Michał Skorupski 23/3/2012 www.dhv.com www.zpbui.pl Uprawnienia Inżyniera w realizacji umów w sprawie zamówień publicznych opartych o Warunki Kontraktowe.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Włodzimierz Kiernożycki Serock, 18 maja 2012 r.
Art.627 – art. 646 Kodeksu cywilnego
WYPŁATY NALEŻNOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Jacek Piliszek, Włodzimierz Kiernożycki Serock, 19 maja 2012 r.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Od ogłoszenia do zamówienia
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Niezależny Inżynier Konsultant SIDiR
Włodzimierz Kiernożycki Nieporęt, 25 luty 2012 r.
Kontrakty typu „zaprojektuj i wybuduj” – prawa i obowiązki Stron
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Procedury FIDIC – wykorzystanie w realizacji projektów POIiŚ
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ROBOTY DODATKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE, ZMIANY UMÓW Z WYKONAWCĄ – KWALIFIKOWALNOŚĆ
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
KONTRAKTY TYPU „ZAPROJEKTUJ I WYBUDUJ” – PRAWA I OBOWIĄZKI STRON
Zmiany w obszarze prawa oddziałujące bezpośrednio na zasady udzielania zamówień publicznych Akty wykonawcze do znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych.
NIEPRAWIDŁOWOŚCI W POSTĘPOWANIACH PRZETARGOWYCH Zmiany umów.
1 XVI Podkarpacka Konferencja Samorządów Terytorialnych Wybrane problemy związane z finansowaniem projektów i nieprawidłowościami 27 października 2009.
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Umowa o pracę Dr Jacek Borowicz.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Umowy cywilnoprawne związane z pracą
Dlaczego miesiąc? Art. 4. Małżeństwo przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego nie może być zawarte przed upływem miesiąca od dnia, kiedy osoby, które.
Spółka komandytowa Podstawy prawa handlowego SSA III
Wypowiedzenie zmieniające
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
1.Rozpoczęcie działalności w 1983 r., 2.Udział w przetargach i realizacja wszystkich zadań z zakresu budownictwa drogowego, 3.Obszar działań obejmuje.
Umowa o prace projektowe
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Prawo pracy.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
Warszawa, 27 stycznia 2016 r. Maciej Balcerowski
U MOWA ZLECENIE A UMOWA O DZIEŁO Kancelaria Radcy Prawnego dr Małgorzaty Maliszewskiej ul. Szczęśliwicka 27a, Warszawa tel. (0-22)
RYZYKO WYSTĘPOWANIA SPORÓW NA TLE UMÓW ZAWIERANYCH W TRYBIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Zbigniew Miczek OIRP w Krakowie 2011 rok.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
„Umowy na rynku pracy” Marta Maciejuk radca prawny
Umowa o dzieło.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE BUDOWĄ ZGODNIE Z PROCEDURAMI FIDIC PODSTAWY
USTALENIA ZESPOŁU KONSULTACYJNEGO W PRZEDMIOCIE ZAGADNIENIA:
Umowa o dzieło umowa zlecenia
Umowa Komisu Dorota Wieczorkowska
SWOBODA UMÓW.
Zmiany w dokumentach bazowych
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
Zapis prezentacji:

Michał Skorupski 23/3/2012 www.dhv.com www.zpbui.pl Uprawnienia Inżyniera w realizacji umów w sprawie zamówień publicznych opartych o Warunki Kontraktowe FIDIC Michał Skorupski 23/3/2012 www.dhv.com www.zpbui.pl 24 marca 2017

Tytułem wstępu: Motywacja w ekonomii W przypadku prostych zadań wymagających mechanicznego wykonywania czynności motywatory typu if-then działają tym lepiej im wyższy motywator (im wyższa kara umowna tym szybciej przesypiemy górę kruszywa) W przypadku skomplikowanych zadań wymagających szerokiego horyzontu myślowego i kreatywności i wielowątkowych działań motywatory typu if-then działają tym gorzej im wyższy motywator (im wyższa kara umowna, tym gorzej dostarczony przedmiot skomplikowanej umowy) Dowód: Karl Duncker,1945 Sam Glucksberg (Princeton), Dan Ariely (MIT), London School of Economics, 2009 Dan Pink, 2009; por.: www.ted.com/talks

