Koncepcja Komunikacji miejskiej w Gliwicach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czynniki wzrostu komunikacji miejskiej na przykładzie Białej Podlaskiej Kielce 9 października 2012 r.
Advertisements

20 lat funkcjonowania Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni
Opracowanie: zespół WIM, WI, ZDiUM, WTR pod przewodnictwem POKE marzec 2010 r. Obsługa komunikacyjna UEFA EURO 2012 TM.
Drogowa Trasa Średnicowa w Gliwicach
Wybrane inwestycje infrastrukturalne w zakresie transportu szynowego w województwie wielkopolskim Janusz Górny Polityka przestrzenna a transportowa.
Zarządzanie transportem KURS INŻYNIERSKI
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
TRANSPORT – jak się poruszasz ?
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
TRANSPORT W ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS LUTY 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
INWESTYCJE DROGOWE W MAŁOPOLSCE PÓŁNOCNEJ.
INWESTYCJE KOMUNIKACYJNE I Konferencja
Prywatyzacja usług publicznych.
Komunikacja i Turystyka
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
Dominik Wiśniewski Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej.
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
INFORMACJA dotycząca strategii działań
Czysty transport miejski
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Propozycje zmian w istniejącym rozkładzie jazdy Na podstawie wniosków mieszkańców oraz badań potoków pasażerskich wykonanych na zlecenie Urzędu Miasta.
Kierunki rozbudowy sieci tramwajowej w Krakowie w latach
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
mgr Marcin Połom Uniwersytet Gdański, Instytut Geografii
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Drogowa Trasa Średnicowa w Gliwicach
Konkurs Dobre Praktyki PPP 13 maja 2008r.
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Badanie statystyczne TEMAT:
Europejski Kongres Gospodarczy, Katowice, 16 kwietnia 2009 r. Górnośląski Związek Metropolitalny – metropolizacja szansą rozwoju gospodarczego.
przygotował: Jacek Makuch SEMINARIUM Z PRZEDMIOTU „KOLEJE MIEJSKIE”
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Przebudowa torowisk TRAMWAJOWych wraz z siecią trakcyjną w Szczecinie w ciągu komunikacyjnym na odcinku od ul. Energetyków poprzez ul. Gdańską, do.
„Rozwiązanie komunikacyjne dla Naramowic”
Toruń, 31 lipca 2014 r. Zmiany w organizacji RUCHU DROGOWEGO I KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ od 1 sierpnia 2014 „Przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej.
INFORMACJA W ZAKRESIE UTRUDNIEŃ W ORGANIZACJI RUCHU DROGOWEGO
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Wnioski Rady Osiedla LIPA PIOTROWSKA
Gliwice Miasto sukcesu inwestycyjnego
Tramwaje Warszawskie przyjazne ludziom i miastu
Jak uczynić przełomową inwestycję przyjazną dla lokalnej społeczności?
Uwarunkowania Na terenie miasta Zielona istniejący układ komunikacyjny, opiera się głównie na następujących ciągach dróg: droga ekspresowa S3, droga krajowa.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
1. 2 Olkusz jest miastem powiatowym położonym na Jurze Krakowsko Częstochowskiej pomiędzy dwoma dużymi centrami gospodarczymi.
Gmina-Miasto Koszalin Budowa i przebudowa dróg stanowiących zewnętrzny pierścień układu komunikacyjnego miasta Koszalin – I etap odcinek od ul. Gnieźnieńskiej.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Doprowadzenie niezbędnej infrastruktury technicznej do terenów inwestycyjnych przy ulicy Stołczyńskiej.
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
Prezentacja projektu Usytuowanie inwestycji: Lokalizacja inwestycji: Przebieg trasy: Os. Lecha – ul. Piaśnicka – Centrum Handlowe M1- pętla Franowo.
Poznań: Ocena Systemu Komunikacyjnego 25 maja 2016 r.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Prognoza wysokości stawek Spółki Tramwaje Śląskie S. A
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra
Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu

Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2019 ROK
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Włączenie Gminy Łomianki do 1 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej Konsultacje społeczne Łomianki, 16 listopada 2017 r.
Zapis prezentacji:

Koncepcja Komunikacji miejskiej w Gliwicach Zygmunt Frankiewicz – Prezydent Miasta Gliwice

