Efektywność systemu Jacek Węglarczyk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Związku Miast Polskich
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.

Jakość, zaufanie, konsekwencja
Jak mierzyć efektywność realizacji procesu
Zarządzanie przez cele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
Europejski Instytut Administracji Publicznej
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
Skuteczność systemu - kryteria oceny Jacek Węglarczyk
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Wdrażanie Systemu Obsługi Klientów
dr inż. Arkadiusz Borowiec Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Jakość i parametry procesu kształcenia
Adam Walicki - 30 września 2010
2011 Marketing Oriented Project Management – skuteczna metoda wdrażania innowacji Krzysztof Witkowski.
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
USTALANIE NORM WYDAJNOSCI PRACOWNIKÓW
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zarządzanie jakością projektu
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Wiedza, innowacje, gospodarka ,
Kluczowe czynniki sukcesu
Jak mierzyć efektywność administracji?
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Dlaczego Perfect NDF SA ?. Dzisiejsze oczekiwania Klienta wobec Doradcy Ubezpieczeniowo-Finansowego Uczciwość Rzetelność Wiedza, doświadczenie, profesjonalizm.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI
Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Prof. nadzw. PG Dr hab. inż. Piotr Grudowski Politechnika Gdańska Wydział.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Modele zarządzania jakością
LEAN MANAGEMENT Jacek WĘGLARCZYK.
Strateg jako innowacyjne narzędzie monitorowania rozwoju Renata Bielak Dyrektor Departamentu Analiz i Opracowań Zbiorczych GUS Zielona Góra, 10 maja 2016.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
jest najbardziej złożoną kompleksową metodą oceny, służąca sprawdzeniu, w jakim zakresie, za pomocą jakich środków i w jakim czasie itd. projekt może.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Zarządzanie strategiczne 7
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
T. 25 Więcej o wartości dodanej
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Modele zarządzania ryzykiem w ujęciu jakości projektu
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zgłoszenie w ramach kategorii Razem
Zapis prezentacji:

Efektywność systemu Jacek Węglarczyk

„ Efektywność jest to miara określająca relację Przypomnienie … „ Efektywność jest to miara określająca relację między osiągniętymi wynikami a wykorzystanymi zasobami ”. Taka definicja wyraźnie wskazuje na pojęcie efektywności jako na kategorię ekonomiczną ; nie zawsze jest to uznawane za oczywiste – co omówione będzie w ramach części szkolenia dot. stosowania BSC – Zrównoważonej Karty Wyników. Tym niemniej ze względów praktycznych ciąg dalszy zajęć uwzględnia przede wszystkim podejście ekonomiczne.

Dwie uwagi … Jak w każdym sektorze działania dla firmy zasadnicze jest obliczenie stosunku nakładów na system zarządzania jakością do efektów osiągniętych dzięki systemowi – mamy wtedy do czynienia z efektywnością finansową . Istnieje także pojęcie efektywności organizacyjnej – jest to zdolność firmy do przystosowania się do zmian oraz produktywnego wykorzystania zasobów do realizacji celów.

Jeżeli chcemy mierzyć efektywność systemu zbudowanego na bazie procesów, równie dobrze możemy mierzyć efektywność poszczególnych procesów. … nie do końca …

Poziomy efektywności Organizacja Wizja, cel stra-tegiczny Przykład kryterium Organizacja Wizja, cel stra-tegiczny Zysk, udział w rynku, wartość firmy Proces procesu Produktywność, wadliwość Stanowisko pracy Zadanie, czynność Udział braków, awaryjność

Efektywność organizacji Kompleksowej oceny efektywności organizacji można dokonać z czterech punktów widzenia : Klientów Właścicieli Pracowników Dostawców Czynniki wpływające na jej efektywność : Domena działania, wizja i strategia Procesy i ich mapa, metody monitoringu Struktura organizacyjna Sposób wykorzystywania i alokacji zasobów Kultura firmy

Co i jak robić ? Ważniejsze od robienia wszystkiego jak trzeba, Jakość – robić dobrze lub źle ; czyli pracować rzetelnie i dobrze jakościowo. Wartość – robić to co klient uzna za dobre ; czyli robić właściwe rzeczy. Jakość wykonania Jakość celów / … wartość dla klienta … / Peter Drucker Ważniejsze od robienia wszystkiego jak trzeba, jest robienie tego, co trzeba.

Robienie niewłaściwych Jakość wykonania dobra zła Nieprawidłowe Prawidłowe Jakość celów I tak ma być Tylko koszty Robienie niewłaściwych rzeczy we właściwy sposób Robienie właściwych rzeczy we właściwy sposób Straty i zado-woleni klienci ? Robienie właściwych rzeczy w niewłaściwy sposób

Efektywność procesu Efektywność procesu jest to stosunek efektów do nakładów, czyli danych wejściowych do wyjściowych. Byłoby to bardzo proste, gdyby nie : Trudność w liczbowym określeniu wejść i wyjść Wyjście z procesu jest wejściem do następnego Trudność w określeniu wpływu interakcji

Priorytety Największą wartość końcową dla efektywności procesu mają kryteria klienta – w tym zadowolenie. Dla organizacji więc : Zadowolenie klienta Wynik finansowy. Tak naprawdę dwie oceny określają efektywność procesu.

Mierniki efektywności procesu np. dla procesu operacyjnego Produktywność Jednostkowy czas wykonania Ilość / wartość reklamacji Liczba obsłużonych klientów Zadowolenie klienta UWAGA : Produktywność / a / – wyniki / nakłady / ujęcie ekonomiczne / ; w tym przypadku ocena oparta jest na koncepcji kosztów jakości Produktywność / b / – mentalność postępu np. ilość innowacji, identyfikacja strat, obszarów do doskonalenia / ujęcie społeczne /

Efektywność stanowiska pracy Stosunkowo łatwiej jest dokonać analizy „ wyniki / nakłady ” dla stanowiska pracy – są do tego określone metodyki. Warunkiem dodatkowym jest ocena ukierunkowana na taką pracę na stanowisku, by była ona kompatybilna z określonymi celami procesu.

Ogólne zasady Uważa się, ze efektywność rozpoczyna się na stanowisku pracy Problemem jest ocena dwukierunkowa – od stanowiska i od procesu ; musi ona koncentrować się na wspólnych, syntetycznych wskaźnikach Ocena i działania pro efektywnościowe mają sens dla procesów skutecznych ; czyli relacja skuteczność – efektywność ma określoną kolejność A więc należy - wprowadzić odpowiednie cele i mierniki - powiązać je na poziomie stanowiska, procesu i organizacji - wykorzystywać uzyskane informacje 5. Usprawnienia należy skupić na czasach nieproduktywnych - p. czas przejścia / lean mgmt /.

Uważa się, że najlepiej stosować pełną i zrównoważoną formę pomiaru efektywności np. za pomocą ZKW / ang. Balanced Score Card /, gdzie mierniki efektywności tworzy się na bazie róznych wymiarów działania : Finansowego Operacyjnego / procesy / Klienta / rynek / Rozwoju / dynamika / Ten temat będzie także później.

Skuteczność vs efektywność Skuteczność Proces skuteczny lecz nieefektywny Proces skuteczny I efektywny Proces nieskuteczny i nieefektywny Proces nieskuteczny lecz efektywny

Literatura Problemy jakości 2001 – 2006 K. Lisiecka, J. Onyszczuk, J. Pawlak, A. Polak, E. Skrzypek, S. Zapłata.