25-26 maja 2009 Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
Organizacja nauczania indywidualnego
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Zespół Szkół Specjalnych Nr 23 im. J. Korczaka w Częstochowie.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
POWSTANIE PUBLICZNEGO SPECJALNEGO KATOLICKIEGO OŚRODKA EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZEGO
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
Integracja w kształceniu zawodowym
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
INFORMACJA O ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM ZORGANIZOWANYM NA TERENIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 293 ul. Kochanowskiego 8.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Indywidualne nauczanie
Informacja o oddziałach przedszkolnych zorganizowanych na terenie Szkoły Podstawowej nr 273 w Warszawie ul. Balcerzaka 1.
PEDAGOG SZKOLNY.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Prezentacja Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Szymanowie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU I ROZWOJU ZESPO Ł U SZKÓ Ł SPECJALNYCH W KWIDZYNIE.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
„Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

25-26 maja 2009 Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie Ogólnopolska Konferencja Naukowa Teraźniejszość i Przyszłość Edukacji Zdrowotnej 25-26 maja 2009 Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie

Rekreacja i turystyka dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w SOSW w Tarnowie Wiesław Wojtanowski Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie Instytut Ochrony Zdrowia

Cel pracy Celem pracy jest pokazanie historii i struktury Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Tarnowie oraz kultuwowania wśród dzieci niepełnosprawnych wielu aktywnych form spędzania wolnego czasu poprzez rekreację, turystykę i krajoznawstwo.

Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy w Tarnowie Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy powstał na bazie pierwszego oddziału dla dzieci upośledzonych umysłowo z 1937 roku. Mieścił się w Szkole Powszechnej im. J. Słowackiego i był prowadzony przez Annę Figwer, absolwentkę Instytutu Pedagogiki Specjalnej.

Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy w Tarnowie Po zakończeniu wojny Eugenia Gierat absolwentka Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej przystąpiła do organizowania oddziałów specjalnych w Tarnowie. Stały się one zaczątkiem pierwszej Szkoły Podstawowej Specjalnej, której kierownictwo jej powierzono.

Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy w Tarnowie Dostrzegając potrzeby i możliwości dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością władze miasta Tarnowa w 1991 roku przeznaczyły na użytek Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego nowoczesny budynek położony w pobliżu Parku Strzeleckiego.

SOSW w Tarnowie

Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy w Tarnowie Obecnie w Ośrodku na różnych poziomach edukacyjnych uczy się około 600 uczniów. Szeroko rozumiana diagnoza psychologiczno -pedagogiczna pozwala ustalić możliwości i potrzeby wychowanków oraz wybrać optymalne formy i metody pracy.

Struktura Ośrodka Pierwszym etapem edukacyjnym w SOSW jest przedszkole. Istnieje od 1 września 2006 roku i składa się z trzech oddziałów: oddział dla dzieci 4,5 i 7 letnich.

Oddziały przedszkolne W oddziałach przedszkolnych prowadzi się wszechstronną pracę rewalidacyjną i korekcyjną wspierając rozwój dziecka. Od września 2007 roku przedszkolaki uczestniczą w zajęciach z dogoterapii ze specjalnie przeszkolonym psem rasy golden retriver. Od 2009 roku zostanie wprowadzona hipoterapia.

Oddziały przedszkolne

Oddziały dla dzieci autystycznych Pierwsze klasy dla dzieci autystycznych oraz ze sprzężonymi niepełno sprawnościami powstały w SOSW w 2001 roku z inicjatywy rodziców i nauczycieli działających w Tarnowskim Stowarzyszeniu Na Rzecz Dzieci Autystycznych. Tarnowskie Stowarzyszenie Na Rzecz Dzieci Autystycznych mieściło się w SOSW w Tarnowie do 2005 roku.

Oddziały dla dzieci autystycznych Obecnie funkcjonują 3 oddziały na poziomie szkoły podstawowej i 2 na poziomie gimnazjum. Nauczaniem objętych jest 16 dzieci z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego, umiarkowanego i znacznego stopnia oraz autyzmem wczesnodziecięcym.

