Program budowy linii dużych prędkości w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SOCHACZEW Propozycja lokalizacji lotniska cywilnego dla Linii Low Cost i Cargo.
Advertisements

Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie Unii Europejskiej na lata Bartłomiej Telejko doradca delegacji PiS w Parlamencie Europejskim.
Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
Przygotowanie budowy linii dużych prędkości Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań Warszawa, 28 sierpnia 2009 r.
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Zasady określania zdolności przepustowej linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mgr inż. Ricardo Grabowski Biuro Eksploatacji.
Z Modernizacja linii E 65 - Południe na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa Andrzej Biały – Kierownik.
Możliwości lokalizacji stacji KDP w zachodniej części woj. łódzkiego
Z Modernizacja linii E 65 - Południe na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa Andrzej Góźdź – Kierownik.
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
Możliwości eksportu na rynek rosyjski
Polityka spójności na lata
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Promocyjna Sektorowego Programu Operacyjnego Transport
Kierunki rozwoju infrastruktury transportowej na Mazowszu
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Program budowy linii dużych prędkości
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Katowice, r. Konrad Gawłowski Zastępca Dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Kolei Dużych Prędkości
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Centrum Kolei Dużych Prędkości Zakres i harmonogram Studium Wykonalności linii Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław Warszawa, 30 listopada 2010.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Spotkanie robocze polskich regionów Korytarza Bałtyk – Adriatyk
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Regionalny Program Operacyjny
Wstępne studium wykonalności dla projektu „Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin – Płock” Prezentacja wyników prac.
Gorzów Wielkopolski 5 maj 2014 r.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Poznań: Ocena Systemu Komunikacyjnego 25 maja 2016 r.
GOSPODARCZE ASPEKTY WSPÓŁPRACY PODLASKICH PRZEDSIĘBIORSTW Z KAZACHSTANEM I UZBEKISTANEM Białystok, dn r. Projekt jest finansowany ze środków.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Zarządca infrastruktury Krajowy Program Kolejowy
KDP W POLSCE Autor: Adam Maćkowiak.
Koleje dużych prędkości w Belgii i Holandii
Zapis prezentacji:

Program budowy linii dużych prędkości w Polsce Poznań, 11.06.2010 r. 1

Budowa nowych linii kolejowych o wysokich parametrach technicznych (prędkość maksymalna powyżej 300 km/h) jest dominującą tendencją w kolejnictwie europejskich, a także krajów pozaeuropejskich (Azja, Ameryka Południowa). Linie dużych prędkości możliwiają podróżowanie pomiędzy centrami aglomeracji ze średnią prędkością ponad 200 km/h, ponad 2-krotnie wyższą od możliwej przy rozbudowanej sieci autostrad. Linie dużych prędkości mają obecnie m.in. Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy, Belgia, Wlk. Brytania, Holandia, Japonia, Korea, Chiny, Tajwan, Turcja. W budowie znajdują pierwsze linie w takich państwach jak: Grecja, Szwecja, Portugalia, Iran, Argentyna. Planowane są nowe linie m.in. w Austrii, Słowacji, na Węgrzech, Czechach, Rosji, Rumuni, Maroku, Arabii Saudyjskiej, Brazylii, Indiach, Stanach Zjednoczonych i w Polsce. 2

Planowany wzrost długości linii kolejowych dużych prędkości w Europie Źródło: UIC 3

4

Rozwój kolei dużych prędkości w Europie oraz w wybranych krajach Stan [km] Europa Hiszpania Turcja Polska 2009 5566 1594 533 W budowie 3474 2219 212 Planowane 8501 1702 1679 712 2025 17541 5515 2422 5

Wskaźniki gęstości sieci dla państw Europy środkowej Państwo km linii na 100 km2 powierzchni Niemcy 120 Czechy 101 Węgry 85 Słowacja 75 Polska 64 Źródło: DG TREN 6

Program poprawy polskiej sieci kolejowej Polska sieć kolejowa wymaga zasadniczej poprawy i restrukturyzacji Modernizacja linii, zasadniczo do 160 km/h, na głównych liniach sieci TEN-T. Odnowienie linii do parametrów projektowych w przypadkach, gdy modernizacja wymaga zbyt dużych nakładów a rezultaty są niewielkie. Budowa nowych linii, w tym dużych prędkości na kierunkach, gdzie modernizacja nie przyniesie wystarczających rezultatów dla poprawy konkurencyjności kolei, nie rozwiązuje problemów zdolności przepustowej, a koszty modernizacji w przeliczeniu na minutę skrócenia czasu przejazdu są wyższe niż przy budowie nowej linii. 7

