Misja szkoły. Zadania szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Advertisements

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Koncepcja funkcjonowania Gimnazjum w Dziadowej Kłodzie
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
Małe dziecko w systemie edukacji
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
K ONCEPCJA P RACY S ZKOŁY I P RZEDSZKOLA Dokąd zmierzamy?
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Zespół Przedszkolno – Szkolno – Gimnazjalny w Podlipiu OFERTA EDUKACYJNA PRZEDSZKOLA.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Misja szkoły. Zadania szkoły 21 stycznia 2012 r.

Cele: Określenie wizji i misji szkoły oraz uwarunkowań ich realizacji. Zaprojektowanie misji szkoły na wybranym etapie kształcenia. Nakreślenie przez uczestników kursu wizerunku /obrazu szkoły XXI wieku.

Treści Zdefiniowanie pojęć: misja i wizja. Zadania misji. Czynniki wpływające na ostateczne brzmienie misji. Misja i wizja w szkole jako dwa nieodłączne aspekty działania szkoły. Zadania szkoły na poszczególnych etapach kształcenia. Przykładowe misje i wizje wybranych szkół. Prace koncepcyjne w grupach, projektowanie – tworzenie misji szkoły. Prezentacja prac. Pokazanie odmienności, oryginalności pracy szkół na poszczególnych etapach kształcenia. Wizerunek szkoły XXI wieku.

Wizja - definicje Wizja – to marzenie, jaka mogłaby być nasza szkoła, z jednoczesnymi odpowiedziami na fundamentalne pytania związane z naszym życiem zawodowym, po co jesteśmy tu i teraz? Po co wybraliśmy ten zawód? Co damy ludziom z siebie, co w nas wartościowe i piękne? Wyraźnie akcentowana jest nasza podmiotowość. Bo to my tworzymy wizję naszego miejsca pracy, a nie jest ona dana odgórnie.

Wizja - definicje Wizja, to marzenie, pragnienie.... Jest to obraz przyszłości pozbawiony uwarunkowań, potencjału, możliwości, którymi przedsiębiorstwo dysponuje. Jest to punkt w przyszłości z jednej strony realny, a jednocześnie na tyle daleki, że wzbudza entuzjazm i koncentrację wysiłków dla tworzenia nowej rzeczywistości ... wychodząc od przyszłości do teraźniejszości. Dzięki temu są pomijane współczesne problemy, trudności i uwarunkowania. M. Cieślicki, Podstawy organizacji i zarządzania w oświacie, W: Vademecum menedżera oświaty. Praca zbiorowa pod red. Cz. Plewki i H. Bednarczyka, Radom 2000, s. 150-151

Wizja - definicje Wizja szkoły to zatem nasze uzgodnione w społeczności szkolnej marzenia o naszej szkole i stanowiące trwałe w czasie wartości. Wizja – to … trwałe wartości w czasie, a misja – to projektowanie zmian i planowanie realizacji tych zmian, co w efekcie ma nas przybliżać do naszej wizji.

Wizja - definicje Wizja to trwałe wartości w dłuższym okresie i odpowiedź na przykładowe pytania: Po co i dla kogo jesteśmy tu i teraz w naszym życiu zawodowym? Co damy młodym ludziom w naszej miejscowości? O jakiej szkole marzymy? A oto przykładowe odpowiedzi: Zapewniamy naszym uczniom radosny, wszechstronny, zdrowy i bezpieczny rozwój. Uczymy kochać nasze środowisko przyrodnicze, naszą kulturę i tradycje. Naszym największym dobrem jest dobro ucznia, przygotujemy go do odniesienia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami. Wizja to nie budynek tylko odpowiedzi na podstawowe pytania, ważne pytania, dotyczące edukacji.

