Wyzwania i zadania administracji samorządowej w zakresie jakości powietrza atmosferycznego -nowe podejście do zanieczyszczenia powietrza pyłem drobnym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wyzwania dla Polski w obszarze energii
Advertisements

„Polepszenie jakości powietrza
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Wzorcowe partnerstwo lokalne na rzecz zrównoważonego rozwoju energetycznego Raciechowice Projekt założeń do Planu Zaopatrzenia w Ciepło, Energię.
Dobre polskie praktyki – biomasa
Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego
Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 22 stycznia 2008 Dylematy polskiej elektroenergetyki.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Monitoring jakości powietrza
Monitoring powietrza atmosferycznego
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
Seminarium w ramach projektuPolepszenie jakości powietrza w regionie przygranicznym Czechy-Polska, Katowice, 30 czerwca, 2010 Program seminarium: powitanie.
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Programy ochrony powietrza w świetle wymagań unijnych i krajowych
Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery
Dr n. med. Lucyna Kapka Fakty wg WHO Źródło: dr n. med. Lucyna Kapka
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Ocena jakości powietrza w Polsce dziś i jutro Barbara Toczko Departament Monitoringu, Ocen i Prognoz Główny Inspektorat Ochrony Środowiska Kielce, 20 października.
Geneza powstania STOP-u i projektu nowej dyrektywy Brak zadawalających efektów CLE wobec celów długoterminowych Opracowanie strategii tematycznej ochrony.
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Ochrona przed hałasem Jarosława Wojciechowska
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
1 Uwarunkowania związane z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2001/80/WE z 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia.
Problemy ocen jakości powietrza w aspekcie lokalnym
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Program ochrony powietrza dla stref województwa śląskiego,
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
ZIEMIA Przyczyny Zanieczyszczenia powietrza.
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
Kierunki rozwoju nowoczesnych technologii urządzeń grzewczych w Polsce
Wybrane przykłady z realizacji zadania B.1.1.3
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
Częstochowa r., Mikołów r.
Pożary traw na terenie województwa mazowieckiego w 2014 roku KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Skutki zdrowotne spalania węgla – wnioski z raportów
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
USTAWA ANTYSMOGOWA Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Walka o czyste powietrze szansą dla rozwoju energetyki Paweł Smoleń, ERBUD SA Członek Zarządu ds. Energetyki i Przemysłu Październik 2015.
Miejski Zakład Energetyki Cieplnej w Chojnicach Sp. z o.o. S. K.
Stan środowiska w 2013 r. na obszarze LGD Gościniec 4 Żywiołów Renata Bukowska Prezes LGD Gościniec 4 Żywiołów Lipiec, 2014 r.
Czy mamy prawo do czystego powietrza?
Diagnoza 2014 Strategia Rozwoju Gminy Siepraw Krzysztof Kwatera LM Consulting Krzysztof Kwatera Siepraw, 28 września 2015 r.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Energetyka obywatelska a pozytywne skutki zdrowotne Lukasz Adamkiewicz, HEAL Polska 30 Marca 2016, Szczecin Więcej niż Energia – Obywatelska Energetyka.
Stan środowiska w województwie małopolskim w 2016 roku
Najpopularniejsze zanieczyszczenia powietrza
Stan powietrza w woj. małopolskim – pył zaw. PM10
Poprawa jakości powietrza poprzez rozwój ciepła systemowego
„Czy wiesz czym oddychasz”?
Konsekwencje i koszty zdrowotne zanieczyszczeń powietrza w Polsce
Monitoring powietrza atmosferycznego w Gdańsku
Likwidacja niskiej emisji i modernizacja ciepłownictwa w kontekście wymagań dyrektywy MCP Kraków, września 2017 r. 1.
Projekt „Piotrkowski Alarm Smogowy - Piotr_AS w akcji – edukacja ekologiczna mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego i powiatu piotrkowskiego”
Omówienie prac nad realizacją
Zapis prezentacji:

Wyzwania i zadania administracji samorządowej w zakresie jakości powietrza atmosferycznego -nowe podejście do zanieczyszczenia powietrza pyłem drobnym Andrzej Jagusiewicz Główny Inspektor Ochrony Środowiska Narada samorządowa woj. malopolskiego, Tarnów, 30.08.2013

