VII Warszawskie Forum Rodziców i Rad Rodziców

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Advertisements

Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
KODEKS 2.0.
Absencja uczniowska w szkole - pilotaż 5 listopada 2007r. VIII LO w Łodzi Temat: Wdrażanie rozwiązań – wymiana doświadczeń. Opracowanie narzędzia do monitoringu.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Analiza SWOT… a po co mi to?
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Debata szkolna W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ W MYŚLISZEWICACH
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
JAK DZIAŁA DEMOKRACJA W SZKOLE? WNIOSKI Z DEBATY.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Zadania samorządu uczniowskiego
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Diagnoza społeczności lokalnych. Każdy zespól wybiera jedną grupę docelową: 1)Władze gminy, urzędnicy. np. Wójt, Sołtys, Radny, Urzędnik itd 2) Osoby.
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Strategia partnerstwa. Strategia - to ogólny program działalności partnerstwa ukierunkowany na wykorzystanie potencjału i zasobów partnerów dla osiągnięcia.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
LOGO DEBATA SZKOLNA Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi im. A. Mickiewicza w Turośli.
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Samorząd Uczniowski.
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Jak działa demokracja w szkole?
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Nasza „mała” demokracja
Co to jest spacer edukacyjny?
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
Brzesko, 27 maja 2013 r.  Zapoznanie uczestników szkolenia z podstawowymi założeniami związanymi z marketingiem ich placówki edukacyjnej.  Nabycie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Analiza SWOT Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Co chcieliśmy osiągnąć?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

VII Warszawskie Forum Rodziców i Rad Rodziców „Czy chcemy demokracji w szkole?”

Komunikacja w szkole warsztat twórczego myślenia, czyli co i jak trzeba zrobić, aby polska szkoła stała się bardziej demokratyczna

Krystyna Zowczak-Jastrzębska RELACJE PR

Cel naszego spotkania – plan działania 1/2 Co mamy do zrobienia? Integrujemy 3 różne szkolne stany. Tworzymy listę wyznaczników demokracji w szkole dla każdego ze stanów (nauczyciele, uczniowie, rodzice). Zastanawiamy się co trzeba zrobić, aby wybrane wcześniej elementy procesu demokratyzacji szkoły zostały wprowadzone w życie? Stosujemy technikę „burzy mózgów”. RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska

Cel naszego spotkania – plan działania 2/2 Oceniamy potencjał wszystkich propozycji – mocne i słabe strony/szanse i zagrożenia – wykorzystujemy analizę SWOT. Wybieramy najlepsze koncepty do realizacji. RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska

Demokracja w szkole to… RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska

Burza mózgów (lub fabryka pomysłów) Zasady „burzy mózgów”: swobodne zgłaszanie pomysłów, ważna jest liczba pomysłów, a nie ich jakość, zapisywanie wszystkich pomysłów - bez zapisywania autora, można wracać do wcześniejszych pomysłów, rozwijać je, modyfikować i wzbogacać, brak ocen krytycznych, komentarzy, nie ma dobrych lub złych pomysłów. RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska

Demokracja w szkole to…– efekt pracy warsztatowej techniką „burzy mózgów” 1/2 Chęć słuchania siebie nawzajem (rodzice, nauczyciele, uczniowie) Dobra komunikacja wewnętrzna = obieg informacji Otwartość i jawność w dostępie do informacji, transparentność Współodpowiedzialność i współuczestnictwo w procesie edukacji RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska

Demokracja w szkole to…– efekt pracy warsztatowej techniką „burzy mózgów” 2/2 Szkoła uwzględniająca potrzeby i oczekiwania rodziców oraz uczniów Dobra współpraca między organami szkoły RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska

Jak wprowadzić demokrację w szkole? RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska

Jak wprowadzić elementy procesu demokratyzacji szkoły Jak wprowadzić elementy procesu demokratyzacji szkoły? Praca w zespołach 1/5 Jest Ma być Jak to zrobić? 1.Szkoła w niewielkim stopniu uwzględnia potrzeby i oczekiwania rodziców i uczniów Szkoła uwzględnia potrzeby i oczekiwania rodziców i uczniów Narzędzia i procedury ułatwiające komunikowanie potrzeb i oczekiwań: cykliczne/obligatoryjne rozmowy rodziców z wychowawcą (stały punkt zebrań), realizowanie zgłoszonych potrzeb na najniższym poziomie (klasa), nagradzanie/pokazywanie dobrych praktyk nauczycielskich. 2.Niewystar-czająca współpraca między organami szkoły Dobra współpraca między organami szkoły Cykliczne spotkania przedstawicieli organów szkoły (Rady Rodziców, Samorządu, Dyrekcji, Rady Pedagogicznej). Wykorzystanie nowych technologii w celu usprawnienia komunikacji: listy mailingowe fora dyskusyjne strony www. RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska

