1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
1 System kształcenia na WETI w świetle nowego prawa o szkolnictwie wyższym i nowych standardów kształcenia Projekt Opracował: Krzysztof Goczyła.
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Definicje w uznawalności wykształcenia
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
NOWELIZACJA USTAWY - PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - kształcenie
dr hab. Anna Organiściak-Krzykowska, prof. UWM
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Ocena efektów uczenia się -przykłady dobrych praktyk
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
Tryb postępowania w przewodzie habilitacyjnym. Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach i tytule naukowym z późniejszymi zmianami (Dz.U.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Potwierdzanie efektów uczenia się w świetle aktualnych przepisów – obowiązki, wyzwania, dylematy praktyczne Agata Wroczyńska Warszawa, r.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2011 roku mgr Marlena Włodkowska Biuro Karier Łom ż a, 2014.
Na rok szkolny 2016/2017. Zarządzenia nr 6 z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie rekrutacji uczniów do publicznych szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny.
DWUJĘZYCZNA OBSŁUGA FIRMY NA POTRZEBY RYNKU MIĘDZYNARODOWEGO Uniwersytet w Białymstoku OFERTA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH.
Potwierdzanie efektów uczenia się na Uniwersytecie Warszawskim w świetle aktualnych przepisów Agata Wroczyńska Warszawa r.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
PAŃSTWOWY EGZAMIN SPECJALIZACYJNY
Kształcenie dualne.
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
do szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Kierunek: Zarządzanie Specjalność: Przedsiębiorczość i Marketing
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Regulamin studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz Regulamin studiów doktoranckich w pigułce Piotr Szumliński.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Studenckie Granty Badawcze 2018
Kształcenie września 2018.
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
Dokument ten ma charakter informacyjny.
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2019/2020
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września 2011 roku w sprawie dokumentacji przebiegu studió 3.Rozporządzenie MNiSW z dnia 3 października 2014 roku w sprawie podstawowych kryteriów i zakresu oceny programowej oraz oceny instytucjonalnej; 4.Ustawa a dnia 11 lipca 2014 roku o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym

Istota RPL – Recognition of Prior Learning  Za efekty uczenia się uznaje się wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne zdobyte poza systemem studiów w procesie kształcenia pozainstytucjonalnego (np. przez wykonywanie pracy, uczestnictwo w kursach i szkoleniach, samodoskonalenie, wolontariat itd.). [art. 2 ust. 1 pkt. 18 n ust. Prawo o …(efekty uczenia się)] Potwierdzanie efektów uczenia się stanowi integralny element rekrutacji studentów w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości. 2

Prawo do skorzystania z instytucji potwierdzenia efektów uczenia się mają osoby, które posiadają: świadectwo dojrzałości i co najmniej 5 lat doświadczenia zawodowego – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie; tytuł zawodowy licencjata (inżyniera lub inny równorzędny) i co najmniej 3 lata doświadczenia po ukończeniu studiów pierwszego stopnia – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia; tytuł zawodowy magistra (lub inny równorzędny) i co najmniej 2 lata doświadczenia zawodowego po ukończeniu studiów drugiego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na kolejny kierunek studiów pierwszego lub drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie. w przypadku absolwentów kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników służb społecznych przystępujących do potwierdzania efektów uczenia się nie jest wymagane spełnienie warunku pięcioletniego doświadczenia zawodowego. 3

Podmioty, które mogą uznawać efekty uczenia się: 1)Uczelnie (wydziały), które mają pozytywną ocenę PKA na kierunku, poziomie i profilu kształcenia; 2)Uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w zakresie obszaru kształcenia i dziedziny kierunku studiów Ograniczenia w uznawaniu efektów uczenia się: kierunki: lekarski, lekarsko-dentystyczny, farmacja, pielęgniarstwo i położnictwo, analityka medyczna, weterynaria, architektura 4

W PWSIiP w roku akademickim 2014/2015 uznawanie efektów uczenia się może być dokonywane na kierunkach: 1.Administracja 2.Zarządzanie 3.Praca socjalna 4.Automatyka i robotyka Na tych kierunkach PWSIiP ma pozytywną ocenę kształcenia dla profilu praktycznego. Regulacje dotyczące zasad przyjmowania kandydatów na studia w wyniku potwierdzania efektów uczenia się Senat uczelni musi przyjąć do dnia r. 5

