPORTU DO USA NA TLE KRAJÓW EUROPY ŚRODKOWOWSCHODNIEJ BOŻENA PERA.
„Co nas łączy z Ameryką Południową?”
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
Sprawiedliwy Handel. Sprawiedliwy Handel w teorii Bezpośrednie relacje pomiędzy producentami z Południa i konsumentami z Północy Partnerstwo handlowe.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
Sprawiedliwy Handel Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r.
Puchatek obudził się nagle z uczuciem dziwnego przygnębienia
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Debata „Globalizacja”.
Niedożywienie.
Sprawiedliwy Handel Jakub Rok Grupa eFTe Warszawa.
Zapis prezentacji:

Weronika Paszewska Jakub Rok || Grupa eFTe Sprawiedliwy Handel Weronika Paszewska Jakub Rok || Grupa eFTe

Sprawiedliwy Handel w teorii Bezpośrednie relacje pomiędzy producentami z Południa i konsumentami z Północy Partnerstwo handlowe Większa równość w międzynarodowym handlu Dostęp do rynku Zrównoważony i harmonijny rozwój

Czemu Sprawiedliwy Handel? 2,7 mld ludzi na świecie żyje za mniej, niż 2 $ dziennie 900 mln ludzi na świecie głoduje W wyniku skrajnego niedożywienia lub chorób z nim związanych co 5 sekund umiera dziecko Ponad 120 mln dzieci nie chodzi do szkoły Około 580 mln kobiet jest analfabetkami Polska jest rajem…

A gdyby tak... Przywrócić Afryce poziom udziału w eksporcie światowym sprzed 50 lat (6,5%), oznaczałoby to dodatkowe 350 mld $/rok Zwiększyć udział w światowym eksporcie Afryki, Azji Pd-Wsch i Pd oraz Ameryki Łacińskiej o 1% - tak osiągnięte przychody mogłyby pomóc wyjść 128 mln ludzi z ubóstwa. Oficjalna pomoc międzynarodowa dla Afryki Subsaharyjskiej to obecnie 33 mld $/rok

Czemu Sprawiedliwy Handel? USA, UE i Japonia wydają 350 mld $/rok na subsydia dla rolników w swoich krajach. Szacuje się, że to skutkuje mniejszymi o 50 mld $/rok potencjalnymi wpływami z eksportu płodów rolnych dla krajów globalnego Południa.

Czemu Sprawiedliwy Handel? Praca w warunkach niewolniczych istnieje na 90% plantacji kakao WKS Kawa stanowi około połowy PKB oraz ponad 70% wartości eksportu w takich krajach, jak Etiopia, Burundi, czy Uganda. W Etiopii uprawiający kawę rolnicy dostają dolara za zebranie kilograma ziaren. W europejskich kawiarniach można z tego zaparzyć 80 filiżanek kawy – wartych 230 $

Globalny rynek kawy Kawa jest drugim, pod względem wartości wymiany, dobrem w handlu międzynarodowym 25 mln producentów – drobnych, z Południa 700 mld filiżanek rocznie (ilu konsumentów?)‏ 75% produkcji trafia na eksport, głównie na Północ Niestabilne ceny – próby regulacji(lata 60.-80.)‏ Liberalizacja rynku – po 1989 roku Kryzys kawowy 1998-2003 rok

Globalny rynek kawy Zyski producentów w coraz mniejszym stopniu zależą od ceny płaconej przez konsumentów w sklepie, a bardziej – od pośredników i ich polityki. Stabilna, przejrzysta i dająca producentom ‘głos’ struktura, została zastąpiona przez nieformalny układ zdominowany przez nabywców (firmy wypalające!)‏ Powrót do odgórnej regulacji rynku jest praktycznie niemożliwy SH przekłada koszty utrzymania częściowo regulowanego rynku z budżetów państw, na nas, świadomych konsumentów!

Tradycyjny handel - rolnik - pośrednik skupujący - pośrednik z zapleczem technicznym - lokalny eksporter - (handlowiec międzynarodowy)‏ - firma wypalająca - detalista - konsument

Tradycyjny handel rolnik pośrednik skupujący pośrednik z zapleczem technicznym lokalny eksporter (handlowiec międzynarodowy)‏ firma wypalająca detalista konsument

Alternatywny handel - rolnik - spółdzielnia - (ew. unia) - kupiec - firma wypalająca - detalista - konsument

Alternatywny handel rolnik pośrednik skupujący pośrednik z zapleczem technicznym lokalny eksporter (handlowiec międzynarodowy)‏ firma wypalająca detalista konsument Inicjatywa narodowa (czlonek FLO)‏

Skąd ten pomysł? Przeszłość kolonialna – odpowiedzialność, globalna solidarność Globalizacja – handel międzynarodowy (regulacja), przepływ informacji Zrównoważony rozwój – pozaekonomiczne aspekty rozwoju, globalna perspektywa, Świadomość konsumencka – globalne skutki codziennych wyborów ‘Trade not Aid’

Historia rozwoju SH – 3 etapy Handel charytatywny – sprzedaż rękodzieła z Południa; zakup motywowany współczuciem nabywcy; Import produktów spożywczych i certyfikacja – lojalność konsumentów, podkreślenie wyjątkowości idei; rynek głównych towarów importowanych z Południa; Odpowiedzialny biznes – konsumenci przywiązują większą wagę do warunków powstawania produktów i związanych z tym oddziaływań.

