Nauczyciel jako przywódca edukacyjny Nauczyciel jako przywódca edukacyjny. Wolność – odpowiedzialność – skuteczność dr Marta Chrabąszcz
wolność odpowie-dzialność skuteczność
paradygmat przedmiotowy ja spełniający kryteria przypisanej nam roli cele – zgodne z naszymi zobowiązaniami świat – obszar czynienia tego, co do mnie należy
paradygmat podmiotowy ja źródło postępowania cele – przedmiot swoich intencji świat – szansa swoich możliwości
ja ja modele mentalne podmiotowy przedmiotowy źródło postępowania cele – przedmiot swoich intencji świat – szansa swoich możliwości ja spełniający kryteria przypisanej nam roli cele – zgodne z naszymi zobowiązaniami świat – obszar czynienia tego, co do mnie należy
ja-przywódca proaktywność poczucie spójności wewnętrznej pozytywne myślenie poczucie dostatku poczucie własnej wartości poczucie spójności wewnętrznej
przywództwo edukacyjne intelektualna wrażliwość / refleksyjność umiejętność zarządzania sobą w czasie
Zasada Pareto a jakość pracy szkoły
?
autonomia i współpraca odpowiedzialność autonomia i współpraca chęć samodoskonalenie się nauczycieli, ich wewnętrzna motywacja nieustanna ewaluacja działań podejmowanych w szkole stworzenie warunków do uczenia się uczniów i ich osobowego rozwoju
stworzenie warunków do uczenia się uczniów neurodydaktyka uczenie się wykorzystujące pracę dwóch półkul mózgowych samodzielność uczniów problemowe/ zadaniowe podejście system motywacyjny
Zasada Pareto a jakość pracy szkoły
kluczowe obszary relacje z uczniami wykorzystanie czasu atrakcyjność lekcji ?
proaktywność Obszar: ………………………………………………….. Co zrobię, aby poprawić/zmienić sytuację? 1)………………………………………… 2)………………………………………… 3) …………………………………………
nadzór pedagogiczny - wymagania cele wartości Punkt odniesienia do wartościowania tego, co się dzieje w szkole.
Wymaganie: Szkoła ma koncepcję pracy. Poziom B: Koncepcja pracy jest analizowana i modyfikowana/ Jest znana i akceptowana przez uczniów i rodziców Propozycja: Nasza koncepcja pracy szkoły jest współtworzona przez nauczycieli, rodziców oraz uczniów i opiera się na wspólnie określonych fundamentach (zasadach/wartościach)
Wymaganie: Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany. Poziom B: Nauczyciele pracują wspólnie z uczniami nad doskonaleniem procesów edukacyjnych./ Nauczyciele stosują różne sposoby wspierania i motywowania uczniów w procesie uczenia się. Propozycja: W naszej szkole relacje pomiędzy nauczycielami a uczniami są bardzo dobre. Nauczyciele i uczniowie są świadomi celów nauczania, kryteriów oceny oraz procesu uczenia się.
Getting Things Done David Allen Sztuka efektywności Getting Things Done David Allen Sztuka efektywności. Skuteczna realizacja zadań etapy kategorie list działań / układ kolekcjonowanie (gromadzenie) analiza porządkowanie przegląd realizacja (Jakie jest kolejne działanie?) Zadania na dzisiaj. Najważniejsze, strategiczne 20%. Pilne. Zrobić jak najszybciej. Kalendarz. Kiedyś. W przyszłości. Przekazać. Zlecić. Zlecone. Oczekiwane.
ja-przywódca wolność odpowiedzialność skuteczność