RODZICE W SZKOLE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Indywidualne nauczanie
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
PEDAGOG SZKOLNY.
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA FAŁĘCKA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA CECHOWA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

RODZICE W SZKOLE

W DOBREJ PAMIĘCI ZACHOWAMY TO, ŻE NASI RODZICE: Nas kochali, Obdarzali nas zaufaniem, Zawsze starali się nas zrozumieć i służyli życzliwą krytyką, Wspierali nas duchowo, Wstawiali się za nami i zawsze byli lojalni, Dbali o naszą edukację i współpracowali ze szkołą, Znosili nasze huśtawki nastrojów, Doceniali nasze wysiłki, Towarzyszyli nam w naszych poszukiwaniach, Przede wszystkim byli.

NAJWAŻNIEJSZE AKTY P R A W N E KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o SYSTEMIE OŚWIATY AKTY PRAWNE C.D. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o SYSTEMIE OŚWIATY ROZPORZĄDZENIE MEN W SPRAWIE WARUNKÓW TRYBU PRZYJMOWANIA UCZNIÓW DO PULICZNYCH PRZEDSZKOLI I SZKÓŁ ORAZ PRZECHODZENIA Z JEDNYCH TYPÓW SZKÓŁ DO INNYCH ROZPORZĄDZENIE MEN W SPRAWIE WARUNKÓW I SPOSOBU ORGANIZOWANIA NAUKI RELIGII W PUBLICZNYCH PRZEDSZKOLACH I SZKOŁACH ROZPORZĄDZENIE MEN W SPRAWIE OGÓLNYCH PRZEPISÓW BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY W SZKOŁACH I PLACÓWKACH PUBLICZNYCH

AKTY PRAWNE CD. ROZPORZĄDZENIE MEN W SPRAWIE WARUNKÓW I SPOSOBU OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW I SŁUCHACZY ORAZ PRZEPROWADZANIA EGZAMINÓW I SPRZAWDZIANÓW W SZKOŁACH PUBLICZNYCH ROZPORZĄDZENIE MEN W SPRAWIE ZASAD UDZIELANIA I ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PUBLICZNYCH PRZEDSZKOLACH, SZKOŁACH I PLACÓWKACH ROPORZĄDZENIE MEN W SPRAWIE RAMOWYCH STATUTÓW PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA ORAZ PUBLICZNYCH SZKÓŁ

AKTY PRAWNE CD. ROZPORZĄDZENIE MEN W SPRAWIE SZCZEGÓŁOWYCH ZASAD DZIAŁANIA PUBLICZNYCH PORADNI PSYCHOLOGICZNO- -PEDAGOGICZNYCH I INNYCH PORADNI SPECJALISTYCZNYCH ROZPORZĄDZENIE MEN W SPRAWIE WARUNKÓW I TRYBU UDZIELANIA ZEZWOLEŃ NA INDYWIDUALNY PROGRAM LUB TOK NAUKI ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW W SPRAWIE WARUNKÓW, FORM, TRYBU PRZYZNAWANIA I WYPŁACANIA ORAZ WYSOKOŚCI POMOCY MATERIALNEJ DLA UCZNIÓW

AKTY PRAWNE CD. USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 KARTA NAUCZYCIELA ROZPORZĄDZENIE MEN W SPRAWIE KRYTERIÓW I TRYBU DOKONYWANIA OCENY PRACY NAUCZYCIELA ROZPORZĄDZENIE MEN DOTYCZĄCE SPOSOBU UZYSKIWANIA AWANSU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA

WSPÓŁTWÓRCY SZKOŁY NAUCZYCIELE RODZICE UCZNIOWIE

PO CO SZKOLE RODZICE ? PO CO SZKOŁA RODZICOM ? ZADANIE 1 PO CO SZKOLE RODZICE ? PO CO SZKOŁA RODZICOM ?

PO CO SZKOLE RODZICE ????????????????????? ISTNIEJE WSPÓLNY CEL : ZARÓWNO RODZICOM, JAK I NAUCZYCIELOM ZALEŻY NA ROZWOJU DZIECKA RODZICE PONOSZĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA OPIEKĘ I WYCHOWANIE DZIECKA I NIE SĄ Z NIEJ ZWOLNIENI, GDY POSYŁAJĄ DZIECKO DO SZKOŁY SZKOŁA UCZY I WYCHOWUJE DZIECI, DLA KTÓRYCH NIEZWYKLE ISTOTNE SĄ JEDNOLITE ZASADY POSTĘPOWANIA W SPRAWACH WYCHOWAWCZYCH WSZYSTKICH DOROSŁYCH

PO CO SZKOLE RODZICE ? CD. RODZICE WYWIERAJĄ OGROMNY WPŁYW NA PRZYSWAJANIE PRZEZ DZIECI WARTOŚCI, PRZEKONAŃ I ZACHOWAŃ – SZKOŁA DOPEŁNIA DZIAŁANIE DOMU BEZ WSPÓŁDZIAŁANIA Z RODZICAMI SZKOŁA NIE PORADZI SOBIE NP. Z TAKIMI PROBLEMAMI, JAK AGRESJA CZY INNE PATOLOGIE PROFILAKTYKA MUSI OBEJMOWAĆ TAKŻE DZIAŁANIE RODZINY RODZICE SĄ GŁÓWNYMI KLIENTAMI SZKOŁY

