Dojrzałość szkolna dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Advertisements

informacje i wskazówki dla rodziców
Jak motywować dziecko do nauki?
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Gotowość szkolna.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
KWARTALNIK DLA RODZICÓW NR /2016. Poznanie najbliższego środowiska Wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa Rozbudzenie zainteresowań.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka sześcioletniego
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Dojrzałość szkolna dziecka

Dojrzałość szkolna Według B. Wilgockiej-Okoń dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju intelektualnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwi mu podjąć obowiązki szkolne

Dojrzałość szkolna S. Szuman podaje: dojrzałość szkolna to osiągnięcie takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego przez dziecko, który je czyni „wrażliwym i podatnym” na prawidłowe funkcjonowanie w szkole.

Dojrzałość szkolna M. Pilkiewicz definiuje dojrzałość szkolną, jako: wstąpienie dziecka do szkoły, które staje się ważną zmianą w jego roli społecznej.

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Mając na uwadze powyższe definicje dojrzałości szkolnej możemy powiedzieć, iż jest nią, rozwój sfer: fizycznej emocjonalnej umysłowej społecznej

Dojrzałość fizyczna Sprawność w zakresie motoryki dużej i małej Prawidłowe funkcjonowanie narządów zmysłów Odporność dziecka na zmęczenie Zdolność dziecka do wysiłku fizycznego Sprawność narządów artykulacyjnych Odporność na dłuższe siedzenie w ławce szkolnej

Wskazówki dla rodziców Stwarzać dziecku możliwość do uczestniczenia w grach i zabawach zespołowych Organizować dziecku zabawy ruchowe na świeżym powietrzu Być uważnym na funkcjonowanie narządów zmysłów (słuchu, wzroku)

Dojrzałość emocjonalna Umiejętność panowania nad emocjami Obowiązkowość Motywacja do nauki Poczucie przynależności do grupy

Wskazówki dla rodziców Nazywać uczucia dziecka Dawać dziecku uwagę, czas Być cierpliwym Stwarzać dziecku sytuacje, w których będzie mogło wziąć odpowiedzialność za określone zadania Stwarzać dziecku możliwość doświadczania

Dojrzałość umysłowa Zdolność skupienia uwagi na danej czynności/zadaniu Umiejętność spostrzegania Prawidłowy rozwój mowy Zdolność zapamiętywania

Wskazówki dla rodziców Dziecko samo powinno znajdować rozwiązanie – nadawać dziecku jedynie kierunek, wspierać je w tym Wprowadzać gry i zabawy tematyczne Aktywnie słuchać dziecka Dawać mu przestrzeń do wypowiedzenia się Czytać dziecku książki Zwracać uwagę na poprawność mowy

Dojrzałość społeczna Nawiązywanie prawidłowych kontaktów społecznych Umiejętność współdziałania w grupie Umiejętność przestrzegania zasad i norm panujących w grupie Zdolność adaptowania się do nowych warunków Samodzielność

Wskazówki dla rodziców Stwarzać dziecku możliwość uczestniczenia w kontaktach rówieśniczych Pozwalać dziecku samodzielnie rozwiązywać konflikty rówieśnicze, o ile nie zagrażają one zdrowiu i życiu dziecka Dawać dziecku możliwość podejmowania działań – „separacja” z mamą

Ważne Zadbać o ukształtowanie w dziecku pozytywnego stosunku do szkoły i podjęcia w niej nauki . Kształtować wytrwałość. Uczyć systematyczności. Pogłębiać wiedzę o świecie. Rozwijać spostrzegawczość i myślenie.

ważne Pozwolić na aktywne uczestnictwo w czynnościach przygotowawczych. Zakupy przyborów szkolnych. Przygotowanie pokoju czy kącika do nauki Stworzyć odpowiednie warunki dla prawidłowego rozwoju: ład, spokój, pogodna atmosfera w domu.

ważne Okazywać zainteresowanie pobytem dziecka w szkole, Przeglądać zeszyty, Chwalić, Zachęcać do pracy, Nie wyręczać dziecka w obowiązkach szkolnych.

Czego należy nauczyć dziecko umiejętności słuchania i patrzenia, kulturalnego zachowania się, postaw życzliwości,      

Czego należy nauczyć dziecko pozytywnej motywacji do uczenia się, przyzwyczajenia do stałego rozkładu dnia, punktualności, obowiązkowości, wzajemnej pomocy w stosunku do innych kolegów, podstawowych zasad ruchu drogowego.    

Czy Twoje dziecko jest przygotowane do szkoły?

Porównywanie przedmiotów Czy dziecko potrafi znaleźć szczegóły różniące rysunki, dzięki czemu dowiadujemy się, czy dziecko potrafi uważnie patrzeć. Ćwiczenia z tego zakresu kształtują gotowość dziecka do nauki czytania i pisania.

Dostrzeganie związków i prawidłowości Czy Twoje dziecko grupuje obiekty w sensowny sposób i potrafi sformułować uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne? Rozwijanie tej umiejętności u dzieci jest kluczowe dla poznania i rozumienia siebie i swojego otoczenia.

Rozumowanie z uwzględnieniem następstwa zdarzeń Sprawdź, jak dobrze Twoje dziecko łączy przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć. Zadania z tego zakresu wspierają dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

Grafomotoryka Zadania grafomotoryczne sprawdzają w jakim stopniu dziecko dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania. Ćwiczenia z tego zakresu kształtują gotowość dziecka do nauki czytania. i pisania.

Analiza i synteza wzrokowa Dowiedz się, czy Twoje dziecko potrafi uważnie patrzeć, aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach. Ćwiczenia z tego zakresu kształtują gotowość dziecka do nauki czytania i pisania.

Matematyzowanie Twoje dziecko powinno liczyć obiekty i rozróżniać błędne liczenie od poprawnego, porównywać liczebność dwóch zbiorów, a także posługiwać się liczebnikami porządkowymi. Zadania tego typu wspomagają rozwój intelektualny dzieci i są wstępem do edukacji matematycznej.

Orientacja w przestrzeni Czy dziecko rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów? Orientacja w przestrzeni jest ważna dla ogólnego rozwoju intelektualnego dzieci, a szczególnie dla nauki matematyki.

Rodzicu wspieraj dziecko w: samodzielności, rozwijaniu koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej radzeniu sobie z emocjami kształceniu pamięć umiejętności koncentracji w aktywności ruchowej Pozwoli to dziecku na swobodne przejście do systemu szkolnej edukacji.

Dziękujemy za uwagę.