Kliknij, aby dodać tytułu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System bezpośredniej likwidacji szkód z OC komunikacyjnego
Advertisements

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
OCHRONA KONSUMENTA W UBEZPIECZENIACH KOMUNIKACYJNYCH – TENDENCJE
Dariusz Fuchs Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa;
Plany ustawodawcze w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce
Piotr Kaczanowski System ewidencji i rejestracji pojazdów jako determinant problemów rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.
II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych
Przestępstwa Ubezpieczeniowe
Regresy Ubezpieczeniowe
KOŁO NAUKOWE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH I GOSPODARCZYCH
Ubezpieczenia OC medyczne
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 2
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 1
Nowelizacja kodeksu cywilnego BRAKUJĄCE REGULACJE Prowadzący: Wojciech S. Kamiński.
Dr Marcin Orlicki, LL.M. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
ProMotor Uwagi do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych.
Dr Katarzyna Ludwichowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Prawa i Administracji Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Optymalizacja systemu kompensacji.
UbezpieczONA 24 ubezpieczenie komunikacyjne dla kobiet.
Katarzyna Ludwichowska Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Wydział Prawa i Administracji UMK Przepisy kodeksu cywilnego.
Prewencja (po)wypadkowa praktyka w duchu prawa Paweł Sukiennik PS Consult r.
Prof. zw. dr hab. Eugeniusz Kowalewski
RADY PRACOWNIKÓW Katarzyna Dulewicz Tomasz Sancewicz
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych
Podatek Religi – fundamentalne zastrzeżenia prawne
UBEZPIECZENIE W PRAKTYCE określając zakres odpowiedzialności
UBEZPIECZENIA W SPEDYCJI
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Stypendium Marii Curie
Identyfikacja ryzyka w procesie inwestycji drogowych w świetle odpowiedzialności samorządu terytorialnego.
Wypadki za granicą i z udziałem cudzoziemców – jak uzyskać odszkodowanie? Warszawa, 31 lipca 2012 r.
Powierz swoją sprawę profesjonalnemu pełnomocnikowi ODSZKODOWANIE GŁOS W TWOJEJ SPRAWIE.
„UMOWY ŚMIECIOWE” W ŚWIETLE USTAWY
Nowelizacja Kodeksu cywilnego i jej wpływ na obszar likwidacji szkód
Ubezpieczenia turystyczne
PODKARPACKIE SAMORZĄDOWE KONSORCJUM ZAKUPOWE „RAZEM” Dom Brokerski VECTOR Sp. z o.o. ul. Hoffmanowej 19, Rzeszów tel. (17) , fax (17)
Dr Artur Gruszczak Centrum Europejskie Natolin /
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Odpowiedzialność cywilna
BZ WBK-AVIVA Towarzystwa Ubezpieczeń S.A. Styczeń 2015 r.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. O PZWLP PZWLP powstał w 2005 roku Celem Związku jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i.
UBEZPIECZENIA W LOGISTYCE semestr zimowy 2014/2015
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Warszawa, 27 stycznia 2016 r. Maciej Balcerowski
Kazus r.. Marian w dniu r. poprosił ustnie swojego brata Jana o pożyczkę 5000 euro. Jan na drugi dzień odpisał mu mailem że zgadza się.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
System Ubezpieczeń PBUK Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Zdarzenia komunikacyjne Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Jestem poszkodowanym w wypadku w Polsce, sprawcą był kierowca pojazdu zarejestrowanego w kraju EOG, Andorze, Serbii lub Szwajcarii, nie znam nazwy ubezpieczyciela.
MICHIGAN ILLINOIS FLORIDA NEW YORK CANADA CHINA POLAND MEXICO 1 ZAKRES CZASOWY OCHRONY W UBEZPIECZENIACH MEDYCZNYCH (triggery ubezpieczeniowe – wyzwania)
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny 1 jako dostawca dla uczestników rynku ubezpieczeniowego innowacyjnych usług i funkcjonalności Krzysztof Fijałkowski.
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
UMOWA UBEZPIECZENIA Dorota Wieczorkowska.
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 4 - PBUK
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Zakończenie stosunku prawnego ubezpieczenia
Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
Plan wykładu Organizacja nadzoru ubezpieczeniowego w Polsce – przemiany instytucjonalne, Cele i zadania KNF w zakresie nadzoru nad rynkiem ubezpieczeniowym,
Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
ZIELONA KARTA.
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 3 – UFG
SIŁA W WIEDZY Ubezpieczenie odpowiedzialności materialnej i kosztów ochrony prawnej dla Pracowników PGL Lasy Państwowe 29 września 2017 r.
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Zapis prezentacji:

Kliknij, aby dodać tytułu Tendencje w zagranicznych roszczeniach po przystąpieniu Polski do UE. Doświadczenia PZU. Remigiusz Jagnyziak Dyrektor, Centrum Operacyjne Likwidacji Szkód Warszawa, 8-9 maja 2008 r.