Instrumenty polityki ochrony powietrza (wspólnotowe, krajowe i lokalne) Ograniczanie presji Pułapy krajowe (NEC, CLRTAP-GP II) Traktat Akcesyjny (LCP) Standardy emisyjne (Dyrektywa IED) Pozwolenia, w tym zintegrowane Programy naprawcze Zielona gospodarka lub zrównoważony model produkcji i konsumpcji Poprawa stanu Strategia Tematyczna Ochrony Powietrza Standardy jakości powietrza Dyrektywa CAFE Dyrektywa ws Metali Ciężkich i Wielopierścieniowych Węglowodorów Aromatycznych (B&P)

Protokół z Goeteborgu II CLRTAP UNECE (Polska) Standardy pułapowe Strategia Tematyczna Ochrony Powietrza UE SO2 2020/2000 -32 % i -18 % NOx 2020/2000 -51 % i -40 % NH3 2020/2000 -96 % i -73 % LZO 2020/2000 -55 % i-48 % PM 2020/2000 -59 % i -41 % Koszt >7,1 biliona euro/rok Koszt-efekt 1 : 4 Protokół z Goeteborgu II CLRTAP UNECE (Polska) SO2 2020/2005 -59 % NOx 2020/2005 -30 % NH3 2020/2005 - 1 % LZO 2020/2005 -25 % PM 2,5 2020/2000 -18 % * Rewizja dyrektywy NEC

Ustawa-prawo ochrony środowiska Tytuł II „Ochrona zasobów środowiska” Dział II „Ochrona powietrza” Art. 85 – ochrona powietrza polega na zapewnieniu jak najlepszej jego ochronie, w szczególności przez: utrzymanie poziomów substancji w powietrzu poniżej dopuszczalnych dla nich poziomów lub co najmniej na tych poziomach,

Podstawowe zasady ochrony powietrza c.d. art. 85 Poś zmniejszenie poziomów substancji w powietrzu co najmniej do dopuszczalnych, gdy nie są one dotrzymane, zmniejszenie i utrzymanie poziomów substancji w powietrzu poniżej poziomów docelowych albo poziomów celów długoterminowych lub co najmniej na tych poziomach. Przez kogo??? *** Dyrektywa 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy

„wypadkowa emisji zanieczyszczeń” Dlaczego pył 2,5? zanieczyszczenie w ok. 50% „wtórne”, o zmiennym składzie, pochodzenia naturalnego i antropogenicznego; Brak progu, poniżej którego nie stwierdza się skutków zdrowotnych powstaje w znacznej mierze w wyniku reakcji między substancjami w atmosferze - prekursorami pyłu PM2,5 są przede wszystkim tlenki siarki, tlenki azotu, amoniak, lotne związki org. (LZO); zawiera także metale ciężkie, WWA (m. in. benzo(a)piren) i inne trwałe zw. org. (TZO); ze względu na zawartość substancji szkodliwych i jednocześnie małe rozmiary (średnica poniżej 2,5 mikrona daje zdolność bezpośredniego wnikania do układu oddechowego i krwionośnego) jest uznawany za zanieczyszczenie szczególnie szkodliwe dla zdrowia, które może być przyczyną, m.in. chorób płuc, chorób krążenia, a także schorzeń nowotworowych „wypadkowa emisji zanieczyszczeń” osiągnięcie standardów PM2.5 wymaga redukcji pierwotnej drobnych cząstek a także prekursorów emitowanych w postaci gazowej: SO2, NOx, NH3, LZO 7

Śmiertelność wywołana ekspozycją na PM 2,5 w roku 2000 i 2020 (realizowanie dotychczasowej polityki) Poprawa do 2020 roku wskutek CLE-u: - 1.1 miliona traconych lat życia mniej mniej o 76 000 przedwczesnych zgonów wydłużenie życia statystycznie o 2.5 miesiąca Problemy, które pozostaną po roku 2020 (bez realizacji STOP-u): - 2.5 miliona traconych lat życia - 272 000 przedwczesnych zgonów - skrócenie życia nadal statystycznie o 5.5 miesiąca 8

