Prof Krzysztof Obłój Wydział Zarządzania UW &ALK

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii
Advertisements

PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
Marian Gorynia Sesja równoległa I.,,Nauki ekonomiczne wobec wyzwań współczesności MARIAN GORYNIA MIĘDZY IMPERIALIZMEM A KOOPERACJĄ. EKONOMIA A INNE NAUKI.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Beata Lubos Warszawa, 26 czerwca 2012 r.. 2 Uporządkowanie dokumentów strategicznych.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
SZKOŁA LETNIA ZARZĄDZANIA 2012 „TEORIA I PRAKTYKA ZARZĄDZANIA
dr Jakub J. Brdulak Katedra Zarządzania Innowacjami
Zachowania przedsiębiorstw w wymianie międzynarodowej prof. zw. dr hab
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Dolnośląski rynek pracy w drodze do gospodarki w drodze do gospodarki opartej na wiedzy.
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
MARKETING STRATEGICZNY
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedry Podstaw Zarządzania i Marketingu.
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
WYKORZYSTAJ POTENCJAŁ UCZELNI – ZAŁÓŻ FIRMĘ OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA Przedsiębiorczość akademicka. Stan i możliwości rozwoju w woj. opolskim. Opole,
Dr Krzysztof Borodako Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Szczecin, 15 kwietnia 2013 r. Katedra Organizacji i Zarządzania Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytet Szczeciński Specjalność: Kompetencje.
Uniwersytet Medyczny im
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
Marian Gorynia Katedra Konkurencyjności Międzynarodowej Wydział Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu KLASTRY Regulacja zachowania.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
Doc. dr W. Zborowska Zakład Gospodarki Rynkowej Katedra Gospodarki Narodowej Wydział Zarządzania UW Zmiany struktury sektorowej gospodarki.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Koncepcja zakładu naukowego ZARZĄDZANIE FINANSAMI.
Wpływ lokalnej gospodarki na rozwój/innowacyjność przedsiębiorstw w aglomeracji konińskiej Dr Monika Matusiak Centrum Polityk Publicznych Uniwersytet Ekonomiczny.
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Prezentacja specjalności FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW 2015.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
Studia II stopnia. KIM BĘDZIESZ? Analitykiem biznesowym – specjalistą w zakresie stosowania profesjonalnych narzędzi matematyczno-statystycznych oraz.
Potencjał naukowy Wydziału Zarządzania
Studia miejskie i regionalne
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
Od prawej: prof. dr hab. Marek Rocki – Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, prof. dr hab. Jerzy w. Pietrewicz – Kierownik Zakładu Analizy Rynków,
ANALITYKA USŁUG FINANSOWYCH
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Zarządzanie międzynarodowe
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Jak zdobyć fundusze na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej?
Elżbieta Książek Poznański Park Naukowo-Technologiczny s
Paradygmat efektywności w praktyce HR Business Partnera
EFEKT SPECJALNOŚCI Możliwość ubiegania się o państwowe uprawnienia w zakresie szacowania nieruchomości.
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
Zapis prezentacji:

Prof Krzysztof Obłój Wydział Zarządzania UW &ALK Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Konferencja na Wydziale Zarządzania UW, grudzień 2010 - realizowana w ramach projektu badawczego N N115259636 finansowanego przez MNiSZW Prof Krzysztof Obłój Wydział Zarządzania UW &ALK

Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Badania nad IB rozpoczęły się na większą skalę w latach 70tych i dotyczyły głównie inwestycji (FDI) firm z kraju A w kraju B, który miał niższy (wykorzystanie ‘Ownership’ advantage) lub podobny (wykorzystanie ‘Internalisation’ advantage) poziom rozwoju gospodarczego Dzisiaj sytuacja w IB jest podobna i inna zarazem. Podobna – gdy polska firma inwestuje w krajach o podobnym i niższym poziomie rozwoju gospodarczego; inna gdy inwestuje w krajach o wyższym poziomie rozwoju.

Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Kluczowe zagadnienia teorii IB, dla których Polska i podobne gospodarki są nowym laboratorium: Motywacja – dlaczego firmy z krajów rozwijających się umiędzynarodawiają działalność (zwłaszcza do krajów wysoko rozwiniętych) co jest działaniem ryzykownym i trudnym? Czego najczęściej szukają – zasobów naturalnych, rynków, kompetencji, oszczędności, aktywów strategicznych czy też mają bardziej skomplikowane, nietypowe i kontekstualne motywy?

Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Kluczowe zagadnienia teorii IB, dla których Polska i podobne gospodarki są nowym laboratorium: Zasoby – jakie zasoby są kluczowe w procesie umiędzynarodowienia w krajach, które są na wczesnej fazie ścieżki rozwoju inwestycyjnego? Czy klasyczne zasoby technologiczne i marketingowe (model OLI)? Czy zasoby niematerialne i zdolność uczenia się (model LLL)? Gotowość ponoszenia ryzyka (model EO?)? Zasoby mogą być kluczem do wyjaśnienia fenomenu skuteczności zagranicznych firm w działaniu na lokalnych rynkach (foreignness problem)

Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Kluczowe zagadnienia teorii IB, dla których Polska i podobne gospodarki są nowym laboratorium: Ścieżka umiędzynarodowienia – kiedy i dlaczego firmy wybierają model Upsalla z wszystkimi zmianami (przeskakiwanie etapów itd..) ? Kiedy i dlaczego firmy wybierają ścieżkę born-globals lub global smaller firm? Czy obserwujemy inne ścieżki w CEE? to pomoże nam zrozumieć jak działanie na rynkach międzynardowych wpływa na dalsze umiedzynarodowienie oraz powstawanie polskich MNCs (foreignness and mutlinationality as advantage and/or liability)

Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Kluczowe zagadnienia teorii IB, dla których Polska i podobne gospodarki są nowym laboratorium: Efekty – czy umiędzynarodowienie wpływa istotnie na wyniki firmy, wycenę inwestorów, reputację? Badania podpowiadają, że raczej nie , ale to trudny temat z racji trudności w ekstrakcji wpływu jednego czynnika (umiędzynarodowienia) na efektywność. Ale jeśli umiędzynarodowienie nie wpływa pozytywnie na wyniki to dlaczego firmy ruszają w świat?

Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Dzięki badaniom wybranych polskich naukowców (m.in. zaproszonych na dzisiejszą konferencję) wiemy dzisiaj już więcej na ten temat, ale ciągle niewiele – przynajmniej w polskim kontekście Stąd dzisiejsze seminarium i te zagadnienia są przedmiotem badań i referatów, które będą przedstawione w trzech kolejnych sesjach przez wybitnych polskich naukowców z różnych środowisk i dyscyplin naukowych

Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw 10. 20 Przywitanie gości i uczestników seminarium Prof. dr hab. Alojzy Nowak, dziekan, Wydział Zarządzania UW Prof. dr hab. Krzysztof Obłój, Samodzielny Zakład Zarządzania Strategicznego 10.30-11.00 Znaczenie umiędzynarodowienia firm w polityce gospodarczej Prof. dr hab. Alojzy Nowak, dziekan, Wydział Zarządzania UW Sławomir Majman, prezes, PAIZ 11.00-12.30 Zasobowe determinanty umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Prof. dr hab. Marian Gorynia, rektor, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Katedra Zarządzania Strategicznego, Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Maria Romanowska, Katedra Zarządzania w Gospodarce, Szkoła Główna Handlowa mgr Aleksandra Wąsowska, Samodzielny Zakład Zarządzania Strategicznego, Wydział Zarządzania 12.30- 14.00 Sieciowe uwarunkowania umiędzynarodowienia przedsiębiorstw Prof. dr hab. Krzysztof Rybiński, Katedra Small Businessu, Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Fonfara, Katedra Marketingu Międzynarodowego, UE w Poznaniu Prof. dr hab. Wojciech Czakon, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem, Akademia Ekonomiczna w Katowicach mgr Michał Zdziarski, Samodzielny Zakład Zarządzania Strategicznego, Wydział Zarządzania 14.00-15.00 obiad 15.00-16.30 Znaczenie przedsiębiorczości, innowacji i strategii w umiędzynarodowieniu przedsiębiorstw Prof. dr hab. Jerzy Cieślik, Katedra Przedsiębiorczości , Akademia Leona Koźmińskiego Prof. dr hab. Jan Jeżak, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem, Uniwersytet Łódzki dr Mariola Ciszewska-Milinaric, Katedra Strategii, Akademia Leona Koźmińskiego mgr Marcin Pawłowski, Samodzielny Zakład Zarządzania Strategicznego, Wydział Zarządzania UW 16.30-16.45 Podsumowanie seminarium, kierunki badań umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Prof. dr hab. Krzysztof Obłój