Administracja finansów publicznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narodowy Bank Polski.
Advertisements

Pojęcie danin publicznych Rodzaje danin publicznych Pojęcie podatku
Konferencja wojewódzka
Procedura budżetowa (cz. 1)
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Narodowy bank centralny
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
PRAWO FINANSOWE.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Administracja publiczna
Budżet państwa.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Prawo finansów publicznych
Dochody budżetu państwa
Finanse Zbigniew Kuryłek
Procedura budżetowa w Polsce
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Rząd i prezydent.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Mateusz Szczurek Minister Finansów
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Minister Finansów Jan Vincent-Rostowski
ORGAN administracji publicznej
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów oraz podporządkowanie organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów.
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów oraz podporządkowanie organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Bank Polski ( 1828 – 1886) Polska Krajowa Kasa Pożyczkowa (1918 – 1924 tymczasowo pełniła rolę banku emisyjnego) Bank.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. 1. forma organizacyjna - organ administracji państwowej 2. ustawa regulująca funkcjonowanie - Ustawa z dnia 21 lipca 2006.
Schemat podziału administracji podległej Ministrowi Finansów
WIELOLETNIE PLANOWANIE FINANSOWE
Zakres obowiązywania kpa
PAWEŁ SZAŁAMACHA Minister Finansów
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, czerwiec 2011r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Biuro Dyrektora Generalnego BDG Biuro Dyrektora Generalnego BDG Departament Administracji Podatkowej AP Departament Administracji Podatkowej AP Departament.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Administracja finansów publicznych

Administracja finansów publicznych Jest częścią administracji publicznej To zespół organów, podmiotów i jednostek organizacyjnych, których podstawowe zadanie polega na realizacji funkcji administracji w sferze finansów publicznych Obejmuje 2 sfery: Zarządzenie finansami publicznymi Wykonywanie publicznej działalności finansowej

Zarządzanie finansami publicznymi To realizowanie funkcji kierowniczych w następujących aspektach: Programowanie finansów publicznych Projektowanie i tworzenie prawa finansowego Planowanie finansowe Organizacja i kierowanie wykonawstwem planowanych zadań finansowych Kontrola finansowa

Zadania Ministra Finansów w zarządzaniu finansami publicznymi Dział „Budżet” Dział „Finanse publiczne” Dział „Instytucje finansowe” 1) opracowywanie budżetu państwa, wykonywania budżetu państwa, kontroli realizacji budżetu państwa oraz przygotowywanie sprawozdań z wykonania budżetu państwa; 2) sprawy systemu finansowania: a) samorządu terytorialnego, b) sfery budżetowej, c) bezpieczeństwa państwa; 3) sprawy wynikające z zarządzania długiem publicznym. sprawy realizacji dochodów i wydatków budżetu państwa, w tym m.in. 1) realizację dochodów z podatków bezpośrednich, pośrednich oraz opłat; 2) koordynowanie i organizowanie współpracy finansowej, kredytowej i płatniczej z zagranicą, współdziałanie w opracowywaniu związanych z tym spraw oraz współpracę z międzynarodowymi organizacjami finansowymi; 3) realizację przepisów dotyczących ceł; (…) 5) dochodzenie należności Skarbu Państwa; sprawy funkcjonowania rynku finansowego, w tym sprawy banków, zakładów ubezpieczeń, funduszy inwestycyjnych i innych instytucji wykonujących działalność na tym rynku

Programowanie finansów publicznych Minister Finansów NBP Minister Rozwoju Regionalnego przedstawia Radzie Ministrów projekt Wieloletniego Planu Finansowego Państwa (art. 106 ust. 1 ufp) przedstawia Radzie Ministrów założenia projektu budżetu państwa na rok następny (art. 138 ust. 1 ufp) przedstawia Radzie Ministrów projekt ustawy budżetowej na rok następny wraz z uzasadnieniem (art. 139 ust. 1 ufp) opracowuje czteroletnią strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz oddziaływania na państwowy dług publiczny (art. 75 ust. 1 ufp) ustala corocznie założenia polityki pieniężnej i przedkłada je do wiadomości Sejmowi równocześnie z przedłożeniem przez Radę Ministrów projektu ustawy budżetowej (art. 227 ust. 6 Konstytucji RP) przekazuje organom państwa założenia polityki pieniężnej oraz informacje dotyczące realizacji polityki pieniężnej i sytuacji w systemie bankowym współdziała z Ministrem Finansów w opracowaniu planów finansowych państwa; przedstawia Sejmowi i Radzie Ministrów: a)  kwartalne informacje o bilansie płatniczym, b)  roczne zestawienie międzynarodowej pozycji inwestycyjnej; opracowuje okresowe informacje o wpłatach (wypłatach) z zysku. koordynuje realizację strategii rozwoju współfinansowanych ze środków budżetu państwa lub środków rozwojowych pochodzących z Unii Europejskiej lub z innych źródeł zagranicznych