Statystyczne skrócenie życia w Polsce spowodowane emisją PM 2.5

Standardy dla pyłu drobnego PM2,5 - nowe cele w zakresie jakości powietrza w Europie Dyrektywa 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (dyrektywa CAFE) utrzymując dotychczasowy zakres zobowiązań odnośnie mierzonych i ocenianych zanieczyszczeń, ustanawia nowe, jeszcze bardziej ambitne cele w zakresie jakości powietrza w Europie, między innymi poprzez ustanowienie bardziej restrykcyjnych standardów dla pyłu drobnego PM2,5. Nowe normy jakości powietrza dla pyłu PM2,5: poziom docelowy - do osiągnięcia do 2010 roku poziom dopuszczalny – osiągany etapowo – pierwszy etap do roku 2015, drugi do roku 2020 pułap stężenia ekspozycji (miasta powyżej 100 tys. mieszk. i aglomeracje ) – do osiągnięcia do roku 2015 krajowy cel redukcji narażenia (miasta powyżej 100 tys. mieszk. i aglomeracje ) - do osiągnięcia do roku 2020 10

Strefa – w rozumieniu systemu oceny i zarządzania jakością powietrza Standardy dla pyłu drobnego PM2,5 - nowe cele w zakresie jakości powietrza w Europie – osiągane etapami do roku 2020 Strefa – w rozumieniu systemu oceny i zarządzania jakością powietrza główne problemy – utrzymujące się przekroczenia norm jakości powietrza dla pyłu PM10, PM2,5 i benzo(a)pirenu od lat 11

Poziom docelowy dla PM2,5 – etap I (target value) Wartość: 25 µg/m3 (średnia roczna), Termin osiągnięcia upłynął 1stycznia 2010 roku *** Obowiązuje na obszarze całego kraju. Poziom docelowy tzn. poziom, który należy osiągnąć za pomocą ekonomicznie uzasadnionych działań technicznych i technologicznych. 12

Poziom dopuszczalny dla PM2,5– etap II Wartość: 25 µg/m3 (średnia roczna). Termin osiągnięcia: 1 stycznia 2015 rok Standard dotyczy obszaru całego kraju. Poziom dopuszczalny, tzn. poziom który musi być osiągnięty. W okresie do dnia 1 stycznia 2015 roku poziom dopuszczalny dla pyłu PM2,5 będzie mógł być przekraczany o wartość marginesu tolerancji. Nazwa substancji (numer CAS ) Okres uśredniania wyników pomiarów Poziom dopuszczalny substancji w powietrzu w µg/m3 Dopuszczalna częstość przekraczania poziomu dopuszczalnego w roku kalendarzowym Margines tolerancji Termin osiągnięcia poziomu dopuszczalnego [μg/m3] 2012 r. 2013 r. 2014 r. Pył zawieszony PM2,5 Rok kalendarzowy 25 - 2 1 2015 13

Poziom dopuszczalny dla PM2,5 – etap III Wartość: 20 µg/m3 (średnia roczna), Termin osiągnięcia: 1 stycznia 2020 roku Standard będzie dotyczył obszaru całego kraju. Komisja Europejska przewiduje weryfikację powyższego standardu do 2015 roku w oparciu o nowe informacji na temat skutków zdrowotnych zanieczyszczenia powietrza pyłem PM2,5 oraz doświadczenia Państw Członkowskich w zakresie osiągnięcia wartości docelowej dla pyłu PM2,5. 14

Wskaźniki średniego narażenia dla PM2,5 krajowy wskaźnik średniego narażenia – jest to średni poziom pyłu PM2,5 w powietrzu wyznaczony na podstawie pomiarów przeprowadzonych na obszarach tła miejskiego w miastach o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy i aglomeracjach na terenie całego kraju, wykorzystywany do oceny dotrzymania krajowego celu redukcji narażenia oraz dotrzymania pułapu stężenia ekspozycji. Wskaźnik ten posłuży jako miernik osiągnięcia krajowego celu redukcji narażenia i pułapu stężenia ekspozycji. 15

Pułap stężenia ekspozycji dla PM2,5 etap I Wartość: 20 µg/m3 obliczana jako trzyletnia średnia krocząca z wartości średnich rocznych uśrednionych dla wszystkich punktów pomiarowych tła miejskiego służących do określenia krajowego wskaźnika średniego narażenia dla lat 2013-2015. Termin osiągnięcia – 2015 rok Pułap stężenia ekspozycji, jako standard jakości powietrza musi być osiągnięty. 16