Komunikacja miejska w przedwojennych Gliwicach

Komunikacja miejska dzisiaj Miasto i jego infrastruktura wraz z upływem czasu ulegała zmianie: powstały nowe duże osiedla na obrzeżach dawne zakłady pracy uległy likwidacji powstały nowe firmy w innych lokalizacjach wzrosła znacząco liczba mieszkańców przybyło samochodów Źródło: Wydział Komunikacji UM Gliwice

Schemat komunikacji miejskiej 2009

Organizacja komunikacji publicznej w Gliwicach Od 1 stycznia 1997 r. Gliwice są członkiem Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Związek jest organizatorem komunikacji publicznej w naszym mieście. Głównymi podmiotami zajmującymi się obsługą komunikacji w Gliwicach są: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Gliwice Tramwaje Śląskie S.A.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Gliwice powstało 1 października1991r. po przekształceniu Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Od 28 sierpnia1997 roku PKM Gliwice działa jako Spółka z o.o. z większościowym udziałem Miasta Gliwice Autobusy PKM Gliwice kursują na terenie okolicznych miast i gmin, obsługując codziennie 44 linie i wykonując około 40 tys. km.

Tramwaje Śląskie S.A. w1991 r. z WPK wydzielono Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach, które w styczniu 2003 przekształcono w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa "Tramwaje Śląskie S.A." spółka zarządza infrastrukturą tramwajową w Aglomeracji Górnośląskiej ruch pasażerski obsługiwany jest przez 34 linie tramwajowe – w tym 2 linie na terenie Gliwic do 31 maja 2007 właścicielem Tramwajów Śląskich był Skarb Państwa 1 stycznia 2009 akcje TŚ przekazano gminom zrzeszonym w KZK GOP Gliwice otrzymały 4% akcji

Infrastruktura Długość torowisk eksploatowanych przez Tramwaje Śląskie w Gliwicach wynosi niespełna 9 km, co stanowi 2% ogólnej długości torowisk w Konurbacji Śląskiej W Gliwicach kursują dwie linie tramwajowe – 1 i 4 Procentowy rozkład transportu w przeliczeniu na wozokilometry stanowi w Gliwicach 9,88% komunikacji miejskiej źródło – KZK GOP

Infrastruktura - problemy Jednotorowe trasy tramwajowe, nie zapewniające współczesnych standardów w transporcie pasażerskim* Przestarzała konstrukcja torowisk – tzw. tory „bose” zabudowane w pasach jezdni* Zdegradowane technicznie urządzenia sterowania i regulacji ruchu tramwajowego* Zdegradowana sieć trakcyjna, pochodząca sprzed 1945 roku *Źródło: „Operacyjny Program Modernizacji Infrastruktury Tramwajowej w Aglomeracji Śląskiej w latach 2007-2013” Tramwaje Śląskie S.A

w latach 2007-2013” Tramwaje Śląskie S.A Tabor - problemy Przestarzały tabor Wagony mocno wyeksploatowane Ulegający częstym awariom Nieekonomiczny Niedostosowany dla osób niepełnosprawnych Nieekologiczny Konieczna pilna wymiana co najmniej 25% taboru w całej spółce Tramwaje Śląskie S.A. Struktura wiekowa taboru w spółce Tramwaje Śląskie S.A. źródło: "Komunikacja miejska w liczbach" 2/07 Źródło: „Operacyjny Program Modernizacji Infrastruktury Tramwajowej w Aglomeracji Śląskiej w latach 2007-2013” Tramwaje Śląskie S.A

w latach 2007-2013” Tramwaje Śląskie S.A Konsekwencje Hałas (skargi mieszkańców)* Niska prędkość komunikacyjna* Utrudnienia w ruchu drogowym (wypadki)* Jednopoziomowe skrzyżowania tras tramwajowych z ruchem drogowym* Negatywny wpływ na strukturę przestrzenną miasta( brak możliwości reorganizacji ruchu zgodnie z aktualnymi potrzebami mieszkańców) Zdewastowana nawierzchnia dróg w rejonie torowisk – brak porozumienia z TŚ S.A w sprawie naprawy dróg dewastowanych przez tramwaj *Źródło: „Operacyjny Program Modernizacji Infrastruktury Tramwajowej w Aglomeracji Śląskiej w latach 2007-2013” Tramwaje Śląskie S.A