Planowanie finansowe Minister Finansów Rada Ministrów NBP przedstawia Radzie Ministrów projekt ustawy budżetowej na rok następny wraz z uzasadnieniem (art. 139 ust. 1 ufp) przygotowuje (wraz z projektem ustawy budżetowej), zgodnie z art. 142 pkt 1 - 3 ufp: główne cele polityki społecznej i gospodarczej, zgodne z Wieloletnim Planem Finansowym Państwa; założenia makroekonomiczne na rok budżetowy i trzy kolejne lata, dotyczące prognozy: a) produktu krajowego brutto i jego składowych, w tym: –  wielkości eksportu netto, –  popytu krajowego, w tym konsumpcji prywatnej i zbiorowej, –  nakładów brutto na środki trwałe, b) poziomu cen towarów i usług konsumpcyjnych, c) kursu walutowego, d) przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej, e) poziomu zatrudnienia i bezrobocia, f) salda obrotów bieżących; 3) kierunki polityki fiskalnej, zawierające w szczególności założenia dotyczące średniookresowego celu budżetowego oraz działania z zakresu polityki fiskalnej i polityki gospodarczej zmierzające do jego osiągnięcia; uchwala projekt budżetu państwa (art. 146 ust. 4 pkt 5 Konstytucji RP) kieruje wykonaniem budżetu państwa oraz uchwala zamknięcie rachunków państwowych i sprawozdanie z wykonania budżetu (art. 146 ust. 4 pkt 6 Konstytucji RP) uchwala Wieloletni Plan Finansowy Państwa (art. 106 ust. 2 ufp) współdziała z Ministrem Finansów w opracowaniu planów finansowych państwa;

Zadania legislacyjne NBP Rada Ministrów Minister Finansów opiniuje projekty aktów normatywnych z zakresu polityki gospodarczej; opiniuje projekty aktów normatywnych dotyczących działalności banków i mających znaczenie dla systemu bankowego. ciężar przygotowania projektów ustaw w zakresie prawa finansowego Inicjatywa ustawodawcza

Kontrola finansowa Kontrola finansowa obejmuje: sprawdzenie, jak realizowane są uprawnienia i obowiązki prawno finansowe sprawdzenie, w jaki sposób funkcjonuje system finansów publicznych   Kontrola: wewnętrzna (np. audyt wewnętrzny, kontrola wykonania budżetu) zewnętrzna (np. kontrola podatkowa, skarbowa)

Organy kontroli finansowej Kontrola wykonania budżetu: Minister Finansów dysponenci wyższego stopnia Sejm NIK Kontrola i nadzór nad rynkiem finansowym: Komisja Nadzoru Finansowego, która obejmuje: nadzór bankowy nadzór emerytalny nadzór ubezpieczeniowy nadzór nad rynkiem kapitałowym

Kontrola skarbowa Minister Finansów Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej Dyrektorzy Urzędów Kontroli Skarbowej

Wykonywanie publicznej działalności finansowej To realizowanie zadań państwa lub JST w zakresie gromadzenia dochodów publicznych i wydatkowania środków publicznych. Zadania te są realizowane przez wyspecjalizowaną administrację publiczną, która obejmuje następujące sfery: Budżet Podatki Cła Obrót dewizowy

Administracja budżetowa Realizuje zadania w zakresie administrowania środkami publicznymi i ich wydatkowania. Administracja budżetowa obejmuje: Administrację budżetową na szczeblu rządowym Administrację budżetową na szczeblu samorządowym

Administracja budżetowa rządowa Dysponenci I stopnia (RM, ministrowie, inni dysponenci części budżetowych) Dysponenci II stopnia (jednostki wchodzące w skład adm. rządowej podległe dysponentom I stopnia) Dysponenci III stopnia (jednostki wchodzące w skład adm. rządowej podległe dysponentom II stopnia)

Administracja budżetowa samorządowa Wójt/burmistrz/prezydent Starosta Marszałek województwa Dysponenci II stopnia (jednostki wchodzące w skład adm. JST podległe dysponentom I stopnia) Dysponenci III stopnia (jednostki wchodzące w skład adm. JST podległe dysponentom II stopnia)

Administracja podatkowa (na szczeblu rządowym) Minister Finansów Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej Dyrektorzy Izb Skarbowych Szef Służby Celnej Naczelnicy Urzędów Skarbowych

Administracja podatkowa I instancja Naczelnik Urzędu Skarbowego Naczelnik Urzędu Celnego Wójt, Burmistrz, Prezydent II instancja Dyrektor Izby Skarbowej Dyrektor Izby Celnej Samorządowe Kolegium Odwoławcze podatki państwowe (z wyj. akcyzy) niektóre podatki samorządowe cła akcyza - niektóre podatki samorządowe (rolny, leśny, od nieruchomości)

Wymiar podatku przez organy kontroli skarbowej I instancja Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej Dyrektor Izby Skarbowej II instancja podatki państwowe (z wyj. akcyzy) niektóre podatki samorządowe

Administracja Celna – „Służba Celna” Minister Finansów Szef Służby Celnej Dyrektorzy Izb Celnych Naczelnicy Urzędów Celnych

Administracja dewizowa Minister Finansów Prezes NBP Organy celne i Straż Graniczna sprawy związane z udzielaniem indywidualnych zezwoleń dewizowych (+kontrola) Prowadzenie rejestru działalności kantorowej (+kontrola) Kontrola przekazywania danych w zakresie niezbędnym do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej udziela, w drodze rozporządzenia, ogólnych zezwoleń dewizowych 1) żądanie i przyjmowanie zgłoszeń przywozu do kraju lub wywozu za granicę wartości dewizowych lub krajowych środków płatniczych

Kontrola sądowa administracji podatkowej Sąd I instancji wojewódzkie sądy administracyjne Naczelny Sąd Administracyjny Sąd II instancji