Europejska konferencja o integracji usług socjalnych Konferencja Rady Europy Warszawa, 14-15 czerwca 2007 Integracja usług socjalnych w Polsce Piotr Kołodziejczyk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Na czym polega problem? „Sieciowa” organizacja procesu usług socjalnych PUP – dla bezrobotnych (źródło ubóstwa) Dodatki mieszkaniowe Pomoc społeczna Pomoc.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Mgr Paweł Dąbrowski Technika biurowa mgr Paweł Dąbrowski
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
1 Projekt System 7/24. Białystok, 9 lipiec 2007 System 7/24 - jako przykład współpracy BIZNES - SAMORZĄD Warszawa,
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Przygotowania Polski do EURO 2012 Grupa Robocza infrastruktura.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
1 Konferencja: Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego (gminach i powiatach) Projekt współfinansowany.
SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO ROZWÓJ POLSKI WSCHONIEJ Agnieszka Kapciak Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Regionalnych.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Adam Walicki - 30 września 2010
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Konferencja Dialogu Społecznego: Dodatkowe ubezpieczenia emerytalne: Niezbędny filar godnej starości Rola sektora ubezpieczeniowego w rozwoju trzeciego.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi miasta Leszna.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Ogólnokrajowa karta miejska
Systemy IPTV 2008 © Cyfrowe Systemy Telekomunikacyjne Sp. z o.o. Efektywna komunikacja ze światem.
Rozwój rynku usług zdrowotnych w Internecie Systemy umawiania wizyt Piotr Ziewiec.
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
KONFERENCJA NAUKOWA INTEROPERACYJNOSC I EFEKTYWNOSC PROJEKTÓW e-ZDROWIE z udziałem przedstawicieli projektów regionalnych e-Zdrowie Projekt P1- stan.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka DOTACJE NA INNOWACJE.
Ministerstwo Finansów
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Gromadzenie informacji
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Główne założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Społeczne Agencje Najmu odpowiedzią na problem dostępności mieszkań w Polsce Małgorzata Salamon – Habitat for Humanity Poland.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
PROJEKT „MOBILNY URZĄD” WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Program „Rodzina 500 plus” Urząd Miasta Bydgoszczy
Poznański Budżet Obywatelski założenia i zasady -
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Konkurs i Katowice r..
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
POMOC SPOŁECZNA.
OGÓLNOPOLSKA SIEĆ EDUKACYJNA
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zapis prezentacji:

Europejska konferencja o integracji usług socjalnych Konferencja Rady Europy Warszawa, 14-15 czerwca 2007 Integracja usług socjalnych w Polsce Piotr Kołodziejczyk Sekretarz Miasta Poznania

Integracja usług socjalnych w Polsce Na czym polega problem integracji usług socjalnych w Polsce? Konsekwencje braku integracji Co można w tej sytuacji zrobić? Kilka przykładów z poznańskich doświadczeń. Konkluzje

Na czym polega problem integracji usług socjalnych w Polsce? Organizacja procesu usług socjalnych Źródła finansowania usług socjalnych Systemy informacyjne Sposób finansowania programu pomocy konkretnej osobie Prymat celów instytucji nad celami, dla których zostały powołane

Na czym polega problem? „Sieciowa” organizacja procesu usług socjalnych Kazuistyczne prawodawstwo, regulujące także sposób wykonywania usług, tworzące model antagonistycznych stron Rozproszone źródła finansowania usług socjalnych, często z funduszy celowych, mających własne cele – stygmatyzujące klienta. Skomplikowany i kosztowny System Informacyjny Zarządzania, powierzający klientowi rolę nośnika informacji! Skomplikowany sposób organizowania i finansowania programu pomocy konkretnej osobie Prymat celów instytucji nad celami, dla których zostały powołane

Konsekwencje braku integracji Stygmatyzacja klientów „dedykowanymi” źródłami finansowania barierą skutecznej pomocy. Przerzucenie na klienta dużej części obowiązków administracyjnych poprzez przydzielenie mu roli „nośnika danych” Niska efektywność systemu, mimo dużego zaangażowania pracowników tworzących go instytucji. Możliwe nadużycia są trudne do wykrycia Ustawowe obligo świadczeń wzmacnia postawy roszczeniowe Napięcie na rynku pracy – nie tylko luka kwalifikacyjna jest powodem kłopotów ze znalezieniem pracownika, mimo dużej liczby bezrobotnych!

