MECHANIK-OPERATOR POJAZDÓW I MASZYN ROLNICZYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Advertisements

ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Rodzic jako doradca zawodowy
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
TECHNIKUM Kształcąc się w technikum po czterech latach nauki będziesz mógł/mogła przystąpić do egzaminu maturalnego oraz do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIKUM Kształcąc się w technikum po czterech latach nauki będziesz mógł/mogła przystąpić do egzaminu maturalnego oraz do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych NR 2 w Brzezinach Zaprasza do zapoznania się z ofertą szkoły.
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
TECHNIK BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ
TECHNIK PRAC BIUROWYCH wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ ODLEWNICZYCH
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
ASYSTENTKA STOMATOLOGICZNA
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
OPIEKUNKA ŚRODOWISKOWA wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK OCHRONY ŚRODOWISKA
TECHNIK SZTUKATORSTWA I KAMIENIARSTWA ARTYSTYCZNEGO
Technik mechanik obróbki skrawaniem
Spotkanie z rodzicami i uczniami
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
MECHANIK Opracowali: Michał Firański oraz Joanna Sadowska
TECHNIK ANALITYK Informacje o zawodzie.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Co dalej Gimnazjalisto ?
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
KUCHARZ MAŁEJ GASTRONOMII
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Technik mechanik numer z klasyfikacji zawodów:311502
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
ELEKTROMECHANIK Kwalifikacja: montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych (E.7)
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
TECHNIK ADMINISTRACJI Czas trwania nauki: 2 lata.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
MECHANIK-OPERATOR POJAZDÓW i MASZYN ROLNICZYCH – pewny zawód
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

MECHANIK-OPERATOR POJAZDÓW I MASZYN ROLNICZYCH wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych

MECHANIK-OPERATOR POJAZDÓW I MASZYN ROLNICZYCH Multimedialna charakterystyka zawodu Nazwa zawodu: MECHANIK-OPERATOR POJAZDÓW I MASZYN ROLNICZYCH Kod zawodu w klasyfikacji szkolnictwa zawodowego: 723[03] Kod zawodu w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy: 834103 Na wesoło

NA WESOŁO Antek radzi się agronoma: – Mówią, że nawóz sztuczny jest lepszy od naturalnego. A pan jak uważa? – Trudno powiedzieć, to rzecz smaku. Do sklepu na wsi wchodzi chłop i pyta: – Czy są gwoździe? – Nie ma. – A grabie? – Też nie ma. – A może wiadra? – Nie, nie ma. – To dlaczego nie zamkniecie sklepu?! – Bo kłódek też nie ma.

Syntetyczny opis zawodu i środowisko pracy Czy wiesz, że mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych: 1. Obsługuje ciągniki i maszyny rolnicze oraz kombajny do siewu i zbioru zbóż, zielonek, ziemniaków i buraków, a także prowadzi prace obsługowo-naprawcze ciągników i maszyn rolniczych przy wykorzystaniu narzędzi monterskich. 2. Przeważnie pracuje w pomieszczeniach zamkniętych warsztatów naprawczych lub na wolnym powietrzu, w związku z tym narażony jest na różne warunki atmosferyczne w obecności pyłu, kurzu, błota, poruszających się maszyn rolniczych i pojazdów transportowych. 3. Wykonuje zabiegi agrotechniczne (orka, bronowanie, opryski, wysiewanie nawozów sztucznych) pługami wieloskibowymi, bronami, siewnikami wielorzędowymi. 4. Przygotowuje do pracy i reguluje ciągniki, maszyny rolnicze i kombajny. 5. Ustala przyczyny powstawania usterek w pracy maszyn rolniczych i kombajnów. 6. W trakcie pracy współpracuje z pracownikami załadowującymi lub wyładowującymi zbiory zbóż, roślin okopowych i zielonek

Praca własna… Po zapoznaniu się z powyższym opisem zawodu i środowiska pracy z pewnością znalazłeś sformułowania niezrozumiałe dla Ciebie. Wypisz je, a następnie, korzystając z dostępnych źródeł informacji, postaraj się wyjaśnić znaczenie tych sformułowań. W tym celu najlepiej porozmawiaj z osobami zatrudnionymi w zawodzie lub poszukaj samodzielnie informacji w Internecie. Efekty pracy udokumentuj poprzez stworzenie własnej rozszerzonej wersji charakterystyki zawodu. Może to być teczka, do której włożysz wszystkie, Twoim zdaniem ważne, informacje dotyczące zawodu. Uwaga: Podobnie postąp, kiedy będziesz zapoznawał się z treścią kolejnych slajdów.

