Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Podkasty w nauczaniu języka obcego Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r.
Internet 2.0 w nauczaniu języków obcych Podkasty Iwona Moczydłowska, Siedlce 2011 źr.: G.Dudeney, N. Hockly, How to teach English with technology, Pearson Longman 2007
Termin: Podcast + broadcast iPod
Podkast Cykliczna audycja internetowa, dostępna zwykle w formacie mp3, przygotowana do subskrybcji i zapisania na dysku użytkownika, z możliwością odtwarzania na komputerze osobistym i/lub urządzeniach przenośnych Najbliższe skojarzenia: audycja radiowa/telewizyjna; różnica – podkasty można słuchać/oglądać w obszarze tematycznym, który jest akurat interesujący i w czasie odpowiednim Forma internetowej publikacji (pliki audio albo wideo) zamieszczonej w internecie, którą każdy może subskrybować albo pobrać. Podkast to także zawartość tej publikacji. Podkasting to przesyłanie przez internet plików audio lub wideo, takich jak programy radiowe lub wideoklipy umożliwiających odbiór dźwięków w telefonach komórkowych lub komputerach osobistych. Esencja podkastingu to tworzenie treści (audio lub wideo) dla odbiorców, którzy chcą słuchać tego, na co mają ochotę, gdzie chcą i jak chcą.
Rodzina podcastów podcast vodcast screencast webcast phonecast Skypecast Vodcast (ang. Video-On-Demand broadCAST) to technologia transmisji nagrań wideo w postaci plików dostępnych w Internecie i katalogowanych w technologii RSS. Vodcasty stanowią formę telewizji internetowej, analogicznie do podcastów będących rodzajem audycji radiowych. Ze względu na niewielką różnicę techniczną, vodcast uznaje się czasem za typ podcastu. Inne nazwy vodcast: videocast, vidcast, vcast, videopost, vpost.
Różne aspekty podkastów Czas trwania – od kilkudziesięciu sekund do kilkudziesięciu minut Cel – autentyczne lub edukacyjne Temat – nieograniczony Wymiar – pojedynczy (jeden autor, wielu odbiorców), wielostronny (wielu autorów, wielu odbiorców) Formy – zróżnicowane (zobacz następny slajd)
Formy profesjonalne audycje radiowe pokazy i demonstracje porady nowości, wiadomości ciekawostki wywiady muzyka, dźwięki i odgłosy lekcje językowe wykłady (w tym ilustrowane) audioksiążki pokazy i demonstracje porady instrukcje prezentacje tematyczne przykłady działań i postaw przedstawienia pamiętnik (audioblog, wideo blog) dyskusje
Jak zacząć? Zapewnienie warunków technicznych Wyszukanie podkastów Odsłuchanie Subskrybcja interesujących podkastów
Słuchanie podkastów Sprzęt: - komputer z łączem internetowym, ew. słuchawki procesor 300 MHZ, RAM – 64 MB, karta dźwiękowa, miejsce na dysku 5 GB, złącze USB - przenośny odtwarzacz plików mp3 Oprogramowanie: do odtwarzania mp3 – Windows Media Player, Real Player, Winamp, iTunes do subskrybowania – iTunes, Juice, Doppler, iPodder, Polcaster
Wyszukiwanie podkastów Samodzielne wyszukiwanie, np. za pomocą Google Korzystanie z katalogów podkastów BBC Podcast Directory http://www.bbc.co.uk/radio/podcasts/directory/ British Council Learnenglish http://www.britishcouncil.org/learnenglish-podcasts.htm Podcast Alley http://www.podcastalley.com/podcast Yahoo! Directory http://dir.yahoo.com/News_and_Media/Internet_Broadcasts/Podcasting_and_Audioblogging/?skw=yahoo+podcasts+directory Learn Out Loud http://www.learnoutloud.com/ http://www.podcast.net
Interesujące strony Audio Lingua Onestopenglish Schulpodcasting Radio Willoweb Learning in Hand ELTpodcast Das Abenteuer Lerner Deutsches Verzeichnis
Subskrybcja Instalacja czytnika RSS np. Sharp Reader w komputerze Użycie czytników online np. Google, Bloglines Zainstalowanie podcatchera np. iTunes RSS – Really Simple Syndication; oprogramowanie organizujące informację z Internetu stosownie do potrzeb odbiorcy; pomaga szybko i efektywnie sprawdzić olbrzymie ilości informacji; odnosi się do sposobu czytania stron internetowych; automatycznie pobiera nową zawartość subskrybowanych stron – tytuły w formie listy, które można przejrzeć i ewentualnie wejść w zawartość poprzez hiperłącze; oszczędność czasu Podcatcher wyspecjalizowany program do podkastów; pozwala automatycznie subskrybować i ściągać na dysk komputera wybrane audycje
