wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Advertisements

ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Rodzic jako doradca zawodowy
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
MECHANIK-OPERATOR POJAZDÓW I MASZYN ROLNICZYCH
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY
OPERATOR URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO
TECHNIK TECHNOLOGII DREWNA
TECHNIK BUDOWNICTWA OKRĘTOWEGO
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ
TECHNIK PRAC BIUROWYCH wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ ODLEWNICZYCH
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
OPIEKUNKA ŚRODOWISKOWA wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK OCHRONY ŚRODOWISKA
TECHNIK SZTUKATORSTWA I KAMIENIARSTWA ARTYSTYCZNEGO
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
Struktura egzaminu zawodowego
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Szkolenie dla opiekunów Centów
ELEKTRONICZNA REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH.
Punkty rekrutacyjne Zasady rekrutacji Wybór szkoły kolejne kroki Zapoznanie się z ofertą edukacyjną m.in. na stronach www szkół Wybór maksymalnie.
Co dalej Gimnazjalisto ?
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Jak wybrać zawód?.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
KUCHARZ MAŁEJ GASTRONOMII
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU
Planowanie własnej przyszłości
wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE W ZAWODZIE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie jest przeprowadzany: a. z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych TAPICER wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych

Tapicer Multimedialna charakterystyka zawodu Nazwa zawodu: Tapicer Kod zawodu w klasyfikacji szkolnictwa zawodowego: 743[03] Kod zawodu w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy: 753402 Na wesoło

NA WESOŁO Powrót Sekretarka do szefa: – Przyszedł SMS od tapicera. Szef na to: – Niech wejdzie. Przychodzi klient do tapicera i mówi, że chciałby kupić tani i dobry fotel... A tapicer mu na to: – Po co ci dwa? Powrót

Syntetyczny opis zawodu i środowisko pracy Czy wiesz, że tapicer: 1. Zajmuje się wytwarzaniem mebli tapicerowanych przeznaczonych do siedzenia i leżenia, wykonywaniem tapicerowanych części wyposażenia środków transportu, również przywracaniem do użytku mebli uszkodzonych lub zużytych. Tapicer zajmuje się także, zgodnie z dostarczonymi projektami, pracami dekoracyjnymi związanymi z urządzaniem wnętrz mieszkalnych, salonów wystawowych, realizuje częściowo projekty scenograficzne w teatrach. Może pracować w różnych warunkach. Tapicer rzemieślnik pracuje w stosunkowo niewielkim warsztacie, w pojeździe samochodowym lub bezpośrednio w domu klienta, bardzo rzadko na wolnym powietrzu. Ten sam fachowiec zatrudniony w dużych zakładach meblarskich będzie pracował w zgoła innych warunkach – w halach produkcyjnych znacznych rozmiarów, gdzie może występować uciążliwy hałas. W innych warunkach będzie pracował tapicer dekorator. Tapicer pracuje od 6 do 12 godzin. Najczęściej godziny pracy są stałe. Odstępstwem od tego może być praca na stanowisku tapicera dekoratora, który czasem musi pracować dłużej i w różnych porach dnia, nawet nocy, wykonując zlecenia terminowe (np. premiera w teatrze). Z tym jednym wyjątkiem, praca na innych stanowiskach odbywa się w stałych porach, w ciągu dnia.

Praca własna… Po zapoznaniu się z powyższym opisem zawodu i środowiska pracy z pewnością znalazłeś sformułowania niezrozumiałe dla Ciebie. Wypisz je, a następnie, korzystając z dostępnych źródeł informacji, postaraj się wyjaśnić znaczenie tych sformułowań. W tym celu najlepiej porozmawiaj z osobami zatrudnionymi w zawodzie lub poszukaj samodzielnie informacji w Internecie. Efekty pracy udokumentuj poprzez stworzenie własnej rozszerzonej wersji charakterystyki zawodu. Może to być teczka, do której włożysz wszystkie, Twoim zdaniem ważne, informacje dotyczące zawodu. Uwaga: Podobnie postąp, kiedy będziesz zapoznawał się z treścią kolejnych slajdów. Na wesoło

