Wizja Mazowsza do 2030 r..

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Związek Powiatów Polskich
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
WIELKOPOLSKI REGIONALNY
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Środa z Funduszami Europejskimi dla 1 organizacji pozarządowych Poznań, 1 lipca 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Unijne środki na projekty badawczo- rozwojowe w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA LATA nowa perspektywa – nowe wyzwania, stan wdrażania.
Szkolenie w Warszawie w dniach sierpnia 2015 r. w ramach projektu „Fundusze europejskie - jakie to proste. Działania edukacyjne dla przedsiębiorców.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Wizja Mazowsza do 2030 r.

Wizja rozwoju województwa Mazowsze to region spójny terytorialnie, konkurencyjny, innowacyjny z wysokim wzrostem gospodarczym i bardzo dobrymi warunkami życia jego mieszkańców

STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO DO 2030 ROKU Strategia zawiera długofalową wizję rozwoju województwa mazowieckiego, w myśl której Mazowsze do roku 2030, stanie się regionem spójnym terytorialnie, konkurencyjnym, innowacyjnym, zapewniającym mieszkańcom bardzo dobre warunki życia. Z uwagi na duże zróżnicowanie przestrzenne rozwoju województwa mazowieckiego, konieczne jest prowadzenie polityki zmniejszającej te dysproporcje.

Specyficzna sytuacja województwa mazowieckiego Po roku 2013 województwo mazowieckie jest pierwszym polskim regionem, który w unijnej klasyfikacji opuścił kategorię regionów najsłabiej rozwiniętych (czyli regionów, w których PKB nie przekracza 75% średniej unijnej). Oznacza to, że obowiązują w nim inne zasady wsparcia. W regionach słabiej rozwiniętych maksymalny poziom współfinansowania projektów ze środków Unii Europejskiej wynosi 85%, natomiast dla Mazowsza został zmniejszony do 80%.

Nowa perspektywa - nowe wyzwania Mazowsze jako region lepiej rozwinięty przekroczenie 75-procentowego progu średniej zamożności regionów UE; Program dwufunduszowy EFS i EFRR; Koncentracja tematyczna Cele Tematyczne - wytyczne KE, co do zakresu planowanych interwencji; Ring-fencing - wymóg przeznaczania określonej ilości środków unijnych na konkretne cele m.in. minimum 60% ERDF środków na Mazowszu powinno zostać skoncentrowanych w obszarze innowacji, badań naukowych, technologii informacyjno-komunikacyjnych, konkurencyjności przedsiębiorstw oraz w zakresie gospodarki niskoemisyjnej; Rezerwa wykonania 6% (ok. 125,4 mln EUR) z całości alokacji dla RPO WM 2014-2020, której otrzymanie uwarunkowane będzie realizacją kamieni milowych; Większy akcent na wykorzystanie instrumentów finansowych.

Środowisko/ Energetyka Przemysł i produkcja Rozwój produkcji ukierunkowanej na eksport w przemyśle zaawansowanych i średniozaawansowanych technologii oraz w przemyśle i przetwórstwie rolno-spożywczym Zapewnienie gospodarce regionu zdywersyfikowanego zaopatrzenia w energię przy zrównoważonym gospodarowaniu zasobami środowiska PRIORYTETOWY CEL STARTEGICZNY Miasta R E G I O N Gospodarka Wzrost konkurencyjności regionu poprzez rozwój działalności gospodarczej oraz transfer i wykorzystanie nowych technologii Transport/ przestrzeń Poprawa dostępności i spójności terytorialnej regionu oraz kształtowanie ładu przestrzennego Społeczeństwo RAMOWE CELE STRATEGICZNE Kultura Wykorzystanie potencjału kultury i dziedzictwa kulturowego oraz walorów środowiska przyrodniczego dla rozwoju gospodarczego regionu i poprawy jakości życia Poprawa jakości życia oraz wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego do tworzenia nowoczesnej gospodarki Warszawa z OMW CELE STRATEGICZNE Obszary wiejskie

System realizacji Strategii kontekst krajowy kontekst UE System realizacji Strategii kontekst regionalny Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju – Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności V Raport Spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Strategia rozwoju województwa mazowieckiego do 2030 roku Strategia rozwoju kraju 2020 (średniookresowa) Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego Inne/pozostałe dokumenty programowe województwa mazowieckiego Strategia Europa 2020 Plany wykonawcze 9 strategii zintegrowanych (w tym KSRR) Wspólne ramy strategiczne KPZK 2030 RPO WM 2014-2020 kontrakt terytorialny Umowa partnerstwa Krajowa polityka miejska do roku 2020

Programy krajowe POIR: 725 mln EUR RPO WM 2014-2020 2, 1 mld EUR 603 mln EUR POWER: POIŚ: 210 mln EUR POPC: 149 mln EUR

