PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Zadania i rola specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie wynikające z przepisów prawnych - na przykładzie ośrodków działających.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
„Organizacja i niesienie pomocy socjalnej ofiarom klęski żywiołowej”
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
Niebieska Procedura dla Lecznictwa Odwykowego
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Zadania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mielcu w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Projekt Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Śrem na lata
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Rola i obowiązki Przedstawiciela Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze „Niebieskie Karty” Dorota Jaszczak-Kuźmińska Państwowa.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
PRACA SOCJALNA.
Informator dla osób doznających przemocy w Gminie Łużna. Łużna 2012 r.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
ROLA I ZADANIA POLICJI.
POLICJA.
Niebieskie Karty – stare czy nowe wyzwanie?
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie.
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
PROCEDURA NIEBIESKIEJ KARTY ZADANIA POLICJI DZIAŁANIA PREWENCYJNE
ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY – WSPÓŁPRACA SŁUŻB
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
Studium przypadku. Rodzina składa się z sześciu osób - pana i pani oraz 4 dzieci (2 dorosłych, które są na etapie usamodzielniania się i 2 małoletnich.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2002 statystyki Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 69 tys.
Komenda Miejska Policji w Toruniu. Przemoc w rodzinie jest jednym z najgroźniejszych zjawisk patologicznych. Powoduje ona destrukcję rodziny i ma negatywny.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
 ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej  program rządowy „ Pomoc państwa w zakresie dożywiania ”  ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Jachranka, 14 – 15 grudnia 2015 r. OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTRORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA”
Zespół Interwencji Kryzysowej jako realizator zadań ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w strukturach Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Gimnazjalista w świecie prawa
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Czy lekarz może pomóc dziecku krzywdzonemu przemocą w rodzinie?
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Zapis prezentacji:

PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY ZADANIA POLSKICH INSTYTUCJI I SŁUŻB SPOŁECZNYCH W DZIEDZINIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY: POLICJA PROKURATURA DZIAŁALNOSĆ GMIN POMOC SPOŁECZNA SŁUŻBA ZDROWIA ORGANIZACJE POZARZĄDOWE Pro Humanum

Do podstawowych zadań policji należy m.in.: POLICJA Do podstawowych zadań policji należy m.in.: ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra, inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami pozarządowymi. wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców. Pro Humanum

POLICJA Działania chroniące ofiary przemocy podejmowane przez policję zgodnie z obowiązującym prawem: interwencja, sporządzenie dokładnego opisu zdarzenia (notatka urzędowa), zatrzymanie sprawców przemocy stwarzających w sposób oczywisty zagrożenie dla życia bądź zdrowia ofiar, a także mienia, wszczęcie postępowania przygotowawczego przeciwko sprawcy przemocy w przypadku zgłoszenia lub stwierdzenia popełnienia przestępstwa, zabezpieczenie dowodów popełnienia przestępstwa, podjęcie działań prewencyjnych wobec sprawcy przemocy, udzielenie informacji ofiarom o możliwości uzyskania pomocy. Pro Humanum

Osoby wzywające policję mają prawo do: POLICJA Osoby wzywające policję mają prawo do: uzyskania od policjantów zapewnienia doraźnego bezpieczeństwa, uzyskania informacji, kto przyjechał na wezwanie - numer identyfikacyjny policjantów, nazwa i siedziba jednostki, wykorzystania dokumentacji interwencji policyjnej jako dowodów w sprawie karnej przeciw sprawcy przemocy, zgłoszenia interweniujących policjantów na świadków w sprawie sądowej. Pro Humanum

PROKURATURA W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że popełniono przestępstwo prokuratura wspólnie z policją ma obowiązek: wszcząć postępowanie przygotowawcze mające na celu sprawdzenie czy faktycznie popełniono przestępstwo, wyjaśnienia okoliczności czynu, zebrania i zabezpieczenia dowodów, ujęcia sprawcy, w uzasadnionym przypadku zastosować środek zapobiegawczy wobec sprawcy przemocy w postaci: dozoru policyjnego, tymczasowego aresztowania. Pro Humanum

DZIAŁALNOŚĆ GMIN Obowiązek przeciwdziałania przemocy w rodzinie (Ustawa o Wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi): Udostępnienie rodzinom, w których występuje przemoc, pomocy psychospołecznej i prawnej, poprzez: a) tworzenie i prowadzenie: punktów informacyjno-konsultacyjnych schronisk dla ofiar przemocy domowej ośrodków interwencji kryzysowej telefonów zaufania programów środowiskowych b) inicjowanie powstawania i wspieranie: organizacji społecznych pomagających ofiarom przemocy domowej, grup wsparcia dla ofiar przemocy domowej, Zadania te powinny być umieszczone w Gminnym programie rozwiązywania problemów alkoholowych. Pro Humanum

POMOC SPOŁECZNA Celem działania pomocy społecznej (zgodnie z Ustawą o pomocy społecznej) jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których same nie są w stanie pokonać, a także zapobieganie powstawaniu tych sytuacji. Pomoc społeczna jest udzielania między innymi w przypadku przemocy w rodzinie. Przemoc domowa jest przyczyną dysfunkcji rodziny. Pomocy społecznej udziela się także w przypadku: ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, alkoholizmu, narkomanii, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych. Pro Humanum