NA WESOŁO Powrót Szef przyjmuje nowego tapicera: – W naszym zakładzie obowiązują dwie zasady. Pierwsza to czystość. Czy wytarł Pan buty przed wejściem do gabinetu? – Oczywiście. – Druga to prawdomówność. Przed moimi drzwiami nie ma wycieraczki. Przychodzi zdenerwowany klient, któremu tapicer naprawiał wersalkę: – Chcę rozmawiać z tapicerem Kowalskim! – Tapicera nie ma. – Przecież przed chwilą widziałem go w oknie? – On też Pana widział. Powrót

Zadania i umiejętności zawodowe Wytwarza meble tapicerowane przeznaczone do siedzenia i leżenia przy pomocy narzędzi ręcznych (pęsety, obcęgi, młotki, igły, szpilki, nożyce, wkrętaki, proste narzędzia stolarskie i ślusarskie) oraz maszyn i urządzeń typu maszyny do szycia i przeszywania, zszywacze pneumatyczne, maszyny do cięcia materiałów tapicerskich. Wykonuje tapicerowane części wyposażenia środków transportu, również przywraca do użytku meble uszkodzone lub zużyte. Zgodnie z dostarczonymi projektami wykonuje prace dekoracyjne związane z urządzaniem wnętrz mieszkalnych, salonów wystawowych, realizuje częściowo projekty scenograficzne w teatrach. Wykonuje drobne naprawy drewnianych części konstrukcji.

Odczytuje oraz sporządza szkice i rysunki techniczne z zakresu tapicerstwa. Posługuje się dokumentacją konstrukcyjną i technologiczną. Dobiera materiały i półfabrykaty do wykonania określonego typu mebli, sprzętu i wnętrza. Ocenia jakość materiałów i półfabrykatów oraz rozpoznaje i eliminuje wady. Dobiera i stosuje narzędzia do wykonania określonych operacji technologicznych. Obsługuje maszyny i urządzenia stosowane w tapicerstwie. Dokonuje przeglądów i konserwacji maszyn i urządzeń. Przygotowuje materiały i półfabrykaty tapicerskie do montażu wyrobów. Wykonuje operacje szycia ręcznego i maszynowego. Wykonuje i montuje części tapicerowane różnych typów konstrukcji mebli. Montuje części tapicerowane wyposażenia środków transportu. Wykonuje i montuje części tapicerowane sprzętu sportowego, turystycznego, medycznego. Wykonuje pomocnicze prace stolarskie i ślusarskie w procesie wytwarzania wyrobów tapicerowanych. Wykonuje prace dekoratorsko-tapicerskie związane z wyposażeniem wnętrz. Rozpoznaje i eliminuje błędy produkcyjne. Stosuje różne metody oceny jakości mebli i innych wyrobów tapicerowanych. Dokonuje napraw, renowacji i rekonstrukcji wyrobów. Sporządza kosztorysy prac tapicerskich. I wiele innych… Na wesoło Praca własna… Uwaga: W tekstach podanych powyżej dotyczących zadań i umiejętności zawodowych z pewnością pojawiły się nowe niezrozumiałe sformułowania, spróbuj je rozszyfrować, korzystając z pomocy rodziców, nauczyciela, doradcy zawodowego, Internetu, literatury.

NA WESOŁO Powrót Jaka jest różnica między posłem a tapicerem? – Aby zostać tapicerem, trzeba mieć kwalifikacje. Przychodzi Czerwony Kapturek do babci i mówi: – Babciu, dlaczego ty masz takie wielkie oczy? – Żeby cię lepiej widzieć. – A dlaczego masz takie wielkie uszy? – Żeby cię lepiej słyszeć. – A dlaczego ty masz taki wielki biceps? – Bo pracowałam jako tapicer. Powrót

