Zarządzanie wiedzą w firmie – prezentacja dobrych praktyk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Analiza ryzyka projektu
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Szkolenia, Coaching, PR.
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Kluczowe czynniki sukcesu
Prof. Aleksander Surdej
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Jak robić to efektywnie?
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Analiza kluczowych czynników sukcesu
1. 2 Zarządzanie wiedzą i kwalifikacjami pracowników jako element procesu restrukturyzacji procesu restrukturyzacji Maciej Łukawski.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
1 Optymalizacja modelu IT do potrzeb biznesowych w firmie Międzyzdroje, Maja 2014r.
Ministerstwo Finansów
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
TY: TALENT RAZEM: HARMONIA RAZEM. KIEDY JEDNO SŁOWO ZMIENIA TWOJĄ KARIERĘ.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny rok Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
MARKETING INTERNETOWY
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Zarządzanie wiedzą w firmie – prezentacja dobrych praktyk Michał Górzyński CASE – Doradcy Sp. z o.o.

Struktura prezentacji dlaczego zarządzanie wiedzą? kilka słów o metodologii zarządzanie wiedzą w firmie elementy zarządzania wiedzą mierzenie wiedzy zamiast podsumowania

Dlaczego wiedza? Kluczowy czynnik konkurencyjności firm : Charles Handy „na obecnym etapie rozwoju gospodarczego wartość intelektualnego kapitału firmy nawet kilkakrotnie przewyższa wartość jej aktywów materialnych” James Brian Quinn „trzy czwarte generowanej wartości dodanej firm należy zawdzięczać wiedzy...” Wiedza jest ropą XXI wieku - autor nieznany

Dlaczego wiedza? Czynniki stymulujące znaczenie zagadnienia zarządzania wiedzą w firmach: globalizacja konieczność specjalizacji rozwój technik komunikacyjnych rozwój nauki - coraz więcej informacji i wiedzy w otoczeniu wyczerpywanie innych czynników decydujących o konkurencyjności wyścig technologiczny sprawia, że wiedza z dnia na dzień traci swoją aktualność i wartość (konieczny jest ciągły monitoring wiedzy) Rozwój wiedzy szansa czy zagrożenie?

Kilka słów o metodologii Znaki (3,8,9) – ciąg znaków Dane (3,89) – składnia poszczególnych znaków Informacje (3,89 kurs wymiany walut PLN/Euro) – kontekst – dane zinterpretowane w odpowiednim kontekście dostarczają informacji Wiedza (mechanizmy rynku walutowego) –informacje, którym zostanie nadana struktura zyskują miano wiedzy

Kilka słów o metodologii Wiedza to ogół wiadomości i umiejętności wykorzystywanych przez jednostki do rozwiązywania problemów. Obejmuje ona zarówno elementy teoretyczne, jak i praktyczne. Podstawą wiedzy są informacje i dane, ale w odróżnieniu od nich wiedza jest zawsze związana z konkretną osobą. Zasoby wiedzy organizacji to jej aktywa intelektualne, będące sumą wiedzy pojedynczych pracowników oraz zespołów pracowników, które organizacja wykorzystuje w swoich działaniach. Zasoby wiedzy podlegają ciągłym zmianom, które są przejawem procesu uczenia się organizacji

Kilka słów o metodologii Zarządzanie wiedzą to zintegrowany zestaw działań, którego celem jest odpowiednie kształtowanie zasobów wiedzy; kierunek rozwoju zasobów wiedzy nie może być przypadkowy – musi on być połączony z konkretnym celem Zarządzanie wiedzą powinno skupiać się zarówno na ogólnej wiedzy w przedsiębiorstwie, jak i na jej elementach składowych – dlatego najwłaściwszym podejściem do wiedzy jest podejście obejmujące wszystkie jej poziomy, wiedzę indywidualną i zbiorową pracowników;

Zarządzanie wiedzą w firmie – kilka prawd Nie ma uniwersalnego, jedynie słusznego modelu zarządzania wiedzą Aby adaptować, kreować i dystrybuować wiedzę (interpretować dane, tworzyć informacje) są potrzebne UMIEJĘTNOŚCI (zdolności absorbcyjne) – odpowiednio wykształceni pracownicy i ciągły proces doskonalenia umiejętności... O wiele łatwiej jest wykorzystywać w nowy sposób stare umiejętności niż przyswajać umiejętności całkiem nowe;

Zarządzanie wiedzą w firmie – kilka prawd Konieczność promowania wiedzy jako kluczowego czynnika konkurencyjności firmy – żadnego procesu nie da się wprowadzić w firmie „na siłę”; Zarządzania wiedzą w firmie jest procesem kompleksowym - implikuje to konieczność podejścia do innych obszarów zarządzania (zarządzanie personelem, zarządzanie strategiczne, w tym informatyzacja); Modele zarządzania wiedzą muszą uwzględniać kulturę organizacji, otoczenie rynkowe, konkurencyjne i instytucjonalne firmy Warunkiem koniecznym do rozwoju i dzielenia się wiedzą jest ZAUFANIE – jeżeli pracownik obawia się utraty pracy, jeżeli nie widzi „przełożenia” na wzrost konkurencyjności firmy, to nie będzie się dzielił wiedzą...

