METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BIBLIOTEKA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 5 IM. DZIECI POLSKICH W PILE
Advertisements

Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Szkoła dla 6-latka 6.
Biblioteka "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał.
BIBLIOTEKA WSTĘP KILKA SŁÓW O … ZASOBY WYPOSAŻENIE REGULAMINY GALERIA.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Armii Krajowej w Bielsku-Białej
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA W KIELCACH
Główne cele i zadania Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach określa Statut zatwierdzony decyzją Zarządu Województwa Świętokrzyskiego i Świętokrzyskiego.
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie Wydział Zbiorów Specjalnych
od biblioteki szkolnej do centrum informacji multimedialnej
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
Wypożyczalnia z wolnym dostępem do półek Wypożyczalnia z wolnym dostępem do półek Ponad 10 tysięcy książek Ponad 10 tysięcy książek Dostęp w godzinach.
Biblioteka Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 im
Organizator Rola i zadania dyrektora w tworzeniu nowoczesnej biblioteki szkolnej Z doświadczeń zarządzania SCI w Suchej Beskidzkiej. Ewa Kawończyk.
NAUCZYCIELE BIBLIOTEKARZE
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 1 W KOŃSKICH CZYNNA PONIEDZIAŁEK- PIĄTEK
Organizator Funkcjonowanie Centrum Multimedialnego w praktyce szkolnej Bożena Powała-Niedźwiecka.
Opracowała Romana Stąsiek Wnętrze naszej biblioteki:
Gminna Biblioteka Publiczna w Tuszowie Narodowym rok założenia 1949
Miejska Biblioteka Publiczna w Chojnicach poprzez swoją działalność stara się sprostać stale rosnącym potrzebom edukacyjnym społeczeństwa, zwiększając.
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół Nr1 im. Tadeusza Kościuszki w Lubiczu
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.
Multimedialne centrum informacji
Biblioteka jako Szkolne Centrum Informacji
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 9 IM. JANA PAWŁA II W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół w Regnowie
Rola biblioteki szkolnej w edukacji zdrowotnej
Komputery dla uczniów w czytelni służą zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych, informacyjnych oraz przygotowaniu do swobodnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie Biblioteka szkolna.
Wypożyczalnia Kto czyta, nie błądzi.
Witamy w nowej sali multimedialnej Centrum Multimedialnego X LO Witamy w nowej sali multimedialnej Centrum Multimedialnego X LO Zdjęcia sali multimedialnej.
Zakres działań biblioteki: udostępnianie książek, udostępnianie czasopism, działania informacyjne, bezpłatny dostęp do Internetu, drukowanie i skanowanie,
Szkolne centrum informacji składa się z trzech pomieszczeń: czytelni, w której uczniowie mają dostęp do księgozbioru i do 8 komputerów podłączonych do.
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
Gmina Grodzisk Maz. w liczbach
Biblioteka szkolna.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
BIBLIOTEKA gimnazjum im. Konstantego Parczewskiego w Niemenczynie 2014.
Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Zapraszam do biblioteki
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA W KIELCACH FILIA W BUSKU-ZDROJU ul. Armii Krajowej Busko-Zdrój tel. / fax
BAW SIĘ, UCZ I ROŚNIJ RAZEM Z NAMI !
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach Filia w Opatowie.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
Organizacja przestrzeni bibliotecznej (jak kino stało się biblioteką)
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
Oferujemy Ponad 5000 egzemplarzy książek Bogate, różnorodne zbiory.
Szkoła Podstawowa nr 30 im. rtm. Witolda Pileckiego w Łodzi ul. Rysownicza 1/3 tel Motto szkoły: " Przyjaźnie wymagając,
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
TROCHĘ STATYSTYKI...… I NIE TYLKO. Dane dotyczą osób powyżej 60 roku życia. Liczba tych czytelników stale wzrasta. W 2010 roku było ich W 2014.
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
Biblioteka Gimnazjum w Suchowoli
Miejska Biblioteka Publiczna w Szczecinie w liczbach
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
BIBLIOTEKA CZYNNA PONIEDZIAŁEK- PIĄTEK
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Zapis prezentacji:

METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ Materiały sieci współpracy bibliotekarzy szkolnych Końskie 2014

Praca z czytelnikiem w definicjach Alina Wajda uważa, że jednym z ważniejszych czynników efektywnego funkcjonowania każdej biblioteki są różnorodne i atrakcyjne formy pracy z czytelnikiem. Pozwalają one wyzwolić w czytelnikach, przekonanie, że „biblioteka (…)jest nie tylko miejscem, w którym zdobywa się wiedzę, ale również azylem spędzania czasu wolnego i miejscem własnego rozwoju kulturalnego.”

Praca z czytelnikiem w definicjach Jacek Wojciechowski za pracę z czytelnikiem uznaje „zespół działań zmierzających do inicjowania, symulowania, kierunkowania i optymalizacji procesów czytania, oraz kiedy ma miejsce mediacja biblioteczna, procesów użytkowania biblioteki i jej zasobów.”

Praca z czytelnikiem w definicjach Janina Papuzińska, która określa ją jako animację, czyli zajęcia kulturalne mające doprowadzić dziecka do książki i czytelnictwa

Biorąc za kryterium aktywność czytelników możemy wyróżnić formy: audytoryjne kiedy aktywny jest bibliotekarz aktywizujące kiedy aktywni są czytelnicy informacyjno-usługowe

Ze względu na miejsce pracy można wyróżnić następujące formy: w wypożyczalni: wypożyczania książek, poradnictwo, udzielanie informacji, rozmowy z czytelnikami; w czytelni: udostępnianie zbiorów na miejscu, grupowe formy zajęć; w centrum audiowizualnym: indywidualne i grupowe udostępnianie zbiorów audiowizualnych; poza biblioteką: np. propaganda wizualna; apele biblioteczne, pogadanki na godzinach wychowawczych; poza szkołą: wycieczki do biblioteki i innych instytucji związanych z książką.

Ze względu na okoliczności wymiany treści oraz relacji wzajemnych między odbiorcami wyróżniamy: formy indywidualne – objaśnienia werbalne, rozmowy, listy, korekcyjna nauka czytania, indywidualne programy lektur, indywidualne oferty danych, nauka użytkowania komputerów, korzystanie z baz danych i Internetu; formy poglądowe (quasi-zbiorowe) – powiadomienia, plakaty, afisze, ulotki, strony internetowe, przewodniki, gazety lokalne i ekspozycje; formy zbiorowe – prelekcje, wykłady, odczyty, opowiadania, wycieczki konkursy, formy imprezowe, małe formy teatralne, wieczory literackie, imprezy słowno – muzyczne; formy zespołowe – dyskusje, koła zainteresowań, koła przyjaciół bibliotek, spotkania autorskie, lekcje biblioteczne

Podział w zależności od środków przekazu treści: formy słowne: głośne czytanie, opowiadania, pogadanki, recytacje, konkursy, wieczory literackie, spotkania autorskie, dyskusje, małe formy teatralne, montaże literackie i inne; formy audiowizualne: prezentacje multimedialne, filmy, edukacyjne gry komputerowe; formy związane z wizualną propagandą książki: plakaty, katalogi, wystawy tematyczne i autorskie, gazetki okolicznościowe, afisze, ulotki, albumy, wystawy ilustracji książkowych i inne; formy ruchowo - rozrywkowe: gry stolikowe, zgadywanki literackie, gry ruchowe (np. sztafeta biblioteczna, bibliobus, pary literackie, itp.

BIBLIOGRAFIA Wojciechowski J: Postawy pracy z czytelnikiem. Warszawa 1991 Papuzińska J. , Inicjacje literackie problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa1981 Wajda A. : Metodyka i organizacja czytelnictwa. Warszawa 1983 PBW Filia Końskie Elżbieta Fitas Katarzyna Kucharska