DOROSŁY W EDUKACJI DZIECKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
w nowej podstawie programowej
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Praca metodą projektu edukacyjnego
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Przygotowania szkół na przyjęcie dzieci 6 letnich do klas I.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
J AK SZKOŁY POWIATU LUBAŃSKIEGO PRZYGOTOWAŁY SIĘ NA PRZYJĘCIE SZEŚCIOLATKÓW ? Analiza ankiet dyrektorów szkół podstawowych.
w praktyce pedagogicznej
Debata pracowników szkoły
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
RODZICE CENIĄ:  DOBRY KONTAKT Z NAUCZYCIELAMI  PROMOWANIE ZDROWIA PRZEZ SZKOŁĘ  DUŻA ILOŚĆ ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH  INTERESUJĄCE SPOTKANIA, WARSZTATY.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Co wpływa na uczenie się uczniów?
DZIELNICOWA KAMPANIA „SZEŚCIOLATKI W PIERWSZEJ KLASIE”
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Mamo, tato chcę już iść do szkoły 1. Potencjał sześciolatka Mózg sześciolatka potrzebuje maksymalnie dużo różnorodnych bodźców i doświadczeń edukacyjnych.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Reklama Szkoły w Rogoźnicy
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Co chcieliśmy osiągnąć?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

DOROSŁY W EDUKACJI DZIECKA

Progi edukacyjne: Podjęcie roli przedszkolaka Przekroczenie progu szkoły Przebywanie w świetlicy szkolnej Przejście z klasy III do IV Początek gimnazjum Przejście do szkoły ponadgimnazjalnej Podjęcie roli studenta

Istota adaptacji Adaptacja (łac. adaptatio - przystosowanie) dostosowanie zachowania do wymogów sytuacji i środowiska Składają się na nią procesy asymilacji i akomodacji

Adaptacja a zmiana: Adaptacja wymuszona jest przez zmiany zachodzące w środowisku (np. przejście z przedszkola do szkoły), ale: Przystosowanie dokonuje się przez wprowadzanie zmian (np. wzrost samodzielności dziecka)

Podejście do zmiany: Reakcja destrukcyjna (negowanie konieczności lub istotności zmiany) Reakcja doraźna - dostosowawcza (reagowanie na problemy w miarę ich pojawiania się) Reakcja zapobiegawcza – planowanie zmian; kierowanie zmianą

Rodzaje zmian w życiu 6-latka: Zmiany otoczenia materialnego 2. Zmiany rodzajów aktywności 3. Zmiany rytmu i rozkładu dnia 4. Zmiany sytuacji społecznej

Zmiany otoczenia materialnego: Inna droga do szkoły, niż do przedszkola Nowy budynek Inne szatnie Nieznane pomieszczenie lekcyjne Nowe korytarze Ew. nowa stołówka

Zmiany rodzajów aktywności: Obok/zamiast zabawy – uczenie się Odrabianie prac domowych (odroczenie!) Zajęcia pozalekcyjne Coraz większy zakres samodzielności w działaniu Rosnąca odpowiedzialność za siebie i swoje zachowania

Zmiany rozkładu dnia: Inne pory posiłków Dłuższe zajęcia dydaktyczne, krótsze przerwy Popołudnia obciążone odrabianiem pracy domowej Przebywanie w świetlicy szkolnej Ew. – dojeżdżanie na zajęcia pozaszkolne

Zmiany sytuacji społecznej: Nowa grupa rówieśnicza, wzrost jej roli Zmiana pozycji w grupie dzieci Nowa wychowawczyni, ew. także inni nauczyciele Konieczność podjęcia nowych ról społecznych i związanych z nimi norm i reguł postępowania

Determinanty adaptacji: Endogenne – związane z dzieckiem (poziom dotychczasowego rozwoju, układ nerwowy, stan zdrowia, osobowość itp.) Egzogenne – środowisko domowe (liczba osób, status, postawy i style rodzicielskie) i placówki edukacyjne (treści i metody pracy, podejście nauczycieli do dzieci itp.) WZAJEMNE POWIĄZANIA TYCH CZYNNIKÓW

