Trzeci sektor i jego ograniczenia Dr Ryszard Szarfenberg Uniwersytet Warszawski Instytut Polityki Społecznej www.ips.uw.edu.pl/rszarf/

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
W skrócie ADMINISTRACJA PUBLICZNA SEKTOR PRYWATNY
Artur Radziwiłł Polska pomoc techniczna dla krajów WNP
Organizacje pozarządowe
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Otoczenie polityki społecznej
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Transakcje kompensacyjne
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Ekonomiczna teoria biurokracji
Rola państwa w gospodarce
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Na podstawie tekstu J. Stiglitza :Distribution,Efficiency and Voice:Designing the Second Generation of Reforms.
Plan Prezentacji Transformacja , krótka charakterystyka
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Źródła wzrostu gospodarczego
Ekonomia a Ekonomia Polityczna
Równość a wzrost gospodarczy
dr Tomasz Kaźmierczak IPSiR UW Ekspert Instytutu Spraw Publicznych
Ekonomia społeczna. Szanse i ograniczenia dr Marek Rymsza Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytet Warszawski Toruń 26 listopada 2008 roku.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
KULTURA ORGANIZACYJNA
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Finanse Zbigniew Kuryłek
Ostrów Wielkopolski 24 listopada 2011r.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
GENEZA I MECHANIZM SAMOREGULACJI W DEMOKRACJI REPREZENTACYJNEJ
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Krzysztof Gorlach Uniwersytet Jagielloński
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Współczesne systemy społeczno - gospodarcze
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
John Maynard Keynes.
Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji VII. Polityka przedsiębiorczości.
 prawidłowe funkcjonowanie  stabilność  bezpieczeństwo  przejrzystość  zaufanie do rynku finansowego  zapewnienie ochrony interesu uczestników tego.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Dobroczynność centralnie planowana czy planowo skuteczna?
Czynniki strukturotwórcze
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Instytut Pracy Socjalnej UP
Współczesne kierunki polityki społecznej
Polityka zdrowotna i organizacja systemu ochrony zdrowia w województwie pomorskim Jerzy Karpiński.
KORUPCJA.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
Kryzysy finansowe – przyczyny, konsekwencje, wnioski na przyszłość
Zapis prezentacji:

Trzeci sektor i jego ograniczenia Dr Ryszard Szarfenberg Uniwersytet Warszawski Instytut Polityki Społecznej www.ips.uw.edu.pl/rszarf/

Ograniczony punkt widzenia Trzeci sektor tak jak pozostałe ma silne i słabe strony Tematem prezentacji będą jednak głównie jego słabe strony Dlaczego? Zamówienie jednej ze stron w debacie nad nową ustawą o pomocy społecznej

Koncepcja podziału na sektory Cztery sektory Rynkowy Publiczny (administracja publiczna) Pozarządowy (trzeci, społeczny, obywatelski) Nieformalny Odpowiada za całość władza Centralna Regionalna Lokalna

Kontekst 1: krytyka rynku Utopia samoregulującego się rynku jest antyspołeczna i antygospodarcza (Karl Polanyi) Teoria niesprawności rynku (dobra publiczne, efekty zewnętrzne, monopolizacja, asymetria informacji) Odpowiedź Tworzenie rynków, ochrona rynku, rynek regulowany, interwencja państwa – rynek osadzony w społeczeństwie, a nie odwrotnie Utopia etatystyczna

Kontekst 2: krytyka państwa Utopia etatystyczna jest antyspołeczna i antygospodarcza (krytyka niedemokratycznych systemów etatystycznych, krytyka państwa opiekuńczego – Buchanan, AFDC) Teoria niesprawności państwa (wady demokracji reprezentatywnej, biurokratyzacja, duże koszty, niska jakość) Odpowiedź Mniej państwa, więcej rynku - deregulacja, prywatyzacja, liberalizacja Nowy sposób zorganizowania państwa, czyli więcej rynku w państwie – NPM, więcej społeczeństwa w państwie – demokratyzacja

Kontekst 3: trendy globalne Globalizacja i hipoteza zanikania państw narodowych Serwicyzacja gospodarki (ruch robotniczy schodzi ze sceny) Sekularyzacja (dobroczynność wyznaniowa w odwrocie) Prawa człowieka (pod coraz cięższym ostrzałem coraz większych autorytetów) Osłabienie instytucji rodziny

Utopia obywatelska Idealizacja sektora obywatelskiego (Peter F. Drucker, Michael Walzer i polskie przykłady) Hipoteza: mniej państwa to więcej rynku i społeczeństwa (Francis Fukuyama) Empiryczna falsyfikacja tej hipotezy (Szwecja, badania zespołu Salamona w 24 krajach) Polityka: sektor społeczny to rozwiązanie nowej kwestii społecznej (nowe ubóstwo, nowe nierówności, wykluczenie społeczne) W Polsce: zakwestionowanie formuły „pomoc społeczna to instytucja polityki społecznej państwa”

