Sposoby wejścia na rynki międzynarodowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Advertisements

Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Damian Korczowski Jakub Patykowski
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Transakcje kompensacyjne
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Handel Międzynarodowy
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Bilans płatniczy: zestawianie i analiza
Podstawowa analiza rynku
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Wzmacnianie ochrony praw własności intelektualnej i przemysłowej
Zarządzanie projektami
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Centrum Inwestora i Eksportera
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Ryzyko w transakcjach zagranicznych i metody jego ograniczania
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Opracowała: Maria Chołuj. Zasady opodatkowania umów i amortyzacji przedmiotów leasingu obowiązują od 1 października 2001 roku i wprowadzone zostały do.
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Szanse i zagrożenia dla gospodarki regionu wynikające z inwestycji zagranicznych obszar Efekty bezpośrednieEfekty pośrednie pozytywnenegatywnePozytywneNegatywne.
Dlaczego kraje handlują?
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Bilans płatniczy: zestawianie i analiza
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Wstęp + pośrednicy w handlu zagranicznym
UE i USA w gospodarce światowej*
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Uniwersytet Warszawski Wydział Zarządzania Zakład Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze Prowadzący: mgr Leila Isainowa.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Wdrażanie Osi I Przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury w latach Poddziałania –
SSW TAX ALERT 17 lutego 2016 r. Innowatorzy i fundusze VC oszczędzą na podatkach inwestując w B+R SSW TAX ALERT Od 1 stycznia 2016 r., w związku z wejściem.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
UMOWA KOMISU Literatura:
Firmy globalne.
Konkurencja a polityka konkurencji
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Umowa Komisu Dorota Wieczorkowska
Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej (Dz. Urz. UE C 74, )
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
Zapis prezentacji:

Sposoby wejścia na rynki międzynarodowe Eksport, formy szczególne handlu zagranicznego, bezpośrednie i portfelowe inwestycje zagraniczne

Internacjonalizacja Cel wejścia na rynek zagraniczny Znaczenie dystansu (geograficzny, ekonomiczny, kulturowy, instytucjonalny)

Aktywność MSP w Europie

Aktywność MSP w Europie

Aktywność MSP w Europie

Aktywność MSP w Europie

Aktywność MSP w Europie

Aktywność MSP w Europie

Aktywność MSP w Europie – znaczenie dystansu

Źródło: Bonikowska M. , Rabiej P. , Żurek K Źródło: Bonikowska M., Rabiej P., Żurek K. Jak państwo wspiera ekspansję firm? THINKTANK, jesień 2012r.

Źródło: Bonikowska M. , Rabiej P. , Żurek K Źródło: Bonikowska M., Rabiej P., Żurek K. Jak państwo wspiera ekspansję firm? THINKTANK, jesień 2012r.

Sposoby wejścia na rynki międzynarodowe Eksport Bezpośredni Pośredni Franchising Wspólne przedsięwzięcia Inwestycje typu brownfield Inwestycje typu greenfield

Formy zaangażowania eksportowego Eksport pośredni Produkcja na zamówienie Korzystanie z pomocy pośrednika - agent - komisant - diler Sprzedaż eksportowa do bezpośredniego odbiorcy towaru w kraju importera

Formy szczególne w handlu zagranicznym

Decyzja Działamy sami Działamy poprzez pośredników

Przykład 1 Firma Alfa – producent chemii gospodarczej – eksportował swoje produkty, dostarczając je bezpośrednio do sieci hipermarketów. 1 stycznia 2012 roku w jednym z państw okazało się, że sprzedaż artykułów musi zostać wstrzymana, ponieważ brak było na opakowaniach informacji wymaganych przez prawo konsumenckie. Stosowne zmiany w tym zakresie zostały przyjęte przez parlament tego państwa w połowie 2011 roku. I weszły w życie właśnie z dniem 1 stycznia 2012r. Hipermarkety, aby nie narażać się organizacjom konsumenckim, odmówiły wystawienia na półki sklepowe produktów firmy, do czasu dostosowania informacji na opakowaniach do wymogów prawa

Przykład 2 Firma Beta – producent słodyczy – z sukcesem sprzedawała swoje produkty na rynku krajowym i kilku innych państw. W planach ekspansji firma miała kolejny rynek. Mając doświadczenie w handlu, samodzielnie dotarła do odbiorców produktu (podpisała umowę z dużą siecią sklepów). Przeprowadziła także akcje promocyjne swojego produktu. Jednak nie znalazł on uznania na rynku. Aż do czasu…

