Prezentacja wyników badań wilgotności i zapylenia na terenie szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zanieczyszczenia powietrza.
Advertisements

HAŁAS W NASZEJ SZKOLE Raport z przeprowadzonych badań w Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej Raba Wyżna r.
XII Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Nowe Technologie i Osiągnięcia w Metalurgii i Inżynierii Materiałowej” BADANIA WPŁYWU INTENSYWNOŚCI PODGRZEWANIA.
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Väder- och Klimatförändringar
Funkcja produkcji.
Opracowane przez: mgr Dorotę Knap
Przygotował Wiktor Staszewski
TEMAT: PODSTAWOWE ŹRÓDŁA I SKUTKI ZANIECZYSZCZEŃ ATMOSFERY
A. Krężel, fizyka morza - wykład 11
„Uczeń z klasą” – Badam świat
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Badania w naszej gminie zostały wykonane w dniach od 15 do 22 grudnia przez grupę uczniów naszego gimnazjum. Ale na początek co to w ogóle jest śmieć,
Woda – Najpopularniejszy związek chemiczny
POWIETRZA ATMOSFERYCZNEGO
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Negatywny wpływ smogu na zdrowie publiczne
Zanieczyszczenia powietrza – przyczyny powstawania
Opiekun: mgr Monika Frukowska , mgr Renata Gut
Czy oddychamy tym samym powietrzem co Maria Skłodowska-Curie..?
Wprowadzenie do projektu w ramach „ORANGE” pt „Zielone światło”
Prezentacja wyników badań zapylenia powietrza
zapylenia wykonana przez :
Zapylenie powietrza w gminie Rana Wyżna
Zapylenie powietrza w gminie Raba Wyżna
Na sekcji informatycznej
ZIEMIA Przyczyny Zanieczyszczenia powietrza.
Zagrożenia cywilizacyjne: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, kwaśne deszcze. Grzegorz Wach kl. IV TAK.
Wykonali: Uczniowie koła fizycznego klas I gimnazjum
BIOLOGIA Efekt cieplarniany.
Zagrożenia Planety Ziemi
Otyłość, nadciśnienie i choroby serca – choroby współczesnego świata
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
Prezentacja wyników zapylenia przez Bartosza Szpak w sekcji informatycznej.
Ziemia – planeta ludzi.
Jaką rolę pełnią drzewa?
IDEALNA WAGA Ile powinien ważyć człowiek? Nie ma na to pytanie jednej, gotowej odpowiedzi. Są za to przeróżne wzorce i internetowe kalkulatory, podające.
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
ZANIECZYSZCZENIE GLEBY
GRZYBY PLEŚNIOWE W NOWOCZESNYM BUDOWNICTWIE
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EKOLOGICZNEGO „CZYSTA MAŁOPOLSKA”
Kto jest przyjacielem lasu?
Grupa Chemiczna.
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
Światowy Dzień Zdrowia 2015
WODA Maja Janiszewska kl. VI c, SP-45.
Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej.
Badanie wód jezior lobeliowych
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Zanieczyszczenie powietrza
Projekt otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Narodowa Agencja Programu Erazmus.
Kwaśne deszcze Autor: Krzysztof Wójt, IId G.
Dziura ozonowa.
Kwaśne opady Wybuchowi Naukowcy.
Autobusy miejskie, a zanieczyszczenie powietrza Kajetan Rożej 1cG.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Co by było gdyby wody nie było ?. Woda jest źródłem życia wszystkich organizmów żywych. Ludzie i powierzchnia Ziemi mają jedną wspólną cechę – mianowicie.
Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Krajowy Koordynator Programu GLOBE XI Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli Programu GLOBE „Badaj klimat z Programem GLOBE”
Najpopularniejsze zanieczyszczenia powietrza
Powietrze Mateusz Wiśniewski.
SMOG Klaudia Stachniuk 1b G.
Chmura ciało stałe, ciecz czy gaz?
E-learning GEOGRAFIA Opracowanie: Arkadiusz Dera
Palący Temat- Niska Emisja
1)CO TO JEST SMOG ? 2)DLACZEGO JEST NIEBEZPIECZNY ? 3)JAK ZAPOBIEGAĆ POWSTAWANIU SMOGU ? SMOG.
ARKADIUSZ ŚPIEWLA, 1 BT. Smog – zjawisko atmosferyczne powstałe w wyniku wymieszania się mgły z dymem i spalinami.
Objętość krwi krążącej
Smog, efekt cieplarniany i dziura ozonowa
Wpływ zanieczyszczeń na stan zdrowia
Zapis prezentacji:

Prezentacja wyników badań wilgotności i zapylenia na terenie szkoły Zapylenie w szkole Prezentacja wyników badań wilgotności i zapylenia na terenie szkoły

Co my wiemy o zapyleniu powietrza? Zapylenie powietrza jest wielkością fizyczną równą ilości pyłu zawieszonego w metrze sześciennym przyziemnej warstwy powietrza.