Zastosowanie podkastów w nauczaniu Uczniowie w roli słuchaczy Autentyczne (wersja dla zaawansowanych uczniów) http://www.bbc.co.uk Edukacyjne (różne poziomy, tematy, formy) Obowiązkowa praca na lekcji lub w domu Zadanie dla chętnych: nauczyciel zachęca uczniów do dokonania wyboru interesującego podkastu i słuchania w wolnym czasie
Zadania dla uczniów Znajdź istotny szczegół Słuchaj i zapisuj słowo po słowie (tradycyjne dyktando); porównaj z transkrypcją Odpowiedz na pytania szczegółowe (listening for details) Gdzie to jest, Jaka jest pogoda, itp. (listening for gist) Jaki jest główny pomysł/idea (listening for main idea) Jaka jest atmosfera, klimat Zrób notatki, a następnie na ich podstawie odtwórz dialog/historię Napisz streszczenie Zrób szkic historii/dialogu Uzupełnij luki Zrób luki w tekście dla kolegi Przetłumacz fragment nagrania na język ojczysty, następnie dokonaj z powrotem tłumaczenia na język nagrania; porównaj z transkrypcją Słuchając jednocześnie powtarzaj lub odczytuj transkrypcję
Tworzenie podkastów Sprzęt: mikrofon Oprogramowanie: program do nagrywania np. Audacity Miejsce publikacji: www.podOmatic.com www.easypodcast.com www.mypodcast.com freehostwebs.com LoudBlog
Zastosowanie podkastów w nauczaniu Uczniowie w roli autorów Pojedynczy podkast (one-off podcast) Regularna seria podkastów Uczniowie produkują, a następnie umieszczają w Internecie
Zadania dla uczniów Temat Czas trwania Poziom językowy Forma pracy Rodzaj Informacje personalne 1-3 minuty początkujący indywidualny jednorazowy Opinie na określony temat początkujący + seria Opis (np. zwyczaje narodowe, wakacje) 5 minut + średniozaawansowany + małe grupy jednorazowy/ seria Opowiadanie dowcipów/ anegdot źr.: G.Dudeney, N. Hockly, How to teach English with technology, Pearson Longman 2007
Dobór podkastów Tematyka Słownictwo Gramatyka Idiomy i Slang Język Biznesu Wiadomości Limeryki, żarty, anegdoty Piosenki Poezja źr.:http://edseminars.apple.com/seminars/eventfiles/45/podcasting.jpg
Dobór podkastów Zwróć uwagę na: Istotny dla ucznia temat – podtrzymuje uwagę, wzmacnia motywację Autentyczny język i kontekst – odzwierciedlenie realnego świata Przydatność Możliwość zastosowania w życiu, poza szkołą Relevance, transferability
Metodyka podkastów Konieczne jest określenie celu słuchania Podkasty to nie tylko listening Ćwiczenie może uwzględniać więcej niż jedną sprawność Materiały towarzyszące: karty pracy, komentarze kulturowe, transkrypcja Konkretne polecenia (np. słuchając czytaj głośno transkrypcję nagrania; nagraj tekst, następnie wyślij do nauczyciela)
Podkasty na lekcji – etap I Praca nauczyciela przed lekcją: 1. Założenie strony dla projektu na specjalnej stronie podkastingowej, np. www.podomatic.com 2. Napisanie wprowadzenia do projektu – zadanie dla uczniów (krótki tekst, zdjęcie - ew. zadanie w postaci pliku dźwiękowego – i przykład). 3. Warunki konieczne: komputer połączony z Internetem, mikrofon i słuchawki Czas: 30 minut
Podkasty na lekcji – etap II Praca uczniów na lekcji: W parach lub indywidualnie uczniowie: Przygotowują krótki tekst odnoszący się do polecenia nauczyciela Zapisują tekst Robią próbę – czytają tekst Nagrywają tekst Sprawdzają jakość Publikują nagranie na stronie Miejsce: pracownia komputerowa Czas trwania: 45-60 minut
Podkasty na lekcji – etap III Praca uczniów na lekcji: Wysłuchanie podkastów wykonanych przez uczniów Każdy uczeń słucha wszystkich podkastów Robi notatki W małych grupach porównywanie rezultatów Pracownia komputerowa Czas trwania: 45-60 minut
Podkasty na lekcji – etap IV Po wprowadzeniu uczniów do podcastingu (etap I-III) - regularna produkcja podkastów na tematy związane z programem nauczania Może być to jedna z form pracy domowej Coraz większa wprawa, mniej czasu potrzebne do tworzenia nagrań Pracownia komputerowa lub praca w domu Czas trwania: 3-4 kolejne lekcje źr.: G.Dudeney, N. Hockly, How to teach English with technology, Pearson Longman 2007