Krajowa struktura/ramy kwalifikacji: nowe narzędzie tworzenia programów studiów Konferencja bolońska UKSW, 15 stycznia 2009 r. Ewa Chmielecka, Ekspert.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Proces Boloński - co warto o nim wiedzieć?
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Rodzic jako doradca zawodowy
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy kształcenia, ocena programów …
ECTS - Przewodnik dla użytkowników
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Projektowanie programów studiów
KONFERENCJA BOLOŃSKA Uniwersytet Gdański - 11 grudnia 2009 Krajowa Rama Kwalifikacji jako podstawa szerszej wzajemnej współpracy uczelni z pracodawcami.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Wprowadzenie do Procesu Bolońskiego
Europejska, bolońska i krajowa struktura kwalifikacji Krajowa Sekcja Nauki NSZZ Solidarność Warszawa, 12 lipca 2008 r. Ewa Chmielecka, Ekspert Boloński.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Agnieszka Chłoń-Domińczak
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE. Cele kształcenia Zasadniczym celem kształcenia na kierunku stosunki międzynarodowe jest przygotowanie absolwenta do podejmowania.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Proces boloński z perspektywy biur karier – nowe wyzwania i możliwości, Monika Domańska. Politechnika Krakowska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
O możliwościach wynikających z uwzględnienia piątego poziomu w Polskiej Ramie Kwalifikacji Agata Wroczyńska 03 czerwca 2016 r. Uniwersytet Warszawski.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Krajowa struktura/ramy kwalifikacji: nowe narzędzie tworzenia programów studiów Konferencja bolońska UKSW, 15 stycznia 2009 r. Ewa Chmielecka, Ekspert Boloński

Proces Boloński - cele Podstawowymi celami kształcenia wyższego w Europie wg dokumentów bolońskich są : – przygotowanie absolwentów do potrzeb rynku pracy, – przygotowanie do bycia aktywnym obywatelem w demokratycznym społeczeństwie, także europejskim, – rozwój i podtrzymanie podstaw wiedzy zaawansowanej (społeczeństwo i gospodarka wiedzy) – rozwój osobowy kształconych Cel operacyjny: stworzenie EOSW w tle: podniesienie międzynarodowej konkurencyjności europejskiego szkolnictwa wyższego

Proces Boloński: zadania i narzędzia Zadania: Mobilność studentów i nauczycieli akademickich Porównywalność kwalifikacji/dyplomów absolwentów Podniesienie jakości oraz konkurencyjności europejskiego szkolnictwa wyższego Zróżnicowanie programowe i instytucjonalne inne Narzędzia: studia 2 i 3 stopniowe ECTS Suplement do dyplomu Akredytacja europejska Bolońska i krajowe struktury kwalifikacji inne

Proces Boloński Równowaga pomiędzy trzema czynnikami sprawczymi – administracją – środowiskiem akademickim – rynkiem konieczna dla realizacji celów bolońskich ( także dla wdrożenia struktury/ram kwalifikacji)

Struktura (Ramy) Kwalifikacji dla Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (zwana „bolońską”) Opisana w komunikacie z konferencji ministrów w Bergen w 2005 r. Uprzednie prace nad nią – grupa Mogensa Berga ma służyć jako inspiracja dla krajowych struktur kwalifikacji przewidywano, że do konferencji w Londynie (2007) krajowe struktury kwalifikacji będą zaprojektowane, zaś proces ich "samopotwierdzenia" będzie zakończony do 2010 roku Cytaty (Bergen 2005): Przyjmujemy uniwersalną strukturę kwalifikacji dla EHEA zawierającą trzy główne cykle kształcenia (…) deskryptory generyczne dla każdego cyklu zbudowane są na podstawie efektów kształcenia i kompetencjach oraz przypisanych im punktom ECTS dla pierwszego i drugiego cyklu Zachęcamy do opracowania krajowych struktur kwalifikacji, które będą porównywalne ze strukturą dla Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego do 2010 roku i rozpoczęcia prac nie później niż w 2007 roku. Cytat (Londyn 2007) Zachęcamy do pełnego wdrożenia takich krajowych struktur kwalifikacji, aby potwierdzenie ich zgodności z strukturą kwalifikacji dla EHEA mogło się dokonać do 2010 roku.