Źródła pyłu 3,5 mld ton soli rocznie wznosi się znad oceanów 1-3 mld ton pustynnego pyłu rocznie ulatuje w powietrze 1 mld ton chemikaliów organicznych rocznie wydzielają rośliny 20-30 mln ton związków siarki rocznie unosi się z planktonu,wulkanów i bagien 6 mln ton czarnej sadzy rocznie emitują płonące drzewa i trawy Góry ulegają erozji i kruszą się pod lodowcami w pył,który unosi wiatr W powietrzu unoszą się wirusy,grzyby,okrzemki,pyłki kwiatowe,włókna,części gnijących liści,łuski,drobiny sierści zwierząt,kawałki nabłonka skórnego

Wielkość pyłu Do niedawna naukowcy uznawali wielkość 10 mikronów za granicę między bezpiecznymi a niebezpiecznymi pyłami.Obecnie badania wykazują,że większość chorób i przypadków śmierci powodują pyłki poniżej trzech mikronów.Przykłady rozmiaru pyłów: Pyły pestycydów od 0,5 do 10 mikronów Bakterie i zarodniki leśnych grzybów<10 mikronów Cząsteczki dymu tytoniowego 0,5 mikrona Wirusy-setne części mikrona

Zapylenie a zdrowie człowieka Przy każdym wdechu do organizmu człowieka wnika setki tysięcy wirujących w powietrzu pyłków.Od jamy nosowej przenikają one przez przełyk->tchawicę ->oskrzela-> oskrzeliki aż wreszcie docierają do naszych płuc.Przy stosunkowo niskim stopniu zapylenia powietrza organizm toleruje pyły,jest do nich „przyzwyczajony”.Problem pojawia się wtedy,gdy system ochronny naszego organizmu zawiedzie…->->->->->->->

Najczęściej występujące schorzenia Miażdżyca Niedotlenienie serca Rozedma płuc Arytmia Nadciśnienie Zaburzenia w gospodarce tłuszczowej Niewydolność krążenia Nadmierna drażliwość i pobudliwość Odczucie zmęczenia,senność,depresja Upośledzenie zdolności uczenia się i zapamiętywania Dolegliwości bólowe i zesztywnienie kręgosłupa Nowotwory płuc i krtani Występowanie defektów genetycznych u niemowląt Zwiększona liczba samoistnych poronień Zwiększona umieralność noworodków

Jak wygląda pyłek? „Przyjazne” stworzonka,nieprawdaż?  Pomyśleć tylko,że tak wiele wdychamy ich każdego dnia...

Wcale tego nie zauważając...

Te „stworzonka” to ROZTOCZA. Roztocza są to mikroskopijne organizmy zamieszkujące w domowym kurzu.Ich wydzieliny powodują, m.in.alergie. Zapewne nigdy nie pozbędziemy się ich całkowicie z naszego życia,ale możemy znacznie zmniejszyć ich ilość we wdychanym powietrzu. Jak to zrobić?To proste...wystarczy tylko przestrzegać niektórych zasad,a z biegiem czasu byc może nasze powietrze stanie się wolne od roztoczy...

Zapobieganie zanieczyszczeniu powietrza Likwidacja przyczyn: Likwidacja skutków rezygnacja z technologii energochłonnych i dających duże ilości odpadów na rzecz energooszczędnych i bezodpadowych Rezygnacja z technologii silnie zanieczyszczających powietrze spalanie oczyszczonego węgla Dyscyplina technologiczna Skuteczne środki administracyjno-prawne (dopłaty,kary) systematyczne pomiary stanu czystości powietrza atmosferycznego odpylanie likwidacja hałd emitujących gazy oczyszczanie gazów wylotowych strefy ochronne

Pomiary wilgotności względnej powietrza W dniu 02.03.2006r grupa uczniów naszego gimnazjum mierzyła na II piętrze poziom wilgotności względnej za pomocą miernika ekolog. Pomiary prowadzono przed lekcjami w godzinach 7.30-8.00 oraz podczas przerw 10 minutowych. Dodatkowo w celu porównania poziomu wilgotności uczniowie zmierzyli wilgotność względną na dyskotece szkolnej która odbyła się 06.02.2006r. Celem doświadczenia było zbadanie jaki związek ma wilgotność względna powietrza z temperaturą i stopniem zapylenia

Wilgotność powietrza o zawartość pary wodnej w powietrzu. silnie zależy od temperatury powietrza.

