Kierowanie twórczością w organizacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Wolność oddechu 1 Badanie skuteczności programu edukacyjnego p.t. Wolność Oddechu.
SAMODZIELENIE W PRZYSZŁOŚĆ projekt realizowany w ramach działania 1.5 SPO RZL Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Czy da się rozwinąć pasję?
Losy życiowe wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Warszawie Maria Jóźwicka-Sadownik.
Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
Kierowanie twórczością w organizacji
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Twórczy katecheta, bariery w byciu twórczym
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Szkoła Podstawowa w Raszówce
Anna Gluba Katarzyna Ruszkowska Maciej Szatanek
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
lekcja wychowawcza dla uczniów III klasy gimnazjum Katarzyna Janczura
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Procesy grupowe A.Kawalec.
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
Odyseja umysłu w Gimnazjum nr 3 w roku szkolnym 2010/2011 Prowadząca (Trener) Dorota Michałowska.
Psychologia w zarządzaniu
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
TWÓRCZA AKTYWNOŚĆ… nie tylko DZIECI
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Szkoła Promująca Zdrowie
FORUM ANIMACJI MUZYCZNEJ Warszawa Kompetencje nauczyciela w kontekście animowania uczniów i społeczności lokalnej.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
KREATYWNE METODY PRACY ZESPOŁÓW W PROCESACH REWITALIZACJI SPOŁECZNEJ część 1 Dorota Bazuń.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” Będzin, 12 marca 2014 r. T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI.
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Kierowanie twórczością w organizacji Wykład 5

Pomiar twórczości Stymulowanie twórczości Cechy osób twórczych

Sposoby pomiaru twórczości Testy twórczego myślenia Zadania dywergencyjne Guilford; Wallach i Kagan; Trzebiński; Nęcka i Rychlicka Testy wykonania Test Urbana i Jellena – uzupełnianie rysunków Bateria testów Torrance’a (TTCT) – zadania werbalne i niewerbalne dla dzieci

Trafność prognostyczna testów twórczego myślenia (Nęcka, 2001, s. 191)

Sposoby pomiaru twórczości – cd Metody nietestowe Opowiadanie, reklama „zwykłego produktu”, wizja świata oczami owada, itp. Kwestionariusze samooceny „Jaki jesteś?” – dla dzieci, Torrance i Khaten „Kwestionariusz twórczego zachowania” (KANH-I dla młodzieży i studentów) - Popek „Style zachowania się” – Strzałecki

Style zachowania się – A. Strzałecki Silne ego (umiejętność przezwyciężania lęku) Giętkość struktur poznawczych Nonkonformizm Spontaniczność Tolerancja niezgodności poznawczych Wewnętrzne umiejscowienie kontroli Autonomiczna motywacja poznawcza Postawa estetyczna Oryginalność i swoboda ekspresji osobowości Tendencja do samorealizacji

Korelacje wymiarów twórczości a inteligencją i 3 czynnikami osobowości wg Eysencka Na podstawie: Nęcka, 2001, s. 196) Ekstrawersja Neurotyczność Psycho tyzm Matryce Ravena Siła ego +0,40** -0,46** +0,04 -0,04 Giętkość +0,23* -0,22* +0,03 -0,12 Nonkonformizm +0,43** -0,36** +0,49** Spontaniczność +0,42** -0,43** +0,06 Tolerancja rozbieżności poznaw. +0,52** -0,52** +0,30* Wewnętrzna kontrola +0,14 -0,19 -0,14 Motywacja poznawcza +0,27* -0,16 +0,22 -0,08 Postawa estetyczna -0,41** +0,34* -0,02 Oryginalność +0,15 -0,24* +0,24* Samorealizacja +0,01

Postawy wobec kreatywności w miejscu pracy Oryginalny kwestionariusz – Basadur, Hausdorf (1996); polska adaptacja – Nęcka (1999) Dwa wymiary Twórcze myślenie jest ważne i przyjemne „kiedy wpadam na nowy pomysł jestem autentycznie podekscytowany” „W firmach i instytucjach kierownictwo powinno zachęcać do tworzenia pomysłów, okazując, że jest chętne do wprowadzenia ich w życie” W pracy nie ma czasu na twórcze myślenie „Jeśli wszyscy wymyślają pomysły, nikt nie pracuje „Nie mam czasu na wymyślanie niezwykłych pomysłów. Jestem i tak zajęty tym, co i tak muszę zrobić”