PO CO SZKOLE RODZICE CD. RODZICE PŁACĄ NA SZKOŁĘ PODATKI SZKOŁA MOŻE POMÓC RODZICOM W ICH KŁOPOTACH WYCHOWAWCZYCH RODZICE MOGĄ POMÓC SZKOLE OCZEKIWANIA RODZICÓW TO WAŻNA INFORMACJA DLA SZKOŁY PLANUJĄCEJ SWOJE DZIAŁANIA OPINIA RODZICÓW O SZKOLE MOŻE BYĆ POŻYTECZNĄ INFORMACJĄ I SŁUŻYĆ POPRAWIE JAKOŚCI JEJ PRACY

PO CO SZKOLE RODZICE CD. RODZICE MAJĄ PRAWO DO RZETELNEJ INFORMACJI O SWOIM DZIECKU RODZICE MAJĄ PRAWO DO WYRAŻANIA SWOJEJ OPINII O SZKOLE INTEGRACJA GRUPY RODZICÓW MOŻE PRZYCZYNIĆ SIĘ DO WIĘKSZEJ INTEGRACJI DZIECI W SZKOLE WŚRÓD RODZICÓW JEST WIELU FACHOWCÓW , Z KTÓRYCH WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI SZKOŁA MOŻE KORZYSTAĆ

CO JEST WE MNIE RODZICU, CO UTRUDNIA MI KONTAKTY Z NAUCZYCIELAMI ZADANIE 2 CO JEST WE MNIE RODZICU, CO UTRUDNIA MI KONTAKTY Z NAUCZYCIELAMI

CO JEST WE MNIE NAUCZYCIELU, CO UTRUDNIA MI KONTAKTY ZADANIE 3 CO JEST WE MNIE NAUCZYCIELU, CO UTRUDNIA MI KONTAKTY Z RODZICAMI

CO TKWI W NAS – RODZICACH – CO PRZESZKADZA NAM W KONTAKTACH Z NAUCZYCIELAMI: obawa, że interwencja i tak nie odniesie skutku, narazimy dziecko a nieprzyjemności, brak czasu (jako alibi), lęk rodzica przed kontaktem, obawa, że nasze argumenty zostaną odebrane jako atak,

brak zorganizowania rodziców – samotność rodzica, każdy załatwia swoją sprawę – brak społecznej siły, brak warunków do rozmowy, intymności, kierowani jesteśmy silnymi emocjami, wchodząc do szkoły, czujemy się jak uczniowie, wybieramy niewłaściwy czas na rozmowę,

trudności rodziców w sformułowaniu swoich problemów, subiektywne nastawienie rodziców – niechęć rodziców do szkoły, złe pojmowanie przez rodziców ich roli w szkole, brak poczucia, że jako rodzice jesteśmy partnerami dla nauczycieli.

CO TKWI W NAS – NAUCZYCIELACH – CO PRZESZKADZA NAM W KOMUNIKACJI Z RODZICAMI obawa przed nieuzasadnionymi pretensjami, obawa przed krytyką, nieodpowiedni czas i miejsce rozmowy poczucie bezsilności (ta rozmowa nic nie da), - obawa przed agresją rodzica,

solidarność z innymi nauczycielami (wirus negatywności), brak wiary w skuteczność kontaktu (etykietowanie), „zarozumiałość nauczycielska” – brak otwartości na krytykę, sporadyczność kontaktów (wywiadówki, spotkania interwencyjne), brak otwartości – zaufania do nauczycieli,

nieumiejętność bronienia się przed niesłusznymi zarzutami, brak podbudowy psychologicznej w rozwiązywaniu spraw trudnych, pozorne rozwiązywanie problemów, agresja rodziców budzi naszą agresję, oczekiwania rodziców, że nauczyciel rozwiąże wszystkie problemy, stereotyp rodzica jako osoby która: wtrąca się do naszej pracy, jest petentem, a nie partnerem, unika kontaktów

a dzień później, kończąc zebranie, na którym byłem „Kiedy wychodzę z zebrania, na którym byłem jako rodzic, jestem zły na nauczyciela, a dzień później, kończąc zebranie, na którym byłem w roli wychowawcy klasy, jestem zły na rodziców.” (RÓŻNICE MIĘDZY ROLAMI, KTÓRE ODGRYWAMY )

Nie pytaj, co rodzice mogą dać szkole, spytaj, co szkoła może zrobić dla rodziców.

CO MOŻNA ZROBIĆ - przykłady URZĄDZENIE SZKOŁY (np. gablota informacyjna, miejsce do rozmów nauczycieli z rodzicami, pokój spotkań rodziców) ORGANIZACJA SPOTKAŃ Z RODZICAMI (pierwsze spotkanie, „wywiadówki”, dni otwarte) ROZPOZNAWANIE OCZEKIWAŃ RODZICÓW

CO MOŻNA ZROBIĆ – przykłady cd. ZBIERANIE OPINII RODZICÓW O SZKOLE PRZEKAZYWANIE INFORMACJI PROWADZNIE KORESPONDENCJI ORGANIZOWANIE WSPÓLNYCH DZIAŁAŃ RODZICÓW, NAUCZYCIELI I UCZNIÓW PROWADZENIE SZKOLEŃ DLA RODZICÓW WYKORZYSTYWANIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI RODZICÓW ROLA RODZICÓW W SYSTEMIE DZIAŁAŃ PRORODZINNYCH

Dziękuję za uwagę Bogdan Chęć