BLOK 5 Zwierzęta - a rozwój dzieci Wpływ zwierząt na psychikę człowieka BLOK 5 Zwierzęta - a rozwój dzieci
Dotychczasowe wyniki badań Bardziej prawdopodobne, że rodziny z dziećmi będą posiadały zwierzęta domowe, niż rodziny bezdzietne (Salmon & Salmon, 1983). 88% studentów brytyjskich wspomina, że w dzieciństwie miało zwierzę (Paul & Serpell, 1992).
Dotychczasowe wyniki badań Mniej prawdopodobne, że rodziny z bardzo małymi dziećmi lub nastolatkami będą posiadały zwierzęta niż rodziny z dziećmi w wieku szkolnym. Rost i Hartman (Niemcy) stwierdzili, że 80% dzieci z czwartej klasy szkoły podstawowej aktualnie ma lub niedawno miało zwierzę, podobnie jak w grupie badanej ze środkowo-zachodnich Stanów 70% (Melson, 1988), z Kaliforni – 90% (Kidd and Kidd’s, 1985, 1990a, 1990b). Ale tylko 44% dzieci w wieku przedszkolnym żyło w rodzinach ze zwierzętami (Melson, 1988).
Dotychczasowe wyniki badań Posiadanie wielu zwierząt jest również powszechne. 60% dzieci w wieku 10 lat z Kalifornii posiadało dwa lub więcej zwierzęta (Bryant, 1985), podobnie rodziny badane jaką rolę odgrywają zwierzęta dla dzieci, 60% posiadających zwierzęta miało ich więcej niż jedno (Melson & Schwartz, 1994).
Dotychczasowe wyniki badań Wiele czynników dotyczących dziecka, rodziny i środowiska ma wpływ na posiadanie zwierzęcia. Posiadanie zwierzęcia jest bardziej prawdopodobne, gdy dziecko nie ma rodzeństwa lub ma niewiele rodzeństwa (Melson, 1988; Rost & Hartmann, 1994), czy też żyje na wsi, lub żyje w domujednorodzinnym (Rost & Hartmann, 1994). Nie mniej jednak, większość dzieci z zachodnich, uprzemysłowionych krajów żyje w towarzystwie zwierząt.
Dotychczasowe wyniki badań Posiadanie zwierzęcia to niewątpliwie największe źródło “dostępności” zwierząt dla dziecka. Ale też zwierzęta w sąsiedztwie czy u dalszej rodziny może stwarzać dostępność zwierzęcia dla dzieci (Bryant, 1985). Coraz częściej klasy w szkole czy centra opieki posiadają swoich zwierzęcych rezydentów.
Dotychczasowe wyniki badań Badania nad dziećmi i zwierzętami domowymi wykazały, że posiadanie zwierzęcia (obecność zwierzęcia w domu) nie jest związane w znaczący sposób ze stopniem rozwoju dzieci (Melson, 1988; Poresky & Hendrix, 1990). Nie jest to zaskakujące, bo to jakość związku ze zwierzęciem, a nie tylko możliwość interakcji z nim mogą być znaczące.
Teoria ekologiczna Pierwsza hipoteza:Zwierzęta domowe zwiększają jakość życia dzieci, poprzez przyczynianie się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa. Hipoteza druga: Zwierzęta domowe zwiększają jakość życia dzieci, poprzez ułatwianie zabawy, eksploracji i niezależności.
Teoria ekologiczna Hipoteza trzecia: Zwierzęta domowe zwiększają jakość życia dzieci, poprzez pomoc w uczeniu się i w nabywaniu poczucia własnych możliwości. Hipoteza czwarta: Zwierzęta domowe odgrywają rolę w poszukiwaniu tożsamości i jej osiągnięciu, poprzez bycie “nieosądzającym audytorium”
Teoria „zasobów” Wpływ posiadania zwierzęcia na dobre samopoczucie u młodzieży zależy od wychowania w rodzinach o różnych “zasobach” Zasoby rodzinne - klimat rodzinny, obecność w ciągu dnia jej członków oraz ilość czasu wolnego spędzanego z rodziną.
Badania Rodzaj rodziny (z kim mieszkają na stałe) - 5 typów: 1 – rodzina prawdziwa – obydwoje rodzice biologiczni 2 – rodzina tylko z matką 3 – rodzina tylko z ojcem 4 – rodzina powiększona, matka biologiczna i przyjaciel lub ojczym 5 – rodzina powiększona, ojciec biologiczny i przyjaciółka lub macocha
Badania “Zasoby” rodzinne podzielono na trzy kategorie: 1) obecność członków rodziny – 19 pytań dot. obecności członków rodziny w różnych porach dnia 2) spędzanie wolnego czasu z członkami rodziny – 6 pytań 3) klimat rodzinny związek rodzice-dzieci – 6 pytań skłonność do konfliktów w rodzinie – 3 pytania
Badania Grupy różniły się dość znacznie. Więcej dziewcząt niż chłopców posiada zwierzęta. Starsi (14-16) częściej mają zwierzęta niż młodsi (12-13). W porównaniu do nieposiadających zwierząt, posiadacze częściej mieszkają w domu niż w mieszkaniach. Posiadanie zwierzęcia (test ANOVA) miało istotny wpływ na dobre samopoczucie.