Bateria narzędzi Morrisa Steina (1999) Badania nad pracownikami laboratoriów do spraw badań i rozwoju (R&D) Ludzie ci pełnią pięć różnych ról społecznych: uczonego profesjonalisty administratora członka społeczności osoby zatrudnionej Niektóre normy i reguły postępowania, przypisane do danej roli społecznej, służą twórczości, a inne jej szkodzą Wewnętrzne konflikty wynikające z ról Przedmiotem badania są indywidualne sposoby pełnienia ról Pozwala to zmierzyć kreatywność laboratorium jako całej instytucji

Stymulowanie twórczego myślenia – twórcza szkoła Procedury „Nagradzanie twórczych zachowań” – Torrance Szacunek do niezwykłych pytań Szacunek wobec niezwykłych pomysłów Okazywanie, że nowe pomysły są wartościowe Pojawianie się możliwości działania bez oceny Powiązanie oceny z przyczynami i konsekwencjami (to mi się podoba, bo ...; to można jeszcze tak ulepszyć ...) Program „Odyseja umysłu” (Wenezuela) Podręcznik „Porządek i przygoda” (Borzęcki, Okraszewski, Rakowiecka, Szmidt, 1996) Program Feldhusena (32 15-minutowe lekcje nagrane na video, wybrana zasada twórczego myślenia + znana postać, wydarzenie z nią związane)

Stymulowanie twórczości – treningi twórczego myślenia Trenowanie intelektu Abstrahowanie Skojarzenia Rozumowanie indukcyjne i dedukcyjne metaforyzowanie Trenowanie innych sprawności Umiejętność przezwyciężania przeszkód w myśleniu twórczym Wzbudzanie motywacji do tworzenia pomysłów (np. technika kruszenia – niepohamowana krytyka już istniejących rozwiązań) Sprawności społeczne (współdziałanie, komunikowanie, konstruktywne krytykowanie)

Psychologiczne cechy osób twórczych Otwartość Łatwość asymilowania Potrzeba nowości Tolerancja wobec treści dwuznacznych Niezależność Nonkonformizm Asertywność Podniesiona samoocena Wytrwałość Ambicja Motywacja wewnętrzna Optymizm Wiara w sukces Brak obaw przed ryzykiem

Adaptator i innowator wg Kirtona– style rozwiązywania zadań w pracy (Tokarz, 2005, s. 60) „działać coraz lepiej” Innowator „działać inaczej, wprowadzać zmiany” Rozwiązywanie problemów Akceptuje problem w istniejącej postaci Sięga do wypróbowanych, istniejących rozwiązań Odporny na nudę, drobiazgowy Stawia problem na nowo w niezwykły sposób, manipuluje nim Poszukuje nowych rozwiązań wykraczających poza daną sytuację Zdolny do działań rutynowych w krótkich okresach czasu Realizacja zadań Precyzyjny, wiarygodny, wydajny, zdyscyplinowany, systematyczny, rozsądny W realizowaniu celów bierze pod uwagę istniejące środki Niezdyscyplinowany, niepraktyczny Nie bierze pod uwagę ograniczeń ani dostępnych środków Relacje społeczne Konformistyczny, zależny, potrzebuje akceptacji gdy przekracza reguły Niezależny, nie respektuje zwyczajów, przełamuje reguły, nie potrzebuje wsparcia Współpraca Podtrzymuje współpracę, wrażliwy na innych, tworzy klimat bezpieczeństwa, zapewnia stabilność i porządek Często zagraża pracy grupowej, spostrzegany jako niewrażliwy na innych, zwiększa dynamikę interakcji w grupie

Kirton Adaptation-Innovation Inventory (KAI) Polska wersja: M. Kossowska, 2005 32 stwierdzenia samoopisowe 3 wymiary Oryginalność Wydajność Konformizm wobec reguł Adaptator działa w ramach motywacji instrumentalnej Innowator motywowany jest przez motywację autonomiczną