Krajowe struktury/ramy kwalifikacji w EOSW - stan na czerwiec krajów je wdrożyło 6 krajów jest na etapie „samopotwierdzania” 12 krajów ma projekty i prowadzi konsultacje w 23 krajach trwa proces projektowania (tu Polska)

Dlaczego struktura/ramy kwalifikacji dla EOSW? Pytanie: jak zapewnić zarazem różnorodność i porównywalność kształcenia? Odpowiedź: poprzez ramy kwalifikacji, w których punktami odniesienia są generyczne efekty kształcenia a nie programy (treści).

Oczekiwania względem Struktury/Ram Kwalifikacji dla EOSW porównywalność efektów kształcenia (w wymiarze krajowym i międzynarodowym) – „mapowanie” dyplomów wszechstronna informacja dotycząca kompetencji uzyskiwanych przez absolwentów informacja dotycząca możliwości kontynuacji kształcenia w LLL definiowanie standardów kształcenia poprzez porównywalne kompetencje absolwentów „otwarcie” systemu: uznawanie kompetencji nieformalnych

Europejskie Ramy Kwalifikacji dla kształcenia się przez całe życie Rekomendacja Parlamentu i Komisji Europejskiej z kwietnia 2008: – 8 poziomów edukacji jako rama odniesienia – 3 działy: wiedza, umiejętności, inne kompetencje możliwość wprowadzenia dodatkowych deskryptorów – Kompatybilność z bolońską strukturą kwalifikacji

Europejskie Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie – poziomy zasadnicze EQFSzkolnictwo polskie Poziom 1Szkoła podstawowa (co z przedszkolem?) Poziom 2Gimnazjum ? Poziom 3Szkoła zawodowa? Poziom 4Liceum …. ? Poziom 5Studium policealne /kolegia Poziom 6Studia licencjackie Poziom 7Studia magisterskie Poziom 8Studia doktoranckie

Dlaczego ramy kwalifikacji dla EOSW? - powtórzenie Międzynarodowa przejrzystość („mapa kwalifikacji”) Międzynarodowe uznanie kwalifikacji absolwentów Międzynarodowa mobilność uczących się i absolwentów Bolońska/Europejska struktura/rama kwalifikacji jest rodzajem uniwersalnego „języka” przekładu kwalifikacji zdobywanych w w jednym kraju, na kwalifikacje uzyskiwane w innym kraju. ale także może być „quality oriented dynamic tool with vision” Zatem może być opisem sytuacji zastanej lub narzędziem reform.

Ramy ogólne dla kwalifikacji Deskryptory (wyznaczniki?) efektów kształcenia  wiedza - rozumienie (knowing and understanding),  wiedza jak działać (knowing how to act)  wiedza jak być (knowing how to be). czyli (mówiąc po polsku) wiedza, umiejętności i postawy (taki zapis deskryptorów przyjęto dla KRK w Polsce)

Jak budować krajową strukturę/ramy kwalifikacji? - etapy prac ( także w Polsce ) 1. Decyzja ( grudzień 2006 r.) 2. określenie celów, identyfikacja interesariuszy 3. organizacja - powołanie ciał projektujących i zatwierdzających 4. projektowanie ( I etap zakończony jesienią 2007 ) 5. konsultacje 6. zatwierdzenie i akt prawny pozwalający na wdrożenie w skali kraju 7. umocowanie administracyjne – podział zadań 8. wdrożenie na poziomie instytucji /programu ( pilotaże?) 9. weryfikacja, uzupełnianie, poprawki 10. samopotwierdzenie – raport o kompatybilności KSK z EQF. Który etap w Polsce? Inicjatywy MEN i URM.

