Miejski obszar funkcjonalny – Puławy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia Regionalnego Programu Operacyjnego - LUBUSKIE 2020
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Założenia Umowy Partnerstwa
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Związek Powiatów Polskich
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
EFS w nowym okresie programowania
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Włocławski Obszar funkcjonalny
„Obszary funkcjonalne – nowe podejście
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Narodowy Plan Rewitalizacji
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Partnerstwo: Forma zarządzania RPO WP Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Michał Glaser Dyrektor Biura Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Perspektywa Umowa partnerstwa Toruń, październik 2012 r. Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Warunki wstępne (ex ante) stan
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Zapis prezentacji:

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy Spotkanie konsultacyjne w ramach opracowania analizy i strategii obszaru

Źródła propozycje ustawodawcze dotyczące polityki spójności na lata 2014-2020 w październiku 2011 roku;

Kierunek zmian Przejście w zarządzaniu rozwojem od podejścia sektorowego do zintegrowanego terytorialnie; Przyczyną jest środowiskowe, ekonomiczne, socjalne i kulturowe powiązanie terenów miejskich z najbliższym otoczeniem;

Główne założenia nowego podejścia Zintegrowane strategie inwestycyjne o bardziej strategicznym i całościowym podejściu; zasoby powinny być skoncentrowane w zintegrowany sposób w obszarach o określonej problematyce miejskiej; projekty finansowane z EFRR w obszarach miejskich powinny być zintegrowane z szerszymi założeniami programów; EFS wykorzystywany do wspierania środków związanych z zatrudnieniem, edukacją, włączeniem społecznym i możliwościami instytucjonalnymi, zaplanowanych i wdrażanych w ramach zintegrowanej strategii.

Główne założenia nowego podejścia (2) Kierunkowe finansowanie zintegrowanych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich Co najmniej 5 % środków z EFRR przyznanych każdemu państwu członkowskiemu należy zainwestować w zintegrowane działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich w postaci zintegrowanych inwestycji terytorialnych (patrz niżej), a zarządzanie nimi i ich wdrażanie należy powierzyć miastom. Platforma rozwoju obszarów miejskich (300 miast w UE); Innowacyjne działania miejskie – do 0,5% wartości pomocy przeznaczone na projekty innowacyjne.

Główne założenia nowego podejścia (3) Silniejsze ukierunkowanie na rozwój obszarów miejskich na szczeblu strategicznym; Udoskonalone narzędzia do realizacji zintegrowanych działań Zintegrowane inwestycje terytorialne

Główne założenia nowego podejścia (4) Więcej możliwości rozwiązywania problemów miejskich, objętych priorytetami inwestycyjnymi, potrzeba łączenia celów tematycznych dotyczących miast promowanie strategii niskoemisyjnych dla obszarów miejskich, poprawa środowiska miejskiego, promowanie zrównoważonej mobilności miejskiej, promowanie włączenia społecznego poprzez wspieranie fizycznej i gospodarczej rewitalizacji zdegradowanych obszarów miejskich; Cele tematyczne właściwe dla EFS, możliwe do wykorzystania w strategiach miast.

Główne założenia nowego podejścia (5) Instrumenty finansowe – szersze możliwości wykorzystania; Nawiązywanie kontaktów - program wymiany i nauki dla miast

Różnice w stosunku do lat 2007-2013 Bardziej zintegrowane podejście do rozwiązywania problemów miejskich; Zintegrowane inwestycje terytorialne zastępują oddzielne osie priorytetowe na rzecz rozwoju obszarów miejskich; Więcej obowiązków i możliwości dla miast; Działania wspierane przez różne fundusze, wielofunduszowe programy operacyjne i finansowanie krzyżowe; Bardziej funkcjonalne podejście, umożliwiające interwencję w odpowiedniej skali.

Zintegrowane inwestycje terytorialne Zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej, ZIT są nowym instrumentem rozwoju terytorialnego, przyczyniającym się do realizacji zintegrowanej strategii rozwoju miejskiego lub też innych strategii terytorialnych, pod warunkiem, że wymaga to wykorzystania wsparcia z polityki spójności pochodzącego z więcej niż 1 osi priorytetowej, 1 lub więcej programów operacyjnych

Cele ZIT w Polsce sprzyjanie rozwoju współpracy i integracji na obszarach funkcjonalnych największych polskich miast, przede wszystkim tam gdzie skala problemów związanych z brakiem współpracy i komplementarności działań różnych jednostek administracyjnych jest największa; realizacja zintegrowanych projektów odpowiadających w sposób kompleksowy na potrzeby i problemy miast i ich obszarów funkcjonalnych; zwiększanie udziału miast i ich obszarów funkcjonalnych w zarządzaniu programami operacyjnymi

sprzyjanie rozwoju współpracy i integracji na obszarach funkcjonalnych zwiększanie udziału miast w zarządzaniu programami operacyjnymi realizacja zintegrowanych projektów Cele ZIT w Polsce

Podejścia do realizacji ZIT realizacja wiązki małych projektów – dotyczy to obszarów, w których dane zadania można wykonywać w oparciu o szereg niewielkich przedsięwzięć, nierzadko angażując organizacje pozarządowe (np. zadania w zakresie integracji społecznej), realizacja podejścia zintegrowanego - w tym rozwiązanie zakładające jeden kompleksowy projekt realizowany na obszarze całego ZIT (względnie ograniczonej liczby znaczących projektów), podejście to polega na wspólnym oferowaniu usług przez jednostki samorządu terytorialnego (np. w zakresie gospodarki odpadami, gdy obszar ZIT jest obsługiwany przez jedną RIPOK).

Kierunki interwencji Rozwój zrównoważonego, sprawnego transportu łączącego miasto i jego obszar funkcjonalny – realizacja przyjaznych środowisku i niskoemisyjnych strategii organizacji transportu; Przywracanie funkcji społeczno-gospodarczych zdegradowanych obszarów miejskiego obszaru funkcjonalnego – realizacja wspólnego planu rewitalizacji. Poprawa stanu środowiska przyrodniczego na obszarze funkcjonalnym miasta – działania m.in. w zakresie gospodarki odpadami oraz oczyszczania ścieków Wspieranie efektywności energetycznej – związane z działaniami na rzecz energooszczędności oraz wdrażanie pilotażowych projektów dotyczących inteligentnych systemów przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej. Wzmacnianie rozwoju funkcji symbolicznych budujących międzynarodowy charakter i ponadregionalną rangę miejskiego obszaru funkcjonalnego oraz poprawa dostępu i jakości usług publicznych w całym obszarze funkcjonalnym. Projekty powinny wykorzystywać wspólne cechy / potencjał obszaru

Wspieranie efektywności energetycznej ZIT Rozwój zrównoważonego, sprawnego transportu łączącego miasto i jego obszar funkcjonalny Przywracanie funkcji społeczno-gospodarczych zdegradowanych obszarów miejskiego obszaru funkcjonalnego Poprawa stanu środowiska przyrodniczego na obszarze funkcjonalnym miasta Wspieranie efektywności energetycznej Wzmacnianie rozwoju funkcji symbolicznych budujących międzynarodowy charakter i ponadregionalną rangę miejskiego obszaru funkcjonalnego oraz poprawa dostępu i jakości usług publicznych w całym obszarze funkcjonalnym