Charakterystyka wilgotności Wilgotność charakteryzuje się na różne sposoby. Najpopularniejsze to: wilgotność bezwzględna - masa pary wodnej wyrażona w gramach zawarta w 1 m³ powietrza, wilgotność właściwa - masa pary wodnej wyrażona w gramach zawarta w 1 kg powietrza (powietrza ważonego razem z parą wodną), wilgotność względna - wyrażony w procentach stosunek ciśnienia cząstkowego pary wodnej zawartej w powietrzu do prężności pary wodnej nasyconej w tej samej temperaturze.

Wyniki pomiaru wilgotności Średnia wilgotność 59%

Średnia wilgotność 57%

Średnia wilgotność 57%

Średnia wilgotność 48%

Średnia wilgotność 46%

Średnia wilgotność 78%

Zapylenie powietrza w naszym gimnazjum W dniach od 27 lutego do 3 marca br. Na terenie naszej szkoły przeprowadziliśmy badanie stopnia zapylenia w różnych miejscach budynku: na schodach prowadzących na I i II piętro,w pokojach nauczycielskich na I i II piętrze,w szatni (w dwóch miejscach) oraz w holu na parterze. Dodatkowo dla porównania uczniowie zbadali stopień zapylenia na dyskotece, która odbyła się 06.02.2006

Wyniki zapylenia szatnia 0,06 g/m2 pokój nauczycielski na I piętrze 0,08 g/m2 pokój nauczycielski na 2 piętrze 0,04 g/m2 schody prowadzące na I piętro 0,08 g/m2 schody prowadzące na II piętro 0,07 g/m2 hol na parterze 0,02 g/m2 Dyskoteka 3.2g/m2

Wnioski z przeprowadzonych badań Zapylenie jest ściśle związane z wilgotnością – im większą wilgotność tym zapylenie jest mniejsze jest to spowodowane faktem że pyłki się zlepiają i zostają na ziemi, Na początku każdego pomiaru obserwujemy wzrost wilgotności a następnie jej stopniowy spadek do stałego poziomu – z chwilą rozpoczęcia przerwy obserwuje się zwiększony ruch na korytarzu wilgotność się zwiększa, następnie na wskutek konwekcji powietrza wilgotność się zmniejsza i utrzymuje na stałym poziomie. Doświadczenie pokazało również że wilgotność zależy też od temperatury im temperatura jest mniejsza to większa jest wilgotność, najniższa temperatura w szkole jest rano 190C średnia wilgotność wówczas wynosi 59%w miarę upływu czasu temperatura w szkole wzrasta a wilgotność maleje

Wnioski z przeprowadzonych badań Największa wartość zapylenia wyszła w pokoju nauczycielskim na I piętrze wpływ na taki wynik ma fakt iż jest to pomieszczenie o małej powierzchni w którym przebywa duża ilość osób, w pokoju nauczycielskim na II piętrze zapylenie jest mniejsze w porównaniu do pokoju nauczycielskiego na I piętrze, jednak przy takiej samej powierzchni przebywa tam znacznie mniejsza ilość osób. Najmniej pyłu znajduje się na holu, przebywa tam mała ilość uczniów. Skupiają się oni głównie na świetlicy.

Stopień zapylenia w naszej szkole jest niski,tak więc odpowiedź na pytanie: „Czy nasza szkoła jest ekologiczna?” jest jasna:jeśli chodzi o zapylenie powietrza-JESTEŚMY EKOLOGICZNĄ SZKOŁĄ,Z KTÓREJ POWINNIŚMY BYĆ DUMNI!!!

Na nasze zaproszenie odpowiedziały szkoły: Chcąc porównać nasze wyniki z wynikami z innych szkół poprosiliśmy o włączenie się do badań szkoły podstawowe z terenu gminy Na nasze zaproszenie odpowiedziały szkoły: Szkoła Podstawowa z Raby Wyżnej Szkoła Podstawowa z Harkabuza Szkoła Podstawowa nr 3 ze Skawy Szkoła Podstawowa z Bielanki

W każdej szkole został powołany zespół badawczy, który wykonał pomiary zgodnie z przesłaną karta pracy. Następnie pod czujnym okiem opiekuna młodzi badacze opracowali wyniki badań i przesłali do organizatorów

Ciekawe jakie osiągnęli wyniki? Okazało się że we wszystkich szkołach stopień zapylenia jest znikomy. Pogratulować czystości!!!

Dziękujemy za uwagę! Uczniowie klas II Gimnazjum nr 1 im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej biorący udział w projekcie: Magdalena Targosz, Barbara Możdzeń, Magdalena Głowacz