Wizja - ma pokazywać, jacy będą nasi absolwenci w wyniku kilkuletniego pobytu w szkole Na przykład uczeń: NABYWA WIEDZĘ I UMIEJĘTNOŚCI NIEZBĘDNE DO POWODZENIA W DALSZEJ EDUKACJI, JEST AKTYWNY, SPRAWNY, TWÓRCZY I PRACOWITY, JEST OPTYMISTYCZNY, OTWARTY NA INNYCH, JEST KULTURALNY, KOLEŻEŃSKI, USPOŁECZNIONY, NIE ZACHOWUJE SIĘ AGRESYWNIE, DBA O ESTETYKĘ POMIESZCZEŃ, JEST UCZCIWY, NIE KŁAMIE, SZANUJE CUDZĄ WŁASNOŚĆ, UMIE DBAĆ O SWOJE ZDROWIE, NIE ULEGA UŻYWKOM, POTRAFI ROZWIĄZYWAĆ RÓŻNORODNE PROBLEMY W SWOIM I CUDZYM DZIAŁANIU, SZANUJE ŚRODOWISKO PRZYRODNICZE, KOCHA SWOJĄ RODZINĘ, SZANUJE I KOCHA SWÓJ KRAJ ORAZ SWĄ MAŁĄ OJCZYZNĘ, MYŚLI KATEGORIAMI CZŁOWIEKA EUROPY I ŚWIATA.

Wizja ucznia Wizja – to holistyczne postrzeganie działania szkoły. W szkole znajdują się ważne dokumenty, z których istotne są zwłaszcza: podstawy programowe, szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy, standardy i wskaźniki kuratora oświaty, statut szkoły.

Misja Czym tak naprawdę jest misja? Jakie jest jej zadanie? Jakie czynniki wpływają na ostateczne brzmienie misji? Czym różni się od często wspólnie z nią prezentowanej wizji?

Misja - definicje Misja jest integralną częścią programu edukacyjnego szkoły. Pozwala nakreślić nie tylko zasadniczy cel szkoły, ale również dbać o wewnętrzną spójność programu nauczania, projektów edukacyjnych i postaw ludzi z procedurą działania, strategią rozwoju szkoły i budżetem. Misja szkoły umożliwia ukierunkowanie naszego zmierzania do urzeczywistnienia wizji szkoły.

Misja - definicje W naszym języku misja kojarzy się nam z posłannictwem, uduchowieniem, jakąś nadzwyczajną rolą dziejową. Tymczasem w języku angielskim misja oznacza przede wszystkim zadanie do wykonania. Zamiast misja czytamy czasem o programie jakościowego rozwoju na dwa-trzy lata szkolne.

Misja - definicje Misja określa co ludzie mają robić i czym się mają kierować – a tego nie jest w stanie opisać żaden zbiór przepisów i regulacji administracyjnych. Misja daje przestrzeń, w której mogą rozwijać się osobiste motywacje ludzi do podejmowania zadań związanych z celami, np. szkoły. Dzisiaj należy wiedzieć, co trzeba poznawać jutro, by radzić sobie pojutrze.

Zadania misji Do zadań misji należy: Informowanie otoczenia o działalności i celach szkoły oraz o tym co szkoła robi dla społeczeństwa. Pełnienie roli drogowskazu przy podejmowaniu decyzji i planowaniu. Przewodzenie w codziennej pracy nauczyciela.

Misja. Zadanie nr 1 Informowanie otoczenia Ciekawym sposobem na nawiązanie kontaktu z uczniami może być przedyskutowanie z nimi misji szkoły. Zapoznanie się z ich oczekiwaniami i opiniami. Rodzicom trzeba pokazywać, w jaki sposób misja wpływa na szkolną rzeczywistość i metody postępowania z ich dziećmi. Uczulać na wagę celów ujętych w misji.

Misja. Zadanie nr 2 Pełnienie roli drogowskazu Każde planowanie długo- czy krótkofalowe musi nawiązywać do misji. Najpierw trzeba formułować misję i wizję, później tworzyć plan rozwoju szkoły. Również organizacje szkolne powinny uwzględniać misję w tym, co robią. Misja wskazuje kierunek rozwoju, określa dokąd powinna zmierzać szkoła.