Zadania i umiejętności zawodowe Organizuje procesy obsługi i naprawy pojazdów i maszyn stosowanych w rolnictwie. Dokonuje oceny stanu technicznego pojazdów, maszyn, urządzeń i sprzętu rolniczego. Ustala przyczyny niesprawności pojazdów i maszyn rolniczych oraz sposoby ich usuwania. Wykonuje naprawy pojazdów i maszyn rolniczych. Wykonuje operacje związane z eksploatacją pojazdów i maszyn rolniczych. Przygotowuje pojazdy i maszyny rolnicze do wykonywania zabiegów agrotechnicznych. Wykonuje prace polowe zgodnie z wymaganiami agrotechnicznymi. Kontroluje jakość prac polowych i koryguje parametry robocze maszyn. Oczyszcza i konserwuje maszyny i urządzenia po zabiegach agrotechnicznych. Prowadzi usługi dla rolnictwa w ramach działalności gospodarczej.

Charakteryzuje pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w rolnictwie. Sporządza szkice elementów mechanicznych pojazdów i maszyn rolniczych. Posługuje się dokumentacją konstrukcyjną, technologiczną i eksploatacyjną pojazdów i maszyn rolniczych. Wykonuje podstawowe operacje z zakresu obróbki metali przy naprawie maszyn i urządzeń rolniczych. tosuje nowoczesne technologie naprawy sprzętu rolniczego. Kieruje pojazdami i maszynami rolniczymi na poziomie umożliwiającym uzyskanie prawa jazdy kategorii B. Sporządza kalkulację kosztów obsługi i naprawy pojazdów i maszyn rolniczych. Planuje i wykonuje podstawowe zabiegi agrotechniczne w wybranych technologiach produkcji rolniczej. Organizuje stanowisko pracy do naprawy sprzętu rolniczego zgodnie z wymaganiami ergonomii. Stosuje rachunek ekonomiczny i przepisy prawa w działalności gospodarczej. Uwaga: W podanych treściach mogą pojawiać się nowe niezrozumiałe sformułowania, spróbuj je rozszyfrować, korzystając z pomocy doradcy zawodowego Internetu, literatury.

Podstawowe narzędzia pracy w zawodzie Do pracy w zawodzie mechanika-operatora pojazdów i maszyn rolniczych niezbędne są: Nazwa narzędzia Opis podnośnik hydrauliczny urządzenie do podnoszenia pojazdu i maszyny stół ślusarski stół warsztatowy służący do montażu i demontażu elementów i zespołów zestaw kluczy uniwersalnych narzędzia służące do demontażu i montażu połączeń gwintowych komplet przyrządów pomiarowych przeznaczony do wykonania pomiarów samodzielnie lub w połączeniu z jednym lub wieloma urządzeniami dodatkowymi ciągnik rolniczy pojazd mechaniczny używany do ciągnięcia maszyn rolniczych, niemających własnego napędu agregat uprawowy służy do prac pielęgnacyjnych, zwłaszcza przy uprawach redlinowych pług rolniczy maszyna uprawowa do wykonywania orki bez własnego napędu

Cechy psychofizyczne Test samooceny 1/3 Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie mechanika-operatora pojazdów i maszyn rolniczych, powinniśmy przede wszystkim wziąć pod uwagę swoje możliwości, cechy osobowości, temperamentu, swoje zainteresowania, uzdolnienia i wymagania fizyczne. Przeczytaj uważnie poniższy wykaz cech psychofizycznych oraz wymagań fizycznych i zdrowotnych, a następnie oceń siebie pod kątem ich spełniania. Wybierz właściwą odpowiedź poprzez zaznaczenie odpowiedniej odpowiedzi. Uwaga: Nie ma sensu zaznaczać nieprawdy, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Praca własna… Uwaga: W podanych treściach jest prawdopodobnie dużo nowych niezrozumiałych sformułowań, spróbuj je rozszyfrować.