Podstawowe narzędzia pracy w zawodzie Do pracy w zawodzie tapicera niezbędne są: Nazwa narzędzia Opis młotek z cienkim, rozdwojonym końcem do wyciągania gwoździków, zszywek taśma miernicza służy do wygodnego pomiaru materiału obiciowego oraz pomiaru mebli igła ręczna przedmiot zakończony z jednej strony ostrą końcówką, a z drugiej tzw. uchem, służy do zszywania tkanin nóż szewski potrzebny do cięcia materiału obiciowego i nie tylko – bardzo ostry zszywacz tapicerski stosujemy go do wbijania zszywek w materiał, zszywki wbijane są z bardzo dużą siłą, dzięki czemu wejdą w każdy materiał nożyczki potrzebne do cięcia materiału obiciowego maszyna do szycia służy do łączenia kawałków materiałów za pomocą nici poprzez utworzenie szwu

Cechy psychofizyczne Test samooceny 1/3 Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie tapicera, powinniśmy przede wszystkim wziąć pod uwagę swoje możliwości, cechy osobowości, temperamentu, swoje zainteresowania, uzdolnienia i wymagania fizyczne. Przed przystąpieniem do testu przygotuj kartkę papieru i ołówek lub długopis. Przeczytaj uważnie poniższy tekst z cechami psychofizycznymi oraz wymaganiami fizycznymi i zdrowotnymi, a następnie oceń siebie pod kątem ich spełniania. Wyniki zapisz na przygotowanej kartce. Uwaga: Nie ma sensu zaznaczać nieprawdy, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Praca własna… Uwaga: W podanych treściach jest prawdopodobnie dużo nowych niezrozumiałych sformułowań, spróbuj je rozszyfrować.

Cechy osobowości, wymagania fizyczne Cechy psychofizyczne – test samooceny 2/3 Lp. Cechy osobowości, wymagania fizyczne Tak Nie 1 Czy możesz powiedzieć o sobie, że jesteś wytrwały? 2 Czy nie masz skłonności do bałaganiarstwa? 3 Czy potrafisz przez dłuższy czas (np. 2 godziny) skoncentrować się na wykonywaniu tych samych czynności? 4 Czy Twoją mocną stroną jest zręczność rąk i w związku z tym potrafisz sprawnie i szybko wykonywać różne czynności przy ich użyciu? 5 Czy zaliczyłbyś siebie do osób mających dobrze rozwiniętą koordynację wzrokowo-ruchową? 6 Czy masz lęk wysokości? 7 Czy możesz o sobie powiedzieć, że masz zainteresowania typowo techniczne? 8 Czy masz dobrze rozwiniętą wyobraźnię przestrzenną i patrząc np. na projekt jesteś w stanie wyobrazić sobie to, co on przedstawia? 9 Czy spostrzegawczość i refleks to Twoje mocne strony? 10 Czy na podstawie obserwacji własnego zachowania w klasie uważasz, że masz umiejętności niezbędne do współpracy w grupie oraz potrafisz nawiązać kontakt z innymi ludźmi? Dodaj wszystkie punkty i w okienku zsumuj swój łączny wynik. Razem punktów:

Cechy psychofizyczne – test samooceny 3/3 Klucz odpowiedzi. Jeśli uzyskałeś:   Od 7 do 10 punktów – Twoje odpowiedzi sugerują, że prawdopodobnie jest to zawód, który możesz wziąć pod uwagę w swoich wyborach. Zawsze jednak warto dokładnie przemyśleć decyzję i skonsultować się z doradcą zawodowym. Od 4 do 6 punktów – możesz rozważyć ten wybór, ale zastanów się – być może istnieją zawody lepiej dopasowane do Twoich cech osobowości i wymagań fizycznych. Ewentualnie zbierz więcej informacji na temat danego zawodu i ponownie je przeanalizuj. Zawsze warto dokładnie przemyśleć decyzję i skonsultować się z doradcą zawodowym. Od 0 do 3 punktów – zastanów się, może warto przyjrzeć się dokładniej innym zawodom, bliższym Twoim predyspozycjom. Zachęcamy także do zbierania kolejnych informacji, które ułatwią Ci podjęcie decyzji. Zawsze warto przemyśleć ją dokładnie i skonsultować się z doradcą zawodowym. Na wesoło