Pośrednicy w hz Pośrednicy działający na cudzy rachunek Pośrednicy działający na cudzy rachunek w cudzym imieniu Pośrednicy działający na cudzy rachunek we własnym imieniu Pośrednicy działający na własny rachunek Pośrednicy o specjalnych funkcjach

Rodzaje pośredników Pośrednik działający Na cudzy rachunek. Zysk/strata mocodawcy, prowizja dla pośrednika W cudzym imieniu. Bezpośrednie przeniesienie praw i obowiązków na mocodawcę (Agent, CIF-Agent, Makler) We własnym imieniu. Pośrednie przeniesienie praw i obowiązków na mocodawcę (Komisant, Konsygnatariusz) Na własny rachunek. Koszty/ryzyko/zysk/strata pośrednika We własnym imieniu. (Dystrybutor, Dealer)

Agent

CIF Agent

Umowa komisu

Konsygnatariusz

Dystrybutor

Dlaczego i kiedy warto korzystać z pośredników Wady Zalety Informacje o rynku Prawo, zwyczaje Przyzwyczajenia konsumentów Marketing, reklama Rozpoznanie konkurencji Koszty (udział w zysku) Uzależnienie Brak bezpośredniego kontaktu z kontrahentami lub konsumentami

Szczególne formy handlu zagranicznego obrót reparacyjny obrót uszlachetniający obrót licencjami i know-how franchising leasing inwestycje bezpośrednie transakcje wiązane

Obrót reparacyjny polega na wysłaniu za granicę uszkodzonych produktów w celu dokonania ich naprawy (obrót aktywny) albo przyjęciu takich przedmiotów z zagranicy w celu dokonania ich naprawy i odesłania ich z powrotem do właściciela (obrót pasywny)

Obrót uszlachetniający jest to odpłatny przerób towarów otrzymanych (obrót aktywny) z zagranicy lub wysłanych (obrót pasywny) w tym celu za granicę. Celem takiego obrotu jest zwiększenie wartości towaru przez wykonania kolejnej czynności produkcyjnej.

Licencje i Know-how Czyste Złożone Wyłączne Niewyłączne Pełne Niepełne Ograniczone Nieograniczone Czynne Bierne

Podział ze względu na przedmiot Licencje patentowe Licencje na know-how Licencje mieszane

Franchising Franchising to umowa, na mocy której jeden podmiot (franchisingodawca, franczyzer) stawia do dyspozycji drugiego podmiotu (franchisingobiorca, franczyzant) kompleks uprawnień chronionych lub niechronionych mocą praw wyłącznych (prawo do znaku firmowego, znaku towarowego, know-how) oraz innych praw cywilnych. Z kolei franchisingobiorca zobowiązuje się wypłacać franchisingodawcy wynagrodzenie oraz wypełniać inne obowiązki określone umową. Międzynarodowe Prawo Handlowe (red.) M. Pazdan.

Franchising c.d. Przez umowę franchisingu przedsiębiorca stosujący franchising (dawca franchisingu) zobowiązuje się do udostępnienia podmiotowi korzystającemu z franchisingu (biorcy franchisingu) korzystanie przez czas oznaczony lub nie określony, z oznaczenia jego firmy, godła, emblematu, symboli, patentów, wynalazków, znaków towarowych, wzorów użytkowych i zdobniczych, know-how, koncepcji i techniki prowadzenia określonej działalności gospodarczej z zachowaniem stosowanego przez niego zewnętrznego i wewnętrznego wyposażenia pomieszczeń oraz do udzielania mu stosownej pomocy, zaś beneficja riusz (biorca) zobowiązuje się do prowadzenia wskazanej działalności gospodarczej połączonej z wykorzystaniem udostępnionych mu praw, doświadczeń i tajemnic zawodowych oraz do zapłaty uzgodnionego wynagrodzenia. Franchising, L. Stecki

Leasing Konwencja Ottawska o międzynarodowym leasingu finansowym Art. 1 ust.1 stanowi, że jest to transakcja, na mocy której jedna strona (finansujący) zawiera według specyfikacji drugiej strony (korzystającego) ze stroną trzecią (dostawca) umowę, na podstawie której finansujący nabywa dobra inwestycyjne, maszyny i urządzenia lub inne wyposażenie, na warunkach zatwierdzonych przez korzystającego w zakresie dotyczącym jego interesów, jednocześnie za zapłatą określonych płatności przyznaje korzystającemu upoważnienie do używania dóbr, o które chodzi.

