Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Urząd Regulacji Energetyki, Warszawa 18 września 2012 r. Wpływ inteligentnych sieci.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wyzwania dla Polski w obszarze energii
Advertisements

CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity
z uwzględnieniem zastosowania jej dla usług pozaenergetycznych
Arkadiusz Wojciechowski
Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
Rynek bilansujący = Rynek czasu rzeczywistego = Rynek spot
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Konkurencja na rynku energii – fakty i mity Marian Babiuch Prezes PTEZ Kazimierz Dolny, Marca 2010 Ogólnopolski Kongres Energetyczno – Ciepłowniczy.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Zamówienia publiczne a innowacje
Podkarpacki Klaster Energii Odnawialnej
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Dr Marek Roman – Dyrektor Generalny Grupy Firm Doradczych EVIP
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Energy Energia Odnawialna Zarys i perspektywy w Niemczech 15 listopad 2011, Warszawa Federal Ministry for Environment,
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Efektywność Energetyczna
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Wdrożenie inteligentnych sieci Case study
Smart grid w regionie – nowy element lokalnej polityki energetycznej
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
ENERGETYKA ODNAWIALNA NA MORZU - OFFSHORE SZANSĄ DLA POMORZA Gdynia 2013.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
VII Konferencja Systemy Informatyczne w Energetyce SIwE ’08
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
1. 2 Krzysztof Lipko EPC S.Awww.epc.pl Krzysztof Lipko EPC S.A.
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Warszawa, 3 września 2004 r. Możliwości zastosowania wyników realizacji projektu w zapisach krajowej polityki energetycznej Łukasz Jaworski EC BREC / IBMER.
Profesor dr hab. Andrzej Radecki – Prezes PIGEO
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Szanse i zagrożenia rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce
Energetyka rozproszona i prosumencka
Inteligentne sieci energetyczne Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
SPOŁECZNA RADA DS. ROZWOJU GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ Prof. Krzysztof Żmijewski Sekretarz Generalny Potrzeba Polskiego Energiewende Polska droga do gospodarki.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Warszawa, r. Nowa strategia rozwoju Grupy E NERGA na lata
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
1 INSTYTUT AUTOSTRADA TECHNOLOGII I INNOWACJI CENTRUM KOMPETENCJI Bezpieczeństwo energetyczne Koordynator: Politechnika Opolska dr hab. inż. Waldemar Skomudek,
O PTYMALIZACJA JAKO ELEMENT SMART GRID Błażej Olek, Michał Wierzbowski Instytut Elektroenergetyki Politechnika Łódzka.
KLIENT NA RYNKU ENERGII 19 wrzesień 2005 Główny Energetyk KHW SA mgr inż.Daniel Borsucki.
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Smart System Management narzędziem wspomagania bezpieczeństwa systemu elektroenergetycznego Tomasz Kowalak – Departament Taryf Nowy Przemysł – 2 czerwca.
Autonomiczne Regiony Energetyczne (ARE) – przegląd możliwych rozwiązań. prof. dr hab. inż. Zbigniew Gnutek mgr inż. Przemysław Smakulski This project is.
Nowoczesne platformy współpracy
Lokalne Klastry Energii
Klastry energii w praktyce: czy spełnią oczekiwania branży?
Doświadczenia norweskie w zakresie stosowania OZE
Ogólnopolskie Porozumienie Klastrów Energii „KlasGRID”
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Urząd Regulacji Energetyki, Warszawa 18 września 2012 r. Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego prof. Waldemar Skomudek Politechnika Opolska, Katedra Zarządzania Projektami dr Mariusz Swora Uniwersytet Jagielloński, Katedra Publicznego Prawa Gospodarczego Warszawa, 18 września 2012 r.

Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego Przewidywany wzrost energii elektrycznej – ok. 17 % Przewidywana dodatnia wartość wskaźnika PKB

Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego (!) „+” konieczna rozbudowa sieci elektroenergetycznych  Pakiet klimatyczny – redukcja CO2 Konieczność wycofania do roku 2020 ok. 5 GW mocy z istniejących źródeł energetyki konwencjonalnej Konieczność wybudowania od 6,5 do 8,0 GW nowych mocy w źródłach konwencjonalnych

Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego Zmiany rynku energii elektrycznej w Polsce: - od pasywnych do aktywnych transakcji na rynku - E-Energy Prosument Inteligentny pomiar energii Modyfikacja rozwiązań taryfowych Poprawa świadomości użytkowania energii, efektywność przepływów energii w sieci, integracja OZE, obniżenie kosztów energii

Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego Dokonujące się zmiany na rynku energii elektrycznej w Polsce prowadzą do przekształcenia strategii inwestycyjnej z energetyki wielkoskalowej na energetykę rozproszoną. Sieci inteligentne (smart grid) to technologia, która przyspiesza uniwersalizację technologii wytwórczych w obszarze energetyki odnawialnej oraz innowacyjnych technologii rynku energii elektrycznej (DSM, V2G, magazynowanie itp.). Smart grid ma potencjalnie wpływ na wzrost bezpieczeństwa krajowego systemu elektroenergetycznego oraz na proces zarządzania energią elektryczną w warunkach konkurencji. Smart grid – koncepcja szczególnie pożądana w sytuacji, gdy krajowe sieci przesyłowe i dystrybucyjne borykają się z poważnym niedostatkiem infrastruktury sieciowej, a generacja konwencjonalna dużym prawdopodobniej nie będzie w stanie zrównoważyć potencjalnego deficytu energii elektrycznej w kraju po 2015 roku.

Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego Zmiany Czy Smart Grids wpisuje się w obecny system regulacji podsektora elektroenergetycznego? Czy mamy do czynienia z dylematem regulacyjnym w odniesieniu do inwestycji i innowacji w kontekście współczesnych wyzwań rynkowych?

Model regulacji – jest pochodną oczekiwań interesariuszy Konsumenci (nabywcy) Regulator Właściciele/OSD dobrobyt społeczny innowacyjność efektywność kosztowa OSD zwrot na kapitale/niskie koszty, a wysokie przychody niskie ryzyko/mała wariancja zwrotu na kapitale strategia spółki – innowacyjność, nowe produkty niskie ceny/koszty użytkowania niezawodność usługi dodatkowe jakość obsługi zróżnicowane preferencje w zakresie jakości (odbiorcy w gosp. dom./przemysłowi Model regulacji – jest pochodną oczekiwań interesariuszy Środowisko naturalne/opinia publiczna Pracownicy Społeczności lokalne dobre warunki pracy adekwatne wynagrodzenie stabilność zatrudnienia niechęć do zmian niskie zużycie surowców niska emisja/mało odpadów motywacja do korzystania z najbardziej ekologicznych źródeł energii jakość dostarczonej energii wpływa na atrakcyjność inwestycyjną regionu (przemysł, budownictwo) wyższa jakość energii = wyższa jakości życia

Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego Dozwolony poziom kosztów (regulacja) Koszt uzasadnione (zł) Możliwa redukcja kosztów Koszty zarządzania siecią (optymalne) Rozwój sieci t 3…5 lat Schematyczne ujęcie spodziewanych korzyści wynikających z redukcji kosztów wskutek zastosowania innowacyjnych rozwiązań w zarządzaniu siecią

Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego Zatem, model taryfy powinien: ● odzwierciedlać oszczędności energii elektrycznej i kosztów w sieci uzyskane dzięki działaniom po stronie popytu, podejmowanym w odpowiedzi na popyt oraz rozproszonemu wytwarzaniu, łącznie z oszczędnościami wynikającymi z obniżenia kosztu dostawy lub inwestycji w sieć oraz optymalizacji funkcjonowania sieci, ● umożliwiać operatorowi sieciowemu oferowanie usług i taryf systemowych w ramach reagowania na popyt, zarządzania popytem i rozproszonego wytwarzania na zorganizowanych rynkach energii elektrycznej, ● umożliwiać oferowanie taryf dostępu do sieci pozwalających na dynamiczną wycenę energii elektrycznej w celu reagowania na zapotrzebowanie odbiorców końcowych (ustalanie krytycznych cen szczytowych, ustalanie cen w czasie rzeczywistym, rabaty w godzinach szczytu).

