Sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych przez Internet w Polsce Pro Motor II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych Warszawa, 8-9 Maja 2008
Plan Geneza ubezpieczeń „direct” Uwarunkowania rozwoju polskiego Internetu Internetowa sprzedaż ubezpieczeń w Polsce Rola internetowych ubezpieczeń komunikacyjnych Rynek polskich ubezpieczeń internetowych Zalety sprzedaży przez Internet Bariery rozwojowe II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych © Ryszard Dyszkiewicz Warszawa 8-9 maja 2008
Ubezpieczenia „direct” „direct” – (z j.ang) – bezpośredni, bliższy, prosty ubezpieczenia „direct” funkcjonują dzięki użyciu nowoczesnych technologii, kontaktując się bezpośrednio z klientem, bez konieczności zaangażowania w proces sprzedaży agentów lub innych pośredników Sprzedaż Pośrednia Bezpośrednia Agent Bank Inny Oddział Internet Telefon II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych © Ryszard Dyszkiewicz Warszawa 8-9 maja 2008
Uwarunkowania rozwoju polskiego Internetu Internet to najnowocześniejsze i najszybciej zwiększające swój zasięg medium 66% użytkowników Internetu w Polsce dokonało chociaż raz zakupu w sieci stale rosnący udział bankowości elektronicznej statystyki (wg Gemius SA, Megapanel PBI/Gemius, 09.2006): liczba internautów 12,5 mln (wzrost o 30% w porównaniu do roku poprzedniego) ponad 37% z wykształceniem wyższym lub niepełnym wyższym 52,47% - mężczyźni; 47,53 – kobiety średni miesięczny czas użytkownika to 19 godz. 27 min. 46 sek. II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych © Ryszard Dyszkiewicz Warszawa 8-9 maja 2008
Sprzedaż ubezpieczeń „direct” w Polsce stan na 07.2007r. II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych © Ryszard Dyszkiewicz Warszawa 8-9 maja 2008
L.p. Ubezpieczyciel Witryna Internetowa Rodzaje ubezpieczeń 1 Allianz www.allianzdirect.pl ubezpieczenia komunikacyjne OC, autocasco, assistance i NNW dla posiadaczy pojazdów; ubezpieczenie podróży 2 AXA Ubezpieczenia www.axa.pl ubezpieczenia komunikacyjne OC, autocasco, assistance i NNW dla posiadaczy pojazdów 3 Benefia www.benefia24.pl, www.mbank.com.pl ubezpieczenia komunikacyjne OC, autocasco, assistance i NNW dla posiadaczy pojazdów, ubezpieczenia mieszkań, rodziny, podróży zagranicznych 4 BRE Ubezpieczenia www.mbank.com.pl hipermarket ubezpieczeń w serwisie mBank'u 5 Cigna STU www.cignastu.waw.pl ubezpieczenia OC w życiu prywatnym i niektóre OC zawodowe ubezpieczenia turystyczne 6 Ergo Hestia www.hestia.pl, www.mbank.com.pl ubezpieczenia mieszkań, NNW, turystyczne OC w życiu prywatnym, gwarancje ubezpieczeniowe; poprzez strony mBanku ubezpieczenia kart płatniczych. 7 Generali www.mbank.com.pl, www.generali.pl ubezpieczenia mieszkań i NNW 8 Generali Życie ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym 9 Gerling Życie www.vwbankdirect.pl w serwisie VWBank jako "ubezpieczenie zysku" – ubezpieczenia na dożycie pełniące funkcję nieopodatkowanej lokaty 10 HDI Asekuracja 11 Link4 www.link4.pl posiadacza pojazdu, AC i inne dodatkowe 12 PZU www.inteligo.pl mieszkaniowe łączone z OC prywatnym, turystyczne, NNW 13 PZU Życie grupowe na życie posiadaczy rachunków w PKO BP SA/Interligo stan na 07.2007r. II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych © Ryszard Dyszkiewicz Warszawa 8-9 maja 2008
Rola internetowych ubezpieczeń komunikacyjnych ubezpieczenia komunikacyjne to obecnie siła napędowa sprzedaży internetowej sprzedaż OC i AC to ok. 60% ogółu składki przypisanej brutto na Polskim rynku ubezpieczeń prosta konstrukcja i łatwe porównanie oferty OC skomplikowane produkty AC obowiązkowy charakter ubezpieczenia komunikacyjnego OC możliwość oferowania opcji dodatkowych – np. ubezpieczenie NNW, ochrony prawnej kierowcy, assistance, na życie II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych © Ryszard Dyszkiewicz Warszawa 8-9 maja 2008
Rynek polskich ubezpieczeń internetowych niska dojrzałość rynku ubezpieczeń internetowych przewaga oferty małych towarzystw ubezpieczeniowych brak oferty komunikacyjnej dwóch największych graczy pojawianie się internetowych systemów multiagencji (porównywarki składek, serwisy agencyjne) duże zainteresowanie klientów (głównie porównywanie składek) wysoki potencjał rozwojowy niskie bariery wejścia na rynek II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych © Ryszard Dyszkiewicz Warszawa 8-9 maja 2008
Zalety sprzedaży ubezpieczeń przez Internet kompleksowa obsługa, wysoki poziom dostępności (przeważnie 24 godz./dobę) niższa cena / niższe koszty możliwość porównania wielu ofert oszczędność czasu możliwość uzyskania korzyści skali wzrost przewagi konkurencyjnej towarzystw ubezpieczeniowych innowacyjna metoda pozyskania klientów II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych © Ryszard Dyszkiewicz Warszawa 8-9 maja 2008
Bariery rozwojowe bezosobowy charakter zawieranych transakcji nieufność po stronie klientów obawa przed oszustwami w sieci niskie upowszechnienie podpisu elektronicznego konflikt z tradycyjnymi kanałami dystrybucji (wewnętrzna konkurencja) nieuniknione aktywne wsparcie kanału telefonicznego skomplikowane konstrukcje produktów ubezpieczeniowych II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych © Ryszard Dyszkiewicz Warszawa 8-9 maja 2008
Dziękuję za uwagę Ryszard Dyszkiewicz Dyrektor Biura Informatyki i Telekomunikacji BENEFIA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Vienna Insurance Group ryszard @ dyszkiewicz.net II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych © Ryszard Dyszkiewicz Warszawa 8-9 maja 2008