System edukacyjny w Niemczech

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

„Wizyta Studyjna – Dobre Praktyki w Niemczech”
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Rodzic jako doradca zawodowy
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej (Program LLP – Leonardo da Vinci). Projekt i jego treść odzwierciedlają jedynie stanowisko.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Publiczna Policealna Szkoła Nowoczesnych Technologii dla Dorosłych w Łodzi ŁÓDZKIE Urząd Marszałkowski w Łodzi.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Egzaminy zawodowe w roku szkolnym 2013/2014
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE 2014
Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Jak to robią
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Technik ekonomista.
Struktura egzaminu zawodowego
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10 Szyte na miarę kwalifikacje przyszłością
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich im
Zmiany ustawy o systemie oświaty
SZOK -Szkolny Ośrodek Kariery
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich im
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
„Mobilny uczeń – dobry pracownik” Program „Uczenie się przez całe życie” Leonardo da Vinci Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji.
Niemiecki model edukacji zawodowej
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Innowacyjne podręczniki do kształcenia zawodowego Kształcenie.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
NAUKA W RZEMIOŚLE – DOBRY WYBÓR. CZYM JEST RZEMIOSŁO  Rzemiosło to zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną z udziałem kwalifikowanej.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Polityka rynku pracy w Polsce
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Pedagogika, studia II stopnia
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Dualne kształcenie zawodowe
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

System kształcenia zawodowego w Polsce i Niemczech - podobieństwa i różnice

System edukacyjny w Niemczech Kształcenie zawodowe Specyfika finansowania kształcenia zawodowego w branży budowlanej Poradnictwo i doradztwo zawodowe Partnerzy społeczni w kształceniu zawodowym

System kształcenia w Niemczech uchwala każdy kraj związkowy we własnym zakresie. W związku z tym występują znaczne różnice pomiędzy landami w organizacji edukacji oraz w planach nauczania. Rok szkolny zaczyna się po wakacjach, które kończą się w zależności od landu pomiędzy lipcem a wrześniem. Zajęcia szkolne odbywają się do południa, z reguły między godz. 8.00 i 13.00 i trwają około 8 godzin. W niższych klasach zajęcia trwają krócej, zazwyczaj kilka godzin dziennie. W klasach wyższych uczniowie mogą samodzielnie wybierać część przedmiotów w zależności od zainteresowań oraz dodatkowe zajęcia, w których chcą brać udział. Niektóre zajęcia np. wychowanie fizyczne odbywają się częściowo w godzinach popołudniowych.

System edukacyjny w Niemczech

Formy kształcenia zawodowego Szkoły kształcące w zawodach zajmują się (od 9 klasy) zarówno wykształceniem ogólnym jak również początkowym wykształceniem zawodowym. Należą do nich: • Szkoły zawodowe • Technika, szkoły rzemiosła i szkoły artystyczne • Szkoły handlowe • Szkoły o specjalizacji ekonomiczno- gospodarczej • Szkoły turystyczne • Szkoły specjalizujące w zawodach socjalnych • Szkoły rolnicze • Szkoły o kierunkach pedagogiki dziecięcej i socjalnej

Formy kształcenia zawodowego Etapy wykształcenia zawodowego to: przygotowanie do kształcenia zawodowego, kształcenie zawodowe, doskonalenie zawodowe, przeszkolenie zawodowe.

Formy kształcenia zawodowego Przygotowanie do kształcenia zawodowego jest przeznaczone dla młodych ludzi, którzy nie znaleźli zakładu rzemieślniczego przyuczającego do zawodu, w którym mogliby odbyć naukę lub nie są jeszcze gotowi do kształcenia. Podczas kształcenia zawodowego przekazywane zostają wszystkie umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu. Kształcenie zawodowe dzieli się na podstawowe kształcenie zawodowe oraz kształcenie zawodowe ze specjalizacją. Wykształcenie w poszczególnych zawodach następuje na podstawie ogólnych zasad kształcenia. Ustawa dotycząca kształcenia zawodowego zawiera unormowane przepisy. Doskonalenie zawodowe służy podtrzymaniu i pogłębieniu zawodowych kwalifikacji. Zapewnia utrzymanie miejsca pracy i pomaga w dostosowaniu swoich kwalifikacji do nowych oczekiwań np. znajomości nowych technologii. Jest również podstawą awansu. Przeszkolenie zawodowe uprawnia do wykonywania nowej funkcji w pracy, sprzyja polepszeniu sytuacji zawodowej oraz pozycji na rynku pracy.