Czynniki przemawiające za budową kolei dużych prędkości w Polsce Polska jest zbyt dużym krajem, aby zapewnić dla niej sprawną komunikację między głównymi ośrodkami gospodarczymi i administracyjnymi tylko w oparciu o zmodernizowane linie kolejowe do 160 km/h oraz sieć autostrad. Sama tylko modernizacja linii jest niewystarczająca, aby miastom leżącym poza wielokątem Warszawa – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Warszawa zapewnić dobre połączenia z centrum kraju i innymi regionami. Konieczne jest usunięcie bariery w postaci braku linii kolejowych o wysokich parametrach technicznych dla organizacji szybkich połączeń kolejowych pomiędzy Polską wschodnią i zachodnią. Szybkie pociągi na liniach konwencjonalnych ograniczają zdolność przepustową linii dla pociągów towarowych i regionalnych (przypadek Warszawa – Sochaczew na linii E20). Część linii (w szczególności linię E20 należy przeznaczyć docelowo na priorytetowy ruch towarowy w osi wschód – zachód wg projektu Rozporządzenia Parlamentu i Rady UE. 8

Zakres działań PKP PLK S. A Zakres działań PKP PLK S.A. w realizacji rządowego Program budowy i uruchomienia kolei dużych prędkości w Polsce Prace przygotowawcze do budowy nowej linii Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań wraz z łącznikami do linii CMK. Modernizacja linii E65 Południe (CMK) z Warszawy do Katowic i Krakowa i dalej do południowej granicy: I etap – do 200 km/h, II etap – do 300 km/h z rozbudową w kierunku południowym (obecnie studium wykonalności). 9

Główne kierunki połączeń liniami dużej prędkości i ich przedłużeniami z państwami sąsiednimi 10

Linia Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław Parametry nowej linii Prędkość max. 350 km/h Standardy techniczne Zgodne z TSI HS 11

Kalendarz projektu 1995 – Kierunkowy program rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce. 2002 – prezentacja koncepcji układu „Y” Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław. 2005 – opracowanie Wstępnego Studium Wykonalności budowy linii dużych prędkości Poznań/Wrocław – Łódź – Warszawa. Luty 2008 - powołanie Zespołu Międzyresortowego ds. budowy KDP. Marzec - Wrzesień 2008 – opracowanie Programu budowy i uruchomienia przewozów kolejami dużych prędkości w Polsce i Prognozy oddziaływania na środowisko dla Programu KDP, konsultacje Programu w Ministerstwach i Urzędach Wojewódzkich. 9 grudnia 2008 – zaproszenie do przetargu na opracowanie Studium Wykonalności dla LDP. 19 grudnia 2008 – przyjęcie uchwałą Rządu RP dokumentu strategicznego „Program budowy i uruchomienia przewozów KDP w Polsce” oraz Master Planu dla kolei polskich do 2030 r. 12

Ważniejsze wykonane studia, analizy i dokumenty 2005 – Wstępne Studium Wykonalności budowy linii dużych prędkości Poznań/Wrocław – Łódź – Warszawa Cel i zakres potwierdzenie zasadności budowy linii dużych prędkości w Polsce, analiza wariantów przebiegu linii, wybór dwóch wariantów do dalszych analiz. 13

2008 – Uchwała Rady Ministrów 276/2008 w sprawie przyjęcia strategii ponadregionalnej w sprawie budowy i uruchomienia przewozów kolejami dużych prędkości w Polsce. 14

Harmonogram działań powiązanych z projektem POIiŚ 7 Harmonogram działań powiązanych z projektem POIiŚ 7.1-26 „Przygotowanie budowy linii dużych prędkości”

Ramowy harmonogram prac budowy linii Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław 16