Nowe wyzwania dla regulacji podsektora Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego Nowe wyzwania dla regulacji podsektora Aspekty strategiczne Efektywność i jakość Przewidywalność Gwarancja zwrotu na inwestycji Innowacyjność Aspekty operacyjne Prostota i przejrzystość Obiektywizm Model funkcjonowania OSD Schemat regulacji Nowy model regulacji (obiektywny, transparentny efektywny ekonomicznie, technicznie i społecznie, stabilny)

Nowe wyzwania dla regulacji podsektora - praktyka Lp. Kraj Okres regulacji Moment zatwierdzenia Systemy motywacyjne 1. Niemcy 5 lat ex-ante Element motywacyjny dot. redukcji kosztów; element jakościowy zwiększa lub obniża wartość przychodu regulowanego. 2. Wielka Brytania Elementy motywacyjne w zakresie efektywności, jakości świadczonych usług, redukcji strat sieciowych, przyłączania generacji rozproszonej, wspiera innowacyjność. 3. Francja 4 lata Elementy motywacyjne w zakresie efektywności, jakości świadczonych usług (ciągłość zasilania, jakość energii elektrycznej, jakość obsługi klienta). 4. Czechy W okresie regulacji wprowadzono modyfikacje dotyczące ujmowania amortyzacji, inwestycji oraz czynnika jakościowego w modelu taryfowym.

Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego Podsumowanie Podstawą do stworzenia mapy drogowej bezpieczeństwa energetycznego Polski powinno być zdefiniowanie polskiej doktryny bezpieczeństwa energetycznego, w której zyski technologii węglowych powinny być alokowane w rozwój energetyki rozproszonej/odnawialnej, w wdrażanie technologii proefektywnościowych i technologii „inteligentnych”. Rozwój sieci inteligentnych to przede wszystkim otwarta droga do pozyskania nowych technologii, innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie techniki, ekonomii i organizacji zarządzania nowoczesną, urynkowioną energetyką. To możliwość równoważenia interesów wytwórców energii elektrycznej (szczególnie ze źródeł rozproszonych), nabywców energii oraz operatorów sieci przesyłowej i dystrybucyjnych. Nie należy jednak w tej technologii upatrywać jedynej gwarancji bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego Podsumowanie Wymagana rekonstrukcja podsektora powinna doprowadzić do konieczności odstąpienia od obecnego, kosztowego i niewłaściwie promującego jakość dostaw energii elektrycznej, efektywność i innowacyjność operatorów modelu regulacji na rzecz modelu opartego na stabilnych zasadach i wspierającego ich efektywność. W chwili obecnej prawo kształtujące model regulacyjny, stanowi często barierę dla innowacji, nie pozwalając zbadać i skonsumować potencjalnych korzyści jakie niesie ze sobą m.in. koncepcja inteligentnych sieci. Należy przyjąć holistyczne spojrzenie na zarządzanie systemem elektroenergetycznym, w którym wiele elementów (elementy energetyki konwencjonalna, energetyki rozproszona, elektroenergetyki sieciowej) ma tworzyć spójną całość. Takie podejście promuje jednocześnie innowacyjność, zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo systemu i jest kwintesencją tego co współcześnie jest określane jako koncepcja Smart Grids.

Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego Dziękuję za uwagę w.skomudek@po.opole.pl mariusz.swora@kancelaria-swora.pl

Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego Literatura HANs within Smart Grids. GEF Energy Efficiency Project TF No. 054104. A.T. Kearney, Warszawa 2012. Popczyk J.: Energetyka rozproszona. Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki. Warszawa 2011. Power Vision 2050. Scenarios „Conservative“ and „Progressive“. EUREL Task Force 2011. Skomudek W., Wasiluk-Hassa M.: The Implementation of Intelligence to Transmission Network Grid in Poland: Smart Grid Building Process. Poland-USA RoundTable Conference, Washington D.C., USA 2010. Skomudek W.: Smart Grids building in Poland. PolSCA Meeting „Smart Energy Networks”. Brussels, 5th may 2011.

Inteligentne sieci, rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Wpływ inteligentnych sieci na system regulacji podsektora elektroenergetycznego Literatura Skomudek W.: Inteligentne sieci a finansowanie inwestycji sieciowych. EuroPOWER, XIV Międzynarodowa Konferencja Energetyczna Warszawa, 21-22 września 2011. Swora M.: Metering Information Operator – an independent market actor, w: R. Zajdler EU Energy Law: Constraints with the Implementation of the Third Liberalisation Package, Cambridge 2012, s. 152. Swora M.: Intelligent grid unfinished regulation in the third EU energy package, Journal of Energy and Natural Resources Law, vol. 28(4)2010. Bracken H., Shepard A.J.: The Convergence of Energy Efficiency, Smart Grid, and Distributed Power Generation as the Next Frontier of the ICT Revolution. The Networked Energy Web, Center for American Progress, 2012. 10. Dodrill K.: Demand Dispatch – Intelligent Demand for a More Efficient Grid. National Energy Technology Laboratory, U.S. Department of Energy, Office of Electricity Delivery and Energy Reliability, 2012.