Zarządzanie wiedzą w firmie – kilka prawd Cele strategiczne firmy określają kierunki poszukiwania koniecznych zasobów wiedzy, ale nowa wiedza może określać nowe kierunki strategiczne!!!! – analiza kompetencji firmy to metoda wyszukiwania nowych, strategicznych obszarów działalności. Analiza kluczowych kompetencji determinuje decyzje dotyczące: outsourcingu dywersyfikacji specjalizacji

Zarządzania wiedzą na różnych poziomach struktury organizacyjnej

Bariery zarządzania wiedzą Terminologia Deficyt narzędzi Możliwości pomiaru Inercja operacyjna Problem ochrony danych osobowych Brak zaufania do nowych technologii „uniwersalne” narzędzia informatyczne Brak wsparcia kadry kierowniczej Obawy przed zmianami

Elementy zarządzania wiedzą lokalizowanie wiedzy pozyskiwanie wiedzy tworzenie (rozwój) wiedzy dzielenie się wiedzą i jej rozpowszechnianie wykorzystanie wiedzy zachowanie wiedzy

Lokalizowanie wiedzy Źródła wiedzy: wewnętrzne: zewnętrzne kto nad czym pracuje, jakie kompetencje są w firmie rozwijane, kto dysponuje informacjami najważniejszymi z punktu widzenia organizacji, jakie są zasady dzielenia się wiedzą; które sieci wymiany informacji mają największe znaczenie? wiedza zbiorowa - polega na rodzaju relacji pomiędzy jednostkami zewnętrzne analiza otoczenia – trzeba nauczyć się szukać...(benchmarking)

Lokalizowanie wiedzy Wyzwania: ustalenie braków wiedzy i umiejętności – duże wyzwanie !!! ukryta wiedza (w tym kultura organizacji – niepisane reguły); nadmiar informacji - koncentrujemy się jedynie na tych obszarach i źródłach wiedzy, które będą potrzebne do umocnienia istniejących kompetencji lub do wytworzenia nowych; określenie odpowiedzialności - kto za to ma odpowiadać? uwaga na specjalizację i decentralizację... systemy selekcji informacji – zjawisko „zbiorowej ślepoty”; zbytnia jawność wiedzy może zagrażać pozycji firmy

Lokalizowanie wiedzy Przykłady dobrych praktyk: płaskie struktury zarządzania; wspieranie nieformalnych struktur – tworzenie sieci komunikacji – (zespołu interdyscyplinarne) wykorzystywanie narzędzi informatycznych – listy mailingowe, fora dyskusyjne; mapa kwalifikacji – kto u nas pracuje? mapy źródeł wiedzy i zasobów informacji; wykaz danych o ekspertach pracujących w firmie (listy tele – adresowe); system szybkiego reagowania (McKinsey) – rejestrowanie doświadczeń nabytych podczas realizacji projektów, ujawnianie informacji o projektach bieżących, bezpośredni kontakt z osobami realizującymi projekty

Pozyskiwanie wiedzy Kanały pozyskiwania wiedzy zewnętrznej: wiedza od uczestników rynku: kontakty z udziałowcami, dostawcami, konkurencją, firmami partnerskimi, klientami - badanie potrzeb, elastyczności popytowej i dochodowej, zarządzanie reklamacjami; wiedza ekspertów zewnętrznych: firmy doradcze agencje badania rynku, etc. brokerzy wiedzy – IRC współpraca ze stowarzyszeniami branżowymi, uczelniami, instytutami badawczymi; zakup wiedzy (patenty, oprogramowanie, wzory użytkowe); produkty związane z wiedzą; inne kanały pozyskiwania wiedzy zewnętrznej (targi, seminaria, konferencje, misje technologiczne) proces rekrutacji;

Pozyskiwanie wiedzy Wyzwania: odrzucanie zewnętrznej wiedzy – „złe, bo nie nasze” decyzja – tworzyć, czy pozyskiwać? – pytanie organizacji – kwestia kosztów, ale też rozwijania kompetencji w firmie... – niepewność przyszłych korzyści zdolności absorbcyjne firm – większość wiedzy pochodzi z zewnątrz – trzeba ją efektywnie „importować” i wdrażać