Misja. Zadanie nr 3 Przewodzenie w codziennej pracy nauczyciela Przypominanie pracownikom, jaka jest obrana przez szkołę droga oraz nakłanianie do refleksji nad tym, co się robi. Ważne jest aby nauczyciele pamiętali o misji swojej szkoły, analizowali swoje postępowanie i próbowali ten ideał osiągnąć.

Misja będzie spełniać swoje zadania, gdy ... Jej ustalenie i wprowadzenie będzie poprzedzone uświadomieniem pracowników, czym jest misja i jak ważną pełni rolę w procesie kształtowania przyszłości szkoły. Kadra nauczycielska będzie znać misję, rozumieć ją i zgadzać się z nią. Do misji warto nawiązywać na spotkaniach z młodzieżą i rodzicami.

Wizja i misja jako dwa nieodłączne aspekty działania szkoły Są to dwa różne pojęcia. Odmienne pod względem horyzontu czasowego i możliwości realizacji deklaracji w nich przedstawionych. Misja jest wyznaczana na rok, dwa, trzy lata maksymalnie. Wyraźnie widać, że misja to nic innego jak po prostu program działania do wykonania w jakimś czasie. Misja: „Choć także jest … zorientowana na przyszłość, to powstaje z ukierunkowania od teraźniejszości do przyszłości .... Zmiana ... powoduje weryfikację i modyfikację sformułowania misji. Z tych przyczyn sformułowanie misji jest co 1-3 lat rozpatrywane...”

Zadania szkoły na poszczególnych etapach kształcenia Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach

Misja - przykład Misja – SG, G. SPP Dziecku potrzebny jest ruch, powietrze, światło, zgoda, a i coś jeszcze spojrzenie w przestrzeń, poczucie wolności, otwarte okno. Janusz Korczak Misja – SG, G. SPP S - szanuje drugiego człowieka i chroni jego środowisko P - przekazuje uniwersalny system wartości O - otwarta jest na potrzeby uczniów Ł - łagodzi stresy związane z codziennym podejmowaniem obowiązków E - efektywnie przygotowuje do następnego etapu edukacyjnego C - czynnie uczestniczy w życiu lokalnej społeczności Z - zapewnia bezpieczeństwo N - naucza odpowiedzialności A - aktywnie uczestniczy w procesie wychowania http://1spoleczna.pl

MISJA szkoły X - przykład Misja szkoły średniej X Szkoła X dostarcza każdemu uczniowi różnorodną ofertę edukacyjną, przekazywaną w bezpiecznym i przyjaznym środowisku. Promujemy rozwój samodyscypliny, wewnętrznej motywacji oraz dążenie do doskonałości w procesie uczenia się. Szkoła X aktywnie włącza rodziców i społeczność lokalną w pracę nad rozwojem u uczniów umiejętności bycia niezależnym i samowystarczalnym dorosłym człowiekiem, który odniesie sukces i odpowiedzialnie wniesie swój wkład w rozwój globalnej społeczności.

Nowoczesna szkoła na Ujeścisku w Gdańsku http://www.trojmiasto.pl/photo.php?id=16631

Wykorzystana literatura: Cieślicki M., Podstawy organizacji i zarządzania w oświacie, W: Vademecum menedżera oświaty. Pod redakcją Czesława Plewki i Henryka Bednarczyka, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2000, s. 146-163. Jankowski B, Jaka szkoła? – rzeczywistość, wizja, W: B. Celarek, M. Dąbrowski, B. Jankowski, D. Obidniak, J. Żmijski, PROGRAM NOWA SZKOŁA. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Projektowanie, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 1999, s. 15-16. Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach. Talik-Orłowska A., Czym jest misja? „Dyrektor Szkoły” 2004, nr 3, s. 31-33. Wlazło S., Jakościowa wizja szkoły, W: Jakościowy rozwój szkoły, MarMar, Wrocław 2002. Wlazło S., Wizja i misja w szkole. „Dyrektor Szkoły” 2004, nr 7-8, s. 53-56.