w latach 2007-2013” Tramwaje Śląskie S.A Propozycje dla Gliwic Spółka Tramwaje Śląskie proponuje remonty: Przejazdu drogowego przez ul. Kard. S. Wyszyńskiego (50 m toru pojedynczego = 25 mb torowiska) ul. Zabrskiej (700 m toru pojedynczego = 350 mb torowiska) części torowisk przy ul. Wieczorka (400 m toru pojedynczego = 200 mb torowiska) i ul. Dolne Wały (480 m toru pojedynczego) nie przewidziano wymiany trakcji nie przewidziano wymiany taboru Źródło: „Operacyjny Program Modernizacji Infrastruktury Tramwajowej w Aglomeracji Śląskiej w latach 2007-2013” Tramwaje Śląskie S.A

Projekt "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą przed Euro 2012" na terenie Gliwic w ramach tzw. projektu Euro 2012 planowano modernizację opisanych wyżej 3 fragmentów torowisk Dla całej spółki Tramwaje Śląskie przewidziano zakup 20 tradycyjnych i modernizację 90 dotychczas eksploatowanych pojazdów (ich praca przewozowa w Gliwicach ma wynosić 3,99 %) zakupione w ramach projektu pojazdy niskopodłogowe nie będą jeździć w Gliwicach wartość przedsięwzięcia w Gliwiach oszacowano na kwotę 23,69 mln zł., z czego udział własny miasta oszacowano na kwotę 11,79 mln zł. dla porównania, dotacja miasta Gliwice do KZK GOP, pozwalająca na utrzymanie całej komunikacji miejskiej w roku 2009 wynosi 18,9 mln zł. Źródło: uchwała zarządu GZM z 3 czerwca 2008 r. ws. zakresu i udziału własnego w projekcie "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" zgłoszonym do Ministerstwa Infrastruktury w ramach PO IiŚ.

Porównanie kosztów eksploatacji – autobus – tramwaj Źródło: KZK GOP

Polityka spółki Tramwaje Śląskie S.A. wieloletni brak inwestycji w sieć tramwajową w Gliwicach spowodował jej całkowitą degradację ograniczone plany inwestycyjne na terenie Gliwic ustalenie wysokiej stawki za wozokilometr umowa z KZK GOP na świadczenie usług zawarta na 15 lat szczątkowe „łatanie” torowisk dalsza eksploatacja starych pojazdów –ze względów technicznych nie ma możliwości wymiany wozów na nowoczesne - niskopodłogowe Miasto zostało pozostawione samo sobie z problemem wieloletnich zaniedbań

Wyzwania – modernizacja infrastruktury i taboru Szacunkowe koszty modernizacji modernizacja torowisk – ok. 105 mln zł. * koszt jednego, nowoczesnego wagonu – ok. 8 mln zł.* linie 1 i 4 na terenie Gliwic obsługuje 14 wagonów – koszt wymiany 112 mln zł.** Uwaga nie uwzględniono kosztów remontów trakcji RAZEM – 217 mln złotych Dla porównania – średnia wartość wydatków inwestycyjnych z budżetu w Gliwicach w latach 2006-2008 wynosi 150 mln zł * źródło : Pismo Spółki Tramwaje Śląskie z dnia 27.03.2009 nr ND/DP/627/2009 **źródło: "Program Restrukturyzacja Spółki na lata 2006 – 2008" – Tramwaje Śląskie S.A.

Koncepcja Komunikacji Miejskiej - Cele Utrzymanie ciągłości transportu pasażerskiego na szlakach obsługiwanych przez linie 1 i 4 Podwyższenie standardów – wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych, dostosowanych do potrzeb osób starszych, niepełnosprawnych i podróżujących z małymi dziećmi w wózkach Dostosowanie połączeń komunikacyjnych do obecnych potrzeb mieszkańców Skorelowanie połączeń komunikacyjnych z projektowanymi nowymi inwestycjami Poprawa połączeń pomiędzy najgęściej zaludnionymi dzielnicami miasta Poprawa jakości komunikacji miejskiej w ramach posiadanych środków na ten cel Przebudowa skrzyżowań i innych newralgicznych punktów miasta, których modernizację uniemożliwia przebieg linii tramwajowej