Program Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020 Alokacja UE dla Mazowsza Oś I POPC Powszechny dostęp do szybkiego internetu : 68 397 915 EUR Oś II POPC E-administracja i otwarty rząd: 66 472 281 EUR Oś III POPC Cyfrowe kompetencje społeczeństwa: 10 150 000 EUR Oś IV POPC Pomoc techniczna: 4 036 760 EUR SUMA*: 149 056 956 EUR * Na podstawie: Plan finansowy SZOOP POPC 2014-2020, str. 48

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Alokacja UE dla Mazowsza: Oś II POIŚ Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu: 200 000 000 EUR; Oś IV POIŚ Infrastruktura drogowa dla miast: 63 788 191 EUR; Oś VII POIŚ Poprawa bezpieczeństwa energetycznego: 28 193 063 EUR; Oś VIII POIŚ Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury: 50 759 833 EUR; Oś IX POIŚ Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia: 67 679 728 EUR. SUMA*: 210 420 865 EUR + 200 000 000 EUR (FS) * Na podstawie: Plan finansowy POIŚ 2014-2020, str. 131-132

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Alokacja UE dla Mazowsza: Oś I POWER Osoby młode na rynku pracy: 170 181 812 EUR Oś II POWER Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji: 100 528 334 EUR; Oś III POWER Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju: 143 554 576 EUR; Oś IV POWER Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa: 91 157 111 EUR; Oś V POWER Wsparcie dla obszaru zdrowia: 40 932 094 EUR; Oś VI POWER Pomoc Techniczna: 22 305 247 EUR. SUMA*: 576 679 174,00 EUR * Na podstawie: Plan finansowy POWER 2014-2020, str. 231

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020 Alokacja UE dla Mazowsza: Oś I POIR Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstw : 370 190 132,00 EUR; Oś II POIR Wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I: 92 635 650,00 EUR; Oś III POIR Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach: 195 446 001,00 EUR; Oś IV POIR Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego: 80 302 251,00 EUR; Oś V POIR Pomoc Techniczna: 20 789 598,00 EUR. SUMA*: 759 363 632,00 EUR * Na podstawie: Plan finansowy POIR 2014-2020, str. 138-139

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne W skład WOF wchodzi 40 JST, które podpisały porozumienie o współpracy w zakresie realizacji ZIT. Dokumentem warunkującym uczestnictwo Partnerstwa ZIT w procesie zarządzania i realizacji Programem jest Strategia ZIT WOF.

Regionalne Inwestycje Terytorialne Mechanizm ten realizuje politykę rozwoju opisaną w SRWM do 2030 r., mającą na celu wsparcie OSI ostrołęcko-siedleckiego, płocko-ciechanowskiego oraz radomskiego, które zostały określone w SRWM, jako problemowe. Podstawą realizacji RIT jest współpraca JST!

Subregion ciechanowski Wsparcie regionalnych OSI problemowych poprzez regionalne inwestycje terytorialne (RIT) Subregion ostrołęcki Subregion płocki Subregion radomski Subregion siedlecki

Obszary strategicznej Interwencji-OSI Według Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego, OSI to obszary, do których w sposób szczególny będzie adresowana polityka regionalna. To obszary wobec których wymagana jest interwencja rządu ze względu na ciężar, którego region sam nie jest w stanie udźwignąć. W województwie mazowieckim na poziomie regionalnym zostały wyznaczone dwa typy OSI • problemowe –ostrołęcko-siedlecki, płocko-ciechanowski, radomski . Wspieranie obszarów wiejskich o najniższym poziomie dostępu mieszkańców do dóbr i usług warunkujących możliwości rozwojowe. Restrukturyzacja i rewitalizacja miast i innych obszarów tracących dotychczasowe funkcje społeczno-gospodarcze (KSRR). • bieguny wzrostu- Obszar Metropolitalny Warszawy Wzmacnianie funkcji metropolitalnych ośrodków wojewódzkich i integracja ich obszarów funkcjonalnych (KSRR).

Najważniejsze ograniczenia w RPO WM 2014-2020: Alokacja dla dróg lokalnych w ramach CT 7 nie przekroczy 15% alokacji dla transportu drogowego (34 842 883 EURO) Zdrowie - inwestycje muszą wynikać z map potrzeb zdrowotnych; Energetyka- identyfikacja optymalnego zestawu działań zwiększających efektywność energetyczną w danym budynku, dokonywana będzie na podstawie audytu energetycznego, stanowiącego niezbędny element projektu; Tereny inwestycyjne - tworzenie nowej infrastruktury, służącej rozwojowi przedsiębiorstw zasada proporcjonalności – wykorzystanie infrastruktury -> odpowiedni zwrot środków na koniec okresu trwałości projektu; realizowane pod warunkiem nie powielania dostępnej infrastruktury, chyba, że limit dostępnej powierzchni został wyczerpany; Gospodarka wodno-ściekowa - przesunięta do realizacji na poziom krajowy (POIŚ).

Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Dziękuję za uwagę Klaudiusz Ostrowski Wydział Informacji i Szkoleń Beneficjentów Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dziękuję za uwagę Elżbieta Lanc Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego www.funduszedlamazowsza.eu