Janusz Cobala – IZAT Tarnowskie Góry Szacunkowe koszty optymalizacji i rewitalizacji urządzeń i systemów automatyki sterowania rozrządzaniem na stacjach rozrządowych Tarnowskie Góry i Rybnik Towarowy Janusz Cobala – IZAT Tarnowskie Góry
Tarnowskie Góry stacja rozrządowa układu podstawowego Rybnik Towarowy stacja rozrządowa uzupełniająca układ podstawowy IZ Tarnowskie Góry eksploatuje na swoim terenie dwie stacje rozrządowe:
Stacja rozrządowa Tarnowskie Góry Układ rozrządowy A – B – OB nieparzysty, tzw. „kierunek ładowny” o podłużnym układzie trzech grup torowych obsługiwany z nastawni rozrządowej TGC23 grupa przyjazdowa A – 9 torów grupa kierunkowa B – 32 tory grupa odjazdowa OB – 12 torów Układ rozrządowy C – D parzysty, tzw. „kierunek próżny” o podłużnym układzie dwóch grup torowych obsługiwany z nastawni rozrządowej TGD31 grupa przyjazdowa C – 12 torów grupa kierunkowo-odjazdowa D – 32 tory
4
Stacja rozrządowa Rybnik Towarowy Układ rozrządowy o podłużnym układzie dwóch grup torowych obsługiwany z nastawni rozrządowej RTr grupa przyjazdowo-górnicza PG grupa kierunkowo-odjazdowa KO
Średniodobowa liczba rozrządzanych wagonów na stacjach rozrządowych Tarnowskie Góry i Rybnik Towarowy
Koncepcja wyposażenia górek rozrządowych w Tarnowskich Górach i Rybniku Towarowym w systemy i urządzenia asr
Stacja rozrządowa Tarnowskie Góry Wielkość infrastruktury rozrządowej A – B – OB: 24 tory kierunkowe + 8 torów odstawczych C – D: 24 tory kierunkowe + 8 torów odstawczych (tory odstawcze, rezerwowe z możliwością doposażenia w system regulacji prędkości wg potrzeb w przyszłości) Zabudowa zintegrowanego systemu sterowania i kontroli Remont systemu regulacji prędkości w strefie podziałowej Zabudowa systemu regulacji prędkości w torach kierunkowych metodą „prowadzenie do celu” Remont systemu sterowania zwrotnic
Szacunkowe koszty: RAZEM: ok. 52 – 58 mln/górka Zintegrowany system sterowania i kontroli ok. 2 – 3 mln/górka System sterowania zwrotnic ok. 1 mln/górka System regulacji prędkości w strefie podziałowej ok. 6 – 8 mln/górka System regulacji prędkości w torach kierunkowych ok. 14 – 15 mln/8 torów Prace projektowe RAZEM: ok. 52 – 58 mln/górka
Ponadto zapewni możliwość: Wyposażenie 24 torów kierunkowych obu układów rozrządowych w zintegrowany system sterowania i kontroli oraz w system regulacji prędkości metodą „prowadzenie do celu” pozwoli na: w pełni zautomatyzowane sprowadzenie odprzęgu na wybrane miejsce w torze kierunkowym dopasowanie infrastruktury technicznej górki rozrządowej do aktualnych i prognozowanych potrzeb wydajnościowych podniesienie jakości procesu rozrządzania poprzez: minimalizowanie kosztów powstałych na skutek uszkodzeń taboru i ładunku maksymalne wykorzystanie długości torów kierunkowych wymianę zużytych technologii podniesienie niezawodności urządzeń Ponadto zapewni możliwość: stopniowej modernizacji tj. selektywnej wymiany elementów i systemów stosownie do potrzeb i możliwości modernizacji bez potrzeby długotrwałego zamykania obiektu na czas robót rejestracji pracy eksploatacyjnej oraz diagnostykę techniczną urządzeń
Stacja rozrządowa Rybnik Towarowy Wielkość infrastruktury rozrządowej 16 torów kierunkowych (pozostałe tory rezerwowe z możliwością doposażenia w system regulacji prędkości wg potrzeb w przyszłości) Zabudowa zintegrowanego systemu sterowania i kontroli Zastąpienie hamulców THS w strefie podziałowej hamulcami ETH Zabudowa hamulców torowych w torach kierunkowych Zabudowa systemu regulacji prędkości w torach kierunkowych metodą „strzał do celu” Zabudować system sterowania zwrotnic 11
Rewitalizacja i optymalizacja urządzeń i systemów asr bez wykonania napraw infrastruktury torowo-rozjazdowej, dostosowania budynków, oświetlenia i urządzeń energetyki nie spełni wymaganych efektów eksploatacyjnych.
Dziękuję za uwagę