„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Informacja publiczna i e-urząd
Advertisements

Organizacje pozarządowe
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
[ ] © ITSS 2011 w w w. m t i n. e s / i t s s / i n d e x.h t m l HISZPAŃSKI SYSTEM INSPEKCJI PRACY I ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO Madryt, listopad 2011.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
PRAWO FINANSOWE.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Władza sądownicza w Polsce
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Rozwój nowych technologii a prawo do sądu w świetle art
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Konstytucja 3 maja 1791r..
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJI NIEJAWNYCH
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Podstawa prawna prowadzenia działalności gospodarczej
Korupcja.
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Prawo do informacji w polskim prawie postępowania administracyjnego Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski.
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Prawa Dziecka.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
CO TO TAKIEGO Statut?.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Demokracja.
Instytucje demokratyczne w szkole
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Warszawa, 26 maja 2015 r.. Koalicja na Rzecz Otwartego Rządu – KOR  Koalicja powstała w 2012, dziś skupia 15 organizacji działających i popierających.
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Petycja Twoje Prawo.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Reformy w administracji z perspektywy KONKURENCYJNYCH WIZJI PAŃSTWA
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Temat: Samorząd gminny.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Najwyższa Izba Kontroli Departament Komunikacji i Systemów Transportowych Informacja o wynikach kontroli zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w umowach.
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Trybunał Konstytucyjny
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Działalność kontrolna RPD
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
,,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne” dr Piotr Sitniewski.
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Kontrola prawna administracji
Stosunki administracyjno- prawne
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela” Mirosław Sekuła Prezes Najwyższej Izby Kontroli Warszawa, 3 listopada 2006 r.

                                                                                                                                                                 „Wszelka władza społeczności ludzkiej początek swój bierze z woli narodu” Konstytucja 3 maja 1791r. … każda więc władza obowiązana jest codziennie zdawać sprawę ze swego władztwa przed narodem …

Jawność – element demokracji W systemie demokratycznym władze działają jawnie, niczego nie ukrywając przed obywatelami. Wyjątkiem mogą tu być sprawy związane z ochroną danych osobowych, ochroną sfery życia prywatnego obywateli, a także kwestie stanowiące tajemnicę państwową lub służbową.

Jawność – konstytucyjny obowiązek W demokratycznym państwie prawnym jawność życia publicznego nie jest kaprysem władzy, lecz jej konstytucyjnym obowiązkiem. Artykuł 61 Konstytucji RP: Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne…

Przepisy prawne gwarantujące jawność życia publicznego ustawa o dostępie do informacji publicznej ustawa o zamówieniach publicznych ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym ustawa o samorządzie terytorialnym

Rola NIK w kształtowaniu jawności życia publicznego NIK kontroluje działalność niemal całej sfery publicznej, a informacje o wynikach kontroli są z zasady jawne i dostępne Informacje NIK stanowią ważne źródło wiedzy o stanie państwa i o działalności instytucji publicznych

Obszary nieprawidłowości w świetle kontroli NIK zamówienia publiczne - tryb przetargowy jest często pomijany, a instytucje publiczne wybierają wykonawcę zamówienia w sposób dowolny planowanie przestrzenne w gminach – częste nadużycia, polegające na doraźnych zmianach przeznaczenia gruntów pod kątem życzeń określonych osób lub firm

Jawność pracy urzędów Jawne uzasadnienia i czytelne kryteria podejmowanych decyzji są szczególnie istotne w urzędach - rozpatrujących indywidualne sprawy obywateli Działająca jawnie władza powinna wyjaśnić, dlaczego sprawa została załatwiona w ten, a nie inny sposób

Zasada wielu oczu Czynności urzędowe powinny być rozdzielane między różnych urzędników, aby całość rozstrzygnięcia nie zależała tylko i wyłącznie od woli jednej osoby

Jawność procesu tworzenia prawa Przygotowanie projektów aktów prawnych zlecano wynajętym firmom doradczym, które miały możliwość kształtowania treści przepisów w sposób korzystny dla określonych interesów prywatnych

Jawność majątku osób publicznych Funkcjonariusze publiczni mają obowiązek składać coroczne oświadczenia o stanie majątkowym, przy czym oświadczenia te z zasady nie są jawne Składane oświadczenia często nie są odpowiednio weryfikowane

Podsumowanie zasada jawności życia publicznego bardzo często nie jest respektowana obywatele mają prawo uzyskiwać informacje od władzy, a władza ma obowiązek ich udzielania organy władzy powinny być prawnie zobowiązane do informowania o swojej działalności, bez czekania na pytania od obywateli

Dziękuję za uwagę !