BRD W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

Pieszy, rowerzysta i motorowerzysta w ruchu drogowym
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Reforma programowa w oświacie.
Sześciolatek idzie do szkoły
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Wychowanie komunikacyjne – niezbędny element modelu edukacji
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Warunki dopuszczenia motorowerzysty do uczestnictwa w ruchu drogowym.
Innowacja pedagogiczna
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Gimnazjum nr 9 w Gorzowie Wlkp.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
* ZAUŁEK ŚWIETLICOWY * Harmonogram pracy świetlicy.
Opracował J. Stryjkowski
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w świetle prawa oświatowego
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt edukacyjny w gimnazjum
ale (a może przede wszystkim)
jest zapewnienie bezpieczeństwa
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ (marzec 2013 r.) 52 / 107 uczestników konferencji.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Pieszy - uczestnikiem ruchu drogowego Edyta Górska
PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM.
PORUSZANIE SIĘ PIESZYCH NA DROGACH.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego w Gdańsku.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE ”- ROK 1 Prezentacja grup: - - STOKROTKI - - SŁONECZKA - - DELFINY.
Uprawnienia do kierowania i warunki uzyskania karty rowerowej Karta rowerowa.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Pacyna, Ośrodek Szkolenia KierowcówZespól Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Pacynie.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Test Finał Lubuski Konkurs BRD W Europie jeździmy bezpiecznie Brody Żarskie, 7 maja 2016 r.
PROJEKT EDUKACYJNY „Żyj zdrowo”. ZDROWO ” „ŻYJ ZDROWO” CELE PROJEKTU Edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
o kierujących pojazdami z późniejszymi zmianami
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Pierwsze „Prawo Jazdy”
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

BRD W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO. Doradca metodyczny: Grażyna Piotrowska

Podstawowym aktem prawnym, określającym treści wychowania komunikacyjnego dla różnego typu szkół jest rozporządzenie MEN.

ustawą z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami USTAWA PRAWO O RUCHU DROGOWYM ustawą z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami - dookreślenie zasad uzyskiwania karty rowerowej i wprowadzenie nowej kategorii prawa jazdy uprawniającego do kierowania motorowerem, - zagwarantowanie wprowadzenia treści programowych z zakresu wychowania komunikacyjnego w podstawę programową kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Ustawa z dnia 1 kwietnia 2011 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (Dz. U. nr 92, poz. 530). nowe przepisy dotyczące poruszania się rowerzystów.

Edukacja komunikacyjna dzieci w Polsce rozpoczyna się w przedszkolu . Treści z zakresu wychowania komunikacyjnego wplecione są w działalność dydaktyczno-wychowawczą. Szkolna edukacja komunikacyjna wpisana jest w podstawy programowe klas I-III szkoły podstawowej, w klasach IV-VI, w podstawy programowe przedmiotu zajęcia techniczne. W gimnazjum w podstawie programowej przedmiotu zajęcia techniczne i edukacja dla bezpieczeństwa.

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE-PODSTAWA PROGRAMOWA Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 (Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz.17) Przedszkola i oddziały przedszkolne Dziecko kończące przedszkole orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu.

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE-PODSTAWA PROGRAMOWA Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 (Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz.17) Przedszkola i oddziały przedszkolne Edukacja komunikacyjna w przedszkolu polega na wprowadzaniu dziecka w życie najbliższego środowiska i otoczenia. Uczy się także rozpoznawania obiektów, miejsc, sygnałów, dźwięków, barw i właściwego zachowania na drodze.

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE-PODSTAWA PROGRAMOWA Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 (Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz.17) I etap edukacyjny (kl. 1-3 SP) Zajęcia techniczne Uczeń wie: jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach, w tym na rowerze i korzystać ze środków komunikacji publicznej; jak zachować się w sytuacji wypadku. W zakresie sprawności fizycznej uczeń, m.in.: jeździ na rowerze, przestrzega zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE-PODSTAWA PROGRAMOWA I etap edukacyjny (kl. 1-3 SP) Uczniowie klas I-III, zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym mogą uczestniczyć w ruchu na drogach publicznych tylko jako piesi i pasażerowie. W tym etapie edukacji należy dążyć do: - wyposażenia ucznia w wiadomości, niezbędne dla zrozumienia zasad świadomego i bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym, - wyrobienia koniecznych nawyków i umiejętności potrzebnych do samodzielnego i odpowiedzialnego korzystania z dróg, - kształtowania postawy szacunku dla uczestników ruchu drogowego i osób działających na rzecz porządku publicznego, - rozwoju wyobraźni, myślenia przyczynowo-skutkowego.

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE-PODSTAWA PROGRAMOWA I etap edukacyjny (kl. 1-3 SP) Program wychowania komunikacyjnego w tych klasach obejmuje następującą tematykę: - bezpiecznej drogi do szkoły - prawidłowe zachowania podczas spacerów i wycieczek - bezpieczne zachowanie się pieszych na chodniku - pokazanie i ćwiczenie prawidłowego sposobu przekraczanie jezdni rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej i sygnałów policjanta - prawidłowe zachowanie się na przystankach i w środkach komunikacji publicznej - rozpoznawanie najczęściej spotykanych znaków drogowych - poznanie podstawowych przepisów dotyczących rowerzystów - zapoznanie się ze światełkiem  odblaskowym jako elementem podnoszącym bezpieczeństwo

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE-PODSTAWA PROGRAMOWA Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 (Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz.17) II etap edukacyjny (kl. 4-6 SP) Zajęcia techniczne: Uczeń bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym jako pieszy, pasażer i rowerzysta. Zajęcia techniczne pozwalają przygotować ucznia do uzyskania karty rowerowej.