Liczba pas-km./rok [tys.] Prognoza potoków pasażerów i liczby pociągów dla głównych linii łączących polskie aglomeracje (2020 r.) Relacja przewozu Liczba pas./dobę [tys.] Liczba pas-km./rok [tys.] Liczba poc./dobę 1/ Liczba poc-km./rok 1/ 2020 r. Warszawa – Łódź 34,5 1 637 025 96 4 555 200 Warszawa – Poznań 8,8 1 108 140 24 3 022 200 Warszawa- Wrocław 6,7 868 153 17 2 202 775 9,3 1 052 295 26 2 941 900 Warszawa – Gdańsk 6,1 801 540 16 2 102 400 Źródło: CNTK, PKP IC - BWM 17

Harmonogram prac budowy linii i działań komplementarnych Zadanie Termin realizacji Studium wykonalności dla linii Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław I etap: 2010-2011 II etap: 2011-2012 Studia wykonalności dla przebudowy węzłów kolejowych Warszawa, Poznań, Wrocław, Łódź (z tunelem) 2010-2012 Przygotowanie standardów dla budowy nowej linii Przygotowanie kadr dla projektowania, budowy i eksploatacji linii 2010-2020 Budowa linii i uruchomienie przewozów 2014-2020 Modernizacje innych linii i dworców 18

Węzły multimodalne i dworce KDP Przyjęto wytyczne z Rządowego Programu ... : „... Z założenia dworce obsługujące ruch KDP będą zlokalizowane łącznie z dworcami obsługującymi ruch tradycyjnej kolei. Jest to warunek konieczny realizacji koncepcji sieci KDP zintegrowanej z siecią tradycyjną, o którym mowa w założeniach do Programu KDP.” Dla Wrocławia, Poznania i Warszawy przyjęto w projekcie OPZ obecne dworce główne i centralne. Dla Łodzi - nowy dworzec budowany w ramach II etapu modernizacji obecnego połączenia Łódź – Warszawa. Dla Kalisza/Ostrowa Wlkp. dla opcji 1 - nowy wspólny dworzec wg wariantów zaproponowanych przez władze regionalne w wykonanym na ich zamówienie wstępnym studium. 19

KDP – Kluczowy element polskiej sieci kolejowej pozwalający zdyskontować dotychczasowe i planowane projekty inwestycyjne Linia Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław 2014 – 2020, V= 350 km/h Centralna Magistrala Kolejowa dostosowana do prędkości V ≤ 250 km/h Główne linie ruchu pasażerskiego 20

Perspektywy rozwoju kolei dużych prędkości po 2020 r. Biorąc po uwagę, że: Konieczność dokonania dodatkowych analiz wybiegających poza Master plan dla kolei do 2030 r. - prace analityczne nad studiami wykonalności dla linii Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław i linii E65 Południe (CMK) powinny być dokonywane w perspektywie 30-letniej. Odniesienie się do propozycji Eksperckiego projektu zagospodarowania przestrzennego kraju do 2033 r., który w nowym świetle określa potrzeby w zakresie rozwoju kolei dużych prędkości. Postawienie nowych wyzwań na transportu kolejowego w programie Polska 2030. Wyzwania rozwojowe. Opublikowanie przez Komisję Europejską komunikatu Zrównoważona przyszłość transportu: w kierunku zintegrowanego, zaawansowanego technologicznie i przyjaznego użytkownikowi systemu, inicjującego działania dla perspektywy 2040 r. Niezbędne jest opracowanie programu rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce do 2040 r. 21

Główne korytarze możliwe do obsługi przez koleje dużych prędkości 22

Główne cele kolei dużych prędkości w Polsce Skrócenie przejazdu pomiędzy największymi centralnymi aglomeracjami w Polsce do mniej niż 2 godzin. Radykalne skrócenie przejazdu z centrum Polski do regionów przygranicznych do około 3 godzin. Skrócenie czasów przejazdów z Polski zachodniej do wschodniej i z północnej do południowej do 5 – 6 godzin. Zapewnienie 80% mieszkańców Polski dostępu do kolei dużych prędkości przy czasie dojazdu do stacji tych kolei nie dłuższym niż 1 godzina. PKP PLK S.A. zleciło do CNTK opracowanie projektu Kierunkowego programu rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce do 2040 r. W najbliższych miesiącach propozycje programu zostaną przekazane do szerokiej konsultacji. 23

Dziękuję za uwagę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 24