Cechy osobowości, wymagania fizyczne Cechy psychofizyczne – test samooceny 2/3 Lp. Cechy osobowości, wymagania fizyczne Tak Nie 1. Czy możesz o sobie powiedzieć, że masz zainteresowania typowo techniczne? 1 2. Czy masz rozwiniętą wyobraźnię przestrzenną i patrząc np. na pojazd czy maszynę jesteś w stanie wyobrazić sobie to, co jest w środku? 3. Czy podzielność uwagi to Twoja mocna strona? 4. Czy możesz powiedzieć o sobie, że jesteś cierpliwy i wytrwały? 5. Czy przy obsłudze pojazdu o jesteś w stanie zachować koordynację wzrokowo-słuchową? 6. Jak sądzisz, czy jesteś w stanie zachować przez dłuższy czas (np. 2 godz.) koncentrację uwagi na wykonywanych pracach obsługowo-naprawczych? 7. Czy możesz stwierdzić, że masz zamiłowanie do dokładnej pracy i porządku w swoim otoczeniu? 8. Czy Twoje działania są podejmowane w poczuciu obowiązkowości i odpowiedzialności? 9. Czy Twoją mocną stroną jest skrupulatność, sumienność i rzetelność w wykonywaniu powierzonych zadań? 10. Czy na podstawie obserwacji własnego zachowania w klasie uważasz, że masz umiejętności niezbędne do współpracy w grupie oraz potrafisz nawiązać kontakt z innymi ludźmi? Dodaj wszystkie punkty i w okienku zsumuj swój łączny wynik. Razem punktów:

Cechy psychofizyczne – test samooceny 3/3 Klucz odpowiedzi. Jeśli uzyskałeś:   Od 7 do 10 punktów – Twoje odpowiedzi sugerują, że prawdopodobnie jest to zawód, który możesz wziąć pod uwagę w swoich wyborach. Zawsze jednak warto przemyśleć dokładnie decyzję i skonsultować się doradcą zawodowym. Od 4 do 6 punktów – możesz rozważyć ten wybór, ale zastanów się – być może istnieją zawody lepiej dopasowane do Twoich cech osobowości i wymagań fizycznych. Ewentualnie zbierz więcej informacji na temat danego zawodu i ponownie je przeanalizuj. Zawsze warto przemyśleć dokładnie decyzję i skonsultować się z doradcą zawodowym. Od 0 do 3 punktów – zastanów się, może warto przyjrzeć się dokładniej innym zawodom, bliższym Twoim predyspozycjom. Zachęcamy także do zbierania kolejnych informacji, które ułatwią Ci podjęcie decyzji. Zawsze warto przemyśleć ją dokładnie i skonsultować się doradcą zawodowym.

Przeciwwskazania zdrowotne Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie mechanika-operatora pojazdów i maszyn rolniczych, powinniśmy także wziąć pod uwagę przeciwwskazania zdrowotne. Test samooceny 1/3 Przed przystąpieniem do zrobienia testu przygotuj kartkę papieru i ołówek lub długopis. Następnie przeczytaj uważnie poniższy tekst zawierający przeciwwskazania zdrowotne i oceń siebie pod tym kątem. Wyniki zapisz na przygotowanej kartce. Uwaga: Nie ma sensu wybierać nieprawdziwych odpowiedzi, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Uwaga: Zamieszczone treści zawierają dużo sformułowań medycznych, zanim odpowiesz, postaraj się je wyjaśnić.