Szkoła Podstawowa Specyfika kształcenia uczniów w szkole podstawowej polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, zintegrowanym, opartym na wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata w oparciu o różnorodne metody i formy pracy, np. metodę ośrodków pracy. METODA OŚRODKÓW PRACY

Szkoła Podstawowa Podstawą edukacji są indywidualne programy edukacyjne, opracowane przez nauczycieli specjalistów pracujących z uczniami.

Gimnazjum Głównym celem edukacji jest rozwijanie autonomii uczniów ich personalizacja, socjalizacja a także wyposażenie w różne umiejętności.

Gimnazjum Edukacja polega na całościowej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy, które dostosowane są do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów.

Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nauka w Szkole Zawodowej jest końcowym, III etapem kształcenia specjalnego. Celem jest przygotowanie młodzieży do prowadzenia samodzielnego życia i pracy zawodowej. Przedmiotem wiodącym jest praktyczna nauka zawodu, która odbywa się w warsztatach szkolnych.

Zasadnicza Szkoła Zawodowa

Internat Internat to całodobowa placówka opiekuńczo-wychowawcza. Istnieje tak długo jak Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy. Prowadzi terapię w oparciu o różne formy zajęć: rytmikę, modelarstwo, plastykę, teatr, turystykę, rekreację i sport.

Internat – festiwal piosenki

Internat Do dyspozycji dzieci oddano pracownie: audio-wideo, rehabilitacyjną, gospodarstwa domowego, modelarską, plastyczną i komputerową.

Niepełnosprawność intelektualna Upośledzenie umysłowe (niepełnosprawność intelektualna), jest to zjawisko niezmiernie skomplikowane w swych powiązaniach biopsychospołecznych i to zarówno z powodu różnorodnych przyczyn, jakie leżą u jego podstaw, jak i wielorakich objawów oraz trudnego do przewidzenia jego dynamizmu, a więc i prognozy (Doroszewska 1981).

Niepełnosprawność intelektualna Spośród różnych definicji najbardziej popularna jest definicja Amerykańskiego Towarzystwa Do Badań Nad Upośledzeniem Umysłowym

Niepełnosprawność intelektualna „upośledzenie umysłowe oznacza ogólne funkcjonowanie intelektu na poziomie niższym od przeciętnego, który to stan bierze początek w okresie rozwoju i jest związany z upośledzeniem jednej (lub więcej) z następujących dziedzin – dojrzewanie, uczenie się, społeczne przystosowanie”

Rekreacja i turystyka niepełnosprawnych Rekreacja i turystyka jest jednym z kluczowych elementów życia społecznego. Trudno wyobrazić sobie codzienne życie, w tym także niepełnosprawnych, w świecie bez ruchu i wysiłku fizycznego.

Rekreacja i turystyka niepełnosprawnych Najważniejszym elementem, na który należy szczególnie zwrócić uwagę przy organizacji imprez turystycznych dla tej grupy niepełnosprawnych jest ich poziom możliwości psychofizycznych. Mimo zróżnicowania na poszczególne stopnie upośledzenia, różnice występują również w obrębie ich samych.

Rekreacja i turystyka niepełnosprawnych Planując i organizując zajęcia rekreacyjne i turystyczne dla osób niepełnosprawnych intelektualnie należy dostosować je do ich możliwości, zainteresowań i potrzeb. Trzeba w sposób przemyślany podzielić osoby na grupy oraz wypytywać tych, którzy wymagają wsparcia indywidualnego.

Rekreacja i turystyka niepełnosprawnych W trakcie trwania wyjazdu należy pozyskiwać ich zaufanie, wytwarzając pogodną atmosferę, ale jednocześnie być konsekwentnym względem ustalonych wcześniej reguł. Należy pamiętać, że słabe bodźce emocjonalne powodują monotonię, zbyt silne – zmęczenie i niechęć.

