Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Agata M. Aleksińska, ur. 1979r. w Bydgoszczy psycholog trener terapeuta fotografik.
Doskonalenie kompetencji pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych – na przykładzie projektu: pomoc psychopedagogiczna i terapeutyczna w poradnictwie.
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Kącik Logopedyczny.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Elektroniczny Rekord Pacjenta = Elektroniczna Dokumentacja Medyczna
Warunki realizacji umów
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
19 lat pracy w oddziale ogólnopsychiatrycznym, w tym 7 lat kierowałam oddziałem Praca w poradni zdrowia psychicznego, również w PZP dla Szkół Wyższych.
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Zasady komunikowania się lekarza z pacjentem i jego rodziną.
im. Marcelego Nenckiego
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Program terapeutyczny
Zadawanie pytań.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
PEDAGOG SZKOLNY.
Zaprzeczanie własnej seksualności w zaburzeniach odżywiania
Co chcieliśmy osiągnąć?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Umiejętność obserwacji.
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Opieka farmaceutyczna
(terapia czytelnicza)
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Numer z klasyfikacji zawodów: Psychologia to nauka o człowieku, jego zachowaniach i procesach psychicznych wpływających na to zachowanie.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Dr n med. n biol Nadia Bryl
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii Psychoterapia: Ćwiczenia Pedagogika Specjalna III rok APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa

Czym jest psychoterapia ? „ Zastosowanie każdej metody, która ma łagodzące lub lecznicze oddziaływania na wszelkie zaburzenia psychiczne, emocjonalne lub zachowania.(…) Psychoterapię wykonuje osoba o odpowiednim przeszkoleniu, stosująca ogólnie przyjęte metody.” Słownik Psychologii 2000r

Psychoterapia : Opiera się na diagnozie klinicznej (medycznej i psychologicznej) Odwołuje się do koncepcji zdrowia i choroby Korzysta ze współpracy z lekarzem psychiatrą Korzysta z innych konsultacji (np. neuropsychologa) Przez cały okres jest procesem diagnostyczno-terapeutycznym

Psychoterapia to Interakcja pomiędzy osobami: terapeutą a pacjentem lub grupą terapeutyczną Jest ukierunkowana na proces przemiany psychicznej pacjenta lub pacjentów

Psychoterapię określamy „ jako zamierzony i systematyczny proces interakcji rozwijany między pacjentem a terapeutą lub grupą terapeutyczną w celu usunięcia u pacjenta zaburzeń komunikacji, nieprawidłowych procesów psychicznych lub dolegliwości somatycznych i uzyskanie lepszego przystosowania społecznego. Celem dalszym psychoterapii może być także polepszenie struktury osobowości i stymulacja możliwości rozwojowych pacjenta” (J. Strojnowski 1985)

Diagnoza Kliniczna Jest to pewien charakterystyczny sposób postępowania badawczego. Jest to proces poznawania ludzi, mających trudności w regulowaniu własnych stosunków z otoczeniem.

Rodzaje Diagnoz Klinicznych Ze względu na zakres: A. O charakterze bardziej ogólnym odpowiadająca na pytanie, jaka jest osobowość badanego tzn. jakie są jego procesy poznawcze, sfera uczuciowo-dążeniowa, kontakty społeczne, rodzaje zaburzeń i mechanizmów ich powstawania, zawiera też opis aktualnego stanu z pokazaniem rozwoju i z podkreśleniem tych czynników i cech, które mogły mieć wpływ na funkcjonowanie osoby badanej.

Rodzaje Diagnoz Klinicznych Ze względu na zakres: B. Odpowiadająca na konkretnie sformułowane pytania i wyjaśniająca określony proces psychiczny czy cechę osobowości oraz udział tychże w funkcjonowaniu osoby badanej.

Czy to jest kot?(www.acc.umu.se)

Czy to jest kot?(www.acc.umu.se)

Czy to jest kot? (www.acc.umu.se)

A jednak...(www.acc.umu.se)

Rodzaje Diagnoz Klinicznych 2. Ze względu na użyteczność. A. Diagnoza nozologiczna czyli różnicowa – jej zadaniem jest pomoc w trafnym rozpoznaniu choroby, odbywa się zawsze równolegle do lekarskiej, ma znaczenie uzupełniające, przy dysponowaniu innymi metodami badawczymi.