Fair Trade czy Fairtrade? Pisane ze spacją oznacza cały ruch zaangażowany w zapewnienie godnego życia rolnikom i pracownikom z Południa poprzez sprawiedliwe warunki handlowe. Bez spacji oznacza produkty certyfikowane przez organizację FLO - czyli ponad 80% wszystkich produktów SH

Certyfikacja Sprecyzowane kryteria Wyjątkowość Koszty dla producenta 1988 (Holandia) Max Havelaar – certyfikowana kawa 1997 – FLO i znak FT (produkt)‏ 2004 – IFAT i znak FTO (organizacja)‏

Zasady SH wg FLO Rozwój ekonomiczny i społeczny, standardy środowiskowe i warunków pracy – wymagania dla organizacji producenckich Warunki handlu – wymagania dla nabywcy Cena minimalna dla każdego produktu Premia FT na rzecz społeczności lokalnej Demokratyczne podejmowanie decyzji Bezpieczne i godne warunki pracy Wspieranie ekoprodukcji Umowy długoterminowe Prefinansowanie Planowanie strategiczne

Cena minimalna i Premia FT Cena minimalna jest ustalana z uwzględnieniem średnich kosztów produkcji i przeciętnego wynagrodzenia Cena minimalna nie może być mniejsza niż cena bazowa (rynkowa)‏ Premia FT w przypadku kawy wynosi 0,2$ za kg (cena minimalna – 2,4 $). Przeznaczana jest w drodze demokratycznego głosowania na rozwój społeczności lokalnej. Spółdzielnia COOCAFE, która skupia 4000 rolników, zarobiła dzięki Premii FT 7 mln $ przez 10 lat

Projekty zrealizowane w OCFCU z Premii FT 5 szkół podstawowych 4-klasowych (dla 6000 dzieci), rozbudowa 6 szkół, 17 dodatkowych sal szkolnych, 4 przychodnie lekarskie i 1 klinika, wyposażenie w sprzęt medyczny 3 istniejących przychodni lekarskich, 36 ujęć czystej wody, 1 most, 1 linia energetyczna, 7 stacji oczyszczania ziaren kawy. 11 spółdzielni, skupiających 9 tys. drobnych producentów wraz z rodzinami. Źródło: Meskela T., 2008

1,5 mln producentów = około 7,5 mln beneficjentów FT Dodatkowe wpływy dla producentów, uzyskane dzięki Cenie minimalnej FT i Premii FT wyniosły w 2006 roku około 120 mln euro 632 organizacje w 58 krajach Źródło: FLO, 2008

Korzyści z uczestnictwa w systemie FT Finansowe: wyższy przychód, dostęp do usług kredytowych i oszczędnościowych, stabilizacja dochodów Kapitał Naturalny Fizyczny Ludzki Społeczny Korzyści Zrównoważona gospodarka zasobami naturalnymi, ochrona bioróżnorodności Rozwój infrastruktury – drogi, szkoły, punkty medyczne, ujęcia wody; lepsze warunki mieszkaniowe; łatwiejszy dostęp do zakładów obróbki kawy Lepsze samopoczucie i kondycja zdrowotna, poprawione bezpieczeństwo żywieniowe, rzadsze zachorowania związane z brudną wodą; wyższy odsetek dzieci uczęszczających do szkoły, stypendia dla uczących się Nauka współpracy w społeczności, uczestnictwo w budowaniu i działaniach organizacji

Czy ktoś to sprawdza? FLO international jest organizacją non-profit zajmującą się ustalaniem standardów FT. Skupia przedstawicieli inicjatyw metkujących, producentów, handlowców i osoby niezależne. FLO cert jest niezależną firmą, która szkoli i zatrudnia inspektorów prowadzących proces certyfikacji i weryfikujących wypełnianie standardów FT.

Wyniki handlowe FT W 2007 roku konsumenci na całym świecie zakupili towary FT za 2,3 mld € - 47% więcej niż w 2006 roku (tempo wzrostu utrzymuje się na podobnym poziomie od 5 lat)‏ FT stanowi mniej niż 1/200 światowego handlu, ale... Kawa FT jest najszybciej rosnącym segmentem rynku kaw specjalnych; jej udział w światowej sprzedaży to około 1,5% Banany FT w Szwajcarii mają 55% udziału w rynku FT jest sprzedawane w Europie w 80 tys. sklepów Niektóre sieci przerzuciły się całkowicie na produkty FT w pewnych działach Pozostałe produkty FT, to: orzechy, niektóre suszone i świeże owoce i warzywa, przyprawy i zioła. Źródło: FLO, 2008

Fairtrade w Polsce Sprzedaż w Polsce w 2007 roku – 1 do kilku mln zł sprawiedliwyhandel.pl i sprawiedliwy-handel.pl Światowy Dzień SH zielonasiec.pl efte.org

Dyskusja wokół SH Mainstreaming? Utrzymana logika eksportu z Południa towarów nieprzetworzonych Brak standardów dla handlowców Problemy organizacji producenckich Słabo kontrolowane standardy Biurokracja

Dziękujemy www.efte.org grupa@efte.org