PZU SA – szkody Rokrocznie klienci PZU zgłaszają około 1,4 mln szkód. Oznacza to, że: 160 razy w ciągu godziny 2,6 raza w ciągu jednej minuty następuje zdarzenie, w którym co najmniej jedna ze stron korzysta z ochrony ubezpieczeniowej w PZU PZU wypłaca około 2 mld Euro odszkodowań rocznie Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 1

PZU SA – szkody zagraniczne Portfel szkód zagranicznych: szkody powstałe poza granicami Polski szkody powstałe w kraju z udziałem obcokrajowca Obecnie portfel ten to około 25 tys. szkód Z tytułu szkód zagranicznych PZU wypłaca około 90 mln Euro odszkodowań rocznie W zakresie szkód zagranicznych PZU pełni rolę: reprezentanta ds. roszczeń dla 75 korespondenta dla 90 zagranicznych towarzystw ubezpieczeniowych Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 2

Likwidacja szkód zagranicznych - główne zadania Siedziba w Warszawie (od 1 stycznia 2005 r.): obsługa szkód zaistniałych na terytorium Polski – PZU SA nominowanym korespondentem ubezpieczyciela sprawcy obsługa szkód zaistniałych na terytorium Polski – likwidowane w ciężar zagranicznego ubezpieczenia OC (PZU SA Agentem PBUK) wstępna obsługa szkód zaistniałych poza terytorium Polski angażujących Zielone Karty oraz polisy OC ppm wystawione przez PZU SA obsługa regresów AC w ruchu zagranicznym obsługa szkód z dobrowolnych ubezpieczeń np. ubezpieczenia turystyczne Siedziba zamiejscowa we Wrocławiu (od 1 maja 2004 r.): obsługa szkód z IV Dyrektywy Komunikacyjnej współpraca PZU SA z zagranicznymi reprezentantami ds. roszczeń w zakresie likwidacji szkód wyrządzonych obcokrajowcom przez ubezpieczonych w PZU SA PZU SA pełniący rolę reprezentanta ds. roszczeń zagranicznych towarzystw ubezpieczeniowych regulacja roszczeń bezpośrednio na rzecz poszkodowanego obcokrajowca Od 1 marca 2008 r. w PZU SA powstała nowa, centralna jednostka organizacyjna – Centrum Operacyjne Likwidacji Szkód, której zadaniem jest dalsza centralizacja procesu. Docelowo likwidacja szkód zagranicznych następować będzie w jednym miejscu. Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 3

Obsługa szkód zagranicznych a przystąpienie Polski do UE Nowe ustawy ubezpieczeniowe, przystąpienie Polski do Unii Europejskiej - konieczność dostosowania procedur likwidacji szkód do wymogów przewidzianych prawem unijnym Nowe szkody wg IV Dyrektywy Komunikacyjnej - konieczność zatrudnienia w PZU SA specjalistów posługujących się językami obcymi oraz zaznajomionych z przepisami prawa państw europejskich Nowe procedury obsługi szkód zagranicznych: dostosowanie do nowych ustaw ubezpieczeniowych, IV Dyrektywy Komunikacyjnej, Regulaminu Wewnętrznego - rygorystyczne terminy likwidacji szkód Kontrola nad liczbą szkód, wysokością wypłacanych odszkodowań, minimalizacja prób ewentualnych nieprawidłowości i wyłudzeń Zdecydowane ułatwienie dla klienta oraz jednostek terenowych – centralizacja likwidacji szkód zagranicznych Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 4

Polska – podstawowe dane Kliknij, aby dodać tytułu Ludność: ~38 mln Liczba pojazdów: ~17 mln Liczba pojazdów przekraczających granicę polską (wjeżdżające i wyjeżdżające)*: rejestracja w Polsce: ~29 mln rejestracja za granicą: ~46 mln Liczba osób przekraczających granicę polską (wjeżdżające i wyjeżdżające)*: Polacy: ~78 mln obcokrajowcy: ~121 mln * Na podstawie danych Służb Granicznych za rok 2007 Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 5

Szkody zagraniczne – podstawowe dane Wypadki w Polsce spowodowane przez obcokrajowców: w 2006 r.: 11.522 w 2007 r.: 10.730 Wypadki za granicą spowodowane przez Polaków: w 2006 r.: 29.793 w 2007 r.: 40.004 Średnia szkoda w pojeździe (Zielona Karta): ~4.000 € Średnia szkoda w pojeździe (Polska): ~1.000 € Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 6

Wypadki spowodowane w Polsce przez obcokrajowców Razem Według kraju Zmiana ze 106 w 2003 r. Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 7

Wypadki spowodowane przez Polaków za granicą Razem Według kraju Zmiana z 436 w 2003 r. Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 8

Szkody likwidowane zgodnie z Regulaminem Wewnętrznym przez PZU SA – wypadki za granicą Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 9

Szkody likwidowane zgodnie z Regulaminem Wewnętrznym przez PZU SA – wypadki za granicą Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 10

Szkody likwidowane zgodnie z Regulaminem Wewnętrznym przez PZU SA – wypadki za granicą Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 11