Krajowy cel redukcji narażenia dla PM2,5 - etap II Krajowy cel redukcji narażenia - wynosi 18 µg/m3 i powinien zostać osiągnięty poprzez wszelkie niezbędne środki, które nie pociągają za sobą niewspółmiernych kosztów do roku – 2020. 17

Strefa – w rozumieniu systemu oceny i zarządzania jakością powietrza Nowa definicja strefy: Art. 87 ust 2. ustawy Prawo Ochrony Środowiska Strefę stanowi: 1) aglomeracja o liczbie mieszkańców większej niż 250 tysięcy; 2) miasto o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy; 3) pozostały obszar województwa, niewchodzący w skład miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy oraz aglomeracji.

Wyniki oceny jakości powietrza dla pyłu PM10 za rok 2011 i 2012 Klasy stref określone na podstawie 24-godz. stężeń pyłu PM10 (ochrona zdrowia) Rok 2011 Rok 2012 W ocenie za 2012 r. pod katem pyłu PM10 do stref (46) z przekroczeniami zaliczono o cztery strefy mniej poprawa miała miejsce w: Aglomeracjach: Trójmiejskiej, Szczecińskiej i Lubelskiej oraz w strefie podlaskiej .

Wyniki oceny jakości powietrza dla pyłu PM2,5 za rok 2011 i 2012 Poziom dopuszczalny + margines tolerancji dla roku 2011 - 28 (25+3) µg/m3 dla roku 2012 – 27 (25+2) µg/m3

Wyniki oceny jakości powietrza dla pyłu benzo(a)pirenu (42) za rok 2011 i 2012 (10X)

Krajowy wskaźnik średniego narażenia na pył PM2,5 Krajowy wskaźnik średniego narażenia na pył PM2,5 [µg/m3]: dla 2012 roku wyniósł 26,1 (średnia z lat 2010 - 2012); dla 2011 roku wyniósł 26,9 (średnia z lat 2010 i 2011); dla 2010 roku wyniósł 28,0 (średnia dla roku 2010). 22

Wartości wskaźnika średniego narażenia dla poszczególnych miast i aglomeracji oraz krajowy wskaźnik średniego narażenia [µg/m3] dla 2012 roku Czarna kreska – pułap stężenia ekspozycji do osiągnięcia w roku 2015

Uwagi końcowe (1) Przekroczenia PM 10 w UE są dość powszechne, „plany i programy naprawcze” wg Art.. 8 (3) Dyrektywy Ramowej bez efektu!!! >konieczność budowy planów ponadstrefowych z uwagi na komponent transgraniczny (co najmniej 50 %-obliczenia EMEP szereg aglomeracji pozwanych przed ETS ( m.in. BERLIN) Pomimo malejących emisji sytuacja w Polsce ulega względnemu pogorszeniu (niższe standardy więcej stref ponadnormatywnych) Recepta na niską emisję: ? ?? ???

Uwagi końcowe (2) Bilans energetyczny Polski w perspektywie 2020 (2x20%+1x15%), 2030, 2040 i 2050> jaki miks? Węgiel, olej, gaz konwencjonalny/gaz łupkowy , OZE (energia słoneczna, biomasa….), odpady komunalne , energia jądrowa??? Synergia polityki klimatycznej i ochrony powietrza> JEDNA ATMOSFERA Ogólnokrajowy>regionalny>lokalny program ochrony powietrza (niskie źródła emisji i transport>zadania samorządów ) Konieczność pełniejszej inwentaryzacji emisji i rozwoju narzędzi prognostycznych>modelowanie zintegrowane w ramach PMŚ (3 bloki), w tym modelowanie stanu zanieczyszczenia powietrza jako element oceny>nowy PMS 2013-2015

Podsumowanie- zamiast recepty Zakaz węgla lub ekogroszek Wykorzystać kominiarzy Subsydia dla paliw czystszych Infrastruktura drogowa i ciepłownicza Decyzje o prowadzeniu działalności gospodarczej wydawane z uwzględnieniem rodzaju i wielkości emisji ??? 26

27

Dziękuję za uwagę