Wyzwania dla współczesnej szkoły PROFILAKTYKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Działania prowadzone przez Stowarzyszenie ETAP na rzecz seniorów.
program profilaktyki uzależnień
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
WARSZTATY DLA GIMNAZJALISTÓW I UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Uzależnienia a rozwój dziecka
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SUWAŁKACH
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
RZĄDOWY PROGRAM NA LATA „BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA”
PEDAGOG SZKOLNY.
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Szkoła Promująca Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. OSKARA LANGEGO ul. RATAJA 30, ZAWIERCIE
Tydzień działań profilaktycznych
Polskie doświadczenia w mediacjach rówieśniczych Agnieszka Rękas sędzia w stanie spoczynku Społeczny Doradca Rzecznika Praw Dziecka Poznań, 23 września.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Programy profilaktyczne realizowane w Zespole Szkół w Sarzynie w roku szkolnym 2016/2017 w ramach współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym.
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
Opracowała: Katarzyna Płatek
PROFILAKTYKA PRZEMOCY WOBEC DZIECI W DZIAŁANIACH FUNDACJI MEDERI
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Wyzwania dla współczesnej szkoły PROFILAKTYKA mgr Agnieszka Słowik

"Zniszcz siebie - narkotyki" - finlandzka kampania antynarkotykowa z kwietnia 2007r., wykonana przez agencję TBWA\PHS Helsinki

profilaktyka = zapobieganie = prewencja Definicja profilaktyka = zapobieganie = prewencja nie dotyczy jedynie zdrowia ale różnych sfer życia (zapobieganie pożarom, katastrofą, przestępczości, niedostosowaniu społecznemu)

"Zniszcz siebie - narkotyki" - finlandzka kampania antynarkotykowa z kwietnia 2007r., wykonana przez agencję TBWA\PHS Helsinki

Definicja w aspekcie zdrowia profilaktyka, to działania zapobiegające wystąpieniu choroby czy zaburzeń działania zmierzające do ograniczenia skutków choroby lub utrzymania status quo organizmu (stan obecny)

"Zniszcz siebie - narkotyki" - finlandzka kampania antynarkotykowa z kwietnia 2007r., wykonana przez agencję TBWA\PHS Helsinki

Profilaktyka alkoholowa i nikotynowa ma przede wszystkim zapobiec nadużywaniu alkoholu (używaniu w nadmiarze) - używaniu w niewłaściwy sposób, w nieodpowiednich sytuacjach, bądź w zbyt młodym wieku

"When you drink, the law isn't the only thing you're breaking" (Pijąc, łamiesz nie tylko prawo) - amerykańska kampania "Broken Teens" ze stycznia 2010 r.

Profilaktyka środków pozostałych narkotyków ma przede wszystkim zapobiec używaniu narkotyków (każde używanie to nadużywanie) w okresie eksperymentów ma zapobiec rozwinięciu choroby

"When you drink, the law isn't the only thing you're breaking" (Pijąc, łamiesz nie tylko prawo) - amerykańska kampania "Broken Teens" ze stycznia 2010 r.

Cele profilaktyki -J.D. Floyd uzyskanie wiedzy o szkodliwości środków odurzających rozwijanie umiejętności wykorzystania osobistych możliwości, kompetencji dostarczanie okazji do nabywania zdolności radzenia sobie z problemami życiowymi, szczególnie psychologicznymi i emocjonalnymi, które sprzyjają sięganiu po środki odurzające

"When you drink, the law isn't the only thing you're breaking" (Pijąc, łamiesz nie tylko prawo) - amerykańska kampania "Broken Teens" ze stycznia 2010 r.

Cele profilaktyki - E.T. Duffy rozpowszechnienie rzetelnych i prawdziwych informacji o zjawisku, kształtowanie świadomych wzorców konsumpcyjnych kształtowanie umiejętności interpersonalnych a w szczególności: samoświadomości, samooceny i samodyscypliny rozwijanie umiejętności interpersonalnych a w szczególności: umiejętności empatycznych, współpracy, komunikowania się oraz rozwiązywania konfliktów rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji oraz rozwiązywania problemów, obejmujące zdolność do wybierania pozytywnych, a nie negatywnych stylów życia rozwijanie związków z grupą społeczną i poczucia odpowiedzialności za grupę, do której jednostka należy (rodzina, rówieśnicy , klasa, sąsiedzi ), rozwijanie dojrzałej odpowiedzialności za własne życie jako właściwego wzorca ról do naśladowania przez innych wspieranie środowiska rodzinnego, społecznego i środowiska pracy, które podnosiłoby jakość życia wszystkich jego członków kształtowanie reguł prawnych i publicznych w taki sposób, aby były zgodne z ludzkimi potrzebami, wspierały pozytywne style życia

Formy oddziaływań profilaktycznych programy rozwoju osobistego dla uczniów programy profilaktyki I i II rzędowej (program profilaktyczny, wychowawczy szkoły ) pomoc pedagogiczna i psychologiczna socjoterapia interwencja poradnictwo indywidualne konsultacje dla rodziców badania zjawiska na terenie placówek formy szkoleniowe dla rodziców i nauczycieli, gazetki szkolne udział w akcjach lokalnych promujących zdrowy styl życia promocja kultury fizycznej programy dla Liderów Pomocy Rówieśniczej i Liderów Promocji Zdrowia konsekwentne przestrzeganie algorytmów postępowania wobec uczniów używających, posiadających, rozprowadzających środki psychoaktywne konkursy, heppeningi

Kampania antynarkotykowa pod hasłem "What's the worst that could happen?", przeprowadzona w wyniku współpracy amerykańskiego Narodowego Biura ds. Narkotyków i agencji McKinney pod koniec 2009 r.