Przeciwwskazania zdrowotne Przeciwwskazania zdrowotne – test samooceny 2/3 Lp. Przeciwwskazania zdrowotne Tak Nie 1. Czy masz skłonność do alergii i uczuleń? 1 2. Czy chorujesz na padaczkę? 3. Czy odczuwasz czasem zawroty głowy? 4. Czy przydarzyły Ci się w niedawnej przeszłości sytuacje, w których zemdlałeś? 5. Czy zaliczyłbyś siebie do osób mających zaburzenia czucia? 6. Czy masz znaczne zaburzenia słuchu i nie słyszysz poleceń osób stojących w pobliżu? 7. Czy chorowałeś ostatnio na przewlekłe choroby płuc czy też oskrzeli? 8. Czy masz wadę wzroku, niedającą się korygować szkłami optycznymi? 9. Czy cierpisz na choroby skóry Twoich rąk? 10. Czy masz zmiany czynnościowe ograniczające sprawność rąk i palców

Przeciwwskazania zdrowotne – test samooceny 3/3 Klucz odpowiedzi W przypadku, gdy choć raz, odpowiadając na powyższe pytania, wybrałeś wariant „TAK”, musisz się skontaktować z lekarzem medycyny pracy, który będzie w stanie stwierdzić, czy masz przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania pracy w zawodzie mechanika-operatora pojazdów i maszyn rolniczych. Pamiętaj, że istnieje dużo więcej przeciwwskazań do pracy w zawodzie, zatem warto, abyś dokonując wyborów zawodowych, szczegółowo zapoznał się z tymi przeciwwskazaniami. Zawsze możesz też skonsultować się z doradcą zawodowym.

Kształcenie w zawodzie mechanika-operatora pojazdów i maszyn rolniczych Aby pracować w zawodzie, możesz: 1.1. Jako absolwent gimnazjum – wybrać trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową. 1.2. Jako absolwent trzyletniego liceum ogólnokształcącego, trzyletniego liceum profilowanego, czteroletniego technikum, dwuletniego liceum uzupełniającego lub trzyletniego technikum uzupełniającego – wybrać szkołę policealną. 1.3. Po ukończeniu zasadniczej szkoły zawodowej – kontynuować naukę w trzyletnim technikum uzupełniającym lub w dwuletnich liceach ogólnokształcących, a po uzyskaniu matury – podjąć naukę na uczelni wyższej. 1.4. Pracując w zawodzie, po 3 latach przygotować się do egzaminu czeladniczego organizowanego przez Związek Rzemiosła Polskiego, następnie zdać egzamin mistrzowski. Co zrobić, aby rozpocząć naukę w zasadniczej szkle zawodowej? Należy złożyć następujące dokumenty: świadectwo potwierdzające ukończenie gimnazjum (lub dawnej ośmioletniej szkoły podstawowej) oraz zaświadczenie lekarskie, potwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania zawodu. Zasadnicze szkoły zawodowe przyjmują uczniów, którzy nie ukończyli 18. roku życia.

Kształcenie w zawodzie Praca własna…   Poszukaj w najbliższej okolicy adresów szkół zawodowych, w których możesz podjąć naukę w zawodzie mechanika-operatora pojazdów i maszyn rolniczych. Zapisz je, a następnie zapoznaj się z ich ofertą edukacyjną. Możesz to zrobić na kilka sposobów: odnaleźć strony szkół zawodowych w Internecie, przeglądać poradniki, w których zaprezentowano ofertę szkół ponadgimnazjalnych, rozmawiać ze znajomymi pracującymi w zawodzie lub z kolegami uczącymi się w danym zawodzie i najtrudniejsze – wybierz się do szkoły, by na miejscu zrobić wywiad. Dokumenty potwierdzające Twoją aktywność w poszukiwaniu informacji o zawodzie sukcesywnie wkładaj do teczki.