Leasing c.d. Kodeks cywilny Art. 709(1) Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.

Rodzaje leasingu Finansowy Operacyjny Zwrotny Wspomagany Netto Brutto Pośredni Bezpośredni Międzynarodowy

Inwestycje zagraniczne Portfelowe Bezpośrednie inwestycje zagraniczne - przejęcia - fuzje - inwestycje od podstaw

Inne transakcje w handlu zagranicznym Transakcje wiązane Transakcje barterowe Transakcje kompensacyjne Transakcje wzajemne Transakcje odkupu (samospłaty) Transakcje wymiany długu na towar Transakcje offsetowe

Inwestycje zagraniczne

Podział inwestycji Portfelowe Bezpośrednie inwestycje zagraniczne Zagraniczna inwestycja bezpośrednia polega na uzyskaniu przez rezydentów jednego kraju kontroli nad przedsiębiorstwem zlokalizowanym w innym kraju. Może to nastąpić w wyniku: - nabycia pakietu akcji dającego prawo do kierowania istniejącym przedsiębiorstwem (umownie przyjmuje się własność 10 proc.), - całkowitego przejęcia firmy, - zbudowania przedsiębiorstwa od podstaw

Korzyści i przyczyny inwestycji Niższe koszty płac za granicą niż w kraju Obecność na rynku zbytu za granicą Długofalowe zwiększenie zdolności konkurencyjnej Zdobywanie nowych rynków zbytu Pozbycie się ryzyka walutowego Często tańsze surowce Niższe koszty transportu do odbiorców Ulgi podatkowe w kraju inwestowania Wyeliminowanie problemów związanych z wwozem towarów Tańszy reimport Zewnętrzne korzyści skali

Wady i zagrożenia Ograniczenie, w niektórych okolicznościach, transferu zysków Ryzyko polityczne, np. groźba nacjonalizacji Możliwa dyskryminacja, jeśli przedsięwzięcie staje się konkurencyjne wobec produkcji własnej kraju inwestowania Stosowany nieraz warunek udziału mniejszościowego, co może prowadzić do ograniczenia działalności inwestora

  Motywy inwestowania Motyw zbytu (zdobywanie nowych lub zachowanie dotychczasowych rynków zbytu) Motyw zaopatrzenia (np. pewniejsze i tańsze zaopatrzenie w surowce) Motyw obniżki kosztów (np. tańsza siła robocza) Motyw ochrony środowiska (niższe wymogi i mniej restrykcyjne regulacje dotyczące ochrony środowiska)

Formy i drogi inwestycji Greenfield – czyli inwestycje od podstaw, Brownfield – czyli bazowanie na istniejących podmiotach Fuzje Przejęcia Poziome (horyzontalne) Pionowe (wertykalne) Dywersyfikacji powiązanej (koncentryczne) Konglomeratowe

Zalety z punktu państwa przyjmującego inwestycje Napływ kapitału Zwiększenie konkurencyjności Utworzenie nowych miejsc prac Napływ nowych technologii Korzyści skali (wielcy inwestorzy mogą przyciągnąć mniejsze firmy) Zwiększenie eksportu Ożywienie lokalnego lub regionalnego rynku

Wady z punktu widzenia państwa przyjmującego inwestycje Zrzeczenie się dochodów podatkowych Wydatki związane z pomocą publiczną Brak kontroli nad zagranicznym kapitałem Ryzyko transferu zysków za granicę Konkurencja wobec firm rodzimych Zagrożenia dla środowiska naturalnego

