Programowanie Wizualne WYKŁAD 4

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Współpraca Excela z innymi programami Współpraca Excela z innymi programami.
Advertisements

C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Ćwiczenie (1) Dostosuj poniższy program do potrzeb zdefiniowanych w treści programu zaliczeniowego: #include void dodaj(){}; void edytuj(){}; void usun(){};
Programowanie Wizualne WYKŁAD 1
PSZ wykład 2 > Przegląd komponentów biblioteki VCL
KORESPONDENCJA SERYJNA
Kamil Smitkiewicz Bezpieczeństwo w PHP.
Interaktywna prezentacja użytkowa
MS Access 2003 Kwerendy Paweł Górczyński.
MS Access 2000 Kwerendy Piotr Górczyński 25/08/2001.
20/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Debugowanie kodu.
Jakub Jurkiewicz Mirosław Ochodek Sponsorzy: Debug Jak szukać błędów w Eclipsie?
Programowanie w środowiskach zintegrowanych wykład 1 PSZ Programowanie w Środowiskach Zintegrowanych > Systemy i środowiska zintegrowane > Środowisko zintegrowane.
Biblioteki i przestrzenie nazw
Programowanie wizualne PW – LAB5 Wojciech Pieprzyca.
Systemy operacyjne - Windows
import danych; sumy pośrednie; tabela przestawna; konsolidacja danych
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
Tworzenie nowych kont lokalnych i domenowych, oraz zarządzanie nimi
Instrukcja logowania do Platformy E-Learningowej WSFiZ Instrukcja dla nauczycieli.
Instrukcja USOSweb Wersja: Opracował: Sebastian Sieńko Moduł sprawdzianów.
Moduł Lojalnościowy. Czyli zatrzymanie klienta przy naszym zakładzie optycznym.
Opracowała Urszula Guzikowska
BUDOWANIE SCHEMATU BLOKOWEGO REALIZUJĄCEGO PROSTY ALGORYTM
Na pasku komunikatów kliknij przycisk Włącz edytowanie,
Rozpoczęcie pracy z programem DAPP Optic.
Prace dyplomowe studentów
Tworzenie programów, etapów oraz określanie wymagań etapowych
MAKRA 1.
Formatowanie tabel. Formatowanie warunkowe. Wstawianie funkcji.
Programowanie obiektowe Wykład 6 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/14 Dariusz Wardowski.
Korespondencja seryjna
Przeglądanie zasobów komputera - uruchamianie programów
Sieć oparta o serwer Ubuntu 12.10
Tworzenie komiksu MS PowerPoint Beata Sanakiewicz.
Partner Handlowy Konfiguracja sieci TCP/IP - Windows 9x.
Partner Handlowy Konfiguracja sieci TCP/IP - Windows 2000, Xp, 2003.
Na pasku komunikatów kliknij przycisk Włącz edytowanie,
MICROSOFT Access TWORZENIE MAKR
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
Współpraca z innymi aplikacjami. Organizacja informacji 10 XII 2013.
Visual Basic w Excelu.
Programowanie w języku C++
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Wstęp - Prosta aplikacja internetowa w technologii Java EE 5 Programowanie komponentowe 1.
Wprowadzenie do spisów treści j a następnie naciśnij klawisz F5 lub kliknij pozycję Pokaz slajdów > Od początku, aby rozpocząć kurs. Na pasku komunikatów.
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Praca z wzorcami materiałów informacyjnych j następnie naciśnij przycisk F5 lub kliknij pozycję Pokaz slajdów > Od początku w celu rozpoczęcia kursu. Na.
Znaki specjalne Co i jak + brak przykładów.  Aby wstawić symbol lub znak specjalny należy na karcie Wstawianie w grupie Symbole kliknąć na przycisk Symbol.
Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim e-deklaracje
Visual Basic w Excelu - podstawy
prezentacja multimedialna
Instrukcja obsługi portalu Informacyjno-Edukacyjnego Miasta Oleśnicy
Formatowanie dokumentów
SAMOUCZEK PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA PROGRAMU DO MODELOWANIA TARCZ.
Grafika animacyjna w Macromedia Flash ACTION SCRIPT Joanna Sekulska-Nalewajko Katedra Informatyki Stosowanej Politechnika Łódzka 2006/2007.
PRZYKŁAD OBLICZENIOWY PRĘT
Operacje na plikach i folderach
Portal edukacyjny J A V A S C R I P T JĘZYK PROGRAMOWANIA STRON HTML Opracowała: Anna Śmigielska.
C++ WYKŁAD 12 ( ) Własne biblioteki. S PIS TREŚCI Kompilacja i łączenie Moduły Biblioteki Biblioteka statyczna Biblioteka współdzielona Biblioteka.
Usługa e-Załączniki Automatyzacja usługi - nowy kanał komunikacyjny Izba Celna w Białej Podlaskiej Prezentuje Leszek Krasa Biała Podlaska, dn r.
Czym s ą i do czego słu żą ? Narzędzie analityczne arkusza kalkulacyjnego pozwalające filtrować, wybierać, przestawiać kolumny i wiersze z danymi w arkuszu.
 Cele operacyjne:  Uczeń:   doskonali:   · zasady tworzenia tabeli;  · sposoby formatowania tekstu w programie Word;  · umiejętność wyrównania.
AudaPad / AudaShare AudaShare PRO (2.8)
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
Wstęp - Prosta aplikacja internetowa w technologii Java EE 5
Wskaż wybrany krok lub kliknij Enter aby dowiedzieć się więcej.
Selekcja danych Korelacja.
Ms Access - formularze Marzena Nowakowska WZiMK, PŚk
Zapis prezentacji:

Programowanie Wizualne WYKŁAD 4 Wojciech Pieprzyca

Pola i metody składowe klas Każdy program napisany w środowisku BCB składa się z co najmniej jednej klasy, która odzwierciedla zawartość i metody obsługujące komponenty formularza głównego. Klasa dla każdego formularza zdefiniowana jest w pliku nagłówkowym (rozszerzenie .h). Do pliku nagłówkowego można przejść z poziomu edytora kody naciskając sekwencję klawiszy Ctrl+F6. Wszystkie klasy dotyczące formularzy dziedziczą po klasie nadrzędnej TForm. class TForm1 : public TForm {…};

Pola i metody składowe klas Definicja klasy związanej z formularzem domyślnie zawiera 3 sekcje: __Published – zawiera deklarację obiektów (komponentów) umieszczonych na formularzu, ta sekcja jest rozszerzana automatycznie w miarę wstawiania na formularz kolejnych komponentów i nie powinna być zmieniana ręcznie przez programistę, Private – sekcja zawierająca prywatne pola i metody klasy, Public – sekcja zawierająca publiczne pola i metody klasy,domyślnie w tej sekcji umieszczane są wszystkie metody obsługi zdarzeń związanych z komponentami.

Pola i metody składowe klas Przykład definicji pól i metod składowych klasy formularza TForm1: class TForm1 : public TForm { __published: // IDE-managed Components TButton *Button1; TEdit *Edit1; private: // User declarations public: // User declarations __fastcall TForm1(TComponent* Owner); };

Dystrybucja aplikacji Po utworzeniu programu zazwyczaj chcemy przekazać go końcowemu użytkownikowi. Do prawidłowego działania programu oprócz plików wykonywalnych, aplikacja musi mieć dostęp do tzw. bibliotek dynamicznych. W BCB biblioteki dynamiczne dostarczane są w formie pakietów – plików z rozszerzeniem BPL. Wyróżniamy pakiety zewnętrzne oraz pakiety wewnętrzne.

Rodzaje pakietów Pakiety zewnętrzne – zawierają kod wykonywalny niezbędny do pracy aplikacji. Jednym z takich pakietów jest pakiet VCL50.BPL zawierający kod biblioteki VCL potrzebny do prawidłowego działania komponentów. Pakiety wewnętrzne – to pakiety zawierające kod dotyczący prezentacji i działania komponentów w fazie projektowania aplikacji. Są one niezbędne tylko na etapie projektowania aplikacji, nie muszą być dołączane do finalnego programu.

Łączenie elementów aplikacji przez linker Łączenie statyczne - aplikacja łączona statycznie nie wykorzystuje pakietów. Wszystkie elementy bibliotek potrzebne do pracy aplikacji umieszczane są w jedenym pliku wykonywalnym. Uruchomienie takiego programu nie wymaga obecności żadnych dodatkowych plików (wyjątkiem od tej reguły są aplikacje bazodanowe oraz aplikacje wykorzystujące technologię ActiveX). Łączenie dynamiczne – aplikacja łączona w ten sposób w czasie uruchomienia, dynamicznie ładuje niezbędny kod z plików bibliotecznych (pakietów). Zazwyczaj w mniejszych aplikacjach stosuje się łączenie statyczne generujące jeden plik, a w większych programach łączenie dynamiczne.

Łączenie elementów aplikacji przez linker Domyślnie w Borland Builder C++ włączone jest łączenie dynamiczne tzn. stworzone aplikacje wymagają zewnętrznych bibliotek. Zmiana łączenia na statyczne wymaga poczynienia kilku zmian w opcjach projektu danej aplikacji. Zmian tych dokonujemy wybierając z menu Projects opcję Options. Następnie wybieramy zakładkę Compiler i klikamy na przycisk Release. Spowoduje to zmianę niektórych opcji. W następnym kroku należy przejść do zakładki Packages i odznaczyć opcję „Build with runtime packages”. Ostatniej zmiany dokonujemy w zakładce Linker, gdzie odznaczamy opcję „Use dynamic RTL”.

Łączenie elementów aplikacji przez linker

Debugger – punkty wstrzymania Debugger to narzędzie diagnostyczne będące częścią systemu BCB, służące do obserwowania poszczególnych instrukcji wykonywanego programu co może być przydatne w procesie wyszukiwania błędów w programie. Jedną z możliwości debuggera są punkty wstrzymania. Punkt wstrzymania powoduje chwilowe przerwanie wykonania programu w określonym miejscu kodu. W szczególności zatrzymanie programu może być uzależnione od ustalonego warunkowego punktu wstrzymania.

