Zmiana społeczna w ochronie zdrowia w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Artur Radziwiłł Polska pomoc techniczna dla krajów WNP
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik

Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Budowanie systemu prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Propozycja Polskiej Izby Ubezpieczeń Luty 2008.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Transakcje kompensacyjne
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
PRYWATNE UBEZPIECZENIA ZDROWTNE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Reforma systemu ochrony zdrowia
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego Prawo do opieki zdrowotnej SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE –
Krzysztof Nyczaj Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Władza sądownicza w Polsce
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Społeczno-ekonomiczne znaczenie III filara systemu emerytalnego
Spam w Europie i w Polsce
System opieki zdrowotnej - stan obecny i perspektywy
Otoczenie systemu produkcyjnego
Ruch organizacji pacjentów.
Polski system ochrony zdrowia w okresie transformacji
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Romuald Krajewski Czy można zapewnić odpowiednią jakość opieki specjalistycznej w całej Europie?
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
Absencja i zabezpieczenie na wypadek choroby w ujęciu porównawczym
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Monika Bombol, Krzysztof Kochanek „ E-learning w służbie audiologii " Instytut Fizjologii.
1 Niepubliczne Ubezpieczenia Zdrowotne Spojrzenie Ubezpieczyciela
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Niepublicznych
mgr Małgorzata J. Januszewska
Zmiana społeczna w ochronie zdrowia w Polsce
Zapis prezentacji:

Zmiana społeczna w ochronie zdrowia w Polsce Konferencja: Prawa pacjenta w systemie ochrony zdrowia Zmiana społeczna w ochronie zdrowia w Polsce czyli: o reformie jakiej potrzebujemy Romuald Holly Uniwersytet Medyczny w Łodzi Szkoła Główna Handlowa Krajowy Instytut Ubezpieczeń Warszawa, 4 czerwca 2008 W prezentacji wykorzystano tezy referatu pt. „Social change in health care - what kind of reform we need in Poland?” wygłoszonego na międzynarodowej konferencji zorganizowanej przez PAN dn. 2 czerwca 2008 w Warszawie

Zmiana społeczna w ochronie zdrowia w Polsce (kontrowersje) Zgoda powszechna świadomość konieczności i wręcz nieuchronności zmiany, powszechne przyzwolenie na zmianę, zgoda co do celów (poprawa dostępu do usług med., głównie przez zwiększenie liczby świadczeń, poprawa ich jakości, zmniejszenie kosztów; zgoda co do sposobu zmiany – reforma. Brak zgody co do zakresu przedmiotowego „głębokości” zmian, co do modelu systemu ochrony zdrowia (SOZ) i jego charakteru, co do sposobu przekształcania SOZ (rewolucyjny vs. ewolucyjny), co do społecznych i ekologicznych kosztów zmiany 2

Zmiana społeczna w ochronie zdrowia w Polsce (uwarunkowania) wola polityczna, zdolność administracji państwowej do przeprowadzania zmiany, warunki społeczno-kulturowe, regulacje formalno-prawne, poziom zaawansowania technologii medycznych, czynniki demograficzne, czynniki ekonomiczno-finansowe. 3

Strategiczne cele reformy: zwiększenie zakresu świadczeń zdrowotnych oraz liczby usług medycznych; poprawa jakości usług medycznych; zmniejszenie kosztów usług medycznych (i/lub uzyskanie większej liczby i wyższej jakości usług medycznych za dotychczasową cenę); poprawa dostępności do usług medycznych (cel max.: swobodny wybór placówki i określonego lekarza – specjalisty). przesądzają o konieczności kompleksowego przeobrażenia całego SOZ 4

Każda właściwa (tj. racjonalna) reforma systemu ochrony zdrowia polega na ponownym przebudowaniu, reorganizacji wewnętrznych struktur organizacyjnych poszczególnych elementów, członów, segmentów, nowego zdefiniowania roli w systemie, relacji między nimi, charakteru i sposobu funkcjonowania. Reforma oparta na racjonalnych przesłankach zakłada, że: system musi być kompletny i komplementarny. każdy element (człon/moduł) systemu musi być zharmonizowany z wszystkimi innymi elementami (jeżeli tak nie jest, system staje się ułomny – niesprawny, niewydolny, nieefektywny, nieskuteczny, ekonomicznie nieracjonalny, po prostu – chory). 5