POMOC SPOŁECZNA przeprowadza wywiad środowiskowy umożliwiający diagnozę sytuacji rodziny lub osoby. (Niebieska karta – załącznik do wywiadu), przygotowuje wszechstronny plan pomocy, monitoruje efekty podjętych działań, pomaga w załatwianiu spraw urzędowych i innych ważnych spraw bytowych, udziela szeroko rozumianego poradnictwa, np. prawnego, psychologicznego lub wskazuje miejsca gdzie można uzyskać taką pomoc, udziela informacji o przysługujących świadczeniach i formach pomocy w uzasadnionych przypadkach: udziela pomocy finansowej w formie zasiłków stałych, okresowych, celowych, udziela pomocy rzeczowej, np. przekazanie odzieży, żywności, udziela zasiłków i pożyczek na ekonomiczne usamodzielnienie się Pro Humanum

POMOC SPOŁECZNA informuje o możliwościach uzyskania pomocy w środowisku lokalnym, wskazuje miejsca zajmujące się pomaganiem ofiarom przemocy domowej, w tym możliwości otrzymania schronienia, np. w schroniskach, hostelach, ośrodkach, w razie potrzeby bądź na życzenie zainteresowanych zwraca się do policji o podjęcie działań prewencyjnych wobec sprawcy, zgodnie z kompetencjami policji, w przypadku stwierdzenia bądź podejrzenia popełnienia przestępstwa powiadamia organy ścigania, może organizować i prowadzić, np. punkty informacyjne, ośrodki pomocy, grupy wsparcia dla ofiar przemocy domowej, świetlice dla dzieci, współpracuje z innymi instytucjami i organizacjami Pro Humanum

SŁUŻBA ZDROWIA Głównym zadaniem służby zdrowia jest ochrona zdrowia pacjenta. Zjawisko przemocy kwalifikuje się do zakresu sytuacji objętych świadczeniami zdrowotnymi ponieważ: bardzo często towarzyszą mu wyraźne uszkodzenia zdrowia somatycznego, zawsze występują poważne uszkodzenia zdrowia psychicznego. Pro Humanum

SŁUŻBA ZDROWIA W dziedzinie pomocy ofiarom przemocy istotne jest: udzielenie pomocy medycznej rozpoznanie sygnałów świadczących o występowaniu przemocy, szczególnie gdy ofiary bądź świadkowie próbują to ukryć, umiejętność przeprowadzenia rozmowy umożliwiającej rozpoznanie form przemocy i częstotliwości jej występowania, poinformowanie ofiar o możliwościach szukania pomocy, wystawienie na prośbę poszkodowanych zaświadczenia lekarskiego o stwierdzonych obrażeniach. poinformowanie ofiar o miejscach i warunkach wystawienia obdukcji, w przypadku stwierdzenia takiej konieczności lub na prośbę poszkodowanych powiadomienie innych służb np. pomocy społecznej, policji, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w przypadku stwierdzenia podczas badania lub podejrzenia popełnienia przestępstwa, np. ślady ciężkiego uszkodzenia ciała, ślady podejrzanych oparzeń, wykorzystania seksualnego, powiadomienie organów ścigania. Pro Humanum

ORGANIZACJE POZARZĄDOWE Informacja o działalności lokalnych organizacji pozarządowych powinna być dostępna w każdej gminie, w przychodni, poradni, szkole, komisariacie, itp. Organizacje pozarządowe to są głównie: stowarzyszenia, fundacje, kluby. Pro Humanum

ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W zakresie pomocy ofiarom przemocy organizują: telefony zaufania, punkty informacyjno - konsultacyjne, ośrodki pomocy, schroniska, hostele, świetlice dla dzieci W ramach swojej działalności oferują, m.in.: pomoc psychologiczną, w grupie i kontakcie indywidualnym, pomoc prawną, w tym pisanie pozwów, wniosków pomoc socjalną grupy wsparcia, grupy samopomocowe, pomoc socjoterapeutyczną dla dzieci, udział w prowadzeniu wywiadów środowiskowych, udział w pracach zespołów pomagających ofiarom przemocy np. przy gminnej komisji czy ośrodku pomocy społecznej, udział w interwencjach, pilotowanie przypadków, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i innych Pro Humanum

WSPÓŁPRACA SŁUŻB I INSTYTUCJI: Ofiary przemocy potrzebują zwykle pomocy: psychologicznej, prawnej, materialnej, socjalnej, medycznej, wsparcia. Niezmiernie istotna jest współpraca i przepływ informacji pomiędzy różnymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się pomaganiem ofiarom przemocy, a co za tym idzie tworzenie koalicji lokalnych. Pro Humanum

WSPÓŁPRACA SŁUŻB I INSTYTUCJI: Czynniki sprzyjające podniesieniu skuteczności pomocy ofiarom przemocy świadczonej przez różne służby: tworzenie zespołów pomocowych składających się z przedstawicieli różnych instytucji, np. policjant, pracownik socjalny, lekarz, pedagog, znajomość miejsc, osób, możliwości udzielenia pomocy w środowisku lokalnym, przekazywanie i zbieranie informacji od poszczególnych osób i instytucji pomagających, konsekwentne egzekwowanie świadczeń wynikających z zadań i kompetencji poszczególnych instytucji, podnoszenie kwalifikacji pracowników w dziedzinie zjawiska przemocy oraz sposobów skutecznej interwencji i możliwości pomocy, odpowiednia dokumentacja poszczególnych przypadków, form udzielania pomocy i efektów. Pro Humanum