Największy seryjnie produkowany autobus Utrzymanie ciągłości transportu pasażerskiego na szlakach obsługiwanych przez linie 1 i 4 Możliwe zastosowanie niskopodłogowych, nowoczesnych, ekologicznych autobusów kursujących w śladzie obecnych linii tramwajowych numer 1 i 4 Rozwiązanie tańsze i bardziej elastyczne – w przypadkach awarii, remontów dróg oraz bardziej bezpieczne i dostosowane do potrzeb podróżnych oraz bardziej ekologiczne Mercedes Capa City na ul. Dolnych Wałów Największy seryjnie produkowany autobus

Podwyższenie standardów obsługi pasażerów Szerokie wejście – ułatwienie dla osób starszych i podróżujących z dziećmi w wózkach, Brak schodów, Przestronne wnętrza, Więcej miejsc siedzących, Minimalny hałas, Taka sama cena biletu

Dostosowanie połączeń komunikacyjnych do obecnych potrzeb mieszkańców 664 Liczba ludności w dzielnicach na tle sieci komunikacji publicznej 16.961 11.719 2.930 4.935 2.218 6182 13.859 13.222 18.538 16.120 13.654 21.166 6.104 2.964 14.855 19.845 2.135 1.229 2.685

Rozwój miasta w najbliższych latach budowa DTŚ budowa Focus Mall (koncepcja Nowe Centrum) budowa Hali Podium budowa obwodnicy miasta i obwodnicy centrum Przyczynią się do zmian w obecnym układzie komunikacyjnym Wizualizacja Focus Mall Wizualizacja Hali Podium Wizualizacja przebiegu DTŚ przez centrum

Obecne i powstające generatory ruchu na tle siatki komunikacji publicznej

Wyjściowy i docelowy układ drogowy Układ drogowy i lokalizacja stref przemysłowych na początku lat 90 tych Docelowy układ drogowy – strefy przemysłowe oparte o autostrady i obwodnice zmiana układu dośrodkowego na obwodnicowy zapewnienie dostępu do nowych stref przemysłowych w oparciu o autostrady i obwodnicę Obwodnica centrum

Dalsze usprawniania układu drogowego ul. Wieczorka z ul. Daszyńskiego, Kozielską, Sobieskiego i Jasnogórską Palny przebudowy utworzenie rond w miejsce skrzyżowań ul. Daszyńskiego z ul. Mickiewicza i Sowińskiego ul. Daszyńskiego z ul. Słowackiego 3.

Dostosowanie połączeń komunikacji publicznej do potrzeb mieszkańców północne duże dzielnice są słabo skomunikowane ze śródmieściem większość Gliwiczan zamieszkuje w dzielnicach poza Śródmieściem na obrzeżach miasta powstały nowe strefy przemysłowe w ciągu najbliższych lat w mieście pojawi się wiele nowych inwestycji zmienia się układ drogowy miasta tabor i infrastruktura tramwajowa jest zdegradowana, a polityka spółki Tramwaje Śląskie S.A. nie rokuje dobrze na przyszłość

Przyszłość komunikacji publicznej w Gliwicach ludność generatory ruchu linie autobusowe obwodnica kolejka miejska Priorytety Usprawnienie komunikacji pomiędzy poszczególnymi dzielnicami miasta Skrócenie czasu podróży z Łabęd i os. Kopernika oraz z Sośnicy do Śródmieścia Rozwijanie połączeń do miejsc pracy w Strefie Ekonomicznej Dostosowanie komunikacji publicznej do zmian w układzie drogowym Zapewnienie obsługi komunikacyjnej nowopowstających obiektów Poprawa jakości komunikacji autostrady Kolejka miejska wykorzystanie istniejących torów kolejowych skrócenie czasu podróży (omijanie korków drogowych) poprawa komfortu uniwersalny bilet

e-mail: pm@um.gliwice.pl Dziękuję za uwagę Zygmunt Frankiewicz ul. Zwycięstwa 21 44 -100 Gliwice tel. 032 / 230-69-51 faks 032 / 238 54 06 e-mail: pm@um.gliwice.pl