Przyczyny wzrostu liczby szkód zagranicznych (szkody powstałe poza granicami Polski) 1 maja 2004 r. – wejście Polski do Unii Europejskiej Rozszerzenie terytorialnego zakresu ochrony ubezpieczenia OC ppm na kraje należące do UE / EOG Ułatwienia w przekraczaniu granic / ograniczenie kontroli Wyjazdy obywateli Polski do pracy w krajach Unii Europejskiej – szczególny wzrost liczby szkód zauważa się w Wielkiej Brytanii oraz Włoszech Znaczne ułatwienia w dochodzeniu roszczeń z tytułu szkód zagranicznych wynikające z Dyrektyw Unijnych (IV Dyrektywa UE) – instytucja reprezentanta ds. roszczeń 21 grudnia 2007 r. – przystąpienie Polski do Układu z Schengen – swoboda przekraczania granic Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 12

Przyczyny wzrostu średniej szkody zagranicznej (szkody powstałe poza granicami Polski) Regulacja szkód zgodnie z przepisami kraju miejsca zdarzenia Sumy gwarancyjne obowiązujące w kraju zdarzenia Wzrost świadomości poszkodowanych Wyższe żądania świadczeń odszkodowawczych Wzrost liczby procesów sądowych poza granicami RP Zmieniające się regulacje prawne w poszczególnych krajach na korzyść poszkodowanych – kwoty przyznawanych odszkodowań znacznie odbiegające od średnich kwot w Polsce, szczególnie w przypadku szkód osobowych (np. Włochy) Możliwość pozwania ubezpieczyciela sprawcy szkody przez poszkodowanego obcokrajowca we własnym kraju zamieszkania – ograniczone możliwości obrony interesów ubezpieczyciela (IV Dyrektywa) Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 13

Doświadczenia z obsługi zagranicznych roszczeń Duża świadomość poszkodowanych odnośnie regulacji prawnych – przy szkodzie z IV Dyrektywy odpowiedzialność ustalana na podstawie przepisów kraju miejsca zdarzenia, ale wysokość roszczeń – według warunków ekonomicznych kraju zamieszkania poszkodowanego Actio Directa – nadal trudności w zgłoszeniu szkody bezpośrednio u ubezpieczyciela sprawcy – np. Francja, Hiszpania Reprezentant ds. roszczeń – jeśli szkoda miała miejsce w kraju (siedzibie) ubezpieczyciela często wszelkie ustalenia są „zrzucane” właśnie na tego ubezpieczyciela Ubezpieczyciele musieli tworzyć „bazy wiedzy” dotyczące regulacji roszczeń w poszczególnych krajach UE Bardzo istotne są wysokie kwalifikacje pracowników – znajomość języków obcych, zagadnień z zakresu prawa, procesu likwidacji szkód etc. Konwergencja wysokości roszczeń (wiedziona również po części postępującym ujednolicaniem regulacji prawnych w ramach UE) Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 14

Polskie prawo ubezpieczeniowe a Dyrektywy UE Polska jest członkiem Systemu Zielonej Karty od 1958 r. Pełna implementacja Dyrektyw Unii Europejskiej zapewnia nowoczesne rozwiązania w ochronie ubezpieczonego w zakresie ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej Piąta Dyrektywa – wdrożenie od 11 czerwca 2007 r. W prawodawstwie polskim znalazły się uprzednio wszystkie elementy V Dyrektywy, m.in.: 1. Odszkodowanie dla ofiar wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami zaopatrzonymi w fałszywe tablice rejestracyjne (lub brak tablic) 2. Odszkodowanie dla ofiar wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami, w odniesieniu do których nie istnieje obowiązek ubezpieczeniowy 3. Wzrost sum gwarancyjnych 4. Dopuszczenie odszkodowań z tytułu szkód rzeczowych będących wynikiem zdarzenia, w którym pojazd sprawcy nie został zidentyfikowany a doszło do znaczących obrażeń ciała 5. Odpowiedzialność względem pieszych i rowerzystów 6. Ubezpieczenie z tytułu pobytu za granicą 7. Ochrona ubezpieczeniowa dla pojazdów importowanych 8. Prawo do uzyskania zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia 9. Actio Directa (skarga bezpośrednia) Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 15

Limity odpowiedzialności – rys historyczny Do 1990: bez limitu Od 1990: 600.000 € Od 2004: szkoda osobowa / osobę 350.000 € szkoda majątkowa / zdarzenie 200.000 € Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 16

Limity odpowiedzialności Art. 36 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych Rodzaj szkody: obowiązujące obecnie - do 10.12.2009: 11.12.2009 - 10.06.2012: od 11.06.2012: Szkody osobowe (w związku z jednym zdarzeniem, niezależnie od liczby poszkodowanych) 1.500.000 € 2.500.000 € 5.000.000 € Szkody Majątkowe 300.000 € 500.000 € 1.000.000 € * Zgodnie z art. 5 ustawy z 24.05.2007 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej, wprowadzającej postanowienia V Dyrektywy Komunikacyjnej UE Warszawa, 8-9 maja 2008 r. 17