Jak budować strukturę/ramy kwalifikacji? - elementy Słownik Cykle kształcenia Deskryptory efektów kształcenia dla cykli kształcenia Profile Przypisywanie punktów ECTS Podmioty i poziomy decyzji w sprawach programów studiów Uznawanie edukacji nieformalnej w perspektywie LLL Dostosowanie systemów zapewniania jakości (akredytacja!) Instytucjonalizacja krajowej struktury kwalifikacji Inne elementy

Jak budować strukturę/ramy kwalifikacji? - słownik Struktura/ramy kwalifikacji dla EOSW (bolońska) – uniwersalna struktura przedstawiająca zależności między strukturami krajowymi w Europie, dzięki czemu stają się one przejrzyste i pozwalają zrozumieć opisane i potwierdzane zawarte w nich kwalifikacje. Struktury krajowe mogą być bardzo różnorodne. Krajowa struktura/ramy kwalifikacji – opis krajowego systemu edukacji, który jest zrozumiały w kontekście międzynarodowym, dzięki któremu można opisać wszystkie kwalifikacje zdobywane i wydawane w ramach szkolnictwa wyższego i który pokazuje wzajemne relacje pomiędzy tymi kwalifikacjami, posługując się kategoriami efektów kształcenia Kwalifikacje – tytuły zawodowe, stopnie, dyplomy lub inne świadectwa poświadczające osiągnięcie określonych efektów kształcenia (czasem utożsamiane z nimi) – ich opis zawiera cykl lub poziom i profil, nakład pracy i kompetencje absolwenta. Profil – specyficzny obszar nauczania prowadzący do kwalifikacji (polski „kierunek”), albo też – szersza wiązka programów z różnych obszarów charakteryzująca się wspólnym celem lub aspektami prowadząca do kwalifikacji (tu możliwe wyróżnienie „akademickiego” lub „zawodowego”). Inne ważne definicje – przygotowywany „Pangloss”. – Definiowanie jest projektowaniem – Swoboda interpretacji krajowych

Jak budować strukturę/ramy kwalifikacji? Cykle kształcenia/kwalifikacje/dyplomy Trzy podstawowe cykle/kwalifikacje/dyplomy BA - w Polsce licencjat i inżynier MA – w Polsce magister Ph.D. – w Polsce: doktor czy absolwent studiów doktoranckich? Pomiędzy nimi (oraz przed i po ) mogą być umieszczone poziomy pośrednie. Nie mają one charakterystyki w opisie bolońskim, każdy kraj może je zaprojektować wedle własnej tradycji i potrzeb, ale powinny mieć jasne odniesienie do trzech głównych cykli. Charakterystyka generyczna cykli: progresywność kształcenia.

Jak budować strukturę/ramy kwalifikacji? Przypisywanie punktów ECTS Pierwszy cykl: ECTS Drugi cykl: 90 – 120 ECTS (w tym minimum 60 z programu 2-go cyklu) Trzeci cykl: nie ma na razie przypisanych punktów (prace Rady Głównej) W Polsce punkty przypisuje się za nakład pracy studenta prowadzący do uzyskania określonych efektów kształcenia … ( rozporządzenie MNiSzW z października 2006 )

Jak budować strukturę/ramy kwalifikacji? Efekty kształcenia (zamierzone) Stwierdzenie, co uczący się powinien wiedzieć, rozumieć i/lub być zdolny zrobić po zakończeniu okresu kształcenia Efekty kształcenia muszą być mierzalne/potwierdzalne a ich osiągnięcie wiarygodnie udokumentowane przez instytucję prowadzącą program edukacyjny. Rola akredytacji w potwierdzaniu efektów kształcenia.

Jak budować strukturę/ramy kwalifikacji? Deskryptory dublińskie (inspiracja dla Polski). Bazują na 5 aspektach kształcenia : - wiedza i rozumienie - oraz ich wykorzystanie w praktyce - ocena i formułowanie sądów - umiejętności komunikacji - umiejętności uczenia się przygotowane dla trzech cykli kształcenia opisują typowe osiągnięcia studentów uzyskujących dyplom nie mają charakteru standardu programowego/treściowego ale bazują na tzw. „generic competencies” absolwentów nie są specyficzne dla określonych przedmiotów ani dziedzin wiedzy należy je interpretować w kontekście merytorycznym i językowym dziedziny/dyscypliny wiedzy/kształcenia.