NA WESOŁO – Panie majster, chyba zapomnieliśmy wymienić na tym krześle obicia? – Nie szkodzi, wymienimy w następnym. Rozmowa kwalifikacyjna. Pracodawca do kandydata na tapicera: – Co Pan może robić w pracy? – No jakby tu powiedzieć... hm... mogę np. naprawiać krzesła! – To bardzo miło. Ale co jeszcze Pan może robić? – No... mogę np. nie naprawiać. Powrót

Przeciwwskazania zdrowotne Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie tapicera, powinniśmy także wziąć pod uwagę przeciwwskazania zdrowotne. Test samooceny 1/3 Przed przystąpieniem do zrobienia testu przygotuj kartkę papieru i ołówek lub długopis. Następnie przeczytaj uważnie poniższy tekst zawierający przeciwwskazania zdrowotne, a następnie oceń siebie pod tym kątem. Wyniki zapisz na przygotowanej kartce. Uwaga: Nie ma sensu wybierać nieprawdziwych odpowiedzi, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Uwaga: Zamieszczone treści zawierają dużo sformułowań medycznych, zanim odpowiesz, postaraj się je wyjaśnić.

Przeciwwskazania zdrowotne Przeciwwskazania zdrowotne – test samooceny 2/3 Lp. Przeciwwskazania zdrowotne Tak Nie 1 Czy masz wady wzroku nieskorygowane szkłami? 2 Czy rozróżniasz kolory? 3 Czy odczuwasz czasem zawroty głowy? 4 Czy masz alergie na klej? 5 Czy zaliczyłbyś siebie do osób mających lęk wysokości? 6 Czy masz alergię na kurz? 7 Czy chorowałeś ostatnio na przewlekłe choroby płuc czy też oskrzeli? 8 Czy masz wadę serca, która uniemożliwia Ci wykonywanie ciężkich prac fizycznych? 9 Czy cierpisz na choroby ograniczające ruchy Twoich rąk, np. na reumatyzm?

Przeciwwskazania zdrowotne – test samooceny 3/3 Klucz odpowiedzi W przypadku, gdy choć raz, odpowiadając na powyższe pytania, wybrałeś wariant „TAK”, musisz się skontaktować z lekarzem medycyny pracy, który będzie w stanie stwierdzić, czy masz przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania pracy w zawodzie tapicera. Pamiętaj, że istnieje dużo więcej przeciwwskazań do pracy w zawodzie, zatem warto, abyś dokonując wyborów zawodowych, szczegółowo zapoznał się z tymi przeciwwskazaniami. Zawsze możesz też skonsultować się z doradcą zawodowym.

Kształcenie w zawodzie tapicera Aby pracować w zawodzie tapicera, możesz: 1.1. Jako absolwent gimnazjum – wybrać trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową. 1.2. Jako absolwent trzyletniego liceum ogólnokształcącego, trzyletniego liceum profilowanego, czteroletniego technikum, dwuletniego liceum uzupełniającego lub trzyletniego technikum uzupełniającego – wybrać szkołę policealną. 1.3. Po ukończeniu zasadniczej szkoły zawodowej – kontynuować naukę w trzyletnim technikum uzupełniającym, a po uzyskaniu matury – podjąć naukę na uczelni wyższej. 1.4. Pracując w zawodzie, po 3 latach przygotować się do egzaminu czeladniczego organizowanego przez Związek Rzemiosła Polskiego, następnie zdać egzamin mistrzowski. Co zrobić, aby rozpocząć naukę w zasadniczej szkole zawodowej? Należy złożyć następujące dokumenty: świadectwo potwierdzające ukończenie gimnazjum (lub dawnej ośmioletniej szkoły podstawowej) oraz zaświadczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania zawodu tapicera. Zasadnicze szkoły zawodowe przyjmują uczniów, którzy nie ukończyli 18. roku życia.

