Prof Krzysztof Obłój Wydział Zarządzania UW &ALK Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Konferencja na Wydziale Zarządzania UW, grudzień 2010 - realizowana w ramach projektu badawczego N N115259636 finansowanego przez MNiSZW Prof Krzysztof Obłój Wydział Zarządzania UW &ALK
Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Badania nad IB rozpoczęły się na większą skalę w latach 70tych i dotyczyły głównie inwestycji (FDI) firm z kraju A w kraju B, który miał niższy (wykorzystanie ‘Ownership’ advantage) lub podobny (wykorzystanie ‘Internalisation’ advantage) poziom rozwoju gospodarczego Dzisiaj sytuacja w IB jest podobna i inna zarazem. Podobna – gdy polska firma inwestuje w krajach o podobnym i niższym poziomie rozwoju gospodarczego; inna gdy inwestuje w krajach o wyższym poziomie rozwoju.
Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Kluczowe zagadnienia teorii IB, dla których Polska i podobne gospodarki są nowym laboratorium: Motywacja – dlaczego firmy z krajów rozwijających się umiędzynarodawiają działalność (zwłaszcza do krajów wysoko rozwiniętych) co jest działaniem ryzykownym i trudnym? Czego najczęściej szukają – zasobów naturalnych, rynków, kompetencji, oszczędności, aktywów strategicznych czy też mają bardziej skomplikowane, nietypowe i kontekstualne motywy?
Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Kluczowe zagadnienia teorii IB, dla których Polska i podobne gospodarki są nowym laboratorium: Zasoby – jakie zasoby są kluczowe w procesie umiędzynarodowienia w krajach, które są na wczesnej fazie ścieżki rozwoju inwestycyjnego? Czy klasyczne zasoby technologiczne i marketingowe (model OLI)? Czy zasoby niematerialne i zdolność uczenia się (model LLL)? Gotowość ponoszenia ryzyka (model EO?)? Zasoby mogą być kluczem do wyjaśnienia fenomenu skuteczności zagranicznych firm w działaniu na lokalnych rynkach (foreignness problem)
Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Kluczowe zagadnienia teorii IB, dla których Polska i podobne gospodarki są nowym laboratorium: Ścieżka umiędzynarodowienia – kiedy i dlaczego firmy wybierają model Upsalla z wszystkimi zmianami (przeskakiwanie etapów itd..) ? Kiedy i dlaczego firmy wybierają ścieżkę born-globals lub global smaller firm? Czy obserwujemy inne ścieżki w CEE? to pomoże nam zrozumieć jak działanie na rynkach międzynardowych wpływa na dalsze umiedzynarodowienie oraz powstawanie polskich MNCs (foreignness and mutlinationality as advantage and/or liability)
Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Kluczowe zagadnienia teorii IB, dla których Polska i podobne gospodarki są nowym laboratorium: Efekty – czy umiędzynarodowienie wpływa istotnie na wyniki firmy, wycenę inwestorów, reputację? Badania podpowiadają, że raczej nie , ale to trudny temat z racji trudności w ekstrakcji wpływu jednego czynnika (umiędzynarodowienia) na efektywność. Ale jeśli umiędzynarodowienie nie wpływa pozytywnie na wyniki to dlaczego firmy ruszają w świat?
Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Dzięki badaniom wybranych polskich naukowców (m.in. zaproszonych na dzisiejszą konferencję) wiemy dzisiaj już więcej na ten temat, ale ciągle niewiele – przynajmniej w polskim kontekście Stąd dzisiejsze seminarium i te zagadnienia są przedmiotem badań i referatów, które będą przedstawione w trzech kolejnych sesjach przez wybitnych polskich naukowców z różnych środowisk i dyscyplin naukowych
Badania umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw 10. 20 Przywitanie gości i uczestników seminarium Prof. dr hab. Alojzy Nowak, dziekan, Wydział Zarządzania UW Prof. dr hab. Krzysztof Obłój, Samodzielny Zakład Zarządzania Strategicznego 10.30-11.00 Znaczenie umiędzynarodowienia firm w polityce gospodarczej Prof. dr hab. Alojzy Nowak, dziekan, Wydział Zarządzania UW Sławomir Majman, prezes, PAIZ 11.00-12.30 Zasobowe determinanty umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Prof. dr hab. Marian Gorynia, rektor, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Katedra Zarządzania Strategicznego, Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Maria Romanowska, Katedra Zarządzania w Gospodarce, Szkoła Główna Handlowa mgr Aleksandra Wąsowska, Samodzielny Zakład Zarządzania Strategicznego, Wydział Zarządzania 12.30- 14.00 Sieciowe uwarunkowania umiędzynarodowienia przedsiębiorstw Prof. dr hab. Krzysztof Rybiński, Katedra Small Businessu, Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Fonfara, Katedra Marketingu Międzynarodowego, UE w Poznaniu Prof. dr hab. Wojciech Czakon, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem, Akademia Ekonomiczna w Katowicach mgr Michał Zdziarski, Samodzielny Zakład Zarządzania Strategicznego, Wydział Zarządzania 14.00-15.00 obiad 15.00-16.30 Znaczenie przedsiębiorczości, innowacji i strategii w umiędzynarodowieniu przedsiębiorstw Prof. dr hab. Jerzy Cieślik, Katedra Przedsiębiorczości , Akademia Leona Koźmińskiego Prof. dr hab. Jan Jeżak, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem, Uniwersytet Łódzki dr Mariola Ciszewska-Milinaric, Katedra Strategii, Akademia Leona Koźmińskiego mgr Marcin Pawłowski, Samodzielny Zakład Zarządzania Strategicznego, Wydział Zarządzania UW 16.30-16.45 Podsumowanie seminarium, kierunki badań umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw Prof. dr hab. Krzysztof Obłój