Przykład deskryptorów dublińskich dla kompetencji „przygotowanie do bycia aktywnym obywatelem” (postawy) Cykl I (BA) Absolwenci potrafią … formułować sądy …. dotyczące istotnych kwestii społecznych lub etycznych. Cykl II (MA) Absolwenci potrafią formułować sądy... na temat odpowiedzialności społecznej i etycznej związanej ze stosowaniem w praktyce ich wiedzy i sądów, rozumieją swą rolę społeczną... Cykl III (D) Absolwenci powinni być w stanie przyczyniać się do postępu społecznego i/lub kulturalnego w społeczeństwie opartym na wiedzy.

Przykład deskryptorów efektów kształcenia w Szkockiej Strukturze/Ramach Kwalifikacji dla „zastosowania wiedzy w praktyce” POZIOM odpowiadający BA Stosuje wiedzę w znanym praktycznym kontekście, Używa niektórych podstawowych rutynowych praktyk... w sytuacjach o nierutynowych elementach... Planuje użycie umiejętności w określonych sytuacjach, dostosowuje je w razie potrzeby POZIOM odpowiadający MA Pracuje w wielu kontekstach... radzi sobie w sytuacjach nieprzewidywalnych Używa wybranych podstawowych technik i umiejętności.. związanych z przedmiotem a także niektórych technik i umiejętności na poziomie zaawansowanym i specjalistycznym Praktykuje rutynowe metody badawcze POZIOM odpowiadający PhD Planuje i przeprowadza projekt badawczy Używa i udoskonala wiele technik... na poziomie zaawansowanym i specjalistycznym Wykazuje oryginalność i kreatywność w tworzeniu i stosowaniu nowej wiedzy

Oczekiwania względem Krajowej Struktury/Ram Kwalifikacji w Polsce Lepsza charakterystyka stopni kształcenia: – Ułomność obecnej charakterystyki przez standardy i „ramowe treści kształcenia” – Poziomy pośrednie (?) Lepsza charakterystyka profilów kształcenia – „badawczy/praktyczny/ogólny” (?) na podstawie efektów kształcenia Lepsza charakterystyka kierunków studiów i uporządkowanie ich listy w stronę „dziedzin kształcenia” Przejrzyste określenie zakresu samodzielności w budowaniu programów kształcenia na poziomie centralnym, międzyuczelnianym (sektorowym – krajowym i międzynarodowym) oraz uczelnianym Zapewnienie warunków dla większej elastyczności i różnorodności programów kształcenia

Krajowa Struktura/Ramy Kwalifikacji w Polsce - niektóre propozycje Projektowanie programów studiów na wszystkich poziomach na bazie „efektów kształcenia” i z odniesieniem do deskryptorów cykli oraz wiedzy, umiejętności, postaw. Krajowa lista kierunków studiów zredukowana do dziedzin (dyscyplin nauki?). Określenie deskryptorów generycznych dla dziedzin (kto?) Uczelnie same określają nazwę prowadzonych kierunków studiów i przypisują je do dziedzin. Uczelnie same projektują programy studiów – rekomendacja do współpracy międzyuczelnianej i międzynarodowej w tym zakresie (patrz przykład chemii, Polifonia, programy Tuning, inne) Model akredytacji – patrz przygotowania PKA. Instytucjonalizacja – jaki kształt? Czy wspólna instytucja dla całego LLL? Rewolucja czy ewolucja?

Krajowa Struktura/Ramy Kwalifikacji w Polsce Najważniejsze problemy : Akty prawne: istniejące i potrzebne Relacje pomiędzy strukturą bolońską a strukturą europejską (LLL) – aspekt polski. Koordynacja. Profile – czy wprowadzać deskryptory na poziomie krajowym, czy pozostawić do decyzji uczelni? Nowa terminologia Akceptacja przez środowisko akademickie – kluczowa! Ważność fazy konsultacji, która rozpocznie się w tym roku akademickim.. Hasło reklamowe: „Jeśli chcesz, to możesz; jeśli nie chcesz, to nie musisz.”

Dziękuję za uwagę!