Kształcenie w zawodzie tapicera Czego będziesz się uczył w zasadniczej szkole zawodowej, przygotowując się do wykonywania zawodu tapicera? W ramach modułu: 3.1. Podstawy zawodu: przestrzegania bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, posługiwania się dokumentacją techniczną, charakteryzowania narzędzi, maszyn i urządzeń stosowanych w tapicerstwie. 3.2. Surowce i materiały tapicerskie: określania właściwości surowców i materiałów włókienniczych, charakteryzowania materiałów wyściółkowych, zastosowania drewna i tworzyw drzewnych w tapicerstwie, zastosowania wyrobów metalowych w tapicerstwie, określania właściwości skór, tworzyw sztucznych i skóropodobnych stosowanych w tapicerstwie, charakteryzowania materiałów pomocniczych i wykończeniowych. 3.3. Organizacja produkcji: oceniania jakości surowców, materiałów i wyrobów gotowych, magazynowania oraz transportu surowców, półfabrykatów i wyrobów gotowych. 3.4. Technologia tapicerstwa: przygotowywania elementów wyrobów tapicerowanych, wytwarzania wyrobów tapicerowanych metodami rzemieślniczymi i przemysłowymi oraz wytwarzania wyrobów tapicerowanych specjalistycznych i dekoracyjnych. 3.5. Naprawa, konserwacja i renowacja wyrobów: wykonywania napraw i konserwacji wyrobów tapicerowanych, wykonywania renowacji i rekonstrukcji wyrobów tapicerowanych.

Kształcenie w zawodzie tapicera Z jakich podręczników będziesz się uczył w zasadniczej szkole zawodowej, przygotowując się do wykonywania zawodu tapicera? Przykładowe: Bacia.K., Materiałoznawstwo tapicerskie, WSiP, 1986. Dzięgielewski S., Meble tapicerowane. Produkcja rzemieślnicza i naprawa. Technologia, WSiP, 1997. Swaczyna I., Meble naprawa i odnowa, PWRiL, 1999. .

Kształcenie w zawodzie Praca własna…   Poszukaj w najbliższej okolicy adresów szkół zawodowych, w których możesz podjąć naukę w zawodzie tapicera. Zapisz je, a następnie zapoznaj się z ich ofertą edukacyjną. Możesz to zrobić na kilka sposobów: odnaleźć strony szkół zawodowych w Internecie, przeglądać poradniki, w których zaprezentowano ofertę szkół ponadgimnazjalnych, rozmawiać ze znajomymi pracującymi w zawodzie lub z kolegami uczącymi się w danym zawodzie i najtrudniejsze – wybierz się do szkoły, by na miejscu zrobić wywiad. Dokumenty potwierdzające Twoją aktywność w poszukiwaniu informacji o zawodzie sukcesywnie wkładaj do teczki. 2. Zapoznaj się z ofertą Związku Rzemiosła Polskiego (www.zrp.pl). Na wesoło

NA WESOŁO Ojciec z zawodu tapicer w swoim zakładzie odnawia stare fotele i otomanę: – Cześć tato, wróciłem! – Cześć synku, gdzie byłeś? – W wojsku, tato! Wchodzi tapicer do kawiarenki internetowej i pyta: – Czy są jeszcze wolne komputery? – Nie, mamy tylko szybkie. Powrót

Rynek pracy Czy wiesz, że: Typowymi stanowiskami pracy w zawodzie tapicera są: tapicer, brygadzista. Pokrewnymi stanowiskami pracy, na których może pracować tapicer, są: krawiec, kaletnik, rymarz, kuśnierz, krojczy. Tapicer może poszukiwać pracy w firmach branży meblarskiej, rzemieślniczych zakładach tapicerskich. Może także prowadzić własną firmę tapicerską i renowacji starych mebli tapicerowanych.