W wyniku potwierdzenia efektów uczenia się można zaliczyć studentowi nie więcej niż 50% punktów ECTS przypisanych do danego programu kształcenia określonego kierunku, poziomu i profilu kształcenia. 6

Liczba studentów, którzy zostali przyjęci na studia na podstawie najlepszych wyników uzyskanych w trakcie potwierdzenia efektów uczenia się nie może przekroczyć 20% ogólnej liczby studentów na danym kierunku studiów, poziomie i profilu kształcenia. 7

 Osoba przyjęta na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się będzie mogła uczestniczyć w mniejszej liczbie zajęć. Stworzy to możliwość skrócenia czasu odbywanych studiów lub zmniejszy ich intensywność.  Osoby przyjęte na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się będą włączone do regularnego trybu studiów.  Studenci przyjęci na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się studiują według indywidualnej organizacji studiów. Dyrektor Instytutu wyznacza opiekuna naukowego dla tych studentów. 8

 Osoba ubiegająca się o uznanie efektów uczenia się składa do Komisji wniosek o uznanie efektów uczenia się (wskazuje przedmioty, o których zaliczenie ubiega się). Do podania, o którym mowa należy załączyć: - dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje; - życiorys; - dokument potwierdzający dokonanie opłaty za przeprowadzenie procedury potwierdzania efektów uczenia się. 9

 Za potwierdzenie efektów uczenia pobiera się od kandydata opłatę. Jej wysokość jest określona w odrębnym zarządzeniu Rektora.  Osoba ubiegająca się o uznanie efektów uczenia się podpisuje umowę o warunkach odpłatności za przeprowadzenie procedury potwierdzania efektów uczenia się.  Opłata za potwierdzanie efektów uczenia się nie może przekroczyć kosztów ponoszonych w zakresie świadczenia tej usługi o więcej niż 20%. 10

 Weryfikacją efektów uczenia się zajmują się komisje powołane do tego celu przez Rektora. Skład komisji nie może być mniejszy niż trzyosobowy.  Komisja w wyniku przeprowadzonej weryfikacji potwierdzi, jakie efekty uczenia się określonej osoby odpowiadają efektom kształcenia w programie kształcenia, czy osoba ta uzyskała efekty w stopniu umożliwiającym zaliczenie jej określonych zajęć, grupy zajęć wraz z przypisanymi do nich punktami ECTS w przypadku przyjęcia jej na studia na określony kierunek, poziom i profil kształcenia. 11

Dokumentowanie efektów uczenia się:  Cv,  Umowy o pracę, o dzieło, zlecenie, potwierdzenie prowadzenia własnej działalności gospodarczej, wolontariat,  Dyplomy, certyfikaty potwierdzające udział w szkoleniach, warsztatach,  Zakres obowiązków służbowych, opinia pracodawcy, współpracowników,  Opublikowane artykuły autorstwa kandydata,  Rezultaty pracy kandydata,  Dokumenty potwierdzające udział w projektach i zakres pełnionych w nich obowiązków, przykłady wykonanych prac np. opracowane raporty, budżety. 12

Dokumentowanie efektów uczenia się  Przedstawione przez kandydata dowody powinny wykazać, że efekt kształcenia został osiągnięty;  Komisje weryfikujące efekty uczenia się dokonują oceny przedłożonych dokumentów, wskazują sposób sprawdzenia wiedzy, umiejętności kandydata (np. egzamin, rozmowa, projekt, wykonanie ćwiczeń praktycznych). 13

Organizacja RPL w PWSIiP  Punkt informacyjny – pracownik Działu Kształcenia i Spraw Studenckich (informacja dla kandydatów)  Komisje weryfikujące efekty uczenia się powoływane przez Rektora w formie zarządzenia dla każdego kierunku studiów w liczbie nie mniejszej niż 3 osoby.  Dyrektor Instytutu wyznacza przewodniczącego każdej z Komisji i jej sekretarza.  Komisje powoływane są na kadencje Rektora.  Od decyzji Komisji weryfikującej efekty kształcenia przysługuje kandydatowi odwołanie do Rektora. 14