Rynek pracy Czy wiesz, że: Typowymi stanowiskami pracy w zawodzie mechanika-operatora pojazdów i maszyn rolniczych są: serwisant pojazdów, mechanik maszyn rolniczych i ciągników, maszynista maszyn rolniczych. Pokrewnymi stanowiskami pracy, na których może pracować mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, są: operator samojezdnych maszyn rolniczych, kierowca, operator sprzętu do robót ziemnych. Mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych może poszukiwać pracy w przedsiębiorstwach technicznej obsługi wsi i rolnictwa, usługowych zakładach obsługowo-naprawczych. Może także prowadzić własną firmę obsługi i naprawy pojazdów i maszyn rolniczych.

(ogłoszenie – gazeta, ogłoszenie – Internet) Rynek pracy Praca własna… Czy są problemy ze znalezieniem pracy w zawodzie mechanika-operatora pojazdów i maszyn rolniczych? Na to pytanie samodzielnie poszukaj odpowiedzi. W tym celu możesz przeprowadzić wywiady z kilkoma osobami, najlepiej mechanikami pracującymi na własny rachunek lub zatrudnionymi w firmie. Jeżeli nie masz takiej możliwości, sięgnij po informacje z gazet (np. po ogłoszenia o pracę) lub z Internetu. Wyniki zapisz w tabeli przygotowanej przez siebie według poniższego wzorca. Lp. Źródło informacji (ogłoszenie – gazeta, ogłoszenie – Internet) Najważniejsze informacje o zawodzie w skrócie (zadania zawodowe, cechy osobowości, wynagrodzenie) 1 2 3 Dodatkowo możesz zapoznać się z opracowaniami statystycznymi zamieszczonymi przez urzędy pracy. Takie zbiorcze opracowanie znajdziesz na portalu Publicznych Służb Zatrudnienia (www.psz.praca.gov.pl, patrz zakładka: „Informacje o rynku pracy”).

Źródła informacji I. Interesujące źródła informacji: Jeżeli chcesz pogłębić wiedzę na temat świata zawodów, możliwości kształcenia, to zachęcamy do przejrzenia informacji zawartych w publikacjach wskazanych w zakładce „Polecane publikacje”. II. Czasopisma specjalistyczne: 1) Agro Mechanika (http://www.agromechanika.net.pl, 30 listopada 2009). 2) Atr Express (http://www.atrexpress.com.pl, 30 listopada 2009). 3) Rolniczy Przegląd Techniczny (http://www.rpt.pl/, 30 listopada 2009).

Źródła informacji III. Przy opracowywaniu charakterystyki wykorzystaliśmy poniższe źródła informacji: Doradca 2000 – przewodnik po zawodach. Mechanik pojazdów samochodowych, Operator samojezdnych maszyn rolniczych i leśnych, Operator sprzętu do robót ziemnych. (https://doradca.praca.gov.pl, 30 listopada 2009). Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych 723[03], Centralna Komisja Egzaminacyjna Warszawa, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna Łomża, 2004 (http://www.cke-bip.waw.pl, 30 listopada 2009). Podstawa programowa kształcenia w zawodzie Mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych 723[03], MEN, Warszawa (http://www.men.gov.pl, 30 listopada 2009). Kula W., Matyjaszczyk S., Wawroski R., Modułowy program nauczania. Mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych 723[03], MEN, Warszawa 2005 (http://www.koweziu.edu.pl, 30 listopada 2009). Klasyfikacja zawodów i specjalności – opis zawodu mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych 723306 (http://www.praca.gov.pl, 30 listopada 2009). Lelińska K., Gruza M., Sołtysińska G. (red.), Zawody szkolnictwa zawodowego. Vademecum informacyjne doradcy zawodowego, MEN, Warszawa 2005. Przewodnik po zawodach, wydanie II, tom VI, MGPiPS, Warszawa 2003, s. VI-261. Standard kwalifikacji zawodowych dla zawodu: mechanik pojazdów samochodowych, Operator sprzętu do robót ziemnych, MPiPS, Warszawa (http://www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl, 30 listopada 2009).

Źródła informacji Akty prawne:   Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia  2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (DZ. U. 2010 Nr 82, poz. 537).  Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. 2004 nr 265, poz. 2644, z późn. zm.).

Dziękujemy za uwagę i zachęcamy do dalszych poszukiwań informacji na temat zawodów, które Cię interesują.