(ogłoszenie – gazeta, ogłoszenie – Internet) Rynek pracy Praca własna… Czy są problemy ze znalezieniem pracy w zawodzie tapicera? Na to pytanie samodzielnie poszukaj odpowiedzi. W tym celu możesz przeprowadzić wywiady z kilkoma osobami, najlepiej z tapicerami pracującymi na własny rachunek lub zatrudnionymi w czyjejś firmie. Jeżeli nie masz takiej możliwości, sięgnij po informacje z gazet (np. po ogłoszenia o pracę) lub z Internetu. Wyniki zapisz w tabeli przygotowanej przez siebie według poniższego wzorca. Lp. Źródło informacji (ogłoszenie – gazeta, ogłoszenie – Internet) Najważniejsze informacje o zawodzie w skrócie (zadania zawodowe, cechy osobowości, wynagrodzenie) 1 2 3 Dodatkowo możesz zapoznać się z opracowaniami statystycznymi zamieszczonymi przez urzędy pracy. Takie zbiorcze opracowanie znajdziesz na portalu Publicznych Służb Zatrudnienia (www.psz.praca.gov.pl, patrz zakładka: „Informacje o rynku pracy”).

Źródła informacji I. Interesujące źródła informacji: Jeżeli chcesz pogłębić wiedzę na temat świata zawodów, możliwości kształcenia, to zachęcamy do przejrzenia informacji zawartych w publikacjach wskazanych w zakładce „Polecane publikacje”. II. Czasopisma specjalistyczne: 1) Cztery Kąty (http://czterykaty.pl, 29 listopada 2009). 2) M jak mieszkanie (http://www.meble.pl/m-jak-mieszkanie,n594.html, 29 listopada 2009). 3) Poradnik dla tapicerów, wyd. II, Warszawa 1962.

Źródła informacji III. Przy opracowywaniu charakterystyki wykorzystaliśmy poniższe źródła informacji: Doradca 2000 – przewodnik po zawodach. Tapicer (https://doradca.praca.gov.pl/d2k5/zawody?action=show&ppzid=475, 27 listopada 2009). Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Tapicer, Centralna Komisja Egzaminacyjna Warszawa,2004 (http://www.cke-bip.waw.pl/assets/files/infor_ZAW_ZSZ/tapicer.pdf, stan na: 27 listopada 2009). Brola M., Górska J., Przybytniewska J., Modułowy program nauczania. Tapicer 743[03], MEN, Warszawa 2006, 27 listopada 2009). Klasyfikacja zawodów i specjalności – opis zawodu. Tapicer (http://www.praca.gov.pl/pages/klasyfikacja_zawodow2.php?klasyfikacja_zawodow_id=1288, 27 listopada 2009). Lelińska K., Gruza M., Sołtysińska G. (red.), Zawody szkolnictwa zawodowego. Vademecum informacyjne doradcy zawodowego, MEN, Warszawa 2005. s. 352-354. Brola M., Przybytniewska J., Krajowy standard kwalifikacji zawodowych. Tapicer (743702), Warszawa 2007. Podstawa programowa kształcenia w zawodzie tapicer, MEN, Warszawa (http://www.men.gov.pl/images/stories/zawody/zawody_743_03.pdf, 27 listopada 2009). Przewodnik po zawodach, wydanie II, tom V, MGPiPS, Warszawa 2003, s. V–249–V–252 Standard wymagań – egzamin czeladniczy dla zawodu tapicer, Związek Rzemiosła Polskiego, Warszawa (http://www.irpoznan.com.pl/imgs/File/Standardy_czeladnik/cs_tapicer.pdf, 27 listopada 2009). Standard wymagań – egzamin mistrzowski dla zawodu tapicer, Związek Rzemiosła Polskiego, Warszawa (http://www.irpoznan.com.pl/imgs/File/Standardy%20mistrz/ms_tapicer.pdf, 27 listopada 2009).

Źródła informacji Akty prawne:   Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia  2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (DZ. U. 2010 Nr 82, poz. 537).  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. nr 124, poz. 860, z późn. zm.).

Dziękujemy za uwagę i zachęcamy do dalszych poszukiwań informacji na temat zawodów, które Cię interesują.