Programy rekomendowane do realizacji w klasach „Nie pal przy mnie, proszę” - program edukacji antytytoniowej dla uczniów z klas I - III szkoły podstawowej „Trzeci elementarz, czyli program siedmiu kroków” - program profilaktyki uzależnień, z elementami treningu umiejętności życiowych, dla uczniów w wieku 12-17 lat „Jak żyć z ludźmi” -program rozwijania umiejętności społecznych, z elementami profilaktyki uzależnień, dla gimnazjum.

Kampania antynarkotykowa pod hasłem "What's the worst that could happen?", przeprowadzona w wyniku współpracy amerykańskiego Narodowego Biura ds. Narkotyków i agencji McKinney pod koniec 2009 r.

Programy rekomendowane do realizacji w klasach „Dziękuję - NIE”- program rozwijania umiejętności życiowych i profilaktyki uzależnień dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum oraz szkół ponadpodstawowych „Zanim spróbujesz”- program profilaktyki uzależnień i rozwijania umiejętności życiowych zawierający wersje dla wszystkich etapów edukacji „Spójrz inaczej” - program wspieranie rozwoju osobowości ucznia i jego zdolności przystosowania się społecznego zawierający wersje dla różnych etapów edukacji „Spójrz inaczej na agresję” - rozwinięcie i uzupełnienie programu "Spójrz inaczej" o problematykę agresji i przemocy. Przeznaczony dla klas VI i gimnazjum

Programy rekomendowane do realizacji w klasach „Cukierki” - program wczesnej profilaktyki uzależnień, przemocy i rozwijania umiejętności życiowych uczniów przeznaczony dla klas I-III szkół podstawowych oraz starszych grup przedszkolnych „Tak czy nie” - program profilaktyki uzależnień dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych

Kampania antynarkotykowa pod hasłem "What's the worst that could happen?", przeprowadzona w wyniku współpracy amerykańskiego Narodowego Biura ds. Narkotyków i agencji McKinney pod koniec 2009 r.

Programy rekomendowane do realizacji w grupach ryzyka „Odczuwaj, ufaj, mów” -  program dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, szczególnie z rodzin z problemem alkoholowym Trening Zastępowania Agresji (ART) - program profilaktyczny mający na celu zmianę agresywnych i przemocowych zachowań dzieci, młodzieży i dorosłych na zachowania pożądane i społecznie akceptowane

Programy rekomendowane dla liderów młodzieżowych „Podaj dłoń”- dla nieprofesjonalistów zainteresowanych udzielaniem pomocy innym ludziom (młodzież, nauczyciele) „Nasze spotkania” - psychoprofilaktyczny dla młodzieży zainteresowanej własnym rozwojem i pomaganiem innym ludziom „Program rówieśniczego doradztwa”- program budowania rówieśniczego wsparcia przeznaczony dla szkół ponadgimnazjalnych „Śnieżna kula”- program dla wolontariuszy młodzieżowych oraz dorosłych zainteresowanych profilaktyką środowiskową i promowaniem zdrowego stylu życia

"Alkohol jest dla kierowcy dużo groźniejszy niż pistolet" - chińska kampania przeprowadzona przez agencję reklamową Dentsu w 2008 r.

Programy rekomendowane - rodzice „Szkoła dla rodziców i wychowawców” - program wzmacniania więzi między dziećmi i znaczącymi dla nich osobami dorosłymi, przeznaczony dla rodziców i nauczycieli Zajęcia prowadzone metodami aktywnymi w 15-osobowych grupach. Obejmują 10 spotkań 4-godzinnych (łącznie 40 - 45 godzin)

Kampania społeczna "Drink pod ochroną" z lipca - sierpnia 2009 r, adresowana do bywalców dyskotek i lokali rozrywkowych - mieszkańców i turystów przebywających w województwie zachodniopomorskim

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej http://www.cmp3.ore.edu.pl/node/13718

Kanadyjska kampania organizacji MADD - Mothers against drunk driving z2005 r., przeciwko jeździe po wypiciu alkoholu lub zażyciu narkotyków

Profilaktyka w praktyce realizatorzy w szkołach : pedagodzy, wychowawcy, nauczyciele, specjaliści, instruktorzy, Straż Miejska, Policja, czas realizacji : zgodnie z założeniami merytorycznymi programów autorskich materiały : podręczniki, zeszyty ćwiczeń, materiały plastyczne i biurowe

"15 dolców za seks nie jest normalne "15 dolców za seks nie jest normalne. Ale przy metaamfetaminie jest" - amerykańska kampania The Meth Project, ukazująca konsekwencje nawet jednego "spróbowania" metaamfetaminy

Systemowe oddziaływania profilaktyczne w szkole - przykład-

"Zostawianie przyjaciela na śmierć nie jest normalne "Zostawianie przyjaciela na śmierć nie jest normalne. Ale przy metaamfetaminie jest" - amerykańska kampania The Meth Project, ukazująca konsekwencje nawet jednego "spróbowania" metaamfetaminy

Dziękuję za uwagę