Debugger – punkty wstrzymania W celu ustawienia punktu wstrzymania należy w danym wierszu kodu programu kliknąć myszą w odpowiednim miejscu lewego marginesu. Spowoduje to pojawienie się na marginesie symbolu czerwonej kropki i wyróżnienie zaznaczonego wiersza kolorem czerwonym. Ponowne kliknięcie na ustawionym punkcie wstrzymania powoduje jego usunięcie. Alternatywnie do ustawienia/usunięcia punktu wstrzymania można użyć klawisza F5.

Debugger – punkty wstrzymania Uruchomienie programu z ustalonym punktem wstrzymania powoduje jego wykonanie do momentu osiągnięcia zaznaczonej instrukcji (punktu wstrzymania). Zazwyczaj po zatrzymaniu programu w ustalonym miejscu bada się zawartość zmiennych i stosu wywołań funkcji. Można także wywołać okno inspektora danych lub rozpocząć wykonywanie pracy w trybie krokowym (instrukcja po instrukcji). W celu kontynuacji wykonania programu po zajściu punktu wstrzymania należy kliknąć przycisk uruchomienia lub klawisz F9.

Debugger – punkty wstrzymania Aby zobaczyć listę wszystkich punktów wstrzymania ustalonych w całej aplikacji można wybrać z menu View/Debug Windows opcję Breakpoints FileName – nazwa pliku w którym ustalono przerwanie Line – numer linii z ustalonym przerwaniem Condition – warunek wystąpienia punktu przerwania Action – wykonywana akcja (Break – przerwanie)

Debugger – warunkowe punkty wstrzymania W przypadku warunkowych punktów wstrzymania, wykonywanie programu zostaje przerwane na danej instrukcji, dopiero wówczas gdy spełniony jest określony warunek (może on być związany z wartością określonej zmiennej lub liczbą przejść przez dany wiersz kodu np. w przypadku pętli). W celu ustalenia warunkowego punktu wstrzymania należy najpierw utworzyć zwykły punkt wstrzymania w pożądanym miejscu, a następnie zmodyfikować parametry punktu wstrzymania (klikając na symbolu wstrzymania i wybierając opcję Breakpoint properties).

Debugger – warunkowe punkty wstrzymania Warunek (Condition) jest zwykłym wyrażeniem np. y==0, y>2, itp. lub jest określony przez liczbą przejść (Pass count). Przykładowo wpisanie jako warunku y<2 spowoduje, że punkty wstrzymania będzie aktywny tylko dla wartości zmiennej y mniejszej od 2. W przeciwnym przypadku nie będzie żadnych efektów działania punktu wstrzymania.

Debugger – Run to Cursor, Watch list Polecenie Run to Cursor (dostępne z menu Run lub poprzez naciśnięcie klawisza F4) powoduje wykonanie programu do momentu osiągnięcia instrukcji wskazanej w kodzie programu. Za pomocą narzędzia Watch list (opcja View/Debug Windows/Watches) można śledzić zawartość zmiennych. Pozwala to na bieżącą obserwację wartości zawartych w zmiennych w trakcie wykonywania kolejnych instrukcji programu.

Debugger – Watch list Zmienną można dodać do listy obserwowanych zmiennych w oknie Watch list poprzez naciśnięcie prawego klawiszy myszy i wybranie opcji Add watch.

Debugger - Podgląd zmiennych W czasie wykonania programu możliwe jest także podglądanie zawartości zmiennych poprzez najechanie na daną zmienną kursorem i zatrzymanie się nad nią. Na poniższym rysunku, widać, że obliczona zmienna z ma wartość 15. Podgląd działa także dla typów złożonych np. tablic:

Debugger - Inspektor danych Inspektor danych pozwala na podgląd nie tylko zmiennych podstawowych, ale również właściwości komponentów i pól obiektów. Możemy w ten sposób podglądnąć aktualne właściwości np. formularza. W celu aktywacji Inspektora danych, w czasie uruchomienia programu, należy zaznaczyć odpowiedni komponent (obiekt) w kodzie, a następnie wybrać z menu Run opcję Inspect lub też nacisnąć sekwencję klawiszy Alt+F5.

Debugger - Praca krokowa Praca krokowa umożliwia obserwowanie wykonywanego programu instrukcja po instrukcji. Pozwala to m.in. zobaczyć jaka jest kolejność wykonywania instrukcji i które instrukcje są faktycznie wykonywane (przy bardziej skomplikowanych sekwencjach warunkowych i pętlach wcale nie musi to być takie oczywiste). Do wykonania kolejnego kroku służą polecenia Step Over (F8) lub Trace Into (F7). Różnica widoczna jest w przypadku instrukcji wywołania funkcji. W przypadku Step Over, funkcja wywoływana jest w całości i nie analizujemy jej zawartości krokowo, w przypadku Trace Into, również sama funkcja jest analizowana krok po kroku.