Trzeci sektor, czyli co? Różnorodność organizacji pod względem formy, sposobu działania, jak i dziedziny, celów Propozycja definicyjna Kryteria zespołu Salamona Zorganizowanie Pozarządowość Samorządność Niedystrybuowanie zysków Dobrowolność Korzyści płynące ze statusu NGO i jego niejasności (arbitralność decyzji i błędy z tym związane) Obywatelskość sektora trzeciego jako cecha definicyjna? Rynek a trzeci sektor – domniemana różnica?

Teoria niesprawności trzeciego sektora (I) Wielka piątka Salamona Partykularyzm (wykluczanie, nierówności) Paternalizm (przywileje, zależność, wyzysk) Nadmierna amatorszczyzna lub profesjonalizacja (nieskuteczność i nadmierna specjalizacja) Niedostateczne fundusze (problem gapowicza, brak środków tam gdzie ich najbardziej potrzeba, konkurencja) Luka odpowiedzialności (skandal Aramony i inne)

Skandale w trzecim sektorze, czyli co wynika z luki odpowiedzialności Defraudacje Przywłaszczenia Poboczna działalność biznesowa Oszustwa Unikanie podatków Niewłaściwe użycie funduszy Łapówkarstwo Strata funduszy w wyniku błędnych inwestycji Fałszerstwa Znikające donacje Zmowy złodziejskie Pranie brudnych pieniędzy Konflikty interesów Błędy w księgowaniu Molestowanie seksualne

Przyczyny skandali Niesprawność nadzoru Niewłaściwa delegacja władzy Zaniedbanie majątku Niezdolność do zadania właściwych pytań Brak zmiany członków zarządu Brak nadzoru nad dyrektorami Niemożność wdrożenia kontroli wewnętrznej Brak systemu zapobiegającego nadużyciom władzy Izolacja członków zarządu od pracowników i klientów

Wnioski ze skandali „Ekscesy i nieprawości związane z prywatnym przedsiębiorstwem i rządem są tradycyjnym i bardzo płodnym obszarem działalności dla prasy. Jednak w przypadku trzeciego sektora zaufanie publiczne jest zasadniczym elementem. Gdy zostanie ono narażone koszty dla pozycji, reputacji i funduszy mogą być znaczące” Polski kontekst: „nie utrwaliło się jeszcze nawet samo pojęcie odpowiedzialności organizacji pozarządowych przed opinią publiczną (accountablity to the public)”

Teoria niesprawności trzeciego sektora (II) „Rządzić inaczej”, czyli perspektywa NPM Słabe strony sektora trzeciego na tle innych sektorów Zadania, z których nie wywiązuje się najlepiej sektor trzeci na tle innych sektorów

Silnymi stronami sektora społecznego nie są stabilność, zdolność do zajmowania się sprawami poza główną misją, uodpornienie na protekcję (szczególna słabość), zdolność dostosowywania się do szybko zmieniających się warunków, zdolność do innowacyjności, skłonność do powielania, skłonność do wycofywania się z działalności przestarzałej lub nieudanej, gotowość do podejmowania ryzyka, zdolność tworzenia kapitału (szczególna słabość), wiedza profesjonalna, zdolność do gromadzenia oszczędności uwarunkowanych wzrostem skali działalności (szczególna słabość)

Zadania, z których trzeci sektor nie wywiązuje się najlepiej Kierowanie strategią działania Regulacje prawne Zapobieganie dyskryminacji Zadania ekonomiczne Zadania inwestycyjne Wypracowywanie zysków (szczególnie nieskuteczny) Pobudzanie samowystarczalności

Trzy wyjątkowe zadania? Domniemanie skuteczności sektora społecznego Przestrzeganie zasady równości Zapobieganie wyzyskowi Umacnianie spójności społeczeństwa Wątpliwości Partykularyzm Paternalizm

Wnioski Komu służy, a komu nie służy idealizowanie trzeciego sektora? Konieczność kontroli publicznej nad trzecim sektorem korzystającym ze środków publicznych Zrównoważone podejście do silnych i słabych stron wszystkich sektorów, czyli wykorzystanie tych pierwszych i rekompensowanie tych drugich

Wątki do dyskusji Czy transparentność wystarczy, jako remedium na słabości trzeciego sektora? Czy różnica między sektorem rynkowym i społecznym nie jest mniejsza niż to się nam na ogół wydaje? Dialog trójstronny a dialog czterostronny, czy reprezentatywna demokracja zostanie zastąpiona demokracją deliberatywną?