Rola rodziców w adaptacji dziecka: Przygotowywać dziecko przekazując informacje o szkole (boimy się nieznanego) Wspólnie przygotować pokój lub kącik Wspólnie zrealizować szkolne zakupy Wzmacniać i poszerzać samodzielność dziecka i zakres jego odpowiedzialności Wzmacniać poczucie własnej wartości

Czego rodzic robić nie powinien? Nie straszyć szkołą, nie przenosić własnych niedobrych doświadczeń szkolnych Nie przekazywać nieprawdy Nie wyrzucać zabawek, nie przekazywać ich innym dzieciom Nie wywierać presji na osiągnięcia szkolne Nie przeciążać dodatkowymi zajęciami

Pomoc ze strony przedszkola: Wytwarzanie pozytywnego nastawienia Oswajanie z nadchodzącą zmianą, informowanie Dbanie o dobre przygotowanie dzieci Wspólnie ze szkołą organizowanie „rozpoznania terenu”, zajęć szkolnych, starszych kolegów

Zadania nauczyciela klasy I: Zapewnianie poczucia bezpieczeństwa Okazywanie serdeczności, akceptacji „Zauważanie” dzieci – patrzenie, mówienie po imieniu, reagowanie na sygnały Sprzyjanie sukcesom i powodzeniom Danie dzieciom czasu na przystosowanie się

Pomoc ze strony szkoły: Realizowanie programów adaptacyjnych Dobra organizacja czasu w szkole Zapewnianie poczucia bezpieczeństwa Dbanie o właściwe programy, treści, metody i formy pracy Troska o dobre wyposażenie szkoły

Początek drugiego etapu edukacji Zmiana sposobu oceniania (z opisowego na cyfrowy) Zmiana organizacji pracy – wprowadzenie systemu lekcyjnego, sztywnych przerw Rozstanie z wychowawcą – konieczność dostosowania się do wielu nauczycieli Zmiana sali lekcyjnej (nowość i wielość)

Podział na przedmioty – zamiast nauczania zintegrowanego Większe wymagania dotyczące szybkości uczenia się, ilości wprowadzanych treści, samodzielności działania Odległe w czasie zadawane prace domowe, zapowiadane sprawdziany

Zintegrowany program wsparcia Ogólny cel programu: ułatwienie uczniom przejścia z I do II etapu kształcenia Zapoznanie uczniów III klasy z zasadami nauki w klasie IV Zmniejszanie stresu uczniów klas IV Przygotowywanie rodziców tak, aby byli źródłem wsparcia dla swoich dzieci

Wstępne poznawanie się uczniów klas III i nauczycieli starszych klas Wstępne poznanie przez uczniów klas III starszych kolegów Pogłębienie współpracy między nauczycielami z I i II etapu edukacji Lepsze dostosowanie programu klasy IV do możliwości i cech dzieci Pogłębienie współpracy szkoły i rodziców

Przykładowe działania Zastępstwa nauczycieli klas starszych w klasie III Wprowadzanie częściowe – obok ocen opisowych – także ocen cyfrowych Większy zakres samodzielności uczniów w czasie lekcji

Przekazywanie rodzicom informacji o zmianach związanych z II etapem edukacji Warsztaty dla rodziców dotyczące właściwej komunikacji z dziećmi i sposobów radzenia sobie ze stresem Uczestniczenie dzieci z klas III w niektórych zajęciach klas IV Spotkania uczniów klas III z uczniami klas IV (dzielenie się radami i doświadczeniami)

Pamiętajmy! Zmiany i adaptacja mają charakter ciągły (procesualny) Przejścia między progami powinny być płynne (faza przygotowawcza – zmiana – utrwalenie nowych zachowań) Adaptacja do zmiany jest determinowana współpracą wszystkich stron i środowisk