Kluczowe pytanie o kształt i charakter ochrony zdrowia w Polsce możemy sprowadzić do trzech kwestii: czy ma to być ciągle służba, za sprawą której państwo wypełnia swoje określone powinności wobec obywateli? czy też sektor gospodarki wolnorynkowej, który ze względu na swoje specyficzne cele, rolę i funkcje społeczne podlega jedynie szczególnym regulacjom, państwowemu nadzorowi i kontroli? czy ma to być „hybryda” – system prospołeczny, a zarazem wolnorynkowy? 6

jak szeroko zdefiniujemy powinności państwa wobec obywateli, W zależności od tego, jak szeroko zdefiniujemy powinności państwa wobec obywateli, jaką przyjmiemy politykę ochrony zdrowia, taki też będzie kształt systemu ochrony zdrowia 7

System ochrony zdrowia projektowany od początku 2006 r. jest i najpewniej będzie hybrydą składającą się z dwóch modułów: zaopatrzeniowego ubezpieczeniowego cechuje się bowiem charakterem: solidarnościowym, prospołecznym, a zarazem wolnorynkowym. 8

Zakresy przedmiotowe i charakter tych ubezpieczeń możemy określić poprzez konstrukcję pozytywnego koszyka gwarantowanych świadczeń i usług medycznych. Jeżeli tak, to – jaki koszyk? – jakie zaopatrzenie i ubezpieczenie? czyli – jaki ma być operacyjny cel reformy? 9

MINIMUM OPTYMALNEGO STANDARDU (POKRYWAJĄCE SIĘ Z KOSZYKIEM PUZ) KOSZYK JAKO GWARANT PRAW PACJENTA Schemat ideowy koszyka gwarantowanych usług i świadczeń medycznych oraz charakteru i zakresu przedmiotowego ubezpieczeń suplementarnych, ponadstandardowych i równoległych. MINIMUM OPTYMALNEGO STANDARDU POWSZECHNE PUBLICZNE PODSTAWOWE RÓWNOLEGŁE LUB ALTERNATYWNE (POKRYWAJĄCE SIĘ Z KOSZYKIEM PUZ) KOSZYK „POZYTYWNY” 10

Ubezpieczenia, jakich potrzebuje polski system ochrony zdrowia publiczne, powszechne ubezpieczenie podstawowe obejmujące zakres świadczeń zdrowotnych i usług medycznych określonych przez gwarantowany koszyk „pozytywny”, dodatkowe prywatne i/lub wzajemnościowe ubezpieczenie komplementarne (ponadstandardowe obejmujące standardy procedur medycznych, które nie mieszczą się w koszyku usług gwarantowanych oraz suplementarne obejmujące wszystkie dopuszczalne procedury, które jednakże nie zmieściły się w koszyku usług gwarantowanych), dodatkowe alternatywne i/lub równoległe wobec powszechnych ubezpieczeń publicznych obejmujących usługi koszyka gwarantowanego (o charakterze ubezpieczeń prywatnych i/lub wzajemnościowych). 11

Schemat jednolitego Ubezpieczeniowego Systemu Ochrony Zdrowia (postulowana zasada: Ubezpieczeniowe Partnerstwo Publiczno-Prywatne) powszechne, publiczne, podstawowe dodatkowe (I) prywatne ponadstandardowe komplementarne i/lub i/lub wzajemnościowe suplementarne dodatkowe (II) prywatne podstawowe alternatywne i/lub ponadstandardowe i/lub wzajemnościowe suplementarne równoległe 12

Prognoza: Sukces czy porażka reformy? Szanse: rychłe utworzenie koszyka gwarantowanych świadczeń zdrowotnych i usług medycznych; wprowadzenie ubezpieczeń dodatkowych – prywatnych i/lub wzajemnościowych; komplementarnych oraz alternatywnych i/lub równoległych; jednoznaczne, wyraźne określenie przedmiotu i zakresu ubezpieczenia zdrowotnego. Największe zagrożenia: brak koszyka; fantomowe ubezpieczenia dodatkowe. 13