Rekreacja i turystyka niepełnosprawnych Przez cały czas trwania imprezy należy zwracać specjalną uwagę na bezpieczeństwo i zastosować szczególne środki ostrożności do osób niepełnosprawnych. Ma to duże znaczenie przy przejściach przez ulicę, wejściach do obiektów czy miejscach zatłoczonych. Więcej czasu przeznacza się na zwiedzanie nowych miejsc.

Rekreacja i turystyka niepełnosprawnych Dobór liczby zwiedzanych obiektów i ich rodzaju musi być dostosowany do stopnia upośledzenia uczestników. Grupy powinny być niewielkie, przy lekkim upośledzeniu do 10 osób, a przy pozostałych na jednego opiekuna może przypadać 3-5 osób.

Rekreacja i turystyka niepełnosprawnych Przy organizacji wycieczek autokarowych należy tak dobrać należy tak dobrać program i zwiedzanie miejsca, by skracać możliwie jak najbardziej czas przejazdu. Ważne są również przerwy na odpoczynek, spożycie posiłku i załatwienie potrzeb fizjologicznych.

Rekreacja i turystyka niepełnosprawnych Trzeba zaznaczyć, że osoby niepełnosprawne intelektualnie nie są w stanie odbierać wrażeń wizualnych za oknem autokaru. Z tego też względu, powinniśmy się zatrzymywać jeżeli chcemy coś przekazać o danym miejscu. W przypadku tej niepełnosprawności, podobne jak przy innych należy rozplanować umiejscowienie uczestników w autokarze. Uwzględnia sie tutaj ponadto dodatkowe zaburzenia, jak epilepsja, leki itp.

Zasady imprez integracyjnych uszanować prawo do nieujawniania choroby i zapewnić prywatność w załatwianiu spraw związanych z chorobą umożliwiać indywidualny kontakt i zachęcać do kontynuowania codziennych obowiązków mobilizować do działania i pomagać w realizacji konkretnych zadań przeciwdziałać negatywnemu myśleniu

Wskazówki etyczne Nie wolno zapominać o ogólnych wskazówka etycznych dotyczących osób niepełnosprawnych intelektualnie: nie zakładaj, że koniecznie potrzebują dodatkowej pomocy lub innego traktowania, że muszą i powinni brać lekarstwa, że nie są kompetentni do uczestnictwa w różnych pracach i rozwiązywania różnych problemów, rozmawiaj używając zdań niezłożonych i prostych, informując ogranicz treści abstrakcyjne .

Imprezy rekreacyjno-kulturalne w latach 2001-2008 Lp Rodzaj imprezy Liczba imprez Liczba dzieci 1. Mitingi rekreacyjno-sportowe 1 250 2. Imprezy ekologiczne - ekodegustacje 2 150 3. Sprzątanie Świata 7 1200 4. Turnusy rehabilitacyjne 16 750 5. Majówki Integracyjne 4 850 6. Turnieje gier i zabaw integracyjnych 10 600 7. Rekreacyjne obozy letnie i zimowe 15 260 Razem: 55 3060

Imprezy turystyczne w latach 2001-2008 Lp Turystyka kulturowa N Turystyka pielgrzymkowa Turystyka uzdrowiskowa 1. Tarnów 12 Tuchów 5 Sarbinowo 16 2. Kraków 8 Częstochowa 3 Międzyzdroje 2 3. Zakopane 4 Mielno 4. Warszawa Odporyszów 1 Ustka 5. Gdańsk Hiszpania 6. Kołobrzeg Francja Razem: 32 14 22

Turystyka pielgrzymkowa – Tuchów 2008 r.

Wnioski   Rekreacja i turystyka dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo jest doskonałą formą wypoczynku. Przynosi wiele wrażeń, radości i satysfakcji osobistej. Rozwija umiejętności społeczne, funkcje poznawczo- intelektualne oraz podnosi sprawność fizyczną. Jest skuteczną integracją niepełnosprawnych ze zdrowymi. Dzieci z SOSW w Tarnowie w ramach rewalidacji często uczestniczą w różnych formach rekreacji i turystyki.

Dziękuję bardzo za uwagę. Obóz w Jaworze. Dziękuję bardzo za uwagę.