JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
„Zdolności a umiejętności”
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
KONTROLA W KLASIE SZKOLNEJ. ZADANIA KONTROLI W KLASIE SZKOLNEJ: -kontrolowanie postępów ucznia, -wystawianie ocen, -przygotowanie sprawozdań o osiągnięciach.
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Autyzm i zespół Aspergera
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Rozwój pojęć w wieku szkolnym to problem nauczania.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Cel lekcji dla ucznia Na dzisiejszej lekcji, pracując indywidualnie i w parze, nauczysz się redagować ogłoszenie, by wykorzystać tę umiejętność.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA ?

Zespół Aspergera Jest to szczególny zespół cech: brak empatii, ograniczona zdolność budowania przyjaźni, intensywne zainteresowania jakimś tematem, umiejętności często związane z nienormalnym zaabsorbowaniem jakimś tematem, niezdarna motoryka, jednostronne rozmowy.

Zespół Aspergera Zaburzenie to obejmuje przede wszystkim upośledzenie umiejętności społecznych, trudności w akceptowaniu zmian, ograniczoną elastyczność myślenia przy braku upośledzenia umysłowego oraz szczególnie pochłaniające, obsesyjne zainteresowania, natomiast rozwój mowy oraz rozwój poznawczy przebiega bardziej prawidłowo w porównaniu do autyzmu dziecięcego.

Reakcje przymusowe, stereotypowe Obszary zaburzeń Zespół Aspergera Motoryka Uderzająca niezgrabność, sztywność, zła motoryczna koordynacja. Reakcje przymusowe, stereotypowe Pedantyczne, uporczywe rozwijanie wąskich zainteresowań dotyczących jakiejś problematyki, fascynacja problemem. Zachowania społeczne Brak wyczucia społecznych oczekiwań, wyrażony brakiem respektu czy dystansu; kontakt również jednostronny bez uwzględnienia życzeń czy reakcji partnera, np. długie monologi, dygresje, wypowiedzi nie na temat, nieistotne. Mowa Słownik bogaty, składnia poprawna, treść wyrażona metaforycznie, neologizmy, sposób wyrażania przesadnie ścisły.

Wskazówki ogólne dla nauczyciela w pracy z dzieckiem Dostosuj do indywidualnych potrzeb ucznia, miejsca nauki i proces nauczania; pomóż dziecku w nabywaniu umiejętności w zakresie „funkcji wykonawczych”, takich jak umiejętności organizacyjne i umiejętności uczenia się; stosuj model edukacji opartej na doświadczeniu; informacje słowne poprzyj tekstem pisanym albo obrazem, ilustracją, filmem; przedstawiaj nowe pojęcia lub materiał abstrakcyjny w sposób możliwie najbardziej konkretny;

kreatywnie wykorzystaj zainteresowania ucznia, np kreatywnie wykorzystaj zainteresowania ucznia, np. jeżeli interesują go dinozaury pozwól mu liczyć dinozaury, a nie np. kredki i ołówki; jeżeli to możliwe, łącz nowe zagadnienia z zainteresowaniami dziecka; wspomagaj rozwój umiejętności komunikacyjnych dziecka (słownictwo, rozumienie); pracuj z uczniem w oparciu o tzw. pozytywne wzmocnienia ― pochwały, nagradzanie, pozytywną więź z dzieckiem;

wdrażaj i oczekuj od ucznia przestrzegania zasad panujących w szkole; pomóż mu w sytuacjach przeżywanego stresu poprzez przewidywanie, zapobieganie, rozumienie przyczyn i rozwiązywanie stresujących sytuacji; wspieraj i umożliwiaj dziecku kontakty społeczne;

pamiętaj, że nie ma potrzeby wspierania ucznia w sferach, w których radzi sobie dobrze i stopniowo w tych obszarach ograniczaj udzielaną mu pomoc; w ocenianiu oddzielaj te obszary, w których trudności wynikają z zaburzeń; nie karz dziecka za objawy choroby; chroń dziecko przed przemocą rówieśników.

Organizacja zajęć lekcyjnych Na początku roku szkolnego dziecko należy dokładnie zapoznać z topografią szkoły. Nowe środowisko i nowe sytuacje mogą stać się u niego przyczyną niepokoju i lęku, dlatego należy je przewidywać i minimalizować.

Ważne znaczenie ma zachowanie odpowiedniego schematu pracy (plan dnia, plan lekcji, terminy klasówek i zakończenia projektów, termin do którego należy przeczytać lekturę itp.) i stałości działań. Dzieci z zespołem Aspergera lepiej funkcjonują, gdy znają plan zajęć oraz gdy nie są zaskakiwane zmianami. Najlepiej, żeby lekcje odbywały się zawsze w tych samych pomieszczeniach.

Jeżeli planowane są jakieś nowe sytuacje (zmiana rutynowych zajęć lub planu dnia, np. wycieczka, wyjście do kina, wizytacja), dziecko musi być o tym odpowiednio wcześniej poinformowane i powinno otrzymać informacje, co do oczekiwanego zachowania. Plany dnia lub lekcji dobrze jest przedstawić słownie i wesprzeć formą pisaną lub obrazkową. Taki plan dziecko może mieć na swojej ławce i odznaczać wykonane przez siebie aktywności.

Gdy uczeń ma trudności w czytaniu ze zrozumieniem: zastosuj metodę posługiwania się ilustrowanym tekstem; pozwól na czytanie książek o ulubionej tematyce; pamiętaj, że dla dziecka z zespołem Aspergera książki o tematyce popularno-naukowej mogą być bardziej zrozumiałe niż opowiadania;

Gdy uczeń ma trudności w czytaniu ze zrozumieniem nie zakładaj, że uczeń zrozumiał to, co przeczytał; sprawdzaj stopień zrozumienia tekstu, zadawaj dodatkowe pytania; w pracy nad zrozumieniem tekstu pomocne dla ucznia mogą być cząstkowe pytania: „Co się wydarzyło? Kiedy? Gdzie? Komu? Jakie było zakończenie zdarzenia? Dlaczego? Co przeżywał bohater?”

Gdy uczeń ma trudności w pisaniu: rozważ możliwość, by dziecko dyktowało, a dorosły lub inny uczeń zapisywał dosłownie jego wypowiedź; sprawdzaj wiedzę ucznia w formie odpowiedzi ustnych; pozwól na poprawę prac pisemnych w formie ustnej.

Matematyka Dzieci z zespołem Aspergera często wykazują duże zdolności w zakresie wykonywania obliczeń. Ponieważ jednak mogą mieć trudności w rozumieniu poleceń w formie pisanej, aby ułatwić im zrozumienie, można stosować ilustracje umożliwiające zrozumienie treści.

Prezentację przygotowały Joanna Kłak i Dorota Przekazińska