Pozyskiwanie wiedzy Przykłady dobrych praktyk: zasada podziału pracy obowiązuje również w dziedzinie pozyskiwania wiedzy – inne osoby kontaktują się z dostawcami, inne ze szkołami wyższymi, etc. tworzenie sieci pozyskiwania informacji – swobodna, a nie hierarchiczna wymiana informacji: sieci ekspertów – charakter policentryczny (kółka i fora technologiczne) sieci firm (klastry) sieci tematyczne Internet, Intranet

Rozwój wiedzy Rozwijanie wiedzy to przede wszystkim systematyczny wysiłek; polega na celowym tworzeniu nowych kompetencji – nie ogranicza się jedynie do działu B+R; Innowacje powstają nie tylko w laboratoriach: procesowe, produktowe, organizacyjne, marketingowe;

Rozwój wiedzy Wyzwania: nowa wiedza (innowacje) budzi niechęć – zastępowanie tradycyjnych metod produkcji i podważanie pozycji pracowników; innowacje kreują błędy – konieczność tolerowania błędów – błędy powinny być traktowane jako nowa wiedza; tworzenie kultury organizacyjnej – budowanie zaufania; tworzenie efektywnych mechanizmów wykorzystania wiedzy zbiorowej w procesie rozwoju kompetencji firmy (komunikacja, interakcja, przejrzystość, integracja zasobów);

Rozwój wiedzy Przykłady dobrych praktyk: zarządzanie procesem rozwoju wiedzy powinno polegać na kształtowaniu warunków, a nie na bezpośredniej kontroli procesu (np. burze mózgów, czas na myślenie – urlop naukowy, przedstawianie własnych pomysłów, etc.); stymulowanie kreatywności - zgodność interesów; zachęty finansowe; ujawnianie błędów bez wyjątków; klinika produktów – zespoły ds. produktów (Horst Wildemann) – bezpośrednie porównanie produktów i procesów firmy z produktami i procesami konkurencji;

Rozpowszechnianie wiedzy Rozpowszechnianie wiedzy jest priorytetem w czasach pracy zespołowej, organizacji wirtualnych i ścisłej współpracy firm; Uczymy się na błędach – wiedza dotyczy nie tylko recept na sukces, ale również jak unikać błędów Efektywny mechanizm rozpowszechniania wiedzy oznacza oszczędność kosztów; O efektywności dystrybucji wiedzy w organizacji decydują zdolności absorbcyjne, poczucie bezpieczeństwa pracowników i kultura organizacyjna (zaufanie); Do procesu wymiany, dzielenia i rozpowszechniania wiedzy zaliczamy: powielanie wiedzy (szkolenia); dzielenie się doświadczeniami z wcześniej realizowanych projektów i ich udokumentowanie; wymiana bieżących doświadczeń;

Rozpowszechnianie wiedzy Wyzwania: kto i w jakim zakresie powinien dysponować wiedzą? – wyłączenie pewnych aktywów z obiegu – zakres dostępu do wiedzy zależy od struktury organizacji (dzielenie się wiedzą ma sens tylko w określonych granicach); powielanie wiedzy – zabezpieczenie interesów firmy; systemy zarządzania (TQM lub time – based management) muszą uwzględniać komunikację

Rozpowszechnianie wiedzy Przykłady dobrych praktyk: dzielenie wiedzą poprzez osobiste kontakty – tele i video konferencje, skype; stymulowanie kontaktów nieformalnych; system wynagradzania powinien stymulować system wymiany informacji; efektywne narzędzia (listy mailingowe, fora dyskusyjne, biuletyny wewnętrzne); upowszechnianie najlepszych rozwiązań – benchmarking zewnętrzny i wewnętrzny; dokumentowanie standardowych procedur; systemy informatyczne (ERP, CRM, elektroniczny obieg dokumentów, elektroniczne systemy wymiany danych) – z systemu trzeba umieć korzystać; system powinien być zgodny z oczekiwaniami i potrzebami firmy;

Wykorzystanie wiedzy Wiedza, która nie jest wykorzystywana w praktyce jest bezużyteczna.... Aktualizacja zasobów – między jakością wiedzy, a intensywnością jej wykorzystywania istnieje wyraźna korelacja; Sposób prezentowania wiedzy Instrumenty typu push („wpychanie wiedzy”) i pull („wyciąganie wiedzy”) Runtyna – jedna z najważniejszych barier wykorzystywania wiedzy – tzw. „organizacyjna ślepota”