2. W praktyce Inżynier ograniczony w działaniach (kl.3.1) Z reguły do uznania roszczenia wymagana ‘pisemna zgoda’ Zamawiającego Z reguły lista ograniczeń na Inżyniera nie jest wyczerpująca Z reguły inspektorzy nadzoru działają poza komunikacją kontraktową (1.3) i poza głównym nurtem w zakresie badań i odbiorów

3. W praktyce, cd. W interpretacji CUPT Inżynier nie wydaje oświadczeń woli tylko oświadczenia wiedzy Inżynier jest pośrednikiem, z istotnymi sprawami Wykonawca kontaktuje się z Zamawiającym bezpośrednio Do tego stopnia, że Wykonawca niektórych poleceń (3.3, 13) nie wykonuje, jeśli Zamawiający ich nie potwierdzi

4. W praktyce, cd. Niekiedy polecenia są wstępem do zawarcia Zamówienia uzupełniającego lub Aneksu do umowy Zamawiający ma pokusę, żeby sterować Inżynierem i ‘współtworzyć’ jego pisma W efekcie Inżynier gros czasu poświęca na raportowanie, wyjaśnianie i dyskusje z Zamawiającym

5. W efekcie Inżynier w istocie nie odpowiada za swoje decyzje, bo prawie na każdą musi mieć zgodę Inżynier staje się dostarczycielem polisy ubezpieczeniowej W tej sytuacji niekiedy wręcz lepiej by było gdyby zamawiający miał swój oddział inżynierski

6. Model teoretyczny jest taki Inżynier działa (domyślnie) w imieniu Zamawiającego, ale w swoich określeniach i uzgodnieniach działać ma rzetelnie (obiektywnie). Inżynier ma asystentów w postaci m.in. inspektorów nadzoru, którzy są wystarczająco kompetentni do zlecania badań, odbiorów częściowych itp. Inżynier ma pełnomocnictwo do działania w imieniu Zamawiającego wydając polecenia; w związku z tym nie ma potrzeby dublowania procedur (polecenie zmiany / aneks do umowy / zamówienie dodatkowe / protokół konieczności itp.)

7. Model teoretyczny, cd. Inżynier działa jako osoba fizyczna zatrudniana przez podmiot; ten podmiot ubezpiecza działania Inżyniera (gwarantuje jakość jego usługi) Inżynier jest autonomiczny w korektach kosztu i czasu. Obie strony godzą się na to, że Inżynier de facto kształtuje kontrakt negocjowalny ‘w pierwszej instancji’

8. Co ma skutkować - Rzetelnym prowadzeniem kontraktu Zwiększaniem poczucia bezpieczeństwa obu stronom umowy Tworzeniem autorytet Inżyniera Zdejmowaniem ciężaru odpowiedzialności z zamawiającego

9. Jak jest i jak może być jest może być zamawiający inżynier strony trzecie organ kontrolny zamawiający organ nadrzędny audyt prasa inspekcja inżynier inżynier kontrola inspekcji wykonawca wykonawca podwykonawcy podwykonawcy

10. Przyczyny Brak zaufania do Inżyniera i jego zespołu – zamawiający nie ma wpływu na to kogo dostanie, więc nie chce udzielać pełnomocnictw Zmienne otoczenie prawne – zmieniamy kontrakty, prawo, normy (dostosowujemy prawo do regulacji unijnych, które także się zmieniają) Brak zaufania Inżyniera do swoich inspektorów – zatrudnia ich często na ostatnią chwilę 100% Cena plus umowa ryczałtowa plus rygoryzm formalny - zabija pojęcie Inżyniera kontraktu