Co można w tej sytuacji zrobić? Czekając na rozwiązanie systemowe niwelować skutki powstałe wskutek dekompozycji systemu! Wybrane przykłady poznańskich doświadczeń Dobra Karta Zintegrowana baza danych o świadczeniach wypłacanych przez gminę Hurtownia danych zamiast zaświadczeń Zespolenie organizacyjne

Miasto Poznań wydało też inne karty Dobra Karta – projekt, by to odbiorca świadczeń ubiegał się o integrację usług Projekt zrealizowany przez Miasto Poznań i PKO BP w II połowie 2005 roku dla obsługi świadczeń rodzinnych Pozwolił na zlikwidowanie wypłat w gotówce Zachęciła klientów będących beneficjentami innych świadczeń do występowania z wnioskami o ich wypłatę na konto Dobrej Karty Dostarcza nowoczesny instrument do zagrożonych wykluczeniem cyfrowym Wydano ponad 8.000 kart Miasto Poznań wydało też inne karty KomKarta – bilet okresowy komunikacji miejskiej Karta SOP Aktualnie wprowadzana jest ELS

Projekt kluczowy WRPO – Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna Przełamuje stereotyp, że każda instytucja musi mieć własne narzędzia - lepiej, gdy jest wiele kart w jednej: Dane właściciela zapisane w standardzie europejskiego dowodu osobistego Podpis elektroniczny Legitymacja (studenta, ucznia) Bilet MPK Instrument pieniądza elektronicznego i elektroniczna portmonetka (mikropłatności) Możliwe dokumentowanie stanu zdrowia i dowód ubezpieczenia zdrowotnego Karta pracownika miejskiego (kontrola dostępu, parking) Elektroniczna wywiadówka Budżet projektu 8 milionów Euro

Zintegrowana baza danych o świadczeniach wypłacanych przez gminę Moduł obsługi świadczeń rodzinnych homologowany najpierw przez użytkowników Oprogramowanie procedur zaliczki alimentacyjnej przed wydaniem decyzji zawsze weryfikuje bazę beneficjentów świadczeń rodzinnych (podstawa prawna art. 220 § 1 Kpa) Trwa dołączanie do bazy gospodarstw domowych - beneficjentów dodatków mieszkaniowych

Hurtownia danych zamiast zaświadczeń Połączenie MOPR i PUP pilotażem A2A w administracji Model hurtowni przygotowany we współpracy z Politechniką Poznańską Przygotowywana jest infrastruktura telekomunikacyjna SIWZ na hurtownię Zespolenie organizacyjne Od 1 lipca 2007 rusza w Poznaniu Centrum Obsługi Świadczeń

Konkluzje Wdrażane lokalnie projekty łagodzą skutek, nie usuwając przyczyn! Ustawodawca powinien określić obowiązki samorządu, nie ingerując w jaki sposób samorząd zorganizuje sposób wykonania tego zadania Powinna nastąpić integracja budżetu usług społecznych. Mnogość i różnorodność regulacji różnych funduszy wynika chyba z przekonania ustawodawcy, że samorząd nie wyda „nie znaczonych” pieniędzy na finansowanie usług społecznych Rządowe konkursy na realizację zadań winny obejmować okresy dopuszczalne w UZP a nie jednoroczne – jak dotąd. Zgodnie z zasadami efektywnego zarządzania decyzja winna być podejmowana na możliwie najniższym szczeblu zarządzania. Gminy powinny zlecać zadania najbardziej efektywnym podmiotom, w sposób zapisany w jednym, ogólnym akcie prawnym Nierozwiązany problem dokumentowania skorzystania z prawa dostępu w postępowaniu odwoławczym lub kontrolnym nakłada na klienta usług socjalnych obowiązki biurokratyczne Niezintegrowany model usług socjalnych marnotrawi pracę jego personelu wiodąc wprost do obniżenia jakości oferowanych usług

Więcej szczegółów na temat SIZP w moim artykule: „Traktat o papierowym państwie” Computerworld z 16 stycznia 2007. Dziękuję za uwagę!