System dualny Kształcenie zawodowe w Niemczech jest realizowane w systemie dualnym, który polega na tym, że w czasie uczęszczania do szkoły zawodowej, uczeń pobiera praktyczną naukę zawodu w odpowiednio przystosowanym dla celów kształcenia przedsiębiorstwie. Okres trwania nauki jest różny, trwa, w zależności od zawodu od jednego do trzech lat. Jeśli uczeń posiada już wcześniej wyuczony zawód, czas nauki w szkole zawodowej może ulec skróceniu do lat dwóch.

system dualny c.d. Obowiązek uczęszczania do szkoły istnieje w Niemczech dla uczniów w wieku 6 -18 lat oraz dla tzw. AZUBI, czyli młodzieży uczącej się w systemie dualnym, także po ukończeniu 18 lat. W systemie dualnym uczą się zarówno absolwenci Szkół Specjalnych, Szkół Głównych, Szkół Realnych oraz Szkół Stowarzyszonych, Szkół Zawodowych i Gimnazjów. System dualny nie stawia żadnych formalnych wymogów w kwestii przyjmowania uczniów do szkoły. Niezależnie od szkoły, jaką ukończyli wszyscy absolwenci szkoły mają możliwość nauki w każdym prawnie uznawanym zawodzie.

system dualny c.d. System dualny jest największym obszarem kształcenia w tzw. Poziomie sekundarnym II. Bardzo ważną rolę przy tym odgrywa podział zadań pomiędzy szkołą, w której jest przekazywana uczniom teoria a zakładem, gdzie uczeń zdobywa praktyczne przygotowanie do zawodu.

system dualny c.d. Najbardziej popularne wśród uczniów są zawody z obszaru przemysłowo – handlowego w tym związane z ekonomią i gospodarką, np. wolne zawody, usługi publiczne. W sektorze usług publicznych kształci się w branży ekonomicznej 50% uczniów. Więcej niż 1/3 wszystkich uczniów systemu dualnego jest edukowana w zawodach rzemieślniczych. Młodzi ludzie mogą skorzystać z ponad 100 propozycji zawodowych cechu rzemiosł. Jeśli na kształcenie w danym zawodzie brakuje chętnych, wówczas szkoła tworzy klasy danego zawodu na poziomie regionalnym.

Specyfika finansowania kształcenia zawodowego w branży budowlanej Tylko w branży budowlanej funkcjonuje tzw. SOKA-BAU: - fundusz utworzony przez wszystkie przedsiębiorstwa na rzecz kształcenia w zawodach związanych z budownictwem, obowiązkowy odpis wynosi 2% funduszu socjalnego zakładów budowlanych (takich, których co najmniej 50% produkcji/obrotu należy do tego sektora), z funduszu finansuje się : utrzymanie centrów kształcenia uczniów (ponadregionalne placówki umożliwiające trening umiejętności praktycznych) utrzymanie uczniów w tych centrach stypendia dla uczniów

Specyfika finansowania kształcenia zawodowego w branży budowlanej Przedsiębiorstwo budowlane ponosi wszystkie koszty kształcenia praktycznego. Firma autonomicznie decyduje czy będzie kształciła uczniów, ale wpłaty na SOKA-BAU są obowiązkowe. Zakład otrzymuje zwrot pieniędzy z funduszu tylko w przypadku kierowania uczniów do centrum kształcenia. Państwo agituje tylko werbalnie stosownie do sytuacji na rynku pracy.

Poradnictwo i doradztwo zawodowe Urząd Pracy: zatrudnia doradców, którzy mają prawo i obowiązek współpracować ze szkołami opracowuje i udostępnia materiały informacyjne o możliwościach kształcenia i zatrudnienia, utrzymuje kontakt z przedsiębiorstwami, prowadzi zajęcia z uczniami klas 7 i 8 w szkołach (doradca wraz z wychowawcą) uczniowie klas 9 mają zajęcia w urzędzie, korzystają z baz danych i portalu internetowego

Uzupełnieniem pracy agencji są zajęcia praktyczne np Uzupełnieniem pracy agencji są zajęcia praktyczne np. w budowlanych centrach kształcenia. Uczniowie od 6 klasy wykonują proste prace na stanowiskach np. murarskich, stolarskich, posadzkarskich, brukarskich przez okres 1 tygodnia pod nadzorem nauczycieli zawodu.

Partnerzy społeczni w kształceniu zawodowym Ministerstwo Pracy, Polityki Społecznej i ds. Rodziny Zakład Promowania Kształcenia Zawodowego Urząd Pracy Izba Przemysłowo-Handlowa IHK Izba Rzemieślnicza

Izba Przemysłowo-Handlowa IHK oraz Izba Rzemieślnicza Organizacje pracodawców organizują egzaminy zawodowe. Zadania egzaminacyjne są jednakowe w całym kraju. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzi: pracownik izby pracodawca nauczyciel. Udział w pracach komisji jest honorowy. Egzamin można powtarzać 2 razy.

Władze oświatowe, przedsiębiorstwa oraz związki zawodowe w Niemczech potwierdzają zgodnie, że kształcenie fachowców to inwestycja w przyszłość. Polityka edukacyjna jest determinowana przez fakt, że wykształcenie młodego człowieka musi odpowiadać wymogom stawianym przez pracodawcę. Dualny system kształcenia zawodowego jest tak skonstruowany, aby wszyscy zainteresowani (pracodawcy, pracobiorcy, państwo), wspólnie ponosili odpowiedzialność za planowanie, realizację oraz dalszy rozwój tego systemu.

Efekty kształcenia zawodowego są wynikiem ich współdziałania, Razem podejmowane decyzje, wspólne poszukiwanie rozwiązań mają doprowadzić do większego zaangażowania zainteresowanych podmiotów we wspólną politykę. Efekty kształcenia zawodowego są wynikiem ich współdziałania, a struktura kształcenia jest spójna z sytuacją na rynku pracy.

Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora i Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną oraz za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.