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE-PODSTAWA PROGRAMOWA Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 (Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz.17) II etap edukacyjny (kl. 4-6 SP) Cel główny: Cele Wychowania Komunikacyjnego w II etapie kształcenia stanowią integralną część ogólnych celów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej. Są nimi kształcenie nawyków poprawnego zachowania w ruchu drogowym jako pieszy, pasażer, rowerzysta. Ich realizacja przyczyni się do wszechstronnego rozwoju uczniów, kształtowania zachowań prozdrowotnych i proekologicznych rozwoju samodzielności oraz podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie.

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE-PODSTAWA PROGRAMOWA II etap edukacyjny (kl. 4-6 SP) Wdrażanie do zdyscyplinowania i utrwalania prawidłowych nawyków zachowań na drodze. Cele szczegółowe: 1. Wyposażenie w wiadomości niezbędne do zrozumienia zasad świadomego uczestnictwa w ruchu drogowym. 3. Kształtowanie umiejętności obserwacji i oceny sytuacji na drodze oraz podejmowania właściwych decyzji. 4. Doskonalenie stosowania zasad i przepisów o ruchu drogowym. 5. Wdrażanie do prawidłowej interpretacji i stosowania hierarchii ważności norm, znaków, sygnałów i poleceń drogowych. 6. Poznanie przepisów regulujących bezpieczeństwo i porządek w ruchu drogowym poza terenem zabudowanym. 7. Poznanie przyczyn wypadków drogowych, spowodowanych przez pieszych, pasażerów, rowerzystów i motorowerzystów oraz wdrażanie do ich unikania. 8. Poznanie sposobu postępowania kierującego rowerem w razie przybycia na miejsce wypadku. 9. Wyrabianie umiejętności planowania bezpiecznego spędzania wolnego czasu. 10. Doskonalenie umiejętności wykorzystania zawartości apteczki pierwszej pomocy. 11. Wdrażanie do prawidłowego postępowania w razie wypadku. 12. Przygotowanie uczniów do uzyskania uprawnień na kartę rowerową. 13. Uświadomienie roli roweru jako ekologicznego środka w turystyce i wypoczynku. 14. Kształcenie umiejętności zaplanowania bezpiecznej wycieczki rowerowej.

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE-PODSTAWA PROGRAMOWA Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 (Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz.17) III etap edukacyjny (kl.1-3 Gim.) Edukacja dla bezpieczeństwa uwzględniająca kształtowanie u uczniów nawyków oraz opanowanie zasad działania ratowniczego, szczególnie z zakresu udzielania pierwszej pomocy podczas wypadku. Zajęcia techniczne Moduł-wychowanie komunikacyjne

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE-PODSTAWA PROGRAMOWA Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 (Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz.17) III etap edukacyjny (kl.1-3 Gim.) Zgodnie z podstawą programową w ramach III etapu edukacyjnego nauczyciele winni przygotować uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym. Dostrzeganie potrzeb innego człowieka, umiejętność poszanowania norm obowiązujących w życiu społecznym w różnych dziedzinach życia ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego uczestnictwa w ruchu drogowym.

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE-PODSTAWA PROGRAMOWA III etap edukacyjny (kl.1-3 Gim.) Aby maksymalnie przybliżyć uczniom gimnazjum problematykę bezpieczeństwa w ruchu drogowym, proponuje się: - organizowanie konkursów, turniejów klasowych z tej problematyki, - uczestnictwo w rajdach, turniejach, olimpiadach na temat wiedzy o bezpieczeństwie ruchu drogowego, organizowanych na terenie gminy, powiatu czy województwa, - redagowanie artykułów, wykonywanie plakatów, folderów itp., informacyjnych o istniejących na drogach zagrożeniach i sposobach ich unikania, - analizowanie przyczyn wypadków, - udział w ćwiczeniach, szkoleniach związanych z pierwsza pomocą przedlekarską - odczytywanie treści znaków drogowych, - analizowanie zasad pierwszeństwa przejazdu zarówno wobec pieszych, jak i kierujących pojazdami, - próby zatrzymania się w miejscu w czasie jazdy na wrotkach, łyżworolkach, deskorolkach - na nawierzchni śliskiej, - obserwację i określanie odległości z jakiej widoczne są o zmroku lub w trudnych warunkach atmosferycznych przedmioty barwy ciemnej i jasnej, - obserwację i określanie widoczności o zmroku lub w trudnych warunkach pogodowych, znaków drogowych i innych urządzeń inżynieryjno-drogowych oraz elementów odblaskowych przeznaczonych dla pieszych (znaczków, opasek itp.), mających właściwości fluorescencyjne, porównywanie z przedmiotami nie mającymi tych cech.

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE- wnioski nauczycieli zajęć technicznych Oprócz treści programowych zawartych w przedmiocie „zajęcia techniczne”, dyrektorzy szkół powinni przygotować perspektywiczny program działań dydaktycznych i wychowawczych w zakresie BRD. Program ten realizowany przez nauczycieli na różnych przedmiotach edukacyjnych i zajęciach pozalekcyjnych, należy włączyć do Szkolnego Programu Wychowawczego.

Doradca metodyczny: Grażyna Piotrowska DZIĘKUJE ZA UWAGĘ Doradca metodyczny: Grażyna Piotrowska