Wykorzystanie wiedzy Przykłady dobrych praktyk: czytelność dokumentów – punkty, wykresy, tabele, prezentacje graficzne; zarządzanie przestrzenią biurową – zadaniowa, a nie hierarchiczna; infrastruktura przyjazna dla użytkownika – dostępność wiedzy; w przyzwyczajaniu pracowników do wykorzystywania nowej wiedzy ważną rolę odgrywają menadżerowie

Zachowanie wiedzy Procesy zachowania wiedzy: selekcja > przechowywanie (nadanie formy) > aktualizowanie Wybór wiedzy wartej zachowania: przedmiot wyboru; zasady wyboru; „Pamięć organizacji” bywa lekceważona, na przykład podczas procesu restrukturyzacji firmy; Hedberg - usuwanie starych zasobów wiedzy – pułapka nieprzydatności wiedzy..

Zachowanie wiedzy Przykłady dobrych praktyk: przekazywanie umiejętności – kształcenie następców protokoły ze spotkań – to jest sztuka.... wspólne definiowanie pojęć przez zespół stabilność zatrudnienia doświadczenie jako punkt wyjścia do usprawnień systemy elektroniczne – bazy danych, systemy zarządzania dokumentacją wyższość pamięci zbiorowej nad indywidualną (np. zapamiętywanie w parach, systemy pamięci grupowej) prowadzenie dokumentacji jest najlepszym sposobem zabezpieczenia firmy przed lukami w wiedzy pozostawianymi przez odchodzących pracowników – kryteria wyboru czynności poddawanych dokumentowaniu

Mierzenie zasobów wiedzy Tym, czego nie można zmierzyć nie da się zarządzać .... to są działania pionierskie Wartość wiedzy jest różna w różnych okolicznościach Szacowanie wartości zasobów wiedzy polega na ukazaniu zmian jakie zaszły w zasobach wiedzy firmy, drugi na zinterpretowaniu tych zmian w odniesieniu do założonych celów zarządzania wiedzą – czyli czy cele zostały zrealizowane czy nie... Ilościowe podejście do pomiaru wiedzy jest nierealistyczne – należy analizować związki przyczynowo – skutkowe i prowadzić pomiary pośrednie przy użyciu wskaźników wiedzy

Zamiast podsumowania... Czy aktualna pozycja konkurencyjna firmy uzależniona jest w większym stopniu od kapitału intelektualnego czy od innych zasobów? Czy zarządzanie wiedzą jest brane pod uwagę przy opracowywaniu strategii? Czy w firmie została dokonana analiza zasobów wiedzy? Czy wiedza zdobywana w czasie prowadzenia bieżącej działalności jest wykorzystywana do zwiększania zbiorowych kompetencji? Kto odpowiada za zarządzanie danymi i czy osoby w dostatecznym zakresie znają zakres działalności organizacji? Gdzie leżą „granice poznania” twojej branży? Skąd się biorą innowacyjne rozwiązania i nowe koncepcje zarządzania? W jaki sposób jest ustalany w firmie zakres wiedzy udostępniany poszczególnym pracownikom?

Zamiast podsumowania... Jakimi systemami wyszukiwania danych dysponuje firma? Jakie problemy z wdrażaniem wiedzy zewnętrznej napotykano w firmie? Czy firma prowadzi stałą politykę uzewnętrzniania wiedzy ukrytej? Czy w firmie istnieją kanały przekazywania informacji? Czy pracownicy Twojej firmy są skłonni do dzielenia się wiedzą? Czy dysponujesz wiedzą na temat najlepszych rozwiązań dotyczących kluczowych procesów firmy? Czy w twojej firmie trwają prace nad poprawą jakości transferu najlepszych rozwiązań?

Zamiast podsumowania Czy źródła informacji, z których korzystasz są zaprojektowane zgodnie z Twoimi oczekiwaniami? Czy dokumenty, które trafiają na Twoje biurko zostały zaprojektowane z myślą o wygodzie czytelnika? Czy w Twojej firmie istnieje takie miejsce, w którym najbardziej aktualne zagadnienia prezentuje się w postaci tekstowej lub graficznej? W jakich dziedzinach firma traci wiedzę? Czy twoja firma posiada systemy elektroniczne umożliwiające dostęp do ważnych dokumentów? W jaki sposób odchodzący pracownicy przekazują wiedzę następcom? Czy wiedza, którą Twoja firma pozyskała i rozwinęła, jest rejestrowana, a następnie szeroko udostępniana?

Dziękuję za uwagę Michal.Gorzynski@case.com.pl