Rodzaje Diagnoz Klinicznych 2. Ze względu na użyteczność. B. Diagnoza funkcjonalna – dotyczy funkcjonowania pacjentów tzn. zajmuje się adekwatnością zachowania pacjenta w stosunku do wymagań otoczenia, funkcjonalnością procesów psychicznych odpowiedzialnych za prawidłową regulację zachowania.

Diagnoza Kliniczna -nozologiczna Lekarska Pacjent  Symptomy ujawniane naturalnie  Syndrom objawów  Jednostka nozologiczna  Postępowanie lecznicze Psychologiczna Pacjent  Symptomy ujawniane w badaniu psychologiczny Jednostka nozologiczna  Postępowanie terapeutyczne

Diagnoza Kliniczna Warunki poprawności: 1. Powinna być jednolita, oparta w całości na tych samych założeniach teoretycznych i poprawnym metodologicznie wnioskowaniu. 2. Powinna posługiwać się prostym i jasnym językiem. 3. W sposób zrozumiały odpowiada na postawione pytania.

Diagnoza Kliniczna 4. W żaden sposób nie może być tożsama z wynikami testów. 5. Powinna zawierać syntezę wszystkich otrzymanych w procesie diagnostycznym danych. 6. Powinna w miarę możliwości zawierać dane prognostyczne i wskazówki do postępowania terapeutycznego.

Diagnoza Kliniczna Sporządzana jest na podstawie: 1. obserwacji: ogólnego wyglądu pacjenta reakcji uczuciowych sposobu mówienia poruszanych treści 2. wywiadu od pacjenta, od rodziny 3. analizy dostępnej dokumentacji medycznej, psychologicznej czy sądowej 4. przeprowadzonych aktualnie badań psychologicznych (możliwość porównania wyników badań z wcześniejszymi)

Wskazania do konkretnej szkoły i rodzaju psychoterapii 1. Na podstawie diagnozy: psychologicznej psychiatrycznej pedagogicznej

Diagnoza pedagoga (nauczyciela) a diagnoza psychologa w odniesieniu do ucznia sprawiającego problemy w szkole i/lub w domu – podobieństwa i różnice

Diagnoza czy ocena: nauczyciela, pedagoga, psychologa ? Rola nauczyciela A. Nauczanie B. Wychowywanie Realizowane cele 1.poznawcze: rozwój intelektualny, ekspresja werbalna 2. mobilizacyjne: motywacja 3. rozwój psychospołeczny 4. mobilizacyjne: dojrzałość, autonomia, wytrwałość, staranność, sumienność

Wskazania do psychoterapii W zależności od diagnozy psychoterapia może być: Podstawową, jedyną metodą leczenia (np. zaburzenia osobowości) Metodą wspomagającą (np. choroby psychiczne)

Wskazania do psychoterapii W zaburzeniach psychogennych, będących wynikiem urazów psychicznych lub niezaspokojonych podstawowych potrzeb emocjonalnych powstałych np. we wczesnym okresie dzieciństwa, w sytuacji przewlekłej choroby somatycznej, w sytuacji zagrożenia życia W zaburzeniach psychosomatycznych, gdzie np. typ osobowości A sprzyja problemom kardiologicznym a typ C chorobom onkologicznym W sytuacji utraty pełnosprawności np. utrata kończyn, paraliż, utrata wzroku, W chorobach psychicznych z kręgu psychoz, depresji W sytuacji żałoby, utraty pracy itd. Naużywanie substancji psychoaktywnych (problem uzależnień)

Wskazania do psychoterapii Czas trwania konkretnego zaburzenia Faza choroby Wiek pacjenta (specyfika pracy z pacjentami w różnym okresie życia) Motywacja pacjenta do podjęcia terapii (wewnętrzna, zewnętrzna)