Jak wprowadzić elementy procesu demokratyzacji szkoły Jak wprowadzić elementy procesu demokratyzacji szkoły? Praca w zespołach 2/5 Jest Ma być Jak to zrobić? 3.Brak otwartości i jawności, elementy kontroli, chaos Otwartość i jawność, transparentność Korzystanie z rozmaitych kanałów komunikacyjnych (zebrania, ogólnodostępna tablica ogłoszeń, lista mailingowa, newsletter, forum dyskusyjne). Zrównanie wszystkich podmiotów w dostępie do internetu. Przekonanie wszystkich stron do korzystania z różnych kanałów kom. (poprzez pokazanie korzyści). RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska

Jak wprowadzić elementy procesu demokratyzacji szkoły Jak wprowadzić elementy procesu demokratyzacji szkoły? Praca w zespołach 3/5 Jest Ma być Jak to zrobić? 4.Nikła świadomość współodpowiedzial-ności (przy braku współuczestnictwa nie będzie współodpowiedzial-ności). Współodpowiedzialność i współuczestnictwo. Współodpowiedzialność Współuczestnictwo (praca zespołowa daje efekt poczucia wspólnoty). Edukacja – jak najbliżej osób, które tej edukacji wymagają (zebrania szkolne, dyskusje, nauczyciel jako partner w rozmowie). Delegacja obowiązków na innych, tak aby współuczestniczyli. Integracja środowiska (przy okazji imprez szkolnych), włączania wszystkich rodziców (wszyscy mają rolę do odegrania). RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska

Jak wprowadzić elementy procesu demokratyzacji szkoły Jak wprowadzić elementy procesu demokratyzacji szkoły? Praca w zespołach 4/5 Jak Ma być Jak to zrobić? 5.Wybiórcza chęć słuchania Chęć słuchania siebie nawzajem Ustalenie zasad (regulamin, kontrakt dobrej komunikacji). Nauka elementarnych zasad komunikacji w młodszych klasach: kontakt wzrokowy, przekazywanie konkretnych poleceń do wykonania w konkretnym czasie, - umawianie się na termin wykonania zadania. RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska

Jak wprowadzić elementy procesu demokratyzacji szkoły Jak wprowadzić elementy procesu demokratyzacji szkoły? Praca w zespołach 5/5 Jest Ma być Jak to zrobić? 6. Fatalna komunikacja – obieg informacji Dobra komunikacja Sprawozdanie po każdym zebraniu (ogólnodostępne, przygotowywane przez 2 osoby). Ogólnodostępna tablica informacyjna. Internet. Uczestnicy zebrań organów szkoły przekazują informacje w klasach. Skrzynka pomysłów (usprawnienie komunikacji z uczniami i pomiędzy uczniami). RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska

Użyteczne narzędzie do analizy pomysłów – analiza SWOT 1/3 Analiza SWOT służy do porządkowania informacji i oceny powodzenia danego przedsięwzięcia. Posiadane informacje nt. analizowanej sprawy czy obiektu segregujemy na 4 grupy: S (Strengths) – mocne strony: wszystko to, co stanowi atut, przewagę, zaletę analizowanego obiektu, W (Weaknesses) – słabe strony: wszystko to, co stanowi słabość, przeszkodę, wadę, Krystyna Zowczak-Jastrzębska RELACJE PR

Użyteczne narzędzie do analizy pomysłów – analiza SWOT 2/3 O (Opportunities) – szanse: wszystko to co stwarza dla analizowanego obiektu szansę korzystnej zmiany, T (Threats) – zagrożenia: wszystko to co stwarza dla analizowanego obiektu niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej. Krystyna Zowczak-Jastrzębska RELACJE PR

Użyteczne narzędzie do analizy pomysłów – analiza SWOT 3/3 Pozytywne Negatywne Wewnętrzne cechy analizowanego pomysłu Mocne strony Słabe strony Zewnętrzne cechy otoczenia/środowiska, w którym dany pomysł będzie realizowany Szanse Zagrożenia Krystyna Zowczak-Jastrzębska RELACJE PR

Analiza SWOT pożądanych zmian komunikacyjnych w szkole Pozytywne Negatywne Wewnętrzne Mocne strony: - jasne reguły gry, jawność, - szybkość przekazywania informacji. Słabe strony: - oddanie władzy („coś, co dla nas jest ujawnieniem, dla kogoś może być uszczupleniem”), - ustawa o ochronie danych osobowych. Zewnętrzne Szanse: - powszechna świadomość konieczności usprawnienia procesu komunikacji, - personalizacja uczestnictwa w forach dyskusyjnych. Zagrożenia: - brak odpowiedzialności przy korzystaniu z bazy adresowej, - negatywne nastawienie dyrektorów i nauczycieli. RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska

Dziękuję za uwagę i udanej komunikacji w szkole…! RELACJE PR Krystyna Zowczak-Jastrzębska