TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Od kompetencji do kwalifikacji
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Planowanie pracy nauczyciela
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
Diagnoza edukacyjna Znaczenie Rodzaje Narzędzia Analiza.
Aneks do WSO W roku szkolnym 2013/2014 na lekcjach chemii uczniowie będą oceniani w oparciu o system średniej ważonej.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
DIAGNOZA W SZKOLE.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Dydaktyka ogólna.
Motywacja do nauki.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Ocenianie holistyczne
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Ocenianie i klasyfikowanie w szkołach artystycznych
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. Tekst ujednolicony wg stanu na 10 grudnia 2010 r.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
ŚREDNIA WAŻONA SZKOŁA PODSTAWOWA W LIGOCIE
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
OBSZAR EWALUACJI Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki WYMAGANIE 1.4 Respektowane.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ewaluacja w pracy nauczyciela
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE

W jaki sposób dokonano oceny W jaki sposób ma wykorzystać Ocena szkolna jest to informacja o wynikach kształcenia wraz z komentarzem dotyczącym tego wyniku. (B.Niemierko) Aby symbol (stopień) nabrał charakteru oceny, powinien zostać opatrzony komentarzem, z którego uczeń powinien się dowiedzieć m.in.: Co zostało ocenione W jaki sposób dokonano oceny W jaki sposób ma wykorzystać informację o stwierdzonym poziomie osiągnięć do dalszego uczenia się.

Ocena trafna, to informacja opatrzona dydaktycznym komentarzem o wynikach kształcenia, która rzeczywiście dotyczy zaplanowanego do oceniania zakresu wiedzy czy umiejętności ucznia i jest zgodna z kryteriami wywiedzionymi z wymagań edukacyjnych. Do oceny poziomu opanowania przez uczniów ćwiczonych umiejętności potrzebne są określone wytwory ich pracy.

PRZYCZYNY NIETRAFNOŚCI OCEN NAUCZYCIELSKICH Nieuprawnione przenoszenie oceny wychowawczej w obszar diagnozy dydaktycznej. Stawianie zadań tylko pozornie sprawdzających dany zakres osiągnięć. Stosowanie kryteriów nie odnoszących się do sprawdzanego zakresu osiągnięć. Wnioskowanie o osiągnięciach na podstawie niedostatecznej liczby sprawdzonych wytworów pracy ucznia.

Motywująca funkcja oceny ocenianie kształtujące: Systematyczna, bieżąca ewaluacja i korygowanie przez nauczyciela procesu nauczania Motywowanie uczniów do uczenia się poprzez dostarczanie im systematycznych, bieżących informacji o aktualnym stanie osiągnięć oraz wskazówek dotyczących dalszego uczenia się Ocenianie podsumowujące Motywowanie uczniów do nauki za pomocą ocen, w praktyce polega na stosowaniu ocen pozytywnych w celu wzmocnienia zachowań pożądanych oraz ocen negatywnych – w celu osłabienia i wyeliminowania zachowań niewłaściwych.

Najważniejszy w procesie kształcenia jest rozwój ucznia, więc motywującą funkcję oceniania należy uznać za priorytetową. PODSTAWOWYM POWODEM WYSTAWIANIA OCEN CZĄSTKOWYCH POWINNO BYĆ MOTYWOWANIE UCZNIÓW DO LEPSZEJ NAUKI. Czy da się pogodzić motywującą funkcję oceny z jej trafnością wobec wymagań edukacyjnych?

Ogniwa procesu kształcenia Nauczanie i uczenie się Wymagania edukacyjne Osiągnięcia ucznia Ocena Poziomu osiągnięć Ocena wytworów pracy Wytwory pracy ucznia

Nauczyciel powinien poszukać kompromisu między tym, co według programu nauczania uczeń powinien osiągnąć a tym, co według swoich możliwości osiągnąć może.

Czynniki wyznaczające zakres i poziom wymagań edukacyjnych WYMAGANIA EDUKACYJNE PROGRAM NAUCZANIA MOŻLIWOŚCI UCZNIA

Oceny szkolne zawsze mogą być trafne wobec wymagań edukacyjnych, pod warunkiem, że te wymagania będą dostosowane nie tylko do programu nauczania, lecz i do możliwości ucznia, determinowanych aktualnym stanem jego osiągnięć.

OCENIANIE SPRAWIEDLIWE Nauczyciel, który dostosuje indywidualne wymagania edukacyjne do znacznie obniżonych możliwości ucznia i zacznie jego osiągnięcia oceniać zgodnie z kryteriami adekwatnymi do obniżonych wymagań, może być przez innych uczniów traktowany jako osoba niesprawiedliwa.

TRZEBA STOSOWAĆ NASTĘPUJĄCE REGUŁY Co więc robić? TRZEBA STOSOWAĆ NASTĘPUJĄCE REGUŁY

Z obniżenia któremuś z uczniów wymagań edukacyjnych i stosowania zmienionych kryteriów oceniania nie można robić przed klasą tajemnicy.

Obniżyć wymagania należy wówczas, gdy uczeń ze względu na niski poziom dotychczasowych osiągnięć nie jest w stanie opanować wiadomości/umiejętności, które w ogólnej (dla całej klasy) wersji wymagań określono jako wymagania na ocenę dopuszczającą.

Uczeń, któremu nauczyciel obniżył wymagania, powinien otrzymywać oceny dopuszczające, jeśli będzie czynił postępy w nauce odpowiednie do swoich możliwości.

Oceny dopuszczające powinny być opatrzone komentarzem, który jednoznaczni będzie motywował ucznia do dalszych wysiłków.

Jeśli uczniowi uda się nadrobić zaległości i jego osiągnięcia pozwolą mu już na realizację wymagań ogólnych, przyjętych dla całej klasy, nauczyciel powinien niezwłocznie obniżone wymagania indywidualne wycofać.

WAŻNE ! Przedstawionych rozwiązań nie należy stosować w przypadku ucznia przebadanego przez specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, wobec którego w opinii lub orzeczeniu zalecono zastosowanie rozwiązań odmiennych.

Dziękuję. Tamara Kułaga