„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Krokodyle z przedmieścia
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
realizacja VIII punktu
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
KLASY INTEGRACYJNE Każdy człowiek ma prawo do szczęścia i swojego miejsca w społeczeństwie Maria Grzegorzewska " 
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
KU SAMODZIELNOŚCI – PRACA SYSTEMOWA Z RODZINĄ ZAGROŻONĄ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM SPOTKANIE INTEGRACYJNE W RADWANOWICACH r. NIEPEŁNOSPRAWNI.
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dobrocin, 31 sierpnia 2009 Przedszkole w Dobrocinie – szansa na rozwój dostępna dla każdego dziecka.
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
PUNKT PRZEDSZKOLNY W RZEPEDZI. Zajęcia edukacyjne.
z Oddziałami Integracyjnymi
Czym jest Integracja?.
Dla uczniów bardzo ważna jest otwarta komunikacja z wychowawcami, nauczycielami i dyrektorami. Stworzenie atmosfery sprzyjającej otwartej komunikacji może.
Rozwój społeczny dziecka
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
SAMORZĄDOWE PRZEDSZKOLE W LINOWIE
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Szkoła Promująca Zdrowie
Prawa dziecka.
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
KLUB WŁÓCZYKIJA W NASZEJ SZKOLE. W naszej szkole w ramach rozwijania naturalnej potrzeby ruchu u dzieci prowadzimy” Klub Włóczykija”. Zajęcia odbywają.
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
- dobre rozwiązanie.. Kalendarium Integracji Współpraca ze Stowarzyszeniem Rodzin na Rzecz Osób z Niedosłuchem. Współpraca ze Stowarzyszeniem Rodzin na.
 Zajęcia są prowadzone od powstania Naszej placówki. Jest to wspaniała propozycja dla dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły swojej przygody z przedszkolem,
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Wychowanie ekologiczne
INTEGRACJA – „WSPÓLNIE POZNAJEMY ŚWIAT”
„Dzielimy się doświadczeniami”
SAMORZĄD UCZNIOWSKI ROK SZKOLNY 2014/2015. WRZESIEŃ 2014 – WYBORY DO SAMORZĄDU.
INTEGRACJA DZIECI PEŁNOSPRAWNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Przedszkole Niepubliczne TEMPOO Koncepcja pracy. SPOŁECZEŃSTWO Pracujemy zespołowo, bo w grupie raźniej!
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
Innowacja pedagogiczna
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Postrzeganie niepełnosprawności przez dzieci uczęszczające do grup ogólnych oraz integracyjnych

„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’ M. Grzegorzewska

Rola placówek oświatowych Placówki oświatowe odgrywają znaczącą rolę w zakresie wychowania dzieci, zarówno pełnosprawnych, jak i niepełnosprawnych. Zadaniem placówek jest wspieranie rozwoju wszystkich dzieci, które do nich trafiają.

Z uwagi na rozmaite relacje i zależności (dzieci – dzieci, nauczyciel – dzieci, dzieci – personel) miejsca te powinny stać się obszarem pełnej akceptacji dla niepełnosprawności. Od nastawienia nauczycieli do osób niepełnosprawnych, a także przyjętej koncepcji pracy z grupą, zależy kształtowanie się postaw dzieci pełnosprawnych wobec osób niepełnosprawnych.

Niezbędna jest akceptacja odmienności dzieci i młodzieży niepełnosprawnych przez rówieśników (zarówno w placówkach integracyjnych, jak i masowych) oraz przez dorosłych.

Proces integracji, a czas Bardzo ważny jest czas w procesie integracji. Ważne jest, aby rozpoczął się jak najwcześniej, aby dzieci miały możliwość bycia razem, poznawania się, odkrywania tego, co je łączy.

Dzieci w okresie nauczania przedszkolnego prezentują podobne zainteresowania, są otwarte, a odpowiednio przygotowane w sposób naturalny przyjmują odmienności swoich rówieśników. Są opiekuńcze wobec kolegów, którzy wymagają pomocy i wsparcia. Dotyczy to osób z widocznymi dysfunkcjami, są bowiem i takie dzieci niepełnosprawne, które ani same nie są świadome swej odrębności, ani nie dostrzegają też jej ich rówieśnicy.

Zapraszamy Państwa do poznania kilku grup dzieci. "Pszczół„ - grupy nieintegracyjnej oraz grup "Motyle„ - integracyjnej

Dzieci uczestniczyły w zajęciach, w czasie których mogły poznać świat osób niepełnosprawnych

Świat osób niewidomych

Świat osób głuchych

Świat osób z niepełnosprawnością ruchową

Świat osób z niepełnosprawnością intelektualną

Podsumowując Dzieci pełnosprawne z grupy integracyjnej poprzez kontakt z niepełnosprawnymi rówieśnikami stają się bardziej życzliwe, odpowiedzialne i empatyczne. Bardzo wczuwały się w zajęcia i często dopowiadały, które dziecko w ich grupie ma problemy i jak mu starają się pomóc. Pozbywają się dziecięcego egocentryzmu i częściej spostrzegają sytuacje z różnych punktów widzenia.

Uświadamiają sobie, że niektóre dzieci będą potrzebowały więcej uwagi ze strony nauczyciela i czasu na wykonanie zadania ze względu na swoje obniżone możliwości czy mniejszą sprawność. Dzięki temu uwrażliwiają się na potrzeby innych i stają się mniej egoistyczne. 

Dla dzieci z grupy ogólnej zajęcia okazały się tylko zabawą, nie potrafiły głęboko odczuć świata dzieci niepełnosprawnych, nie rozumiały ich problemów.

WNIOSKI

Dzieci pełnosprawne w obcowaniu z niepełnosprawnymi rówieśnikami   uczą się: -  większej tolerancji wobec innych, -  akceptowania niepełnosprawności, -  odpowiedzialności i życzliwości wobec innych, -  większej otwartości na innych, -  mają większą świadomość tego, że nie wszyscy są jednakowi, co   nie znaczy, że są przez to gorsi, -  dostrzegają, coraz lepiej rozumieją ograniczenia samodzielności swoich kolegów i troszczą się o nie, -  uczą się większej wytrwałości i cierpliwości w pokonywaniu własnych trudności.

 Dzieci niepełnosprawne obserwując na co dzień pełnosprawnych rówieśników: -  zapominają o swoich ułomnościach, -  nabierają większej pewności siebie, -  odnajdują swoje miejsce w środowisku, co w przyszłości umożliwi im odważniej patrzeć na świat, -  starają się im dorównać, mobilizując się do większego wysiłku, a jednocześnie lepiej się rozwijają fizycznie i psychiczne.

Na zakończenie chciałabym pokazać Państwu film z francuskiej kampanii „Oczy dziecka”. Należy zastanowić się w jakim stopniu postawy dzieci przenoszą się na postawy społeczne ich rodziców?

Bibliografia Al.- Khamisy Danuta „Edukacja przedszkolna, a integracja społeczna” Maciarz A. „Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych” Rembowski J. „Empatia”. Warszawa Soroka- Fedorczuk Aneta „Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci”

Dziękuję za uwagę ;) Anna Rządeczka