Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
PRZEZ NAUK Ę I PRAKTYK Ę NA POLITECHNIK Ę Człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
(na podstawie badań ankietowych)
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
dr Dariusz Kajewski Instytut Fizyki Uniwersytet Śląski w Katowicach
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa Partnerzy projektu: Założenia badań ankietowych Szymon Więsław wiceprezes Instytutu.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
o Badanie jest częścią projektu Uniwersytet Partnerem Gospodarki Opartej na Wiedzy współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Realizacja praktyk pedagogicznych. Zadanie obejmuje: 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych w przedszkolu i 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
EKSPERYMENT LABORATORYJNY
Gimnazjum Nr 1 w projekcie „Mały Archimedes”
Realizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS. 29/POKL/9.1.2/2011.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Projekt Nasz wspólny sukces był realizowany w Publicznym Gimnazjum nr 21 im. Marii Skłodowskiej – Curie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w.
Podstawowe informacje o projekcie ZSKP w projekcie Zadanie Wyjazdy AMW Festiwal Nauki Ekodolina Szymbark Toruń Warszawa Gdańsk – Sobieszewo.
Wyrównywanie szans edukacyjnych Gimnazjum nr 12 w Tychach.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
TARGI
Obserwacja wybranych uczniów
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Szkolenie realizowane w ramach projektu współfinansowanego przez UE z EFS: Kompleksowy system doskonalenia nauczycieli drogą do sukcesu szkół powiatu wołowskiego.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
PROJEKT Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego WSL LIDEREM W EFEKTYWNYM KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Propozycja cyfrowej edukacji w Chrześcijańskiej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi „Uczeń”
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Rozwój pojęć w wieku szkolnym to problem nauczania.
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Science in English Innowacyjne nauczanie języka angielskiego
Obserwacja wybranych uczniów
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Co chcieliśmy osiągnąć?
Zapis prezentacji:

Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach Nowe narzędzia komunikacji w praktyce szkolnej Rola eksperymentu w nauczaniu przyrody Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1

Innowacyjne środki komunikacji nauczyciel - uczeń w praktyce szkolnej

System Indywidualnej Odpowiedzi (PRS - Personal Response System) Zestaw indywidualnych pilotów bezprzewodowych (stałe wyposażenie ucznia) Odbiornik i komputer Oprogramowanie umożliwiające kontrolowanie i przetwarzanie informacji o udzielanych odpowiedziach Projektor, monitor lub tablica interaktywna

Metodę opracowano pod koniec lat 90tych XX wieku w Uniwersytecie Harvarda w USA Skuteczność interaktywnej metody nauczania potwierdzono prowadząc badania statystyczne na wielotysięcznej grupie studentów Obecnie system PRS rozpowszechniony jest zwłaszcza w USA, Kanadzie, w Chinach i w Australii, a także w wielu krajach europejskich

Zalety systemu Interaktywna komunikacja między nauczycielem a uczniem Równoczesne udzielanie odpowiedzi przez wszystkich uczniów w klasie Pełna informacja o stopniu zrozumienia materiału przez wszystkich uczniów Stymulowanie aktywności uczniów dzięki usunięciu bariery „publicznej wypowiedzi”

Słabości systemu Komunikacja ograniczona do warstwy werbalnej i przekazu multimedialnego Skłonność nauczycieli do zadawania pytań w postaci „testu wyboru” – wzmacnianie preferencji analitycznego sposobu myślenia

PRS jest nowym narzędziem o nowych możliwościach

Eksperyment jako narzędzie dydaktyczne w nauczaniu przyrody „Usłyszałem i zapomniałem, zobaczyłem i zapamiętałem, zrobiłem i zrozumiałem” Konfucjusz Eksperyment jako narzędzie dydaktyczne w nauczaniu przyrody

Znaczenie takiego eksperymentu trudno jest przecenić Rzeczywisty eksperyment fizyczny, przeprowadzany w czasie lekcji spełnia wiele zadań i nie jest tylko prostą ilustracją omawianego tematu Znaczenie takiego eksperymentu trudno jest przecenić

I Budowanie wiedzy Oczywistymi funkcjami eksperymentu są: podniesienie atrakcyjności lekcji skupienie uwagi uczniów na omawianym temacie umożliwienie lepszego zrozumienia tematu kontekstualizacja przyswajanej wiedzy umożliwienie trwałego zapamiętania nowo nabytej wiedzy

Podniesienie atrakcyjności lekcji…

Skupienie uwagi uczniów na omawianym temacie…

Czytanie Słuchanie Obserwowanie przebiegu eksperymentu Dyskutowanie wyników eksperymentu

Skuteczność eksperymentu jako narzędzia dydaktycznego może być wzmocniona przez udział uczniów w wykonywaniu i prezentowaniu a także interpretowaniu eksperymentu…

II Metodologia naukowa Każdy prowadzony w czasie lekcji eksperyment może być wykorzystany także do wdrażania uczniów do stosowania prawidłowej metodologii naukowej, polegającej na obserwacji zjawisk, stawianiu hipotez i weryfikowaniu tych hipotez eksperymentem i na tworzeniu nowych hipotez wymagających nowych eksperymentów do ich zweryfikowania.

Przykład 1 Topnienie lodu Obserwowane zjawisko… Kostki lodu leżą na identycznych, czarnych płytkach

Obie kostki będą topniały z taką samą szybkością Hipoteza: Obie kostki będą topniały z taką samą szybkością Weryfikacja eksperymentalna Kostki lodu topnieją w całkowicie innym tempie

Nowa hipoteza Płytki zrobione są z różnych materiałów, o różnych współczynnikach przewodnictwa cieplnego… Weryfikacja eksperymentalna z zastosowaniem folii termoczułych… Obserwacja wyników eksperymentu potwierdza hipotezę

Eksperyment jest nie tylko jedynym sposobem zweryfikowania teorii ale także jedynym sposobem sprawdzenia czy prawidłowo stosujemy teorię w praktyce

Jesteśmy dobrymi nauczycielami... Jeśli rozbudzimy zainteresowanie uczniów przedmiotem… Jeśli uda nam się utrzymać uwagę i zainteresowanie uczniów omawianymi tematami… Jeśli dostarczymy im narzędzi, oferując im prawidłową metodologię i nauczymy stosować różne metody badawcze dostarczające uzupełniających się informacji… Jeśli uda nam się zbudować w umysłach naszych uczniów podstawy usystematyzowanej wiedzy…

www.aktywny-w-szkole.us.edu.pl aktywny-w-szkole@us.edu.pl Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 23