Nokia Siemens Network otrzymała wsparcie – przykład inwestycji 2010r. Nowe miejsca pracy oraz transfer nowoczesnych technologii do polskiej gospodarki - takie korzyści przyniesie otwarcie we Wrocławiu Centrum rozwoju oprogramowania Nokia Siemens Networks Sp. z o.o. Wartość inwestycji, objętej na wniosek Ministra Gospodarki programem wieloletnim, wyniesie 11 mln zł.  23 marca br. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Nokia Siemens Networks Sp. z o.o. we Wrocławiu pod nazwą: Centrum rozwoju oprogramowania, w latach 2010 - 2011”. Dokument zakłada przyznanie inwestorowi 4,6 mln zł na utworzenie nowych miejsc pracy. Celem projektu Nokia Siemens Networks Sp. z o.o. jest rozwinięcie i dostosowanie technologii, standardów i oferowanych produktów do nadchodzących wyzwań rynku telekomunikacji i IT. W ramach projektu, firma zamierza rozszerzyć w Polsce działalność wrocławskiego centrum rozwoju oprogramowania o innowacyjne rozwiązania. W wyniku realizacji inwestycji, do końca 2010 r. inwestor poniesie nakłady w wysokości 11 120 237 zł i zatrudni 400 nowych pracowników, z czego 360 z wyższym wykształceniem. Planowana inwestycja Nokia Siemens Networks Sp. z o.o. będzie realizowana w jednym z najbardziej priorytetowych sektorów polskiej gospodarki. Udzielenie wsparcia dla projektu o dużym zaawansowaniu technologicznym będzie też zachętą dla innych inwestorów zagranicznych wprowadzających innowacyjne rozwiązania do gospodarki. Projekt prowadziła Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. (źródło: Ministerstwo Gospodarki)

Teoria eklektyczna – John H Teoria eklektyczna – John H. Dunning paradygmat: własność-lokalizacja-internalizacja Własność. Posiadanie aktywów, które można wykorzystać, aby zwiększyć sprzedaż w skali międzynarodowej. Wśród nich szczególne znaczenie mają aktywa niematerialne (technologia, marka, znak towarowy) Lokalizacja. Lokalizacja produkcji na miejscu, dzięki której uzyskuje się lepszą możliwość konkurowania (usługi bankowe, ubezpieczeniowe, hotelarskie, produkcja przemysłowa: minimalizowanie kosztów przeciętnych, koszty transportu w relacji do ceny produktu, ominięcie barier handlowych) Internalizacja. Przewaga internalizacji aktywu (zagospodarowania go wewnątrz firmy) nad sprzedażą na rynku. Pozwala to omijać niedoskonałości rynku (konieczność wynegocjowania i wyegzekwowania umów z niezależnymi partnerami, ochrona własności intelektualnej: patenty, licencje, know-how, zakaz eksportu, rosnąca konkurencja)

BIZ w Polsce 1993-2011

BIZ na świecie

Napływ BIZ do nowych państw członkowskich UE (źródło: World Investment Report 2008)

Wartość BIZ w krajach Środkowej i Wschodniej Europy

Co się liczy, czyli ranking kryteriów selekcji (źródło: Otwarty świat, raport Ernst&Young, 2008)

Największe fuzje i przejęcia na rynku polskim w 2010r Największe fuzje i przejęcia na rynku polskim w 2010r. wg magazynu Forbes Pozycja Cel Kupujący/ Sprzedający Udział (w proc.) Wartość trans. (mln zł) 1 Polska Telefonia Cyfrowa sp. z o.o Deutsche Telekom/Vivendi, Elektrim 51 5 600 2 Dalkia Polska Industry Funds Management/Dalkia International 40 1 600 3 Agros Nova IK Investment/ITR Investment Partners, Rodzina Niewiadomskich ~100 750 - 1000 4 Cadbury Wedel Lotte Group/Kraft Foods 100 750 - 850 5 Neovision Holding B.V.(n) Grupa TVN/ITI Media Group 49 730 6 Masterlease konsorcjum funduszy z Abris Capital Partners na czele 700 7 Ruch SA Eton Park Capital Management/inwestorzy giełdowi, Skarb Państwa 630 8 Formula Systems Asseco Poland SA/Emblaze Group 50 420 9 Nepentes SA Sanofi-Aventis SA/Łukasz Butruk, Marek Orłowski, inwestorzy giełdowi 10 CEDC (dystrybucja alkoholi) Eurocash SA/CEDC 390

Przykłady fuzji i przejęć na rynku światowym 2011 Polski budżet na 2011r.: dochody 273 mld zł = 97,5 mld $, wydatki 313 mld zł = 111,7 mld $ Wartość fuzji i przejęć na całym świecie w 2010r szacowana jest na ok. 1,4 bln dolarów

Największe fuzje i przejęcia na świecie Agnieszka Sopińska Katedra Zarządzania w Gospodarce SGH Źródło: Morgan Stanley, Rzeczpospolita, Marzec 2006

Bezpośrednie inwestycje zagraniczne polskich firm w 2009r.

Fuzje i przejęcia na świecie 2009-2012

jkkjjj