11. Postulowane zmiany: 1 Od razu w nowych kontraktach: - Ograniczenie listy ograniczeń w kl. 3.1 - Zdecydowane wykreślenie uzgadniania zatwierdzania lub odrzucania roszczeń z Zamawiającym. Sędzia nie uzgadnia wyroku z jedną ze stron. - Formułowanie kontraktów w taki sposób, aby nie wymagały dodatkowych aneksów czy zamówień dodatkowych

12. Postulowane zmiany: 2 - Inspektorzy powinni być asystentami Inżyniera z delegowanymi uprawnieniami - Wpisy o dziennika budowy są dokumentem kontraktowym - Klauzule dotyczące prób, inspekcji etc powinny współgrać z obowiązkami inspektorów w prawie budowlanym

13. Postulowane zmiany: 3 - W zakresie korekt ceny, zmian i korekt czasu na ukończenie Inżynier powinien mieć pełnomocnictwo do działania w imieniu Zamawiającego Pełnomocnictwo to można zawsze cofnąć W praktyce kontraktu przewidzieć czas na mobilizację inżyniera, zapoznanie się z dokumentacją, zapoznanie z umową

14. Prawo polskie w zakresie zmiany ceny kontraktu: KC Art. 628.  § 1. Wysokość wynagrodzenia za wykonanie dzieła można określić przez wskazanie podstaw do jego ustalenia (dzieło)

15. Prawo polskie w zakresie zmiany ceny kontraktu: KC, cd. Art. 630.  § 1. Jeżeli w toku wykonywania dzieła zajdzie konieczność przeprowadzenia prac, które nie były przewidziane w zestawieniu prac planowanych będących podstawą obliczenia wynagrodzenia kosztorysowego, a zestawienie sporządził zamawiający, przyjmujący zamówienie może żądać odpowiedniego podwyższenia umówionego wynagrodzenia. Jeżeli zestawienie planowanych prac sporządził przyjmujący zamówienie, może on żądać podwyższenia wynagrodzenia tylko wtedy, gdy mimo zachowania należytej staranności nie mógł przewidzieć konieczności prac dodatkowych. Art. 632.  § 1. Jeżeli strony umówiły się o wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac.

16. Prawo polskie w zakresie zmiany ceny kontraktu: KC, cd. Naszym zdaniem podpisując umowę ‘typu FIDIC’ strony NIE ZAWIERAJĄ UMOWY RYCZAŁTOWEJ, nawet jeśli na pierwszej stronie jakiegoś dokumentu tak napisano, skoro jednocześnie na kilkudziesięciu stronach mówi się o sposobach korekty ceny.

17. Prawo polskie w zakresie zmiany ceny kontraktu: PZP Art. 144. 1. Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany.

18. Wniosek Umowa (‘typu FIDIC’) określa takie ‘warunki zmian’. Polecenie Zmiany, korekta ceny, korekta czasu na ukończenie Problemem pozostaje co jest zmienianym przedmiotem umowy Zatem trzeba rozważyć zlecenia na projektowanie w kontekście określania tego przedmiotu umowy nadmiernie szczegółowo

19. Wniosek, cd Jeżeli umowa oparta jest na bardzo szczegółowych specyfikacjach (STWiORB), to przedmiotem zmiany są metody i materiały tam wymienione Jeżeli umowa pozostawia dobór technologii i materiałów wykonawcy (D&B) – to zmiany tychże w trakcie realizacji zmianą nie są Istotną zmianą umowy ‘typu FIDIC’ byłoby na przykład zmiana dotycząca kar umownych, sposobów komunikacji, sposobów rozliczania etc.

20. Wnioski końcowe – prośba do zamawiających i prawodawców W długiej perspektywie tylko wybieranie Inżyniera w sposób inny niż 100% cena pozwala na pozyskanie partnerów Firmę Inżyniera najlepiej rozliczać na podstawie jej własnej metodologii pracy z oferty Inżynierowie powinni być wybierani przez Wykonawcami Inżynierowie (firmy) muszą mieć czas na mobilizację Warunki działania zmieniajmy powoli – patrzmy na system a nie tylko na warunki kontraktu

Dziękuję za uwagę Michał Skorupski michal.skorupski@dhv.com www.dhv.com www.zpbui.pl